روايات

رواية مهرة العز الفصل الثالث 3 بقلم مريم

رواية مهرة العز الفصل الثالث 3 بقلم مريم

رواية مهرة العز الجزء الثالث

رواية مهرة العز البارت الثالث

رواية مهرة العز الحلقة الثالثة

لدكتور بحزن:انا اسف يا عز باشا الانسه جالها فقدان ذاكرة مؤقت عشان الواقعه كانت جامدة جدا على رأسها
عز بصدمه:نعمم😳
الدكتور:متخافش …..هي مؤقته يعني بالكتير كده شهر شهرين مش اكتر طبعا ده لو استمرت على العلاج بشكل يومي ممكن ترجعلها قبل شهر كمان…..
عز:طب عيد الاشعه تاني ممكن تكون غلط ولاحاجة
الدكتور باسف:عملناها مرتين عشان حضرتك والله
عز:تمام….يعني هي دلوقتي هتبقى فاكره اسمها ولا اي
الدكتور:فقدان الذاكرة المؤقت ده بتفقد جزء من حياتها
متبقاش فاكراه …على حسب بقى هو اي….اسمها عيلتها اصحابها…..وممكن كمان تكون فاكرة كل ده وناسيه اللي حصل معاها اخر فترة…..
عز:طب وهي ناسيه اي دلوقتي
الدكتور:مقدرش افيد حضرتك دلوقتي..الا اما تفوق ونعرف هي ناسيه اي
عز:وهي هتفوق امتى؟؟
الدكتور:بكرة بإذن الله
عز هز راسه وقال تمام
بعد ما الدكتور مشى…..عز كلم نفسه وقال……
كانت ناقصاكي انتي كمان……هعمل اي دلوقتي معاها دي…يعني لو طلعت ناسيه اسمها وأهلها اخدها معايا البيت ولا اعمل اي…..طبعا لازم اخدها مش انا السبب في اللي هي فيه دلوقتي….بس هقولها اي…ولا هعمل اي
يارررب….ليه بس مش كفايه المصايب اللي عندي تيجي دي كمان وتقع فوق دماغي…..أما نشوف اخرتها اي معاها
🦋♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎🦋
رؤوف:لااااا…..انا مش مطمن…..انا حاسس ان بنتي حصلها حاجه….لاااا….مش معقوله هتبعد ليله كامله كده عني….مستحييييل…..يارب طمني عليها يارب….سامحيني يابنتي مش هزعلك تاني والله…بس ارجعي بقى حرام عليكي…
عبير ببرود:خلاص بقى يارؤوف بكرة هترجع هتروح فين يعني ….
صدقني وبكرة هتقول عبير قالت….نام بقى وكفايه تفكير
رؤوف بحزن:يارب ياعبير….يارب يكون كلامك صح ومحصلهاش حاجه…..
عبير:يلا تصبح على خير
رؤوف:وانتي من اهله
🦋♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎🦋
تاني يوم الصبح في المستشفى……
مهرة فاقت ومسكت راسها وقالت آآآآآآه دماغي….انا حصلي اي….انا فين….ياناس ياللي هنا انا فين
عز كان نايم برا قدام الاوضه وسمع صوتها فقام
عز:اخيرا صحيت…..هنعرف دلوقتي هي نست اي….ودخل
عز دخل الاوضه:احم احم……..انتي كويسه دلوقتي وقرب عليها……
مهرة لفت وشها لمصدر الصوت وبصت بعيونها الزيتوني ل عز وقالتله انا فين وانت مين….
عز فضل مركز شويه في عيونها وبعدين قال:احم احم
انتي هنا في المستشفى…..عملتي حادثه امبارح وانا جبتك هنا….
مهرة باستغراب:حادثه…..عملتها ازاي دي…معلش عشان مش فاكرة اي حاجه…..
عز:احم احم….يعني هو انا كنت سايق وانتي طلعتي فجأة قدامي ف خبطتك….وفقدتي الوعي وجبتك هنا
مهرة:انت اللي خبطني
عز:انا اسف أن……..قاطعته مهرة
مهرة:لا اسف على اي……كتر خيرك انك جبتني هنا وكمان استنتني……شكرا………احم احم….هو محدش جه سأل عليا ولا اي
عز:لا …..تعرفي رقم حد من أهلك وانا ارن عليه ويجي ياخدك دلوقتي……
مهرة:اهلى……….بس انا مش عارفه اصلا انا اسمي اي هفتكر أهلى ازاي ……بس هو انا مش فاكرة ليه
عز بصدمه:مش فاكرة اسمك……يعني انا كده اتدبست
مهرة:افندم؟؟
عز:لا ولا حاجه……بس انتي جالك فقدان ذاكرة مؤقت من الخبطه….بس الدكتور قال إنها هتروح في خلال شهر أو اتنين ولو استمريتي على العلاج ممكن تبقى اقل من شهر كمان…..
مهرة بدموع: طب انا هعمل اي دلوقتي انا مش عارفه نفسي ولا حتى اعرف اي حد …..هعيش فين ولا هاخد العلاج ازاي ومنين……ليه كده ياربي تعمل فيا كده وفضلت تبكي لحد ما عز قالها……
عز:هششششش بسسسس….اهدي انتي هتيجي تعيشي معايا في البيت وتاخدي العلاج كمان لحد ما ترجعلك الذاكرة وكل شيء هيتحل انشاء الله …
مهرة بعصبيه:انت مجنون انت ازاي عايزني اعيش معاك في بيت واحد….انا اه صحيح مش فاكرة انا مين او اي
بس اكيد مش هرضى اعيش معاك في بيت واحد و…. قاطعها عز بصوت عالي……
عز :هشششش اي بالعه راديو….انا اه قولت انك هتعيشي معايا في البيت بس مش لوحدي….البيت ده فيه بابا وماما واختي واخويا…..
مهرة بغباء:اممم طب وانت بتعمل معايا كده ليه هو انت عارفني؟؟؟
عز بنفاذ صبر:يارررب صبرني……يعني انا لو عارفك هاخدك عندي ليه….ما انا اوديكي لأهلك احسن…
مهرة:اه صح……طيب هتاخدني معاك ليه وتتحمل تكاليف العلاج؟؟؟
عز بهدوء:عشان انا طبعي كده لما اشوف حد محتاج واقدر اساعده بساعده…..وكمان عشان انا السبب في اللي انتي فيه دلوقتي……وكمل بصوت منخفض…..اصلا انتي اللي غبيه وطلعتي قدامي فجأه يعني انا ماليش ذنب في حاجه…..بس لازم اساعدك…..
مهرة:انت بتقول حاجه؟؟؟
عز:لا…..لو تقدري تقومي ف يلا عشان نروح….مش هنفضل اليوم كله في المستشفى…
مهرة:حاضر…..بس هو انا اسمي اي
عز:معرفش…..سمي نفسك اي حاجه عقبال ما ترجعلك الذاكرة….
مهرة بفرحه:بجد…..انا اللي هسمي نفسي الله…طب اسمي نفسي اي…..امممم عشق ولا غرام ولا نرجس ولا….قاطعها عز
عز:ااايه في ايه…..انتي ليه محسساني انك هتفضلي بالاسم ده طول عمرك……او بتسمي بنتك…..سمي نفسك اي حاجه ويلا
مهرة بتكشيرة:يووووه….حاضر….
عز ابتسم على شكلها الطفولي بس مبينش وقالها :احم احم انا هخرج اشوف الإجراءات عقبال ما تخلصي….
مهرة:حاضر…..بس سؤال واحد بس
عز بنفاذ صبر:ياررب….هه اتفضلي
مهرة :اسمك اي …..عشان مش اقولك يا شخص انت
عز اسمي عز حاجه تانيه
مهرة:لا…شكرا
🦋♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎🦋
رؤوف بحزن:بقينا ١٠ الصبح وهي لسه مجتش يارب هتكون فين يعني …..رجعها ليا سليمه ياربي….والله لو اعرف انها هتبعد كده مكنتش عملت فيها كده….يارررب
عبير:هتكون راحت فين دي…..انا اه قولت انها هترجع بس اتاخرت اوي…..ياترى هتكون فين البت دي
شمس ببرود:طب هي ليه كانت بترفض العرسان
رؤوف باستغراب:بس هي مكنتش بترفضهم…
شمس بضحك:هههه والله انت غلبان يابابي….انت متعرفش ان بنتك هي اللي كانت بتعمل كده عشان تطفش العرسان….بس ياترى كانت بتطفشهم ليه….ومختفيه لحد الان ومش باينه ليه
عبير بابتسامه صفرة:قصدك انها كانت بتطفش العرسان عشان في واحد في حياتها…..يبقى هربت معاه صح
رؤوف بغضب:بسس اخرسي انا بنتي متعملش كده ابدا ولو سمعتك انتي ولا بنتك قولتي حرف واحد عليها هقطعلك لسانك انتي وهي فااااهمين
عبير وشمس بخوف:فاهمين…..
رؤوف:مهرة مش هتفضل برا البيت دلوقتي الا لو كان حصلها حاجه….ربنا يرجعك بالسلامه يامهرة يابنتي
شمس:طب رن على رفيف…..وشوف ممكن تكون كلمتها ولا حاجه….
عبير:ما هي اما مشت امبارح سابت فونها هنا…
شمس:ممكن تكون كلمتها من فون حد تاني….جرب يابابي….
رؤوف بياس:حاضر……ورن على رفيف
رفيف بنوم:ألوو…
رؤوف:انا اسف يا رفيف يابنتي اني صحيتك دلوقتي
رفيف:لا ياعمو ولا يهمك….في حاجه ولا اي
رؤوف:مهرة مرجعتش من امبارح يارفيف….
رفيف بفزع:اييييه…..انا فكرتها هتروح تتمشى وترجع تاني هتكون راحت فين يعني دي ملهاش حد غيرنا ياعمو…..طب مرنتش عليها
رؤوف:سابت فونها هنا قبل ما تمشي
رفيف بخوف:هتكون راحت فين يعني…..ياربي طب اقفل ياعمو وانا هرن على صحابنا تكون عند حد منهم ولا حاجه….
رؤوف بحزن:حاضر يابنتي ولو وصلتي لأي حاجه طمنيني…
رفيف بحزن:حاضر ياعمي…..سلام…..وقفلت معاه
رفيف في نفسها:هتكوني روحتي فين يامهرة…..يارب طمني عليها يارب والنبي……
عند رؤوف….
عبير:قالتلك اي…
رؤوف:متعرفش حاجه ولو عرفت هتقول
عبير في نفسها:انا اه مش بحبها ولا بطيقها….بس ربيتها بردوا ….هتكوني فين يامهرة…..
شمس:حاضر هقوم اروح المدرسه انا….ولو وصلتوا لأي حاجه طمنوني….
رؤوف وعبير:حاضر
🦋♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎🦋
عز:متخافيش من حاجه اما هنوصل البيت وتتعرفي عليهم هتحبيهم
مهرة بخوف:طب افرض اهلك موافقوش عليا
عز بضحك:موافقوش عليكي …..انتي ليه محسساني انك جاي اخطبك وأهلي مش عايزينك
مهرة بضحك:مش عارفه بس متوترة كده
عز:متخافيش…………وصلنا اهو انزلي يلا
مهرة بانبهار:تصدق انك واحد كذاب…
عز باستغراب:انا……ليه
مهرة:عشان قولتلي بيت….ودي فيلا مش بيت ياكذاب
عز بضحك:طيب مهو بيتي
مهرة:اسمها فيلتي مش بيتي ياجاهل…..شكلك متخلف ومش بتذاكر حاجه
عز ضحك عليها وقالها يلا ادخلي…..المهم دخلو البيت واول ما دخلو……
مامت عز(نجوى):مين دي ياعز
عز:دي……معرفش …معرفش اسمها اي
نجوي باستغراب:ازاي يعني….طب جايه هنا ليه
عز:هتعيش معانا……
نجوى بصدمه:نعمم😳

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية مهرة العز)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى