روايات

رواية من ستحبه ليلى الفصل الثالث 3 بقلم دهب مبروك

رواية من ستحبه ليلى الفصل الثالث 3 بقلم دهب مبروك

رواية من ستحبه ليلى البارت الثالث

رواية من ستحبه ليلى الجزء الثالث

رواية من ستحبه ليلى
رواية من ستحبه ليلى

رواية من ستحبه ليلى الحلقة الثالثة

_مروان بسخريه… المدام حامل!
_نائل اتصدم وبص لي ليلي وشالها حطها علي اقرب كنبه وطلع جاب برفيوم من فوق ونزل بدأ يفوق فيها
_نائل… ليلي…، ليلي فوقي.
_ليلي… بدأت تفتح عيونها ببطء وأول ما فتحت عينها دموعها نزلت وهي بتفتكر كلام مروان ، اتعدلت فقعدتها
_نائل… لما لقها فاقت جي يمشي فليلي مسكت إيدوه _ليلي بدموع…. أنا والله والله معملت حاجه غلط وعارفه مين عمل كده كويس، لو مش مصدقني روح أكـ…
_نائل…. ممكن أفهم يعني إيه حامل ديه، ها!
_ليلي بصدمه…حامل! إيه الهبل ده مين قال كده!
_نائل…وهو مديها ظهروه.. مروان هو اللي قال كده
_ليلي….قامت ومشيت فإتجاه مروان ووقفت في وشه
_مروان…إدها ظهروا
_ليلي…مكنتش أتمني أنها تيجي منك أنتَ علفكره،لو ماما اللي قالتلك كده فهي كدا’به،أكيد انتم مستغربين كلامي بس ماما كد’ابه،أتلقيها عارفه إني عايشه هنا ومبسوطه فهي مش بتحبني مبسوطه،تحب تشوفني زعلانه،أمي دي غريبه جداً وبصت لنفسها أنا أهو لبسه لبس خروج فتعالوا وهأكد لكم أني أشرف بنت وأن الكلام ده كلو كدب
_مروان فنفسه…هي فعلاً مامتها اللي بعتت وقالتلي كده،هو بجد في أم كده هي ليه بتكرها أوووي كده،دي ليلي طيبه وقلبها أبيض،بس اللي عملتوا معها ده يمروان مينفعش كنت تعملوه.
_ليلي….مروان انتَ معايا
_مروان…مسكها من إيديها ومشي بيها بسرعه عند العربيه
_نائل….أنتَ رايح فين يمروان
_مروان…تعالي معنا
_وركبوا التلاته واتحركوا علي بيت ليلي.
___________________♡”

 

 

 

“عند ورد،وأحمد”
_ياسين…مامي هو أنتِ ليه متجوزتيش،معشتيش قصه حب يعني.
_ورد ابتسمتلوه ومسكتوه من خدوه بحنيه….أنتَ طالع لمض لمامي صح
_ياسين…هي مامي راحت عند ربنا وبابا بس أنتِ بقيت مامتي وقولتيلي أقولك يمامي
_ورد…قربت من ياسين وخدتوه فحضنها ودمع نزلت منها لما أفتكرت مامت ياسين صديقه طفولتها اللي ما’تت فحادثه وبصوت حزين…وحشتني أوووي يمي.
_ياسين… خرج من حضنها، انتِ بتعيطي يرورو ومسحلها دموعها
_ورد…ابتمست لا انا كنت بدمع وحضنتوه تاني وهي بتبتسم.
_أحمد…دخل عليهم وابتسم…ازيك يس
_ياسين…تيجي نلعب بلايستيشن،وغمز له بطفوليه اوووي.. بس انا اللي هكسب
_احمد…قرب منه ومسك إيدوه يلا يبطل.
_أحمد…بص لورد وابتسم….عايز اتقدم لشهد،بس لما تجيلك بلاش تقوليلها ها،حابب أبدأ من جديد مع شهد وافجأها.
_ورد…ابتسمت وهي بتزغرط للللللولي والله مبروك.
_ياسين…عبقال اما تتجوزني مروان يورد وغمز
_ورد…بقا أنتَ طفل أنت
_ياسين…شدأحمد وجريوا علي أوضته يلعبوا بلايستيشن
____________________♡”
“في نفس الوقت”
_وصلوا ليلي ونائل ومروان بيت ليلي وطلعوا.
_مروان… خبط فالأب فتحله.
_مروان… فين مراتك.
_الأب.. خير في حاجه وبص ليلي ونائل اللي وراه مروان، مروان دخل فليلي ونائل دخلوا.
_الأب… أمممم هو أنتَ قفشتها مع الشاب ده ولا إيه، بتخونك.
_نائل… قرب منه وضرب بالبوكس جامد أوووي
_الأب… اااااه
_ليلي… بصتلوه بحسر’ه…. بجد ربنا يسامحك علي كلامك ده يبابا، حقيقي كرهت اقولك يبابا بس افعالك معايا، حقيقي بكر’هك أووووي.
_الاب… القلوب عنده بعضها يختي،.
_مروان… كان خارج من أوضه وماسك الأم وبصلها فتوترت.

 

 

 

_مروان…. هو مش انتِ قولتيلي، أن ليلي حامل ومدور’ها، و بعتالي ليها صور وهي واقفه مع شباب و هي مقربه من الولاد بطريقه قزر’ه، و كمان بتقولي انها حامل علشان كده أتجوزتني صح ولا غلط.
_الأم… محصلش أنتَ كداب
_ليلي… لا حصل أنتِ تعملي كده يماما وأكتر، عارفه ليه عشان بتكر’هني، بتكر’هي بنتك يماما، ليه بتعملوه معايا كده، ليه.
_الاب… انتِ قولتيلها كده بجد، احنا اها بنكر’ها بس مش لدرجه ديه
_ليلي…ما انتَ لسه قايل كلام ميفرقش عنها حاجه فالقزر’ه
_الام… بصتلها اها انا بكر’هك، بكر’هك أوووي ومش بصيقك يليلي عارفه ليه، علشان بسببك حرمتني من إني أتجوز أكتر شخص بحبوه،أبوكي أغت’صبني، و بقيت حامل واهلي عرفوا، عرفوا وراحوا واجه اهلوا قرروه إننا نتجوز، نتجوز وأنا كنت بحب حد تاني و أنتِ السبب.
_ليلي… إيه الكلام الأهبل ده، أنتِ ببرري كرهك ليا بطريقه متدخلش بعقل أطفال حتي، لأني انا عمري ما هكون سبب، شاورت علي بابها ده هو السبب مش أنا، وكمان أنتم نصيبكم كده، ليه بتكرهوني السبب مش ده لأنه حاجه تافه، السبب أقوي من كده بكتير ومسخت دمعها نزلت منها…صمت عم فالمكان كلو بصت لمروان… مروان طلقني بس أنا مش هعيش معاكم هنا، بصت لنائل… سعادتي كانت موجوده هناك في ڤله مروان، بس بعد دلوقتي مكان مش وسط حد فيكم هنا قالت كده وسكتت ثواني بصت علي الباب وجريت نائل جري وراها.
_ليلي…. ارجع لأني مكان مبقاش موجود يومين كنت أتمني اني ميكونش موجودين فحياتي.
_نائل… ارجعي وهخليه يليلي يردك ليه وتعيشي مع سعادتك أوعدك.
_ليلي… جريت أكتر واستخبت جمب شجره
كبيره جداً ، نائل فضل يتلف حواليه ملقهاش وبصوت عالي جداً .
_ نائل.. ليلي ارجعي يليلي، ارجعي عشان انا مبسوط بقربك وحابب وجودك.
_ليلي بتدمع وهي بتتسحب ومشيت خالص بعدت عن مكان ما نائل كان بيدور بكتير.
_ليلي…. اتنهدت وهي واقفه قدام اوتيل صغير وباين عليه أنو بيأجر بس بفلوس مش كتير دخلت الأوتيل ده وقررت تبدأ حياه جديده خالص، حياه خاليه من الحزن الدايم، هتتعلم وتاخد شاهد بعيد عن أهلها،أهلها اللي سبب الكر’ه ليه مفقود.
_____________________♡”

 

 

 

بعد مرور شهر ”
_ليلي…تشرب إيه يفندم
_نائل يرفع وشه من الفون ويبصلها….محتاج دوا لقلبي،قلبي مستني رجوعك يليلي
_ليلي بصتلوه بصدمه…بقول لحضرتك تشرب إيه يفندم
_نائل بقولك…عايز دوا لقلبي.
_ليلي….سبتوه ومشيت،دخلت قلعت اليونيفورم بتاع الشغل،ومشيت من الكافيه والقرار المره دي،كان غير او زودت عليه انها هتبعد،بس فمحافظه تانيه،عشان متقعش فإيد حد من اللي يعرفوها.

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية من ستحبه ليلى)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى