روايات

رواية موج الرعد الفصل التاسع 9 بقلم سما الحملاوي

رواية موج الرعد الفصل التاسع 9 بقلم سما الحملاوي

رواية موج الرعد الجزء التاسع

رواية موج الرعد البارت التاسع

رواية موج الرعد الحلقة التاسعة

رعد…دارين اختك
موج بصدمه…نعممم
رعد…بصراحه انا القصة معرفهاش كل الي اعرفوا ان دارين اختك من الاب ولما جيت مديت ايدي عليكي كنت فاكرك عارفة وبتلعبي عليا لكن عرفت انك متعرفيش ولا حتى دارين تعرف
موج بصدمه…ازاي انا عندي اخت واختي الي هي حبيبتك ازاااي
نظر لها رعد بضيق وقال…موج انتي الوحيده الي حبيبتي للأسف انا كنت بتسلى مع دارين واصلا هي بتحب شكلي فلوسي مش اكتر للأسف طباعها وحشه
موج بحزن…يعني ابويا معاها
رعد قال لها مسرعاً…لا ابوكي مش معاها واصلا اهلها السبب هما انشغلوا عنها ووصلوها للشكل دا
نظرت له موج وقالت…طيب هنعمل ايه
رعد…خلينا دلوقتي ننسى انك عرفتي حاجه لحد ما نعرف بقيت القصة
موج…تمام
اخذها رعد من يداها وذهب بها نحو الطاولة وبدأ الخدم يضعوا الطعام لهم بأشهى المأكولات البحريه…
موج بأبتسامه…الله انا بحب الاكل البحري عرفت منين
رعد…سألت ماما وهيبه يلا كلي بألف هنا

 

امسكت يداه وقالت…رعد انا بحبك بجد
نظر لها ورفع يداها له وقبلها وقال…وانا كمان ياقلب رعد يلا كلي عشان الاكل ميبردش
بعدما تناولوا الطعام اخذها رعد وابتدأت اغنية هادئه…
ظل يتراقصون مع بعضهم بخفه وهم ينظرون لبعض بحب…
رعد…عشقت عيناكي الذي يسري فيها البحور وعشقت شعرك الاشقر الذي به خيوط من الذهب والقهوة معاً وهذان الحفرتين الذان بخديكي
ابتسمت وظهرت غمازاتها فقبلها عليهم…
موج بخجل…كلامك حلو اوي
احتضنها رعد وقال…باخدو من عيونك الحلوين يا موجتي
༺༺༺༺༺༻༻༻༻༻༻
عند دارين…
دارين بغضب…والله لدفعوا التمن غالي
سيرين بقلق…دارين انتي مكبره الموضوع دي مراته وكمان انتي بتقولي انه اتغير وكدا كدا انتو مكنتوش بتحبوا بعض اصلا
دارين بغضب…مش دارين الخواجه الي يكون معاها حاجه و حد تاني ياخدها ياسيرين انا هدفعهم التمن وهبكي على حبيبة القلب اوي
سيرين…اهدي يا دارين وفكري بعقلك

 

دارين ابعدتها من طريقها وقالت…انا ماشيه مش ناقصة محاضراتك دي كمان
نظرت لها سيرين بقلق واسرعت تفكر ماذا تفعل…
༺༺༺༺༺༻༻༻༻༻
عند رغد…
رغد بدموع…يمان ممكن تسمعني
يمان…اسمع ايه يارغد اسمع ايه فهميني احنا قصتنا انتهت قبل ما تبدأ وقولتلك مرا
رغد…انت طلقتني ليه
يمان…مش دا كان طلبك وانا مهمتي كانت انتهت
نظروا الى الباب الذي دلفت منه وهيبه وهي تقول بصدمه…اتزوجتوا من غير ما حد يعرف
يمان بهدوء…اقعدي ياماما عشان افهمك
يمان…من ٤سنين رعد كان داخل صفقات كتيره وكان خايف على رغد لأن في الوقت دا رعد حصل بينه وبين دياب عداوه وهو هددوه بأخته ف رعد كان بيسافر كتير للفرع الي في فرنسا وفي الفترة دي خاف على رغد ولو كان خدها معاه مكنش هياخد باله منها بردو ف قولتلوا اني اتزوجها وبصراحه انا كنت بحب رغد ف رعد وافق لأنه كان عارف وقال مش هنقول لحد دلوقتي الموضوع هيفضل بنا احنا التلاته وبعدين نبقا نقولكم ورغد خدتلها شقة وقعدنا فيها وخبيتها عن الكل ولما حصل الحدثه بعد سنة وكام شهر واحنا متزوجين وكانت رعد رجع ورجعت الفيلا رفضت كل الي كان بينا وقالت اني بحبها شفقة فضلت احاول معاها لحد ما رفضت اكتر ف رعد قالي اني اطلقها وخلاص وطلقتها
وهيبه بصدمه…كل دا حصل وانا معرفش

 

رغد…عشان رعد مش بيحب مدحت ف معرفناش حد
يمان…رغد الدكتور جاي بكره انا رايح اوضتي
نظرت له رغد بدموع وهي يرحل ويتركها ف قالت وهيبه….بتحبي
رغد…جدااا
وهيبه…واتخليتي عنه ليه
رغد ببكاء…كنت في حاله انهيار
ضمتها وقالت…هرجعهولك هو بيحبك اوي كنت بشوف نظرة الحب منه ليكي متقلقيش ياقلب عمتك
༺༺༺༺༺༻༻༻༻༻
عند رعد وموج…
رعد…يلا ندخل البيت
موج…بيت ايه
اشار لها بناحية منزل صغير لكنه جميل…
موج بأعجاب…هنقعد في دا
قبلها من خدها وقال…اه عجبك
موج…حلو اوييي
دلفوا للمنزل وكانت موج سعيدة به للغايه دلفوا لغرفتهم اقترب منها رعد وقبلها بتعمق ووووو..

 

في الصباح…
فتحت اعينها لتنظر بجانبها تجد رعد يحتضنها وهو مبتسم وينظر لها…
موج بأبتسامه…صباح الخير
رعد قبلها وقال…صباحية مباركه ياعمري
موج بخجل…يلا نقوم نروح
استمعت لقهقهت رعد عليها فقالت بتذمر…في ايه بتضحك ليه
رعد…على خجلك
تركته موج مسرعه الى المرحاض لتستحم وترتدي ملابسها ليعودوا…
بعد قليل قد جهزوا ليتحركوا بسيارتهم…
رعد…ما كنا فطرنا الاول
موج…هنجيب اي حاجه من السوبر ماركت ماما وهيبه وحشتني
رعد بضحك…ولا عشان خجلانه تقعدي معايا
بعد قليل من الوقت ترجلوا من السيارة ودلفوا الى مطعم لتناول الفطور…
انتهوا وقال رعد…هروح اجيب حاجه لرغد من المحل دا واجيلك
موج…هاجي معاك
رعد بسرعه…لا خليكي بس هنا وانا جاي على طول
انتظرته موج بعدم فهم واستغراب وهو ذهب الى داخل محل ذهب ووجدت رجل وامرأه توقفوا بسيارتهم امامها…

 

داخل السيارة…
اماني…انزل ياهيثم هاتلنا اي اكل ناكلوا جوعت اوي
هيثم…تمام هنزل
ترجل من السيارة ونظر الى موج الواقفه ودلف للمطعم…
ترجلت اماني من السيارة…
وقفت وهي ترفع اكمام ملابسها من على يداها قليلا لتقول بوجع…اه ايدي
نظرت موج الى يداها والاحمرار الذي بها وقالت…لو سمحتي
اماني بأنتباه…ايوه
موج…ايد حضرتك ملتهبه اوي انا ممكن اقول لحضرتك كريم تستخدمي
اماني بأبتسامه…ياريت ياحبيبتي عشان لسه راجعه من الامارات وجسمي بيلتهب من تغير بين بلد وبلد
موج…ايوه فعلا كان والدي كدا لما كان يرجع من برا حضرتك ممكن تستخدمي كريم،**** حلو اوي هو كان بيستخدموا وكان بيفيدوا
اماني…عرفاه اه شكرا ليكي جدا هجيبوا
جاء هيثم ونظر لهم بأستغراب وقال…في ايه اماني
اماني…تعالى ياحبيبي الانسه شافت الالتهاب الي في ايدي لما رفعت اكمام البلوزه وبتقولي اسم كريم كويس يعني
هيثم نظر لها وقال…شكرا ليكي يا انسه
موج وهي تنظر له وتقول…العفو استأذن

 

وتركتهم ووقفت بعيداً…
جاء رعد ونظر لها ولهم وهم يقفون على بعد امتار منهم وقال مسرعاً…حبيبتي بتعملي ايه
موج…كنت بقول لطنط دي على كريم كويس للألتهاب
رعد…تمام ياحبيبتي يلا نمشي
موج…جبت الى كنت عاوزه
رعد…اه يلا بينا
دلفوا الى السيارة وتحركوا…
عند اماني وهيثم…
اماني…لطيفة البنت دي
نظرت الى هيثم وجدته شارد فقالت…هيثم مالك
هيثم بأنتباه…ها نعم يا اماني
اماني…مالك شارد في ايه
هيثم…البنت دي فيها شبه من موج
اماني…الله يرحمها ياحبيبي يارب
هيثم…يااارب بس دي متزوجه من رعد الحناوي
اماني…رجل الاعمال كان منافس ليك صح
هيثم…اه بس هو اتزوج امتى ولا يمكن اخته انا معرفش اي اخبار في الوسط هنا من ساعة ما مشيت
اماني…يلا مش مشكلة ربنا يسعدهم
༺༺༺༺༺༻༻༻༻༻

 

عند رعد وموج في السيارة…
رعد بتساؤل…موج انتي تفتكري شكل والدك
موج بتذكر…معتقدش داخله في ٨سنين مشفتهوش غير انه مكنش بيجي غير مرتين في السنه معتقدش اني فكراه
رعد…اه اوك
موج…جبت ايه بقا لرغد
رعد…لما نوصل هوريكي
بعد مرور بعض الوقت وصل رعد وموج للفيلا ودلفوا…
انعام بأبتسامه…حمدلله على سلامتكم ياحبايبي
هما…الله يسلمك يادادة
وهيبه بأبتسامه…نورتوا
موج وهي بتضمها…وحشتيني
وهيبه بغمزه…وحشتك بردو وانتي معاكي رعد
موج بخجل…انا طالعه لرغد
رعد بضحك…جاي وراكي
انعام…ايه سر الفرحه
وهيبه وهي تضع يداها على كتف رعد…ما واضحه يا انعام
ابتسم لهم وصعد لأعلى…
انعام…ربنا يسعدهم يارب
وهيبه…يااارب
في غرفة رغد…
موج بأبتسامه…عامله ايه يارغود

 

رغد بأبتسامه…الحمدلله ياحبيبتي انتي عامله ايه
موج…الحمدلله
رعد…الله الله ماشي ياست رغد لقيتي حبيبتك ونسيتي اخوكي
رغد وهي ترفع يداها لتضمه…وانا اقدر بردو ياحبيبي
رعد بأبتسامه وظهر الهدية التي احضرها لها ووضعها على قدامها وقال…شوفيها وقولي رأيك
رغد فتحتها ونظرت بداخل العلبه وقالت…الله حلوة اوي يارعد
وما هي الى سلسلة ذهب حرف R بداخل قلب رقيقه للغاية…
موج بأبتسامه…حلوة اوي يارغود البسيها
اردتها رغد بفرحه كبيره وقالت…شكرا اوي يارعد
قبل مقدمه رأسها وقال…العفو ياقلب اخوكي
رغد…على فكره هنروح للدكتور انهاردة انا وماما وهيبه ويمان
موج…هروح معاكي
رعد…وانا هروح الشركة وهستنى الخبر الحلو
نهضوا وخرجوا من الغرفة وذهبوا الى غرفتهم…
رعد اخرج من سرواله علبة قطنيه جميلة وقال…موج تعالي
اتت له موج وقالت…نعم يارعد
فتح العلبه واخرج منها خاتم زواج به فص ماس رائع وقال…متخلعهوش من ايدك ابدا حتى لو حصل ايه

 

موج بفرحه واسرعت بضمه…حلو اوي يارعد انا بحبك
رعد بحب…وانا بحبك يا قلب رعد من جوا
ذهب رعد الى شركته وذهبت موج ويمان ورغد الى الطبيب وظلت وهيبه بالبيت مع انعام…
الطبيب…بعد التحاليل والاشاعات اقدر اقول الانسه رغد تقدر تعمل العملية كمان اسبوعين
رغد بفرحه…بجد يادكتووور
الطبيب بتأكيد…بجد طبعا لكن هتاخدي حقنه كل يوم تزود نسبة نجاح العملية لحد ما الاسبوعين يعدوا والنسبة تزيد النسبة دلوقتي ٤٠٪
يمان…بس كدا مش ممكن تفشل يعني
الطبيب…التفاؤل مهم طبعا لكن الفشل والنجاح بأيد ربنا والارادة بتاعت الانسه طبعا
موج…لا ان شاءلله تنجح
رغد بأبتسامه…انا واثقه بربنا وان العملية هتنجح
بعد قليل من الوقت عادوا المنزل واخبروا الجميع وسعدوا للغاية…
بعد قليل في غرفة رغد…
وجدت يمان يسير امام الغرفة..
رغد…يمان
يمان…نعم
رغد بدموع…سامحني يايمان

 

يمان بغضب…بطلي عياط يارغد
رغد بخوف…بتتعصب عليا ليه
يمان…مش بحب اشوف دموعك بطلي عياط بقا ممكن
رغد وهي تجفف دموعها وتقول بأبتسامه…حاضر اهو
يمان بأبتسامه…اهتمي بعلاجك يارغد لحد العملية وبعدين نتكلم
ذهب من غرفتها…
عند موج…
موج في النوت بتاعتها…الامس واليوم هم اجمل يومان بحياتي عشت لحظات مع رعد لم اشعر بها من قبل لحظات جعلتني اشعر بأنني فراشه وارفرف فوق بستان زهور كل يوم مع رعد يكون لي دنيا اخرى
دلف رعد للغرفة وقال…بتعملي ايه يا حبيبي
موج بأبتسامه…مافيش قاعده بكتب
رعد…بتكتبي ايه
موج…عن اليوم الي قضيته معاك
رعد قبلها وقال…انبسطي
موج…جداااا
تاني يوم رحل رعد لعمله وجد سيرين تقف امام الشركة تنتظره…
رعد بأستغراب…سيرين بتعملي ايه هنا
سيرين…رعد انا لازم اتكلم معاك في موضوع مهم

 

عند موج…
تجلس بغرفتها وجدت رقم غريب يتصل بها…
موج بأستغراب…الو مين
دياب…موج قابليني كمان ساعه في اللوكيشن الي هبعتهولك
موج…نعم اقابلك ليه انت اتجننت
دياب بخبث…لو مجتيش رغد انا عارف الدكتور بتاعها واقدر اخلي يخلي العملية تفشل وتروح فيها وطبعا حبيب القلب مش هيستحمل وهتبئي انتي السبب القرار في ايدك

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية موج الرعد)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى