رواية من فضلك فرصة أخيرة الفصل الرابع 4 بقلم زهرة عصام
رواية من فضلك فرصة أخيرة الجزء الرابع
رواية من فضلك فرصة أخيرة البارت الرابع
رواية من فضلك فرصة أخيرة الحلقة الرابعة
داليا لمي دورك و مشي الناس دي بدل والله
قطعت كلامه و قولت قصاده:-
منير هتسبهم يتفرجوا بما يرضي الله ولا هيتفرجوا برضوا بما لا يرضى الله ؟!!!
كان هيرد علها لكن قطع كلامه خروج كايلا و هي لابسه لبس غير لائق
داليا بصتلها من فوق لتحت و قالت:-
دا اية المنظر الخادش لحياء واحدة متجوزة و معاها عيلين دي
بصت على البنات اللي وشهم محمر و مغمضين عيونهم عشان ميشفوش جسم كايلا
أما مهي فهي صورتها بالموبايل كام صورة من غير ما حد ياخد باله و هي بتقول:-
احيييه على الحلويات ابغي روتين رجل الفنانه احطه على وشي
قربت من داليا و هي بتقول:-
هي علطول مش لابسة كدا يا داليا ؟! يعني هي بتلبس بمواعيد عشان نظبط معاكم و نيجي ولا بتفضل كدا سداح مداح
داليا و هي بتبص على كايلا من فوق لتحت و لحد دلوقتي مش مستوعبه إنها واقفة قدامهم بمنظرها دا :-
والله يا بنتي هي كانت امبارح لابسه نص نص لكن دلوقتي مش عارفه اية اللي جرا مش لاقية حته متغطية لية
بصت لـ منير و هي بتساله باهتمام:-
هو كل ما بتقعد كل ما بتقلع ؟! يعني على ساعتين و هنيجي نلاقيها كما ولدتها أمها ولا اية
منير بدأ يتعصب زق كايلا جو الأوضة و قفلها و بص لداليا اللي ضربت رجليها في الأرض باعتراض و قالت:-
لي كدا أنا أنا أول مرة أشوف بطلة من بطلات الأفلام الـ لامواخدة
رتبت مها علي كتفها و هي بتقول بمواساه:-
معلش يا داليا يختي بكرة تخرج و نتفرج تاني ، أنا همشي دلوقتي و هاجي بكرة بعد الظهر تكون صحيت و فوقت كدا نكمل فرجة براحتنا
بصت لـ منير و قالت بكل جدية:-
و يا ريت يا أستاذ منير متبقاش موجود ، مش لأجل حاجة والله لاجل الواحد ياخد راحته مع المزة اللي جوه دي ، عاوزين نسأل براحتنا عن روتين باط الفنانة
منير كان بيسمعها باندهاش و أول ما خرجوا كانت داليا هتطلع شقتها لكن لقت اللي سحبها من شعرها و ايده نزلت على وشها بكل قوة
شهقت بعنف و بصت لـ منير اللي مازال ماسك شعرها و قال:-
يمين بالله لو ما لميتي دورك و رجعتي لعقلك هيكون ليا تصرف معاكي مش هيجعبك ، أنا ساكت ليكي من امبارح عشان بقول مصدومة و من حقها ، لكن هتسوقي فيها هريحك من الدنيا كلها
شد خصلات شعرها و قال بصوت خفيض مرعب:-
هتطلي دلوقتي تجيبي العيال و تنزلي زي ما متعودة تعملي لأمي اللازم و تعملي فطار للكل ، و اه يا داليا هتكوني خدامة ليا ولامي و مراتي و عيالي
غير كدا مش هيبقي ليكي لازمة
زقها على الأرض فوقعت عند رجل أمه اللي كانت بتبص ليها بتشفي
مدت اديها و جذبت شعرها هي كمان و هي بتقول:-
فاكرة عشان مشلولة هتعرفي تبيعي و تشتري فيا ؟! لا يا حيليتها إنت هنا خدامه تحت رجلي و خدي الصدمة الكبيرة بقي
أنا كنت عارفه أنه متجوز و مش بس كدا دا أنا اللي قولتله يتجوز واحدة بنت ناس حلوة كتكوتة كدا و يبدلك يا بومة
زقتي على الأرض و كل دا و أنا بسمع ليهم و جوايا نار ، نار قايدة لو خرجت هتحرق الكل و أولهم أنا
وقفت و نفضت ايدي و طلعت على شقتي لكن قبل ما أطلع لمحتهم بيبصوا لبعض بإنتصار و سمعت حماتي بتهمس لـ جوزي:-
خليها كدا زي البيت الواقف لا واصلة متجوزة و لا واصلة مطلقة عشان تتعلم الأدب و تتعلم تتفرعن عليا تاني
منير بصلها و هز رأسه بإيجاب و دخل عند كايلا اللي بعد دخولة بكام دقيقه صوت ضحكتها ملئ المكان
دخلت شقتي و بصيت لولادي اللي بصولي بحزن و عرفت أنهم شافوا اللي حصلي على ايد أبوهم و جدتهم
قلبي مات معتش فيه ذرة حب ولا ثقة ليهم
بوست على دماغ عيالي و قولتلهم يدخلوا يغيروا هدومهم عشان ننزل تحت زي ما جوزي طلب
دموعي نزلت غصب عني على حالي اللي وقلت لية ، أنا مكنتش استحق دا كله ، دا أنا كنت مبسوطة أنه رجع من تاني و هعيش في حضنه الكام شهر اللي هيقعدهم ، كنت بعافر معاه و رضيت أنه يسافر عشان يحسن من دخلنا ، دي بقت نهايتي الإهانة و الذل لية و لأمه ؟!
نزلت تحت تاني و بدأ اخدمهم و كل ما اعمل حاجة ليه أو للسنيورة الخواجاية نار تقيد في قلبي ، نار مش بتحرق حد غيري أنا
عدي أسبوع على دا كله على خدمتي ليهم و اهانه ليا قدام مراته و أمه و قادم عيالي اللي بقوا بيبكوا دم عليا من المعاملة الزبالة دي
موبايلي رن برسالة ضحكتي بقت من الودن للودن ، قولتلكم لو ناري خرجت هتحرق الكل و أولهم أنا
وقفت قدامه هو و أمه و قولت بكل ثقة:-
تاخد مراتك و أمك و مش فكاش قدامي يا حليتها تاني ، اطلعوا برة بيتي
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية من فضلك فرصة أخيرة)