روايات

رواية موج الرعد الفصل الحادي عشر 11 بقلم سما الحملاوي

رواية موج الرعد الفصل الحادي عشر 11 بقلم سما الحملاوي

رواية موج الرعد الجزء الحادي عشر

رواية موج الرعد البارت الحادي عشر

رواية موج الرعد الحلقة الحادية عشر

بعد مرور اسبوع…
موج…احم خالتي استأذنك تحجزيلي ارجع مصر
شويكار بأستغراب…انتي لسه جايه بقالك ١٠ايام بس ياموج مش قولتي انك هتعيشي معايا
مصطفى…احنا زعلناكي
الين…انتي مش حابه تقعدي معانا
موج…لا والله انا حبتكم اوي لكن انا بصراحه حامل
شويكار بفرحه وهي تضمها….الف مليون مبروك ياقلبي
مصطفى…مبروك يا حبيبتي
الين وديمه…مبروك ياحبيبتي
موج…الله يبارك فيكم يارب
مصطفى بهدوء…يبئا ترجعي يابنتي لازم ترجعي لزوجك انتي غلطتي لما اتسرعتي زوجك كان هيقدر يحمي اخته ويحميكي
موج بسرعه…خلاص انا هرجع مصر
شويكار…خلاص هنحجزلك
༺༺༺༺༻༻༻༻༻

 

في مصر…
عند غادة…
تتحدث في الهاتف…ايوه يابنتي انا هدمر علاقتها بزوجها واخلي حياتها بؤس
دلفت والدتها فدوى بغضب…تدمري علاقة مين بزوجها يا غااادة
غادة بقلق…ماما انا مش قصدي اناا
فدوى…تقعدي حالا تحكيلي كل حاجه وبتكلمي مين
غادة…بصراحه ياماما موج بنت خالتي صحبتي في الكلية وانا بنتقم منها بسبب الي حصل في خالتي بسببها
فدوى وهي مصدومه…تعملي كدا في بنت زيك ياغاادة هي ذنبهااا ايه كله من سوزان هي متعرفش اصلااا وكانت غلطت زهره انها عملت كدا ربنا يسامحها
غادة بدموع…الغضب عماني ياماما
فدوى…ياقلب امك حرام الي عملتي روحي اتكلمي معاها وقوللها انك بنت خالتها واني خالتها لازم تعرف الحقيقه بدل ما هي على عماها كدا
غادة…ماشي ياماما انا اسفه
فدوى وهي تضمها…خلاص ياحبيبتي كلنا بنغلط
༺༺༺༺༺༻༻༻༻༻
بعد يومان…
عند رعد ويمان…
رعد…انا واثق ان موج هترجع موج متقدرش تعيش بعيد عني

 

يمان…ممكن افهم انت ليه طلاما عارف كل دا ملحقتش موج
رعد…انا عرفت ان يمان بعتلها تروحلوا ومعرفش قالها ايه بس لما قالت ابعد فهمت انه هو الي طلب منها كدا طلقتها كا عقاب انها موثقتش فيا واني هقدر احميها رغد لما عملت الحادثه مكنش بأيدي
يمان بأسف…رعد انا اسف مقدرتش احميها
رعد وهو يربط على ذراعه…انت حاميتها سنه كاملة مافيش لوم عليك دا قدرها
يمان…انت زعلان ومهموم اوي كدا ليه
رعد بحزن…بعدها عني واجع قلبي انا بحبها بجد
يمان…هترجع ان شاءلله متقلقش
༺༺༺༺༺༻༻༻༻༻
عند موج…
هبطت الطائره القادمه من امريكا الى مطار القاهره الدولي…
تسحب حقائبها خلفها وهي تبتسم بفرح…
موج…»لن اهتم بأحد مرا اخرى سأفكر بنفسي سأظل الى جانب حبيبي ووالد طفلي الذي يمكث بداخل رحمي«
خرجت من المطار وهي توقف سيارة لتوصيلها…
يمر بعض الوقت وتقف السيارة امام فيلا رعد الحناوي…
فتح لها الامن وهم سعداء لرجوعها…
دلفت من البوابه لتدلف الى حديقة الفيلا بأبتسامه…
تقف امام باب الفيلا لتبدأ بالخبط بقوة وهي تقول بصوت عالً…رعدددد حبيبي افتحلييييي

 

فتحت لها هنادي وهي سعيده لتحتضنها بفرحه…
موج بأبتسامه…رعد هنا
اتت وهيبه بفرحه…موج بنتي انتي رجعتي
اسرعت لها موج لتضمها بدموع…اه رجعت ياحبيبتي
وهيبه بحب…الف حمدالله على سلامتك ياقلبي
انعام بفرحه…البيت نور برجوعك ياحبيبتي
موج وهي تضمها…حبيبتي يادادة
اسرعت بالصعود الى رغد…
موج بفرحه…رغددد انا جيييت
رغد بفرحه…موووج وحشتيني ياحبيبتي اخيرا رجعتي
موج وهي تضمها…وانتي كمان وحشتيني اوي
وهيبه…نكلم رعد هيفرح اوي
موج…لاا طلاما مش هنا هعملوا مفاجأه قولوا لهنادي والامن محدش يقولوا
مر ساعة وموج تختبأ بغرفة رغد تنتظر عودة رعد…
نظرت من الشرفة وجدت سيارة يمان وسيارة رعد يدلفون من البوابه…
دمعه فرت هاربه من عيناها بفرحه وهي ترى حبيبها…
دلف الى الفيلا والجميع ينظر له ويبتسم…
وقف بالنصف ينظر لهم بأستغراب..

 

حتى اتاه هذا الصوت من اعلى الدرج…رعد حبيبيييي
اسرعت بالنزول اليه…نظر لها رعد بفرحه عارمه عل حقا حبيبته تأتي له
فتح لها اذرعته احتضنته بقوة وهو يدور بها بفرحه…
هبطت دموع موج بفرحه…
ظلوا يحتضنون بعضهم ومرت دقائق…
مقطع يتطابق مع هذه الاغنيه…
نسينى و انا جنبك كل الدنيا و اخطفنى من الاحلام نسينى طمنى خدنى فى حضنك دوبنى حنين و غرام نسينى و انا جنبك كل الدنيا و اخطفنى من الاحلام نسينى طمنى خدنى فى حضنك دوبنى حنين و غرام نسينى سنينى يا عمرى كل اللى انا عشته قبلك انا عايز يبدأ عمرى اول ما قابلت عينيك نسينى سنينى يا عمرى كل اللى انا عشته قبلك انا عايز يبدأ عمرى اول ما قابلت عينيك اول ما قابلت عينيك نسينى و انا جنبك كل الدنيا و اخطفنى من الاحلام نسينى طمنى خدنى فى حضنك دوبنى حنين و غرام نسينى الماضى و جرحه و عذابه و كل ما فيه…
موج بدموع…وحشتني اوييي
رعد…وانتي كمان
موج…مش زعلان مني
رعد بضحك…قدري في الدنيا اعمل ايه
موج…دياـ
رعد بمقاطعه…انا عارف كل حاجه ياموج ودا عقابك عشان تقولي كلمة طلاق تاني كرامتي غاليه عليا بردو

 

موج…انت عارف ان دياب السبب في حادثه رغد
نظرت لهم رغد بصدمه…
فلاااش باك…
قبل حادثه رغد بأسبوع…
في مكاناً ما بمدرسة رغد…
دياب…فاهمه هتعملي ايه ولا استخدم اسلوبي الخاص
رغد بخوف…لايمكن أذي اخويا
دياب بعصبييه…رغدددد هتجيبي ورق الصفقه احسنلك
رغد وهي تتركه…اعلى ما في خيلك اركبه
بعد الحادث بيوم…
في المشفى التي بها رغد…
دلف دياب للغرفه ليقول بخبث…الصفقه اخدتها وزوج عمتك الي جابهالي وانتي هتفضلي مشلوله بس قسماً بالله يارغد لو حد عرف اني السبب في الي حصلك لروح اخوكي هتتنقل للي خلقها فاااهمه
رغد برعب…فااهمه خلاص
بااااك…
ظلت رغد تخبئ السر خوفاً على اخاها من الاذى الذي من الممكن ان يحل به من دياب…

 

رعد…ايوه عارف وكمان مدحت الى ادالوا الورق الي خسرني الصفقه
رغد بصدمه…ازااااي
رعد بصوت عالي…ايوه عااارف انتي غلطك زي موج موثقتوش اني اقدر احميكم
رغد…انت مكنتش موجود يمان الي كان معايا وخوفت عليك
رعد بصراخ…يارغد انتي بنتي انا الي ربيتك بعد ما بابا وماما ماتو كان ممكن اول ما قابلك تقوليلي وزوجتك يمان عشان يحميكي وبردو معرفتهوش
يمان بحزن…اسف يارعد مقدرتش احميها
موج بصدمه…يعني يمان زوج رغد
رغد بحزن…كان اطلقنا بعد الحادثه
رعد بمحاولة الهدوء…رغد هتعملي العملية وتمشي ودياب هنتقم منه اشد انتقام انا كنت صابر عشان امسك عليه كل الادله
وهيبه…هتعمل ايه يارعد
انعام…بلغ البوليس احسن
موج بقوة…انا الي هسجن دياب بأيدي بحقي وحق رغد وحق رعد وحقنا كلنا ماما وهيبه مدحت نهايته على ايدي على كل الي عملوا
رعد…هتعملي ايه
يمان…بتفكري في ايه ياموج

 

سردت لهم الخطه وقالت…جاهزين
احتضنها رعد وقال…بلاش ياموج
موج بحب…متقلقش عليا ياحبيبي
رغد…هترجعي
موج قبلت رأسها…هرجع ياحبيبتي
وهيبه…خدي بالك من نفسك
انعام…اقرأي قرأن كتير يحفظك
يمان بزهق…يلا ياميجو هي راحه حرب ياجدعااان
موج بضحك…على رأيك يلا نمشي
خرجوا من الفيلا وذهبوا ليرد رعد موج الى عصمته وصعدوا بالسيارة ووصلت موج امام فيلا دياب…
اتصل رعد على هاتفها وفتحت الخط ووضعته بحقيبتها التي تحملها على ذراعها…
دياب بغضب…رجعتي ليه
موج بضحك…معملتش حاجه يعني وهو بردو الي كسب الصفقة
دياب…معرفش ازاااي
موج…رعد قوي
دياب بخبث…او محبكيش دا لما خبطت اخته ودخلت العمليات ساب كل شغله ودا الي ساعد مدحت يجيب ليا ملف الصفقة واكسبها

 

موج بضحك…انت متعود بقا تنجح على حساب غيرك
دياب…انا ممكن اقـ”تل عشان نجاحي
موج…شراني انت اوي بس رعد بردو اقوى منك
دياب بغضب شديد…رعد دا ولا حاجه قداااامي انا فوق الكللل وزي ما شليت رغد هخلي يخسرك
واقتـ ـلوا كل الي بيحبهممم
دلف الظابط مع رعد ويمان وهو يقول…مش هتقدر ياديااب
دياب بصدمه…بتخدعيني
وقفت موج امامه ورفعت يداها وانزلتها على وجهه ب كف قوي جعله يترنح من مكانه…
موج بغضب…الي يجي على موج الحناوي اوي رعد الحناوي او اي حد من اسرته انسفووووو فااااااهم
الظابط مكرم…اقبضوا عليه
دياب بغضب وهو يبعد يداهم من فوقه…ابعدو عنييي انا دياااب الهارون نهايتي مش هتكون كدا
رعد بضحك…من كم البلاوي الي اتمسكت عليك ف نهايتك هتكون كدا
يمان بأستفزاز…هتوحشنا يادياااب
دياب بغضب وجنون…دياب الهااارون نهايته مش كدا
مكرم…شكرا ليك يارعد بيه
رحلوا ودياب مستمر بقول…دياب الهارون نهايته مش كدا
رعد ضم موج وهو يقول…بحبك يا اجمل حاجه في حياتي
موج بهمس…انا حامل
رعد بصدمه…ايههه
موج بأبتسامه…حااامل
اسرع رعد بأحتضنها وهو سعيد ويقول…هكون اب انا مش مصدق
يمان بفرحه…الف مبروك يا حبايبي
موج ورعد بفرحه…الله يبارك فيك يارب
رحل يمان قبلهم وقال رعد لموج…انتي احلى حاجه في حياتي انا بحبك
موج بحب…وانا كمان بحبك اوييي

 

بعد قليل يقفون ب مول كبير ليقول رعد…نتغدا وبعدها نروح نشتري لبس كتييير
موج بأبتسامه…روح هات الاكل هنخرج ناكلوا على النيل اهو قدام المول
رعد…عيوني خليكي هروح اجيبوا
تركها ورحل وهي ظلت تنتظره…
وهي تقف وجدت دارين بوجهها ومعها هيثم واماني…
دارين بضيق…اهلا ياست موج
هيثم بصدمه…موج!!
موج وهي تنظر له…نعم
نظرت له اماني بصدمه..
دارين…بابا انت تعرفها
موج بصدمه…دا والدك
هيثم بقلق…انتي اسمك موج ايه
موج…موج المنيري
اماني…بنت هيثم
هيثم بصدمه…بنتييي
دارين بصدمه…اختييي!!!

 

هيثم اسرع بأحتضانها لكنها ابعدته عنها فورا…ابعد عني انت جاي بعد ٨سنين تقول اني بنتك ابعد عني
جاء رعد لينظر لهم بصدمه…
هيثم بدموع…والله يابنتي كنت فاكر”””
موج بغضب…متقولش بنتي مش عاوزه اسمع صوتك ارجع ما كان ما جيت مشيني من هنا يارعد
ضمها رعد واخذها ورحلوا…
اماني….اهدى ياهيثم
هيثم…اكيد سوزان الي ورا كل دا انا هوريها
دارين بغضب…انت تعرف موج منين وهي ازاي اختي
اماني بحده…اسكتي دلوقتي يادارين لما نرجع هنفهمك
༺༺༺༺༺༻༻༻༻༻
عند رعد وموج بالسيارة…
رعد…موج اهدي
موج…كنت عااارف من اول مرا شوفته صح
رعد بحزن…اه لكن مكنتش راضي اعرفك عشان كان لازم اكون عارف سبب البعد دا كله
موج بأنهيار…وعرفت
رعد…للأسف لا طيب ما نسمع منه يمكن نفهم

 

موج…لا مش عاوزه اشوف وشه
بعد قليل وصلوا وترجلوا من السيارة…
دلفوا للمنزل وقالت وهيبه…مالك ياحبيبتي
موج وهي ترتمي بأحضانها بحزن ودموع…هيثم رجع يامامااا
وهيبه…رجع ازاي
شرح لها رعد كل القصة…
انعام…طيب ما نفهم منه ياموج يابنتي
موج…لا مش عاوزه ارجعلوا
نهضت وصعدت الدرج…
رعد…على فكره موج حامل
باركوا له بفرحه عارمه…
بعد قليل في غرفتهم…
رعد…طيب فكي بئا عشان انتي وحشتيني
موج بأبتسامه…انت الي مهون عليا كل احزاني يارعد انا معرفش حبيتك كدا ازاي وامتى
رعد…انا كمان حبيتك انتي دلتيني لطريق التوبة شوفت فيكي حضن امي شوفت فيكي حنيه العالم انا بحبك كل يوم من جديد
نظرت له موج حتى اقتربت منه دون خجل وقبلته وووو…

 

بداية يوم جديد في غرفة رغد…
رغد بفرحه…لاااا يعني هكون عمتو يا الله الحمدلله
موج بأبتسامه…احلى عمتو في الدنيا والله
رعد…يلا ياستي افرحي هيجي نسخه مصغره مني
موج بغيظ…ممكن مني
دلف يمان…او مني😂😂
رغد بضحك…ياعالم مني انا انتو هتتخانقوا
رعد…استغفر، الله من الاشكال العكره دي
موج بصدمه…مين الي كدا
رعد بغمزه…مش انت ياجميل البت رغد
رغد بصدمه…يوه وانا مالي يالمبي ما يمكن يمان
يمان برفعه حاجب…والله مافي حد وشه
رغد بتحذير…وشه ايههه
يمان بغمزه…قمر زيك
موج بصدمه…رعد اختك بتتعاكس
رعد بتمثيل…قدااااامي على تحت
ضحكوا جميعا على بعضهم..
قال رعد قبل ان يخرج من الغرفة…اجهزي ياحبيبي بليل في مفاجأه
موج…حاضر

 

هبط هو ويمان ليذهبوا للعمل…
بعد عدة ساعات…
جاء هيثم واماني ودارين للمنزل…
موج…افندم خير جاين ليه
هيثم…ياموج والله انا كنت فاكر انك ميته
وهيبه بغضب…ايه الي بتقولوا دا ياهيثم
اماني…اسمعوا الاول
هيثم…من ٨سنين سوزان قالت انك انخطفتي وبعدها انهم لقوا جثتك ودفنوكي وانا حضرت دفنتك
موج بسخريه…اصدق انااا كدا صح طيب لو صح مرات عمي وعمي ميعرفوش ليه
هيثم بخذل…عمك كان في صف سوزان ديما وهيبه متعرفش حاجه
موج…مش مصدقة
هيثم…سوزان الي معاها كل الادلة
وهيبه…واحنا هنجيب سوزان منين
هيثم…هي في المانيا هروح اجبها بنفسي
موج…المقابله انتهت لما تعرف الحقيقه هصدقك واقابلك
نظروا لها ونظرت لها دارين طويلاً تريد ضمها لكن كبريائها يمنعها…
رحلوا وتركوها…

 

بعد ساعتين…
ذهبت لترتدي وتجهز مثل ما قال رعد لها ارتدت فستان ازرق فاتح ضيق من الوسط ويهبط بوسع…
اصبحت مثل الاميرات مع بعض لمسات من المكياج…
خرجت من الغرفة وهبطت…
وجدت رعد ينتظرها امام الفيلا وهو يقف امام سيارته…
رعد بأبتسامه…البرنسيس تسمحلي
موج…اسمحلك
فتح لها باب السيارة وصعدت بها وهو ايضا…
بعد قليل وصلوا الى مكان هادي وجميل للغايه…
دلفوا الى المكان انبهرت موج به…
مزين من جميع الاتجاهات والاضاءه هادئه وطاولة بالوسط فوقها عشاء رومانسي…
موج بدموع…كل دا عشاني
اخرج رعد من جيب الجاكيت علبه قطيفه وهو يفتحها ويقول…ودي كمان عشانك
موج وهي تضمه…حلوة اوي السلسله دي انا بحبك يارعد اوي
سلسال ذهب ابيض ومكتوب عليه موج الرعد ♥…
رعد…وانا كمان ياقلب رعد ممكن طلب
موج…طبعا
رعد…هحط Gpsفي فونك عشان لو حصل حاجه اطمن عليكي انا قلقان عليكي اوي
موج…انا موافقه
اخذ هاتفها ووضع به برنامج التتبع…
رعد…كدا خلصنا تسمحيلي بئا بالرقصه دي
موج…اسمحلك عزيزي♥
ورقصوا على هذه الاغنية…

 

من اول يوم في لقانا
خدني هواك عشت معاك
احلي سنين عمري ياغالي
بان علي طول ايه جوانا
لما العين جت في العين
ولا حسيت باللي جرالي
بينا نعيش ده العمر ليله
ماتقوليش نستنا ليله
دي الايام جنبك جميله
وعمري ياغالي لقيته معاك
بينا نعيش ده العمر ليله
ماتقوليش نستنا ليله
وعمري ياغالي لقيته معاك
قربلي كمان يا حبيبي
سيبني اعيش نفسي اعيش
ليله ما كانت علي بالي
م الاول وانا يا حبيبي
بتمناك قبل لقاك
ياما قبلتك في خيالي بينا نعيش ده العمر ليله متقوليش نستنا ليله دي الايام جنبك جميله وعمري ياغالي لقيته معاك بينا نعيش ده العمر ليله ماتقوليش نستنا ليله دي الايام جنبك جميله وعمري ياغالي لقيته معاك من اول يوم في لقانا خدني هواك عشت معاك
موج بدموع…بينا نعيش دا العمر ليله
رعد بحب…متقوليش نستنا ليله دي الايام جنبك جميلة
موج وهي تضمه بقوة…كلمه بحبك قليله عليييييييك بحبااااااااااك بحبك ياااارعدددددد
انتهى اليوم وعادوا للمنزل…
كتبت موج في النوت الخاصه بها…واليوم شعرت ان روحي ترجع الى مكانها الصحيح شعرت اني حقا اعيش اتنفس شعرت ولأول مرا انني اتمنى ان ابقى بالحياه وان لا اترك رعدي بمفردوا واربي طفلي معه»ليضرب الرعد قلوبنا ويقلب الموج حالنا«ف الرعد ضرب قلبي بالحب
مر اسبوع اخر…
اليوم ستذهب رغد للعملية…
بعد عدة ساعات خرجت من العملية…
الدكتور…ها يلا قومي معايا
رغد بأمل…هقدر
موج…ان شاءلله قومي بس

 

نهضت رغد وتحركت خطوة خطوة حتى اصبحت تمشي ولكن ببطئ
رغد بفرحه كبيره…انا بمشييي انا ياموج بمشي يارعد بمشي يا يماااان
رعد بدموع…الف حمدلله على سلامتك ياقلب اخوكي
موج وهي تضمها…الف مبروك ياقلبي
يمان بفرحه كبيره…مبروك يارغد
الدكتور…كدا الحمدلله مافيش علاج طبيعي هتلتزمي بالعلاج وان شاء الله هتمشي كويس
مر يوم وخرجت من المشفى…
ذهبت الفيلا وهي تستند على رعد وموج…
وهيبه وانعام اول ما شافوها…لولولولولووووووي الف حمدالله على سلامتك ياحبيبتي
رغد بفرحه…الله يسلمكم ياااارب
صعدت غرفتها وصعد ورائها يمان وهو يقول…الف مبروك يا رغد
رغد بدموع…شكرا ليك انك كنت ديما جنبي
نظر لها يمان بحزن وتركها…
رغد بحزن…شكلنا مش هنرجع خالص يا يمان
مرت عدت ايام وهيثم يحاول كثيرا مع موج وهي لا تتقبل…
اليوم لا يوجد احد بالمنزل وهيبه ورغد ذهبوا للطبيب ليكشف على قدم رغد وانعام ذهبت بمشوار ورعد ويمان بالعمل فقط موج بالبيت…
جاءت لها اليوم غادة…
موج…اهلا ياغادة اتفضلي
جلسوا بالحديقة…
غادة بتردد…موج عاوزاكي في موضوع مهم

 

موج…خير ياغادة
غادة…موج انا بنت خالتك
موج صمتت للحظه وقالت بضحك…ازاي يعني بنت خالتي انا خالتي كنت عندها من اسبوعين وعندها بنتين ديمه والين
غادة بسرعه…انا بنت خالتك الحقيقيه
موج بعدم فهم…انتي بتقولي ايه الكلام الغريب دا
سوزان بقوة…انا هفهمك ياموج
موج بصدمه…ماما!!!

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية موج الرعد)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى