روايات

رواية مواجهه القدر الفصل الثاني 2 بقلم نور أحمد

موقع كتابك في سطور

رواية مواجهه القدر الفصل الثاني 2 بقلم نور أحمد

رواية مواجهه القدر الجزء الثاني

رواية مواجهه القدر البارت الثاني

مواجهه القدر
مواجهه القدر

رواية مواجهه القدر الحلقة الثانية

*في معرض الحاج ابراهيم يجلس علي المكتب ويضع رأسه بين يده ويُنهك تفكيره في اولاده ومعرفتهم بمرضه
صابر:السلام عليكم يا حاج ابراهيم
ابراهيم:وعليكم السلام يا شيخ صابر اتفضل
صابر:مجتش تصلي العصر قولت اجي انا اطمن اشوفك اي الي اخرك عن اذاان ربنا وندائه لعبااده
ابراهيم بحزن:تعبان يا شيخ صاابر تعبان اوي تعبت من التفكير
صابر:صلي واستغفر وسبح واحمده علي الضراء قبل السراء هوه انا الي هقولك ولا اي يا حج دانت حاجج بيت لله مرتين وعارف ان بعد العسر يُسر
ابراهيم:اعمل اي مع اولادي يتري صح الي بعمله ولا غلط
صابر:انت كدا بتجهد نفسك وزعلك هيخليك تتعب اكتر قولهم
ابراهيم:هبقي قلقاان عليهم لما يعرفوا
رد عليه صابر بصوت عذب:بسم لله الرحمن الرحيم *{الّذِينَ آمَنُواْ وَتَطْمَئِنّ قُلُوبُهُمْ بِذِكْرِ اللّهِ أَلاَ بِذِكْرِ اللّهِ تَطْمَئِنّ الْقُلُوبُ}* صدق لله العظيم قولهم وتوكل علي لله واذكر لله في قلبك
ابراهيم براحه :هقولهم يا شيخ ربنا يحفظك
صابر:يلا قوم معايا صلي العصر متخليهوش يروح عليك واعرف ان لكل ضيق مخرج وان خوفك وتفكيرك ميمنعكش انك تروح تصلي بلعكس دا الصلاه دي هيا الي هتخليك ترتاح وتاخد قراراتك صح
ابراهيم:فعلا مش هضيع صلاه تاني
صابر:ربنا يهديك ويعافيك ويخليك لولادك يلا بينا
ابراهيم:يلا
*امام سنتر للدروس تقف ليله ومعها اصدقاءها
ليله:زينه انا راحه لبابي تيجي معايا
زينه:تمم عمو شريف وحشني اوي
محمد:اصبري شويه يا ليله عاوزين نقف سوا شويه
ليله:سوري يا محمد مش هعرف
محمد:لي بس
قاطعهم مازن:مقالتلك لا يا محمد لله
زينه بتوتر:مازن
محمد:مين دا يا ليله
ليله وهيا بتبص لمازن:دا مازن صاحب اخويا كريم
مازن برفع حااجه:ولله
ليله ربعت ايدهاوبصتله بتحدي:ولله
مازن بعصبيه:زينه خدي ليله وعلي العربيه حلا
ليله:ولو مرحتش معاك
مازن بعصبيه وكور ايده وشاور علي العربيه:علي العربيه فورا يا ليله
محمد وقف قدامها:متزعقلهاش قالتلك مش عاوزه تروح معاك
مازن:وانت مين ان شاء لله
زينه بتوتر:ليله بلله عليكي يلا بلاش مشاكل
ليله:خلاص يا محمد بقا يلا يا مازن يلا يا زينه
وخدت زينه وراحوا العربيه ومازن وقف قدام محمد وبصوت واطي:انت عارف لو لمحتك قريب من ليله تاني هعمل فيك اي بلاش اقولك لما تكبر هتفهم لوحدك
وراح العربيه
مازن بعصبيه:واحده فيكوا تتزفت تركب هنا مش سواق اهلكم اناا
ليله:انت انت بتزغق كدا لي حد قالك تيجي
مازن:ليله اصطبحي وقولي يا صبح
زينه: خلاص يا مازن خلاص هنزل انا عديها بقا يا ليله
ليله بدموع:ولله لقول لبابي وكريم
مازن ساق لحد موقف علي الكرنيش ووقف
مازن:زينه خليكي في العربيه ليله انزلي عاوزك
ليله:لا
مازن:لييييله
ليله:يوووه حااضر
زينه: مازن بليز براحه عليها هيا اصلا مخنوقه من الصبح
مازن هز راسه وراح لي ليله الي كانت واقفه بتتفرج علي منظر النيل وبتعيط
مازن:لي بتعاندي يا ليله معايا
ليله:علشان هوه كدا
مازن ببتسامه :يعني اي هوه كدا
ليله بدموع:اسفه اتعصبت وعاندت معاك وغلط اعمل كدا اسفه يا مازن
مازن بحب:تغور هموم الدنيا بكلمه مازن منك
ليله بدموع:انا بكره حياتي اوي
مازن:لي بس يا قلب مازن
ليله:تخيل مامي النهاردا اقولها عاوزه اكلمك تقولي مش فاضيه وراحه النادي
مازن :كنتي عوزاها في اي يا قلب مازن
ليله:كنت هحكلها عنك وعننا وني اني يعني
مازن بمناغشه:انك اي يا قلبي
ليله:مش لازم
مازن:طب متحكي لبابي لكريم مثلا
ليله:هما عارفين
مازن:ممم انااكيد مش هعمل كدا من غير معرفهم
ليله باحراج:يالهوي لي كدا تكسفني
مازن:ههه انجحي انتي بس السنه دي والكسوف جاي جاي ورا
ليله وشها احمر وجريت علي العربيه ومازن ضحك واشترللهم دره وخدهم علي الشركه
*في الشركه*
شريف:كدا تمم
كريم حدد معاد مع مرشد الالماان واتفق وقوله علي البرنامج وشوف الحجز مناسب ولا لا وارجع لعمك ماجد
كريم:تمم
شريف:وانت يا ماجد متحجزش الاوض دي لحد حتي لو الجروب مجااش التعويض عندي
ماجد:مفيش تعويض والكلام دا بس تمم مش هحجز
شريف:كريم ابقي خد معاك مازن
كريم:حااضر
ماجد:نمس الواد ابني داا طالع لبوه
كريم:هيا طنط سلمي عارفه حوار انك نمس دا يا ميجو
ماجد:ولد سلمي تعرف عني كل قزوراتي هههه
كريم:هبقي اقولها علي فكره ههههه
ماجد:شريف شريف رحت فين
شريف:هاا انا هنا
كريم:طب بما اننا خلصنا عرفتوا حصل فيا اي
ماجد :اي
كريم:العربيه عطلت و ركبت مكروباص وقابلت بنت اي موزه بجد وطلعت معايا في الجامعه اثار بردو بس تانيه
ماجد:مكروباص يبن شريف ههههه
شريف:وماله المكروباص منا ياما ركبته لحد موصلت للي انا فيه دا
ماجد بتكبر:انا مولود في بي ام
شريف :ااه طبعا كانت علي ناصيه الحاره بتاعتنا تقريبا كان اسمها البرنسيسه
كريم:اي هيا ال بي ام؟
ماجد بحزر:شرييف
شريف:هههه لا عربيه الفول بتاعت عمك ماجد
كريم:هههههههههههه عربيه فول هههههههههه البرنسيسه ههههههه
ماجد:عجبك كدا
شريف:منتا بتتريق
كريم:هههههه لا بس بجد انا فخور بيكوا جدا مش هزار بنيتوا امبراطوريه الهاشمي والخولي في زمن قياسي فخور ب ابويا وب عمي اوي
شريف طبط علي كتفه وقام وقف قدام الازاز الي بيطل علي الشارع وشاف مازن وزينه وليله وابتسم
شريف:لم ابنك شويه يا ماجد
ماجد:ابني يعمل الي يعمله ياابو نسب
كريم ببعض الغضب:انا لولا انو صاحبي وابنك كنت دفنتوا
شريف:انا واثق فيه وفي اختك يا كريم
كريم هز راسه ومازن وليله وزينه دخلوا المكتب
ليله بفرحه:ميجو حبيبي
ماجد:حبيبه قلبي وروحي وعمري
زينه:عمو وحشتني اوي
شريف:حبيبه عمو وحشتني اكتر عامله اي
زينه:الحمد لله ازيك يا كريم
كريم:الحمد لله يا قمري انتي اي الاخبار
زينه:مسحوله ههه
كريم:ربنا معاكو
ليله:بابي حبيبي
شريف:حبيبه بابي عامله اي
مازن بصوت واطي:صبرني عمالين يعكسوها قدامي
كريم:احسن موت بغيظك
مازن بمكر:مش انا بعت فولوا لسلين وقبلته
كريم مسكه من هدومه:انت بتقول اي
شريف:كريم مازن في اي
مازن:قول لبنك
كريم:تعالي معايا
ماجد:عيال هزارها تقيل
زينه تعالي يلا معايا
زينه:اوكي
شريف:ليلتي الحلوه
ليله:نعم يا بابي
شريف:مش عاوزك تزعلي من مامي
ليله:عادي يا بابي مامي معودانا علي غيابها دايمآ مش اول مرا احتاج ليها ومش تكون جمبي
شريف:كنتي عوزاها لي
ليله بخجل:كنت يعني
شريف:ممم عن مازن يعني
ليله: يا بابي بقا
شريف:هههههه
في الحاره**
سلين:مامااااااااااااااااااا يا سحر انتي فين
سحر وهيا بتمسح دموعها وعمر خرج متعصب من البيت
سلين:اييي براحه ماما مالك في اي انتو كويسين عمر ماله
ابراهيم:سلين تعالي عاوزك
سلين:في اي ماما بتعيط لي يا بابا
ابرهيم:بسي يا سلين يا حببتي انتي عارفه انا بحبك اد اي وهفضل احيك لحد اخر يوم في عمري حتي لو مت
سلين بسرعه:بعد الشر عليك يا بابا
ابرهيم:سلين انا تعبان
سلين:مالك بس يا بابا
ابراهيم:انا عندي القلب وفي حاله متاخره وممكن اموت في اي وقت
*صاعقه لا اسوء اسوء من الصاعقه فأحيانآ تنزل الصاعقه في مناطق نائيه بعيده عن البشر ولاكن الان نزلت الصاعقه علي رأس سلين دمرت كل شيئ بلحظه فتات قلبها يُنثر في جميع الجهاات قوتها بهذه الحياه يخبرها انهُ سيرحل قريبا لا لا والف لا*
سلين بسرعه:لا لا بابا بس انت اكيد عامل فيا مقلب وانا مش هقبل فاهم مش هقبل انت كويس ودا مقلب سخيف
ماما متعيطيش بابا كويس لا بابا قول حااجه
ابراهيم:اهدي يا قلبي
سلين بسكوت تام نزلت وفضلت تمشي في الشوارع لحد ملقت قدامها يافته لدكتور قلب وطلعت وحجزت كشف
الدوك:خير يا انسه بتشتكي من اي
سلين:مش انا بابا بابا تعبان ينفع نلحقه
الدوك:معاكي اشاعات اي حاجه
سلين:لا
الدوك:مش هعرف افيدك بس اي حاله قلب ممكن يبقا تدخل جراحي وان احنا نزرع قلب مكانه
سلين:ودي تتكلف كام
الدوك:يعني عندي في المستشفي 170 الف
سلين سكتت واتصدمت
سلين:احم عن اذن حضرتك
الدوك:خدي حق الكشف وانتي طالعه
سلين خرجت ووقفت علي البحر
سلين بتصميم:انا لازم القي شغل لازم

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية مواجهه القدر)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى