روايات

رواية من أنا الفصل الرابع 4 بقلم آلاء الرحمن

رواية من أنا الفصل الرابع 4 بقلم آلاء الرحمن

رواية من أنا الجزء الرابع

رواية من أنا البارت الرابع

من أنا
من أنا

رواية من أنا الحلقة الرابعة

قيس :اتفضل حضررتك عااايز مين

علاء اتصدم لما شاااافه :معقوووول لا لا مستحييييل

قيس :حضررتك عااايز مين

علاء اتصدم انه مش عااارفه

قيس بنفااذ صبر :هتتكلم ولا اقفل بوووشك

علاء بتوتر :عاايز الاء انا اخووها ووعم مباارك هوه هنا وانت مين

ad
قيس بتفهم :اها تفضل حضررتك هي هنا جابت الاكل لعم مباارك

علاء دخل وهوه مصدوووم

مباارك :اهلا يا ابني عااامل ايه

علاء وعينه من قيس :واحشني يا حج انت عاامل ايه

مبارك :الحمدلله تمااام علاء ده قيس خرج من المشفى بقااله فتررره

علاء استغررب اززاي مش عاارفه او معقوول في شبه للدرجه دي

قيس باستغرراب :انت بتبصلي كدده ليه

علاء :هاااه لا مفيش وبص على الاء بغضب ظااهر ما قدرش يخفيه بتعملي ايه كل ده

الاء :مفيش انا من شوويه دخلت

علاء :طيب اجرري ماما عايززاكي وبص على قيس اتشرفت بمعررفتك يا قيس

قيس حس انه فيه حاااجه من نظرراته :انت تعررفني صح

علاء باستغرىاب بص لعم مباارك :هوه في ايه بالززبط انا عاايز اتكلم معااك يا عمي

قيس :استأذن انا

قيس سااابهم ودخل اووضته

علاء :مين ده يا عم مبااارك

ad

مبارك :يا ابني ده نفسه الراجل الي لقيته من سنتين في غابات ميلانو واسعفته وفضل بغيبووبه لكن لما فااق كااان مش فاااكر حاااجه عن حياااته السااابقه

علاء :لكن استفساار بسيط يا عمي انت ازاي عررفت انه اسمه قيس وهو مش،فاااكر حاااجه زي ما بتقووول

مباارك :انا ما اعرفش يا ابني لكن في وشم بظهرره محفور بالاسم ده على شان كدده بناديه كده

علاء ما حبش يلفت النظر ليه :اهاااا طيب كويس لو احتجتوا حاااجه كلمووني

مباارك :شكررا يا ابني

علاء خرررج من عنده وهو متلخبط

ضررب على عماااد مرره واتنين ما بيردش

………………………………………..

عند الاء

روحت البيت ودخلت اووضته وتفكييرها مشغوول فيه غريب لدرجه مش طبيعيه قووي وشخصيته قوويه جددا مش بيهتم في حاااجه ولا بحد

الاء بنفسها :انت مين وحكااايتك ايه

نااامت وهي بتفكرر فيه

لكن قبل ما تنااام خبط باابها

الاء :اتفضل

دخل علاء

ad
الاء :علاء غرريبة يعني

علاء قعد وشبك ايديه :عااايز اتكلم معاااكي

الاء :في ايه

علاء :انتي شااايفه الي بتعمليه ده صح يا الاء

الاء باستغررراب :وايه الي انا بعمله مش،فاااهماااك

علاء :انك ترووحي لبيت حد غريب ويتقفل عليكي باااب مع اتنين رجااالة

الاء :علاء انت عااارف ان عمك مباارك

علاء :قبل ما تكملي عم مبااارك مووجود لكن بيفضل رااجل غرريب انا كنت متقبل انت ترووحي وتطمني عليه زماان بالعاافية لانه رااجل كبير لكن دلووقت معااه راجل تااني في بيته ينفع ترووحيله

الاء :علاء صدقني انا من يووم ما جه الشب ده لبيته ما دخلتووش الا النهااارده وبطلب من ماااما كاانت عايزاني ابعتله الطبق

علاء :كنتي تقدري تديهوله عن البااب وتعتذري وترجعي البيت اخر مرره هسمح بالكلام ده فاااهمه المرره دي هعديها لكن صدقيني لو اتكررت مش هيحصل طييب

الاء بدمووع متحجرره :علاء انت ما بتثقش فيا

علاء جه جنبها وحضنها من كتفها :حبيبتي انا مش قصدي عدم ثقة فيكي لكن انا ما بثقش بالناااس الي حواليكي فاااهم الاء انتي اختي الوووحيدة ولازم اخاااف عليكي وخصووصي اننا في بلد غريب ما بنعررفش حد فيه فاااهماااني

الاء اومأتله بدماااغها

ad
هنا ضررب فوونه كااان عماااد

علاء رد بسررعه :الووو

الاء :علاء في حاااجه عااايزه اقوولك عليها

عماااد سمع صووتها الي بقااله كتير محرووم منه

علاء :استنى يا عماااد شوويه وبص على الاء

عندي مكاالمة ضرووريه ما ينفعش يتأجل الموضووع

الاء :لا ينفع

علاء خررج وهو بيكلم عماااد :ايووه يا عماااد اززيك

عماد :الحمد لله تمااام انت عااامل ايه كووويس

علاء :كويس انت فين

عماااد :في البيت ليه

علاء :عاايزك في مووضووع مهم جدددا

عماد :خيير ان شاء الله الاء فيها حااااجه

علاء بغيييرة :وانت مالك ومال الاء وايه الي جاااب سيررتها اصلا

عماااد بتوتر:مفيش انا اسف ما تتعصبش انا بسأل لانك كنت بتكلمها قلقتني

علاء بغضب :لا ما تقلقش وما تجيبش سيررتها مرره تاااانيه

عماااد بنفااذ صبر :حاااضر يا علاء انا اسف وبحززن اختك هي اختي

ad

علاء اتنهد :طب قفل على الموووضوع واسمعني كوويس

عماااد :في ايه

علاء :انا شفت النهااارده واحد شبه قيس جددددا لكن بدقن

عماااد :انت بتقووول ايه بجد

علاء :ايوووه بجد لكن هووه فاااقد الذاااكرة ومش فاااكر حااااجه خاالص يعني جاااايز جددا يكووون قيس

عماااد بفررحه :انت بتتكلم جدد معقووول

علاء :بقووولك ايه هو قيس عنده وشم بظهرره

عماااد بترركيز :ايوووه ليه

علاء :وشم ايه

عماااد :اسمه

علاء :يبقى هووه قيس الراجل الي هنا عليه وشم على كتفه باسم قيس

عمااااد :معقوووول ياااااه الدنيا دي صغيييرة اززاي يعني قيس بعد كل ده يبقى عااايش

علاء :يا رب يكووون هووه

عماااد :يااا رب انا هحجز على اووول طيااارة واجيلك اووك

علاء :اوووك لكن اهم حاااجه محدش يعررف حاااجه ابدا فاااهم ابدا كل حاااجه تكوون بسرريه تااامة انت عااارف اعداء قيس كتييير قووي ولو عرفوا انه لسه عااايش هيقضووا عليه

ad

عماااد :انت هتقووولي طيب اقفل دلووقت هحضر شنطتي واكلم حد يحجززلي

علاء :ربنا معاااك

علاء خررج للبلكوونه كاان قيس واقف على بلكوونة بيته وشاار وجت عينه في عين قيس الي اومأله بدمااغه بمعنى سلام

علاء ردله السلام ودخل

عند قيس فضل شااارد

لامتى هيفضل كدده ما يعررفش حااااجه عن حيااته ولا عيلته

………………………………

عند مااالك

راح المشفى لووالدته

الدكتوور :هي مش عاايزه تشووف حد

ماالك :لكن انا مش حد انا ابنها

الدكتوور :انت قيس

ماالك :قيس مااات الله يرحمه

الدكتوور :هي من لما جت هنا مفيش على لسااانها غير اسمه بس

ماالك :طيب انا عااايز اشووفها ممكن

الدكتوور :اتفضل

مالك دخل وماامته نااايمة في الفرراش وبتبص على الا شيء

ad

ماالك مسك ايدها :ازيك يا ماااما

ايناس فضلت باااصه في الا شيء وما بترردش

مالك :حبيبتي انا رجعت وخلاص مش هسيبك اتكلمي قووولي اي حاااجه ارجووكي

ايناس :قيس قيس

مالك :انا مااالك يا ماااما قيس مااات ربنا يررحمه

اينااس بصرراخ :قيس برررا قيس قيس برا برا

هنا جه الدكتوور وجسمها كله متشنج

الدكتوور بغضب :برره لو سمحت وحقنها باابرة مهدئه ونااامت

مالك :هو ايه الي بيحصلها وهي ماالها عندها ايه

الدكتوور :مااامتك دلوووقت في دنيا تااانية خالص حيااتها وقفت عالجثه الي شااافتها مفيش على لسانها غير قيس عايش قيس هياخد حقي وبس

انا من زمااان عاايز حد من العيلة اتكلم معاااه

هو قيس االله يرحمه مااات اززاي

ماالك :احنا الي نعررفه انه كاان عنده بطوولة قتااليه ورايح ايطااليا وانفجررت الطياارة هناااك لكن ايه السبب ما نعررفش ولما جابوولنا الجثه كااانت مشوهه خاالص

الدكتوور :وحقها الي بتقووول عليه هي حصلها ايه

ماالك :صدقني ما اعرفش انا كنت مساافر ورجعت من كم يوووم ما اعررفش الي حصل وحق ايه لو حد يقدر يفيدنا قيس وماااما وباابا

قيس ماات وبابا مفقوود وماااما ربنا يشفيها

ad

الدكتوور :اهااا الدكتووور النفسي شخصت حاالتها انها شاافت حاااجه دماغها ما قدرش يستووعبها فاصيبت بحاالة نفسية من الصدمة

ماالك جااله فوون كااانت راانيا

مالك بتهررب :طيب انا هرووح واجيلك وقت تاااني نتكلم براحتنا لانه عندي شغل جاااامد دلووقت

الوووو

رانيا :ايووه يا ماالك انت فين لحد دلوووقت

ماالك :عديت على ماااما وجي اهووه

رانيا بسخررية :وازيها الحاااجه لسه عاايشه بدوور المجاانين

ماالك :اخررسي يا رانيا الي بتتكلمي عليها دي امي

رانيا 🥴:مش قصدي

من الك قفل في وشها الفوون

راانيا :هوه انا اخلص من زفت قيس تجيني والدته حصك زفت يا بت يا رانيا

……………………………………………

في الصباااح

لبست الاء وخررجت ترووح الجريده مع خرووج قيس ومبااارك للنادي

مبااارك :ازيك يا بنتي عاااملة ايه

الاء بابتسااامة :كوويسه ازيك انت

ad

مباارك :الحمدلله انتي رايحه فين

الاء :هروح الجرريدة دلووقت

مباارك بص على قيس :طب ما ترووحي معاانا الجريده قريبه جدا مننا

الاء :لا شكررا يا عمي

مباارك :والله ما يحصل

الاء بصت على قيس الي مش مدي اهتماااام

مباارك :ايه يا قيس

قيس بابتسااامة مجاااملة مزيفة :اتفضلي يا انسة هوصلك

الاء رفعت حااجبها :وبتتكلم بقررف كدده ليه اهدا على نفسك يا عم الحلووو

قيس رفع حاااجبه :عدي يوومك يا بنت الناااس يا تطلعي في الهرربية يا تجرري من قدااامي

الاء :عن اذنكم

مشيت الاء من قدااامهم

مباارك :يا ابني مش كدده دي بنت رقيقه وحنينه وغير كدده بمليوون راااجل

قيس :طيب اعملها ايه يعني

مباارك :اتجووزها

ad
قيس بعدم فهم :اتجووز مين

مبارك :تتجووز الاء،وتعيشوا معااايا في بيتي هنا انا بعتبرك ابني ومش هلاقيك حد يخااف عليك ويصوونك زي البنت دي

قيس :عميانا بلا هووية فاااهم يعني ايه يعني قلبي او دمااغي لو فكر بس يدق او اتجووز هدووس عليه لاني مش هاااخد بنت النااس اعذبها معااايا وغيير كدده الجوواز عااايز بطااقهواسم وانا اسمي اصلا ما اعرفوووش

مباارك:يعني هتفضل طوول عمررك من غير بطااقه دلووقت بيطلعوا بطااقه للحالات الي زيك على شاان يقدر يكمل حياااته

قيس :انسى المووضووع يا حج ويالله لاننا اتأخرنا

………………………………………………

عند الاء

راحت الجرريدة وهي متغااضه ومتجننه من الي اسمه قيس وكااانت ماشية بتكلم نفسها

قليل الذووق ومش بيفهم ابدا وشاايف نفسه على ولا حاااجه ده فااقد الذاكررة وعاامل كدده اماال لو ترجعله هيعمل ايه واحد رزل

ضحى بضحك :حيلك حيلك حيلك في ايه مااالك كل الشتاايم الي نااازله دي من نصيب مين

الاء :واحد غتت ورزل وباايخ جدددا وشااايف نفسه مش عااارف على ايه

ضحى غمززتها :هوو ايه النظااام انا شاايف لمعه في عنيكي واناي بتشتميه

الاء 😏:اخررسي لا اقلب المكتب كله فوق دماااغك

ضحى :طب تعاالي اقعدي وقوووليلي مين ده

الاء قصت عليها كل حاااجه من اوول مرره شاافته فيها للنهارده

ad

ضحى :يااااه يا بختك خدتي اوول بوووسه

الاء :طب اخرررسي والله لو يعررف علاء ليدبحني وقتي ده رزل عمل الي عمله وبعدين بيقوولي انتي الي داخله بيتي ده كلب وسخ وواطي

ضحى :بس بس ايه ده كفااايه شتااايم ده كده وعنده ضروف وفاااقد الذاكرره امال لو عااارف هو مين هيعمل ايه

الاء شرردت :لكن اقوولك حاااجه في حاااجه اجذب شخصيته جمووده كبريائه كلامه

ضحى :اووووووه ده احنا وقعنا بقى ومحدش سمى علينا

الاء شررردت وهي بتفكرر فيه

…………………………………….ً..ً….

عند قيس في الناادي

مباارك بمكر :قيس يا ابني في اعلان عاايزك تبعته الجرريدة القريبة من هنا معلش يا ابني بتعبك معااايا

قيس بابتسااامة:مهما عملت مش هوووفيك ربع الي بتعمله معاااايا

قيس خد الوورق ورراح الجررريدة

قيس ما خدش بااله ان الاعلان مكتووب على غلافه يسلم للانسة الاء شخصيا

قيس دخل الجرريدة وطلب يديهم الاعلان

السكرتيرة بهيااام وهي شاارده فيه :مكتب اربغه على ايدك الشمااال

ad
قيس ببرود :شكرا

السكرتيررة بدلع :لوو عاايزني في اي حاااجه ده رقمي كلمني وغمززته

قيس بصلها من فووق لتحت ومشي من غير ما يتكلم

خبط على الباااب

الاء :ادخل

قيس :مساء الخ ولسه هيكمل اتصدم بالاء

الاء بررضه اتصدمت :قيس انت بتعمل ايه هنا

قيس اتنهد :هوووه انتي

ضحى :مين ده

الاء :اتفضل حضررتك في ايه

ضحى :مين ده

الاء بصتلها بغييظ :ده جااارنا استااذ قيس بيشتغل مع عم مبااارك

ضحى فتحتت عينيها :يخررب بيتك انتي بتكلميني عن شخصيته وجرئته وكبريائه نسيتي تكلميني عن جممممال امه

قيس رفع حاااجبه

الاء،بغضب :ضحى

ضحى بهرروب :بااين اني برجلت الدنيا حبيبتي انا هدفن رووحي قبل ما تعمليها انتي سلاااام

ad

خررجت ضحى والاء مكسوووفه جددا من الي قاالته صاااحبتها

قيس قعد :مفيش تشررب حاااجه

الاء :هاااه

قيس بابتسااامة ظهررت واختفت بسررعه :اشررب قهووة ساادة

الاء،:اهاا حااضر ومسكت الفون لو سمحت يا عم محمد اتنين قهووة سااادة

الاء،بصتله :اتفضل ايه سبب الزيارة الكرريمة

قيس :اتفضلي الاعلان ده بعته عم مباارك للجريده

الاء خدت الاعلان وبصتله:لكن ده مش مجاالي شكلك انا سياسة مخرربط بالعنوان

قيس :اسمك مكتووب عالغلاف

الاء :اهااا مش عاارفه خلاص انا هووصله لمكاانه الصحيح

هنا جه عم محمد وادااهم القهووة

الاء كااانت متوترة ومش عاارفه تقوول ايه ولا تتكلم

قيس :في حد اتعررضلك من الشبااب ايااها

الاء :لا وهو بعد الي عملته فيهم هيقدروا يقربوولي بجد شكررا

قيس :العفوو

ad

الاء بتردد :قيس انا بجد عاايزه اسااعدك انا اقدر انشر صوورة ليك هنا في المجله وانشررها باكتر من جرريدة عربية قوولت ايه

قيس :انا متفهم خووفك ومسااعدتك لكن دي مش طرريقة تجيب معاايا نتيجة لانه لو فعلا ليه اهل كاانوا من سنتين بااادروا ونشروا ليه في الجررايد صوور

الاء :مش عاارفه ربنا يهدي سرررك انا مووجوده لو احتجتني

قيس قاام ومدلها ايده :وانا من النهاارده هعتبرك صديقة وبتشررف فيكي جددا واسف على الي حصل في اوول لقاء

الاء اتكسفت جددا ووشها جاااب ميت لووون

قيس :انتي بتتكسفي زي البنات الطبيعيه اهووه ههههه اييييه

الاء :ايييه

قيس :موافقه نكوون اصدقاء

الاء بابتسااامة :ده يشررفني

هنا خبط الباب ودخل المدير

الاء وبعدين مع جنااانك ده انتي هتقفليلنا الجرريدة كده

الاء،:في ايه حضرررتك

المدير خد باااله انه في حد عندها اتنفس بغضب وبصله و فتح عينيه من صدمته

قيس البحييييري مستحيييل اززاي ده

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية من أنا)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى