روايات

رواية من أنا الفصل السابع عشر 17 بقلم آلاء الرحمن

رواية من أنا الفصل السابع عشر 17 بقلم آلاء الرحمن

رواية من أنا الجزء السابع عشر

رواية من أنا البارت السابع عشر

من أنا

رواية من أنا الحلقة السابعة عشر

قيس بغضب زقه وكان هيخرج
محمود اشر لرجالته يهجموا عليه لكن قيس تصدا للجميع بمهاااارة عالية
مع اقتحام عماد للمقر بتاع والده
قيس بغضب :عماد امن المكان على ما اروح الفيلا لماما واطمن عليها وانت يا سمير الرجالة دي كلها عايزها عندي في المخزن اصلي عايز ادرب عليهم واجهز للبطولة بتاعة ايطاليا
طبعا كله اتصدم دماغه لسه واقفه على سفره من سنتين
عماد من صدمته ما كانش بيتحرك
قيس بغضب :عماد ساااامعني
عماااد وعي لنفسه وفعلا عرفوا يضبطوا المكان ونقلوا الكل على المغفر
قيس بغضب وثوران :انا قولت على المخزن
عماد بتروي :قيس اهدى شووية وتعالا معاايا في حااجات لازم تعرفها
قيس بغضب :اعرف ايه انا لازم اطمن على امي الاول وبعدين لكل حادث حديث
عماد :طيب تعالا هنروحلها دلوقت
قيس مشي معاااه وبركان ثاااير في عنيه
عماد :سميير خد بالك من الوضع واوعى تحط اونكل محمود معااهم وداري عالموضوع قيس دلوقت مش عارف بيعمل
سمير :انا مش فااهم حاجة
عماد :مش لما افهم انا الاول الاجوبة دي كلها عند قيس وطنط ايناس
سمير امتثل لاوامره وقيس طلع مع عماد
عماد سلك طريق غير طريق القصر
قيس :انت رايح فين ده مش طريق القصر
عماد ركن في حته فااضية :انا لازم اتكلم معاك الاول قبل ما نروح
قيس :تتكلم معااايا في ايه بقولك ماما في خطر
عماد :فهمني ليه
قيس :بابا كان حاطط السكينة على رقبتها وبيشربها حاجات بالعافية وفعلا ضربها قدامي ووبعدين وراها حاجه فقدت السيطرة على روحها وانا كنت هنزل من الطيارة وكل حاجة بقت غباش قدامي مش فاكر ايه الي حصل
عماد :امتى ده
قيس :بنفس اليوم الي كنت هسافر فيه
عماد :وانت مش فاكر حاجة تااانية
قيس بنفاذ صبر :عماد انجز في ايه
عماد :قيس هو النهاردة ايه
قيس بغضب :وقت هزار دلوقت
عماد اتنهد :قيس افهم عدا سنتين على الحوار الي بتقوله ده
قيس بعدم فهم :يعني ايه
عماد :قيس اهدى شوية من سنتين جانا خبر انه الطيارة الي طلعت فيها على ايطاليا انفجرت واختفت الجثة بتاعتك وابوك اختفى ولسه هيكمل قيس ضغط على دماااغه جامد وكأنه بيصارع نفسه واغمى عليه فجاءة
عماد بخوف :قيس قيس فووق انت كويس قيس،
عماد شغل العربية وراح فيه لاقرب مشفى واسعفووه طوارئ
بعد مدة خرج الدكتور :هو ازاي عايش
عماد :مش وقته ده انا عايز اطمن عليه
الدكتور :هو كويس لكن لازم اعرف الحالة الي عنده على شان اعالجها
عماد :قيس كان مسافر وفاقد الذاكرة والنهاردة بس رجع وحصلت معاه حادثة رجعت فيها الذاكرة واغمى عليه بعدها على طول
الدكتور :اهااا اذا كان كده احنا لازم نعمل صورة للدماغ حالا
عماد :مش عايز اقولك عايز الي قولتهولك يحصل بسرية تامة انت عارف قيس حد مشهور وكل ده هيأثر عليه
الدكتور :ما تقلقش ده شرف لينا انه يدخل المشفى بتاااعنا
وفعلا عملوله الاشعة وبعد فترة طلعت نتيجتها والدكتور طلب عماد للمكتب
عماد :في ايه طمني
الدكتور :هو فعلا خد ضربه على دمااغه وادت بنتيجة عكسية والحمد لله رجعتله الذاكرة لكن في حاجات هيكون فاكرها وحاجات ناسيها وغالبا الحاجات الي حصلتله اثناء فقدان ذاكرته بتتمحي اول ما ترجعله الذاكره فعلى شان كده انا عايز اطلب منكم اي حاجه ممكن تتدخله في توهان او ممكن تغير حياته وحصلتله اثناء فقدانه للذاكره تأجلوها شووية على ما يقدر يتقبل الوضع الي كان فيه والا هينتكس من تاني
عماد بصدمة :انت بتقول ايه يا دكتور ده اتجوز وقتها وعمل حاجات كتير
الدكتور :اهو دلوقت لو عرف بحاجة زي دي ممكن تأثر عليه سلبي هو دلوقت ما يعرفش لو اتجوز او لا هتجيبوله حد غريب عنه ولازم يضغط على الدماغ هلى شان يفتكرها ودي من اهم الحاجات الي هتأثر عليه
عماد بتفهم :ان شاء الله لكن مش عايز اكرر محدش يعرف عنه حاجة على ما نعمل المؤتمر الصحفي الي هيرجعةفيه قيس ويبان للناس
الدكتور :ما تقلقش
عماد استأذن وراح لقيس كان شايل المحلول عن ايده وبينهج بغضب
عماد :في ايه مالك
قيس :يعني انا سنتين ما اعرفش عن نفسي في حاجة وبتقولي مالك طب كنت فين حصل ايه عملت ايه وماما ومسك وجمانه كلهم فين
عماد :مامتك لما اعلنوا خبر وفاتك انتكست وصابها حالة محدش فهمها لدلوقت وما بتندهش غير بأسمك ومسك اهي عايشة لوحدها وجمانه ليها قصة تعرفها بعدين مش مهمه دلوقت
قيس :انا لازم اروح لامي دلوقت لازم اشوفها
عماد :طيب اهدى يا قيس وعايزك تااخد كل حاجة بحكمه
عماد بحذر :هو موبايلك فين
قيس دور في جيبه :ما اعرفش مش وقته ده يالله
عماد حمد ربه انه مش معاه دلووقت وخده وراح لوالدته المشفى
………………………………………
عند الاء
كانت متوترة جااامد ومش بتبطل عيااط وسهير بتحاول تهديها
سهير :يا بنتي اهدي ان شاء الله هيكون كويس وما فيهوش حاجة اهدي
الاء بهستيريه :ماما بقوولك تلفونة مغلق والمفروض وصل مصر زماان وطمني كماااان انا خايفة خايفة لا يكون جراله حاجة
هنا دخل علاء واستغرب لما شاف دموع الاء
الاء بلهفة :قيس يا علاء قيس
علاء :اهدي ماله قيس في ايه
الاء بعياااط :نزل مصر وما كلمنيش وتلفوونه مغلق انا خايفه خايفه يكون جراله حاجة ارجووك طمني اضرب على اي حد وطمني ارجوك يا علاء
علاء :وازاي نزل وامتى حصل ده ومكلمنيش ليه
الاء :كلمه عماد وقاله انه مامته بالمشفى واخته تعبانه جدا وكان لازم ينزل ارجوك كلم عماد واطمن على قيس
فعلا علاء خرج موبايله وضرب على عماااد الي كان قيس معاه بالعربية
عماد كان بيكنسله
علاء بغضب :وقتك ده وضرب عليه مرره تانية
عماد حاول ما يبينش لقيس حاجة :اهلا يا علاء ازيك
علاء :ما بتردش ليه هاااه وايه الي بيحصل بمصر اتكلم وقيس فين
عماد :علاء قيس معايا ما تقلقش
علاء :طيب ادهولي عايز اكلمه
عماد :ما ينفعش دلوقت
علاء :ليه وليه اصلا قافل موبايله
عماد :علاء هكلمك كمان نص ساعة واشرحلك كل حاااجة وقفل قبل ما يكمل علاء لانه لو اصر يكلم قيس هيلخبط الدنيا كلها
قيس :مين بيكلمك
عماد :ده علاء بيطمن عليك
قيس :اهاا
ومفيش مده وصلوا المشفى الي فيه والدته ونزل بسرعة وسأل عنها ودلوه مكااانها
مسك كااانت دايره وشها للشباااك
قيس جه من وراه وحط ايده على كتفها
مسك لفتله بلهفه وما صدقتش عنيها لما شاافته
مسك ودموعها بتنزل بغزاره :_ق ي س انت قي س معقووول وحضنته جاااااامد وبدمووع كنت متأكده انك عايش انت ما تسبنيش كده وتمشي
قيس مسح على شعرها بحنية :انا اهو قدامك مش عايز دموع بعد كده واوعدك هطحن برجلي كل حد كان السبب في الي حصل
مسك بدموع وفرحة :انا مش مصدقة نفسي انت قدامي معقووول طب منت فين كل ده
قيس :انا كويس وبخير وكنت فين دي انا نفسي لسه ما اعرفش اجابتها لما اعرف هقولك دلووقت انا لازم اطمن على امي وسابها وعقم نفسه ودخلها
مسك بفرحة :عماد ازاي حصل وعرفت مكانه منين
عماد :دي حكاية طويلة هبقى احكيهالك بعدين دلوقت عندي مكالمة ضروريه لازم اعملها
عماد خرج وكلم علاء
………………………………….
عند علاء
الاء :يعني ما قالش حاجة
علاء :قالي انه كويس وهيكلمني اول ما يفضى
الاء بدموع :انا مش مرتاحة حاسة انه في حاجة
هنا ضرب فون علاء
علاء :الوووو ايوه يا عماد حصل ايه طمني وقيس في ايه
عماد :علاء لووفي حد جنبك وخااصة خطيبة قيس ابعد عنهم
علاء باستغراب :ليه
عماد :ما تحسسش حد بحاجة اطلع بره من عندهم وهقولك كل حاجة
علاء خرج من عندهم :اتكلم انا لوحدي
عماد :علاء ركز معااايا جاامد وافهم هقولك ايه
علاء :انت قلقتني ما تتكلم وتقول في ايه
عماد :قيس رجعتله الذاكرة يا علاء
علاء بفررحة :ايه ده بجد امتى ده
عماد :اول ما رجع مصر وقص عليه الي حصل
علاء بصدمة :يعني عايز تفهمني انه اونكل محمود هو السبب في الي حصل لقيس
عماد :الواضح كده انا مفهمتش حاجة لحد دلوقت ولما افهم هفهمك
علاء :وكنت عايزني اخرج ليه ده خبر يفرح
عماد :علاء افهمني قيس مش فاكر حاجة من السنتين الي عاشهم في ايطاليا ولا فاكر اصلاةانه خاطب ولا فاكر حاجة
علاء بصدمة :انت بتقول ايه
عماد :الي سمعته والدكتور منبه عليا اقل ما فيها الفتره دي ما نصدمهوش بحاجات كبيرة من السنتين دول لانه ده هيضغط على الذاكرة عنده وممكن ينتكس من جديد
علاء بغضب :انت بتقول ايه واختي الي على ذمته
عماد :ما تتعصبش في وشي انا بقولك الي قاله الدكتور اقل ما فيها الفتره دي على ما تتحسن حاالته
علاء :والاء هقولها ايه هبررلها في ايه غيابه وعدم اتصاله دي من لما مشي ما بطلتش عياط
عماد بألم :بتحبه للدرجادي
علاء :عماد اقفل لانها جاية عليا دلوقت علاء حط الفون لكن عماد ما قفلش كان عايز يسمع هتقول ايه
الاء :طمني يا علاء ارجوك انا خايفة عليه
علاء :ما تخافيش عماد بيقولي انه بخير لكن موبايله وقع منه وما لقيهوش وزعلان على والدته يعني عايزك تصبري لو ما كلمكيش هيكون مشغول مع والدته دلوقت
الاء بدموع :انت بتكدب عليا مش كده قيس في حاجة انا خايفة انا هموت لو جراله حاااجة ارجوك يا علاء
عماد نزلت منه دمعه مقهورة مسحه بسرعه :هنساكي هنساكي انا قادر على ده
………………………………………………
عند قيس
دخل على والدته الي كاانت مغيبة عن الدنيا دي كلها
قيس باس دماغها :امي انا جيت ابنك قيس رجع فتحي عينيكي والله لاخدلك حقك من كل حد اذانا لكن فتحي عينيكي وقوليلي عملك ايه
هنا جهاااز القلب توقف
قيس بصرراخ :الدكتوووور بسرررعة
الممرضين طلعوه بالعافيه من عند والدته وعماد بيحاول يهديه
بعد مده الدكتور خرجله بأسف
قيس بلهفة :طمني
الدكتور:الوالده دخلت بحالة غيبوبة الله واعلم هتفوووق امتى
قيس بغضب :انت بتهبب بتقول ايه انت تتدخل تفوقها دلوووقت
عماد :قيس اهدى ودعيلها
………………………………………………….
عدا اسبووعين
الاء بتحاول بأي طريقة توصل لقيس مش قادرة
سهير :يا حبيبتي ما تعمليش في روحك كده الغايب عذره معاه
الاء بدموع :ما ينفعش يغيب وينسااني كده ما ينفعش انا هنززله مصر
علاء :انتي اتجننتي تنزلي فين
الاء بغضب :انتو مش حاسين بالنار الي جوايا انا بمووت مل يووم
علاء :مفيش نززول دلوقت وهو لما يفضى يبقى يجي هنا ربنا يعينه والدته بين الحيا والمووت
الاء انهارت من العياط :انا لازم انزل لازم ارجووك يا علاء
علاء بغضب وصراخ :تنزلي فين هاااه تنزلي فين قيس رجعتله الذاكرة ومش فاكر اصلا لو كان في حد على ذمته ولا فاكر شكلك
وووووووووو

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية من أنا)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى