روايات

رواية من انا الفصل الثاني 2 بقلم سحر حسين

رواية من انا الفصل الثاني 2 بقلم سحر حسين

رواية من انا الجزء الثاني

رواية من انا البارت الثاني

من انا
من انا

رواية من انا الحلقة الثانية

واول ما شلت السجاده شفت باب ارت كبير تحت الكرسي كنت مستغرب جدا فتحت الباب ده لقيت سلالم لتحت كان لها شقه تانيه بس تحت الارض تحس الله عباره عن مخزن بس كان ضلمه جدا خدت كشاف ونزلت عشان اعرف هو ايه الموجود تحت نزلت علي السلم وكان فيه زرار تحت اول ما دوست عليه لقيت المكان كله نور بصيت حواليه في كل مكان لقيت صور ليا ولجدي صوره تانيه الاتنين ما اعرفهمش مش عارف ليه بس كنت حاسس ان انا شفتهم قبل كده وانا بدور في مكان غريب لقيت دولاب كنت متخيل اني هلاقي فلوس كثير بس للاسف ما لقيتش اي حاجه من الحاجات دي اول ما فتحت الدولاب لقيت مرايه كبيره قوي في وش الدولاب مش عارف ليه جدي كان محتفظ بمرايا داخل دولاب المهم طلعت المرايا من الدولاب وسنتها علي الحيطه وكان مكتوب علي المرايا مرايه الحاضر والماضي وطبعا ومكنتش فاهم اي حاجه وباقيت المكان موجود فيه كتب كتيره ومكتب كده صغير وصور وأوراق قديمه مش فاهم فيها حاجه حولت أقرا اي حاجه عشان افهم بس عبث مش فاهم اي حاجه لحد ما لقيت خزنه تحت المكتب طلعتها وفضلت ادور علي المفتاح بتعها لحد ما لقيته وفتحت الخزنه دي لقيت فيها فلوس كتير وصور بابا وماما وكمان كتاب اسمه مرايا الحاضر والماضي نفس الاسم اللي موجود علي المرايا قولت يبقي هو ده السر عشان اعرف موضوع المرايا دي ايه هي برضو شكلها غريب .
بس جدي كان بيهتم جدا بالمكان ده باين من نظافه المكان كل حاجه نظيف ومرتبه جدا .
مسكت الكتاب وقاعد علي الكرسي بتاع المكتب وبدأت اقرا جمل وكلام مش مفهومه واول ما قولت جمله كده لقيت المرايا دي نورت طلع منها نور شديد اووي انا خوفت جدا جدا .
وبعدين مسكت الكتاب وروحت اقف قدام المرايا شوفت نفسي عادي المهم قرأت الجمله التانيه وانا باصص علي المرايا لقيت نفسي اللي في مرايا بتضحك ضحكه كده غريبه بس انا نفسي مش بضحك قومت رامي الكتاب من ايدي وجريت من المكان ده وكنت في حاله من رعب والخوف الشديد لدرجه اني جربت من الشقه كلها وطلعت أجري في الشارع زاي المجنون لحد ما وصلت لكرنيش النيل ووقفت عشان اخد نفسي وقولت افكر بهدوء ما عني عقلي وقف تفكير .
فضلت ألف في الشوارع لحد ما الليل ليل عليا وبعد قولت لزم ارجع الشقه وأشوف حل المصيبه اللي عندي دي قولت هروح اكسر المرايا وخلاص .
وبعدين روحت ونزلت في المكان ده تاني ووقفت قدام المرايا ومسكت كرسي عشان ارميه علي المرايا بس الغريب أنها متكسرتش ولا حصل فيها أي حاجه المهم وانا قاعد علي المكتب وبفكر اخلص منها ازاي وكنت بدور علي اي حاجه. عشان اتخلص. منها لقيت كتاب مكتوب فيه زكراياتي قولت اكيد جدي كاتب اي حاجه علي البتاع دي فتكرت الكتاب وبدأت اقرا فيه وبدأت اكتشف كل حاجه عني وعن اهلي شويه شويه ولقيت فيه اسرار كتيره جدا وخطيره وانا كنت مصدوم من كل حاجه أقرتها .
وكانت في كام صفحه مكتوب فيها عن المرايا دي وزاي جدي جبها والمصيبه أن المرايا دي كانت السبب في كشف مشاكل كثيره اووي وحاجه مهم جدا .
المهم جدي خدها من واحد بتاع عالم الارواح وطبعا انا مفهمتش حاجه خالص .
المهم لقيت كاتب كام جمله كده زاي ما تكون تعويزه وطبعا مقرتهمش في اخر الكتاب لقيت جدي كاتبلي اني مدورش علي اهلي و اهتم جدا بالمرايا دي دي هتساعدك علي مساعدات الناس وانك هتعرف مين الظالم ومين المظلوم وهترجع حق المظلم .
كان بياكد عليا اني احافظ عليها وكأنها شئ مهم جدا عنده وقالي مداد وصلت للمكان ده والرساله دي يبقي انا دلوقتي في دار الحق كمل يا ابني وساعد الناس والمهم انك تستخدمها في إظهار الحق وتحارب بيها الشر .
المهم بعد كده سبت الرساله دي ومسكت الكتاب اللي كان مكتوب عليه اظهار الماضي والحاضر ومرسوم عليه نفس المرايه دي مسكته وبدات اقرا الجمله اللي ظهرت لي الشخص اللي كان موجود فيها وفعلا ظهر الشخص ده تاني
وقالي ……… ايه مش خايف مني دلوقتي .
انا : انا عايز اعرف انت مين .
الشخص : ( يضحك ضحكه غريبه ) انا … انا ضميرك انا جواك انا انت وانت انا .
انا : مستحيل وضميري ازاي يبقي داخل مرايا .
الشخص : لا انا جواك انت بس مش هتشوفني غير في المرايا وجدي هو السبب في ده .
انا : بس انت شكلك شرير .
ضميري : قولتلك انا انت وانت انا يعني لو انا شرير يبقي انت كمان كده .
انا : لا انت يمكن شبهي في شكل بس وهل يا ترى في نسخه تانيه منك ولا انا وانت بس .
ضميري : لا فيه جواك شخصية هبله والكل بيضحك عليها .
انا : وانت بقي محدش بيضحك عليك .
ضميري : انا اللي هنتقم من كل واحد ضحك عليك وتنمر علينا انا اللي هاخد حق من الدنيا .
انا : بس انا مش عايز انتقم من حد .
ضميري 🙁 بغضب ) عبيط وتفضل عبيط عايز تعيش زاي جدي وتموت لوحدي ومحدش يهتم بيه ايه هتعيش لمين قولي الكل سابك ومحدش معاك لسه متمسك بالدنيا وب ناس ملهاش لزمه في حياتك .
انا : انت متعرفش حاجه عن جدي ولا حتي كان عايش ازاي .
ضميري : (نفس الضحكه الغربية ) انت اللي متعرفش اي حاجه عن اي حد .
****************
كنت متعصب جدا مسكت الكتاب وفضل اقلب فيه لحد ما لقيت صفحه مكتوب فيها قسم الشخصيتين بدأت أقرأ لحد ما المرايا اتقسمت وظهرت شخصية جديدة نفس شكلي .
شخصيتين نفس شكلي
انا : وانت مين انت كمان .
الشخصيه : انا ضميرك الطيب .
انا : لا ونبي امال التاني ده مين .
ضميري الطيب : ده ضميرك الشرير .
انا : الله ما صلي على النبي يعني انا عندي ضميرين وهل في تاني ولا خلاص كده .
الطيب : لا مفيش منا تاني بس انت ليه صحيته .
انا : انا مصحتش حد انتو طلعتولي منين هو ناقص جنان .
الطيب : اوعي تسمع كلامه ده عايزك تحرق الدنيا كلها اسمع كلامي .
انا : استنا بس هو قالي عليك نفس الكلام هو يحضر وانتو حلو المشكله دي بنكو .
الطيب : انا خايف عليك لو سمعت كلمه انت مش هتكون كويس .
انا : لو سمعت كلامك انت هبقي كويس يعني .
الطيب : ايوه هتكون كويس .
انا : قولت الجمله الشرير وظهر .
الشرير : انت صحيت النسخه العبيطه دي ليه .
الطيب : انت مفيش فايده فيك انت عايز تولع الدنيا .
انا : اهدو بقي انتو الاتنين انا عايز افهم كل حاجه .
الطيب : عايز تفهم ايه بالظبط .
انا : عايز افهم انتو ليه هنا واي المرايا دي وليه اسمها الماضي والحاضر .
الطيب : انا هقولك .
الشرير : بس انت عايز تعرف كل حاجه روح اسال جدي .
انا : مهو لو جدي موجود كنت سألته جدي مات .
الشرير : مات ….. جدي مات عشان سمع كلام العبيط ده انت السبب في موته قولتله لزم ينتقم .
الطيب : بصدمه : ايه مات جدي مات ….
الشرير : ايوه مات عشان سمع كلامك .
الطيب : لا جدي عمل الصح واللي كان لزم يتعمل .
الشرير : صح اهو مات ايه بقي الصح في ده انت اللي موته .
انا : بس بقي خناقه ( بغضب ) انا مش فاهم حاجه في ايه وايه اللي حصل لجدي بالضبط انا عايزه اعرف كل حاجه .
الشرير : يبقي لزم تعرف الماضي .
انا : الماضي .
الطيب : لا بلاش تسمع كلامه صدقني وسيب الماضي في حاله خلاص بقي ماضي .
الشرير : لزم تعرف الماضي عشان تنتقم لجدي .
انا : انتقم انتقم لمين ومن مين .
الشرير : تنتقم لجدي وتنتقم من الناس انت لزم تعرف الماضي وانا هوريك الماضي .
الطيب : بلاش تعرف حاجه عن الماضي بلاش تعرف حاجه تكون السبب في دمار حياتك بلاش .
انا : انا عايز اعرف الماضي وايه اللي حصل مع جدي بالظبط .
الشرير : اركن انت بقي علي جامب انا اللي هعرفك كل حاجه في جمله في الكتاب اسمها افتح الماضي وانت تشوف كل حاجه وتسمع كمان بنفسك ايه اللي حصل .
انا : قرأت الجمله و الشخصيتين اختفت والمرايا اسودات خالص وفجأة ..

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية من انا)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى