روايات

رواية موج الرعد الفصل العاشر 10 بقلم سما الحملاوي

رواية موج الرعد الفصل العاشر 10 بقلم سما الحملاوي

رواية موج الرعد الجزء العاشر

رواية موج الرعد البارت العاشر

رواية موج الرعد الحلقة العاشرة

عند رعد وسيرين…
سيرين…رعد انا جيت عشان اقولك خد بالك من دارين هي الشر ماليها الفترة دي
رعد بعدم فهم…مش فاهم
سيرين…دارين ناوية تدمرك انت وموج لكن هي دلوقتي مش هتقدر تعمل حاجه عشان اهلها رجعوا بس انا قولت احذرك وتاخد بالك بردو
رعد…بس انتي بنت خالتها ازاي اصدقك
سيرين…يارعد انت عارف اني مش زي دارين ومش برضا بالظلم دا
رعد…تمام شكرا ليكي ياسيرين هاخد بالي كويس
༺༺༺༺༺༻༻༻༻༻
تقف بمكان مهجور لا يوجد به احد..
اتاها صوت من خلفها يقول…نورتي ياموج
موج بغضب…عاوز ايه
دياب بخبث…انا مش عاوز منك حاجه ياموج صدقيني انتي مش مزاجي انا كنت بحبك فعلا لكن انا حبي مختلف المهم رعد داخل صفقه كبيره
موج…مش فاهمه انا هعمل ايه يعني
دياب بقسوة…تبعدي عن رعد
موج بصدمه…مستحيل!

 

دياب بقسوة وغضب شديد…هتبعدي ياموووج زي ما خليت اخته تتشل مراا اقدر اخليها تمووووو”ت انا مش ملاك انا اقدر اعمل اي حاجه مقابل نجاحي
موج بدموع…نجاحك على حساب الناس
اقترب منها وامسك بيداها بقسوة…موج لو بعدتي عن رعد صدقيني انا مش هعمل اي حاجه في رغد لكن انا عارف ان رعد حبك ولو بعدتي عنه هينهار وهقدر اخد الصفقة دي منه بردو
ابعدته موج عنها بقوة والتفتت لترحل لكن اوقفها صوته وهو يقول…ولو حاولتي تقولي لرعد صدقيني مش هيبئا مو”ت رغد بس لا ودمار يمان مش هسيب حد في العيلة هنسفكم فاااااهمه قدامك اسبوع تكوني قررتي
تركته موج ورحلت مسرعه وهي تبكي بقوة…
موج…»يتوقف الزمن كثيرا بي من كم الصدمات التي اتلقاها كيف ابتعد عن من اختاره قلبي كيف ابتعد عن حبي الوحيد اريد الرحيل عن هذه الدنيا المنافقة هذا العالم المخادع هذا المجتمع الكاذب اريد ان انتقل الى جوار ربي اليوم قبل غداً«
دلفت موج الى الفيلا بوجهه باهت بعدما كانت تبتسم بأشراق…
وهيبه بأستغراب…فين الحاجه يابنتي الي قولتي هتجبيها
موج بأنتباه…المحل قافل ياماما
وهيبه…مالك ياموج
موج…تعبانه شوية هطلع ارتاح

 

تركتهم وهي تفكر ماذا تفعل…
هل تبلغ الشرطة ولكن ما هو دليلها دياب الهارون رجل اعمال مشهور لا يوجد عليه اي خطأ…
هل تعلم رعد ولكن انه قادر ان يدمرهم كما قال لن تستطع ان تكون سبب في دمارهم…
هل رعد يعلم ان دياب السبب في ما اصاب اخته لكن اذا كان يعرف كيف له ان يتركه هكذا…
دلفت غرفتها وحدفت بجسدها على الفراش لتذهب بثبات عميق…
بعد دقائق استيقظت بفزع..
يا الله تكرر نفس الحلم وهي تصدمها سيارة كبيره…
موج بدموع…استغفر الله العظيم يارب استغفر الله العظيم واتوب اليه
عادت لتنم مرا اخرى وبعد عدت ساعات استشقظت على لمسات رقيقه على وجهها…رعد انت جيت
رعد قبلها…ايوه ياقلب رعد نايمه ليه عمتي قالت انك تعبانه
موج بتعب…مصدعه شوية
رعد ضمها…اجبلك دكتور
موج…لا انا هقوم اخد شاور واكل وهبئا كويسه
حملها رعد ودلف الى المرحاض وضعها على حافة حوض الاستحمام وخرج من المرحاض مرا اخرى وعاد ومعه ثياب مريحه وبدأ بفك شعرها وقال…اساعدك ولا هتقدري
موج بحب…لا ياحبيبي اخرج وانا هستحمى

 

قبل رعد مقدمه رأسها وقال…هستناكي برا عشان نصلي
بعد قليل انتهت وخرجت من المرحاض لتجده يفرش سجادة الصلاة ليصلي بها…
موج بأبتسامه…تقبل الله
رعد…منا ومنكم يا حبيبي يلا ننزل ناكل
موج…يلا
هبطوا للأسفل وتناولوا الطعام ونهضت موج احضرت النوت الخاصه بها وخرجت الى الحديقة وبدأت بالكتابه…اليوم اول يوم بحياتي اشعر انني افقد روحي حقا انا لم اكن اعلم اني بيوم سأحب هكذا بل اعشق انا عشقت رعد ولا اعلم متى وكيف واليوم يتطلب مني ان اتركه وارحل بعيدا عنه اتركه وابتعد اترك ايامي القليله ولكن الجميلة وارحل ارحل الى حياه مجهوله
مر اليوم وجاء اليوم التالي…
في المساء…
رعد…مالك ياموج متغيره ليه
موج…رعد انت تعرف تسفرني امريكا
رعد بأستغراب…اه بس ليه انا كنت اقدر اسفرك من اول يوم لكن اعجبت بيكي
موج…انا عاوزه اسافر امريكا لخالتي
رعد بغضب…نعم وتسبيني
موج بتمثيل البرود…اه يارعد انا وانت مينفعش لبعض
رعد بمحاولة الهدوء…ممكن افهم انتي عاوزه تسبيني ليه
بنفس اللحظه رن هاتفها ولم ترد اخذه رعد ونظر بالرقم وقال بشك…الرقم دا انا عارفة
بحث بسرعه بهاتفه ووجده…دياب الهارووون
رعد بعيون تشبه الصقر…ديااااب الهارون يا موووج

 

موج بخوف…رعد
رعد بغضب…انتي بتكلمي دياب الهارون
موج بأنهيار…اه وروحتلوا
رعد بغضب…روحتيلوووووو روحتيلوووو ياموووج
موج بصراخ…ااااه روحتلوا يارعددد روحتلوا عشان احميييك انت واختك
رعد زقها جامد….انتي كدااابه وخاااينه روحتيلوا بعد الي عملوا فيا وفيكي
موج بضحكة وجع…جت عليه ما كله دمرني
رعد…انتي كدابه
موج بوجع…طلقني يارعد طلقني وسبني انا عاوزه اعيش عاوزه اشوف حياه انا حلمي المتكرر اني هموت قريب ارجوكي سبني اعيش الي فاضلي من عمري بسلام طلقني يارعد
عاد رعد الى هدوءه وقال…ارجوكي فهميني عملك ايه وقالك ايه
موج بصراخ…مش هقدر مش هقدر ارجوك طلقني يارعد
صعد الجميع لأعلى وفتحوا الباب وقالو…في ايه مالكم
رعد بوجع…قوليلي قالك ايه
موج…مش هقدر يارعد ارجوك طلقني انا اذى ليك
وهيبه بصدمه…طلاق ايه ياموج
انعام…اهدوا ياولاد
يمان…ياموج هو مين دا فهمينا
رعد ظل صامت حتى قال بخذل كبير…موج انتي طالق

 

نظرت له موج وفقدت الوعي اسرع يمان بحملها ووهيبه وانعام ليفيقوها ورغد تنظر لهم من بعيد وهي تبكي…
رعد بوجع…حضرلها كل حاجه تخص السفر يا يمان
فاقت موج بعد دقائق…
قال رعد…انا مشكتش فيكي ومش هشك لأن الحب الي في قلبي كبير ليكي لكن لو دي رغبتك ف انا مش هقدر اقف قدامها
تركهم رعد وهبط للأسفل اخذ سيارته ورحل بأتجاه فيلا دياب…
رعد بغضب جحيمي…ديااااااب اخرجليييييي
الامن…دياب بيه مسافر من امبارح يارعد بيه
رعد بسخريه…هو جبان اصلا حتى لو جوه مش هيخرج
مر يومان واليوم هو سفر موج وباليومان تواصلت مع خالتها لتذهب لها وجميعهم يحاولون معها الا ترحل…
وهي تقف بجانبها الشنط تنظر على رعد الذي ينظر لها بغضب…
رغد بدموع…خلاص هتمشي
ضمتها موج بتهرب…استمري في علاجك هتبقي بخير ان شآء الله
انعام…خليكي معانا وارجعوا لبعض
ضمتها موج وقالت…مبقاش ينفع يا دادة
وهيبه بدموع…هتسيبي ماما

 

ضمتها موج بدموع…شكرا على كل حاجه انا بحبك اوي
اخذت الشنط وخرجت من الفيلا لتلتفت وتنظر نظره اخيره وتصعد للسيارة مع يمان وترحل معه…
امام الطيارة…
يمان…اعرفي اني جنبك في اي وقت هتحتاجيني
موج بأبتسامه…عارفة يلا سلام وخد بالك من رغد واه اتزوجوا انتو بتحبوا بعض انا عارفة مضيعوش حبكم
صعدت موج الطيارة وهي تدمع…
بعد عدت ساعات قد وصلت الى مطار نيويورك…
تصعد بتاكسي لتصل امام عنوان منزل خالتها…
لترن الجرس وتفتح لها…
خالتها بدموع احتضنتها…وحشتيني ياموج عامله ايه ياحبيبتي
موج بدموع…الحمدلله ياخالتو انتي عامله ايه
شويكار…الحمدلله ياقلب خالتك ادخلي ولاد خالتك عاوزين يشوفوكي
دلفت للمنزل لتجد امامها بنتان…
البنت الاولى…انا ديمه واختي الين
موج بأبتسامه…وانا موج انا فكراكي ياالين
الين بأبتسامه…اخر مرا شوفتك كان عندك ١٦سنه كنت انا ١٢سنه لكن ديمه كانت صغيره ف ممكن تكون مش فكراكي
ضمتهم موج…بتتكلموا عربي كويس
شويكار…محافظين على اللغه الام بتاعتهم كويس

 

جاء رجل كبير بالعمر بشوش الوجهه ليسلم عليها… فرحت انك جيتي عندنا اوي
موج…شكرا ياعمو مصطفى
شويكار…يلا يابنات طلعوا موج اوضتها عشان ترتاح من السفر
مر ثلاث ايام موج حزينة للغايه ومرهقه رعد لم يتناول الا القليل من الطعام ودائما مشغول بالعمل بالطعام واليوم هو المعهود يوم الصفقه…
مالك الشركة التي تمتلك الصفقة…كدا شركة الحناوي كسبت الصفقة الف مبروك
دياب بغضب…انا هوريك يارعد
ورحل وتركهم…
يمان بفرحه…مبروك يارعد
رعد…الله يبارك فيك وفيا يارب
يمان…مالك زعلان ليه
رعد…لأن الكلب دياب استغل طيبة موج وقالها انه يقدر يدمرنا تاني عشان تبعد عني وهي صدقت متعرفش ان رجالتي عرفوني كل حاجه ومتعرفش اني الي ورا حدثه رغد
يمان…وهتعمل ايه يارعد هترجعها
رعد…لا هي الي اختارت يا يمان
༺༺༺༺༺༻༻༻༻༻
عند موج…

 

تنظر الى الذي بيداها ودموعها تهبط بقوة…انا حاامل!!!
موج…»وبهذه اللحظه توقف بي الزمن هل اعود الى موطني والى حبيبي ليربي هذا الجنين الذي بداخلي ام اظل هنا و الد واربي انا طفلي بمفردي هل افعل به مثلما حدث لي اربي بعيدا عن ابوه واكون مثل امي ظالمه ام اعود اليه كيف لي ان اجيب على كم هذه الاسئله بمفردي«
استوووووووووووووووووووب..
توقعاتكم؟!!
الالغاز معايا مش بتنتهي بحبكم♥♥
#

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية موج الرعد)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى