رواية من قال أنتي عانس الفصل الأول 1 بقلم أسو أحمد
رواية من قال أنتي عانس الجزء الأول
رواية من قال أنتي عانس البارت الأول
رواية من قال أنتي عانس الحلقة الأولى
قولت مافيش خروج ياوعد
بس ياماما لو مروحتش الكورس انهارده مستقبلي هيضيع..
وانا قولت مافيش نزول من البيت ياوعد ، هتكسري كلمت امك يعنى ؟ ولا انا خلاص كلامى بقي مابيتسمعش
جاء والد وعد فى هذه الحظه
ايه الدوشه ال على الصبح دى ، الواحد مايعرفش ينامله ساعتين يعنى فى البيت ده !؟
تعال شوف بنتك ياخويا عايزه تخرج
طب ما تخرج فيها ايه دى ؟
شوف الراجل ، يعنى انت عايزها تخرج وتخلى ال مايشتري يتفرج علينا ونسمع الكلام بتاع كل يوم ال يسد النفس ده بسببها
ياماما يعنى احنا من امته بيهمنا كلام الناس ، ما تولع الناس
مستقبلي اهم ..
يووووووه قولت مافيش يعنى مافيش ياوعد ويلا انجري غيري هدومك وتعالى ساعدينى اهو تنفعي فى حاجه بدل ما انتى متصبرصه فى وشي كده ودخلت المطبخ تكمل الغدا
نظر وعد إلى ابيها برجاء ليجيب
اسف ياوعد يابنتى بس امك معاها حق وكلام الناس بيلدع فينا زى سم الافعى
بس يا بابا د….
قاطعها بحزم
يعنى ال اتعلمو خدو ايه يابنتى ، يلا روحى غيري وساعدى امك فى الفطار خلينا نمشي نشوف اشغالنا
حاضر يا بابا
تفاعلوا هنا منعا لعدم إيقاف الروايه فضلا
ذهبت لغرفتها لتنفجر من البكاء على حالها فما زنبها هى لتدفع ثمن افواه بغيضه مثل هذه ، لماذا هى ؟ هل لانها سمراء؟ اما لانها قصيره؟ ام لانها لاتمتلك شعر منسدل؟ ام للبسها الواسع ؟ ام لحظها ؟ ام ام….
حقاً أن هذه الدنيا ظالمه ، هؤلاء ماكد انهم ليسو بشر مثلنا ، لماذا صوت همساتهم ياخذنا إلى القاع دوماً ؟! لماذا لا نأخذ همساتهم ونصبع سلالم للوصول للقمه؟! لماذا اصبح المجتمع بهذا السوء ؟ حقاً انها فانيه*..
انتهت من بكائها المعتاد لتنهض وتغتسل وتذهب لتقوم بمهام المنزل دون روح ، فقط جسد على هيئة انسان
وعد خلصي المواعين ال فى المطبخ وبعدها وضبي البيت كله على ما انزل اجيب ال ناقص للبيت ، ماعلوم انتى مش هينفع تخرجى من باب ولا شباك علش..
اكملت وعد..
علشان كلام الناس ، مش لازم كل مره تقوليها خلاص حفظناها
ودى ال انتى فالحه فيه لق لق على الفاضي ، ما انتى لو كنتى سمعتى كلامى كان زمانك دلوقتى فى بيتك ومعاكى عيالك وجوزك ومحدش كان قدر يتجرء انه يقولك كلمه لكن اعمل ايه غبيه مش فاهمه حاجه
اديكى حسيتى لما العمري جري بيكى اهو ، وبقيتى زى البيت الوقف ال محدش معبره
وعد .. انتى ليه كل شويه تقوليلى نفس الكلمتين ، انتى مش انتى عايزانى ماخرجش اهو مستقبلي ضاع وبقيت فى السجن ، حكم مؤدب علشان انتى والناس تستريحو
جرت على غرفتها لتغلق عليها وتبكى بحرقه
والدتها من الخارج ..
انا غلطانه انى عايزه مصلحتك ، وحده زيك عدت التمانيه وعشرين سنه ولسه قاعده فى وش اهلها كانت دفنت نفسها بالحيه ، مش بجحه قاعده ترد على امها كلمه بكلمه
انا غلطانه انى سبتك على هواكى … قولت البت ايام زمان
كانو بيخيروها ومش بيجبروها على حاجه وبالزات الجواز وقولت سبيها تختار برحتها، بس لو اعرف ان الحال هيوصل بيكى لكده كنت جوزتك لاى كلب وخلصت منك ، اووووف عيال تجيب الشلل وربي
تفاعلوا هنا منعا لعدم إيقاف الروايه فضلا
محصلتيش اختك الصغيره اهى فاتحه بيت واسست عيله بسم الله ماشاء الله عليها ، وساده مكانها مش زيك جيبالى الهم من يوم ماجيتى على الدنيا ..
انا نازله بطلي نكد وعلى ما اجى القي البيت بيرف من النضافه، فاهمه..
ذهبت غالقه الباب خلفها بقوه فى حين أن وعد قد خالتها اااه اتجلس على الارض سانده جسدها على الباب تبكي بحرقه يكاد يخرج قلبها من شدة الألم الذي تشعر به الآن..
لم تجد راحه لقلبها من أفواه الناس حتى اقرب مالها لا يشعرون بها ، حتى انها اصبحت عبء عليهم ..
لماذا كل هذا يحدث معى ؟ فقد خالت قواى وتحطم قلبي إلى فتات ..
وقع نظرها على الكوب الزجاجى الذي فى غرفتها ، نظرت طويلاً إليه وكان هناك الكثير من الأفكار التى تراودها ، وآخر حديث الناس واهلها لها ل…
يا ترا هتعمل ايه؟
واخرت ال بيحصل معاها بسبب جهل الناس ايه ؟
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية من قال أنتي عانس)