رواية من أنا الفصل الخامس عشر 15 بقلم آلاء الرحمن
رواية من أنا الجزء الخامس عشر
رواية من أنا البارت الخامس عشر
رواية من أنا الحلقة الخامسة عشر
قيس شد الاء وقعدها على حجره وهو بيملس على شعرها :اهلا ازيك يا بوص
عماد :تمااام قووي بقولك انا حولت الفلوس لكن قلقتني يا راجل عايزهم ليه
قيس بابتسامة باس الاء على خدها :اصلي خطبت وكتبت كتابي النهاردة
عماد بفرحة :بتهزر مين وازاي ومنين
قيس بضحكة رجولية :ههههههههه حيلك حيلك هقولك كل حاجة يا عماد
الاء اول ما سمعت اسمه صابتها كهربا بجسمها
عماد :انجز يا عم
قيس :النهاردة كتبت كتابي على الاء اخت علاء صاحبنا
الاء خافت جدا
عماد طبعا دي كانت صدمة عمره :ب بت قول مين
قيس بابتسامة :اخت علاء
عماد بتأكد :الاء اخته انت متأكد
قيس :ايوه الاء في ايه وليه مستغرب
عماد نزلت منه دمعه صاحبه الي كان عايز يساعده زمان بيقوله دلوقت انه خطف البنت الي بيعشقها
قيس :عماد انت رحت فين
عماد بقهر :مفيش انا هنا مبارك يا صاحبي ربنا يتمملكم على خير
قيس :طيب اكلمك بعدين عريس بقى
عماد :ربنا معاك
عماد قفل معااه واتعصب جدا :العتب مش على قيس قيس فاقد الذاكرة ومش فاكر حاجة دلوقت ولا فاكر اصلا اني بحبها الوساخة من علاء الكلب
عماد خبط الطاولة برجله وصرخ بعلو صوته
………………………………………………..
عند قيس
الاء بقلق :في ايه
قيس باستغراب :عماد لما قلتله على خبر جوازنا حسيته اتصدم جدا وصوته اتغير
الاء بتردد :قيس انا ما بحبش اخبي حاجة وخاصة عليك
قيس :في ايه
هنا خبط الباب كانت سهير بتندهم للعشا
الاء :جايين يا ماااما
يالله احنا اتأخرنا هنا عيب كده
قيس شدها وقبلها بنهم
الاء :ابعد كده انت ما بتشبعش
قيس :هههههه انا كده اتعشيت
الاء قامت عن حجره بغيظ :على فكرة انت قليل الادب يا قيس
قيس :ههههههه ودي بالنسبالك قلة ادب انا ماسك روحي صدقيني
الاء فتحت عينيها
قيس ضربها على خدها بخفة:اقفليهم يا بت وشدها وراه وخرج
واتعشوا بجميع مليء بالالفة والمحبة واستأذنوا وروحوا
قيس خد شاور وكان هينام لقيها بتضرب عليه ضحك
الووو
الاء :انت قفلت النور هتنام بجد
قيس :هههه امال هعمل ايه وبعدين انتي متابعة اوي كده
الاء بفرحة :انا مش مصدقة اننا بقينا لبعض واني على اسمك دلوقت
قيس :الاء بلاش الكلام ده اخدك اخطفك وبعدين تقولي مجنون وساعتها هعمل الي ما يتعمل
الاء :بطل بقى
قيس :ههههه اقفلي ونامي يا بت
الاء بغيظ :قال مشهور قال مش عارفة انت ازاي كنت بتطلع على وسائل الاعلام وتكون بكل الرقي والغرور الي شفتك
قيس :هههههه لما ترجعلي الذاكرة ابقى اجرب واقولك
الاء 😏:تصبح على خير
قيس :وانتي من اهلةالخير يا حبيبتي
الاء بعد ما قفلت حطت الفون على قلبها الي بينبض بعنف
………………………………………..
عند علاء
كان هيدخل ينام رب تلفونه كان عماد
علاء بنفسه :معقول عرف
علاء بترقب :الوو
عماد بغضب :انت اوسخ انسان انا شفته في حياتي يا علاء للدرجادي انا مش فارق معاك للدرجادي مفيش صحوبية ما بينا
علاء حاول يتمالك اعصابه :في ايه يا عماد ليه الكلام ده كله
عماد بقهر وألم :من بين رجالة العالم كلها ما لقيتش غير قيس صاحبي ورفيق عمري واخويا تجوزه اكتر ست حبيتها في حياتي قيس يا علاء
علاء بغضب مكتوم :عماد انا لو عندي امل انه الاء تكون عايزاك لو واحد بالمية كنت جوزتهالك لكن الاء حرفيا بتعتبرك زي اخوها وهي قالتلي بلسانها انك مدعمرك ما هتتعدا انك تكون غير اخوها وقيس باين معجب فيها وهي منوعينيها باين بتعشقه ماةاقدرش اوقف بطريقهم حط نفسك مكاني صاحبك ولا سعادة اختك
عماد بغضب وصراخ :تقوم تجوزها لاخووويا هتكون العلاقة عاملة ايه بينا لما ترجعله الذاكرة هاه ما حسبتش الحساب ده
علاء بغضب :كفاية بقى واهدا قيس ما كانش يعرف انك بتحب اخاي ولا كان فاتحني وحاول معايا اني اجوزهالك
عماد بسخرية وألم :قولتلي ما يعرفش قيس اكتر واحد يعرف انا كنت بتألم ازاي مل اما بتقدم وترفضوني قيس هو بير اسراري يعرف الكبيرة والصغيرة عني وكان ناوي لما يرجع من ايطاليا يطلبها ليه منك ويقنعك وبألم لكن للاسف طلع ايطاليا وما رجعش وهه لما يرجع هيكون متجوز حب عمري
علاء بغضب:ما تحترم نفسك يله انا ساكتلك من الصبح كفايه مش كل حاجة بنطلبها بتيجي على مزاجنا ولا ايه الاء ما بتحبكيش حاولت افهمك اكتر من مره وانت مصر على موقفك وجه نصيبها مع قيس
عماد بغضب :تعرف انا مش هلوم على قيس بجوازه منها الغلط عليك انت قيس واحد فاقد الذاكرة وما يعرفش حاجة لكن انت الي صاحبي وعارف كل حاجة وبقهر ده كان بيقولي انه كتب كتابه وهو هيطير من الفرحة ومتأكد انه هفرحله لانه عارف وسمع اننا اقرب اتنين لبعض لكن ما قدرتش ما قدرتش افرح وقفل في وش علاء ونزلت منه دمعة عاشق ولهان
علاء مسح على شعره بغضب :معقول الي عملته غلط معقول لاتنين يكرهوا بعض من ورا ست لا مستحيل مستحيل ده يحصل قيس وعماد رجالة وما يخسروش بعض على شان حد
…………………………………………………….
عدت الايام شبه بعض
لحد ما في يوم وتحديدا في المشفى وفي غرفة والدة قيس ايناس
كانت باصه في الاشيء لما دخل عليها واحد لابس لبس دكتور
ولما شافته اتصدمت ولاول مره تنطق من سنتين وتعيط بشكل هستيري
ايناس بصدمة :انت
هههههههههههههههه ما انتي بتتكلمي حلو اهو امال بيقولوا انك اتخرستي واتجننتي ليه
ايناس بخوف :اطلع بره اطلع بره انت عايز مني ايه دمرت عيلتي منك لله اطلع برره قيييييييييس قييييييييس
هههههههه قيس مات وشبع موت وانت لسه باوهامك الهبلة دي
ايناس :انا مش بني ادم والهي لافضحك وجت تصوت كتم صوتها باايدها وهي دموعها بتنزل بخووف
وخرج من جيبته ابره وحطها قدام عينيها شايفه الابرة دي هي هي الابره الي ادتها لابنك من سنتين
ايناس فتحت عينيها بخووف وهي بتحاول تشيل ايده عن بوقها
هههههههه ايوه انا وانا الي فجرت الطيارة الي طلع فيها وانا الي دمرت العيلة كلها على شان ابنك يعرف يتحداني ويوقف قصداي ابنك خلاص بح
شايفه الورقة دي فيها خلاصك تكتبيلي تنازل بكل حاجة بأسمك وانا هرحمك ومش هديكي الايره قولتي ايه
ايناس هزت راسها بلأ بهستيريه
هههههههههه يبقى خدي وغرز الابره في كتفها وسابها وهو بيضحك ومشي زي ما جه
ايناس اول ما خرج كانت بتاخد النفس بصعووبة ضربت جرس الانذار جه الدكتور عليها بسرعة
الدكتور باستغراب :انتي كويسه ايه الي بيوجعك
ايناس اشرتله عالابرة
الدكتور خد الابره وقرأ الي عليها واتصدم دي ابره تخدر كامل بالاعضاء تؤدي الى شلل تااام
الدكتور :مين الي اداكي الابره دي اتكلمي
ايناس كان لسانها متخدر
الدكتور طلب الطوارئ وعملولها كل حاجه ممكن تتعمل على شان يبطلوا مفعول الابرة دي
خرج الدكتور بعد فتره
مسك بخوف :طمني يا دكتور في ايه ماما كويسة
الدكتور :ان شاء الله كويسة احنا عملنا الي علينا
مسك عيطت جامد وضربت على عماد
عماد كان وشه شاحب وما بيروحش الشغل ومكتئب
رد :الوو
مسك بعياط :الحقني يا عماد الحقني
عماد بخوف :في ايه يا مسك مالك اناي كويسه
مسك بعياط :عماد في واحد اتهجم على ماما بالاوضة واداها ابرة على شان تموت الحقني ارجوك انا خايفة
عماد بقلق :انتي بتقولي ايه مستحيل مين ده وفين الامن الدكاترة
مسك :ما اعرفش ما اعرفش انا ناليش غيرك دلوقت ونالك ماةبيردش على التلفوون
عماد :ما تخافيش يا مسك انا جي حالا وقفل معاها وراح يلبس بسرعة
………………………………………………….
عند قيس
كان تعبان ما راحش الناظي من يومين والاء كانت قلقانه عليه
عدت عليه في الشقة
فتحلها بتعب
الاء بخوف :قيس حبيبي انت كويس
قيس :ما تخافيش انا كويس هما شوية رشح وهيروحوا
الاء بقلق :اعملك حاجة
قيس بابتسامة :يا ريت لو حاجة دافية
الاء :هو عم مبارك مش هنا
قيس :لا راح النادي
الاء بخوف من اجتماعهم في مكان واحد ولوحدهم :اهااا طيب انا هعملك وهمشي
قيس اومألها بدماغه
الاء عملتله شوية اعشاب وجابتله الدوا كان في اوضة نومه وراح في النوم من التعب
الاء حزنت عليه جامد وقربت منه بهدوء :قيس حبيبي قوم اشرب الدوا يالله
قيس :سيبيني ارتاح شويه وهقوم
الاء سندته :لا يالله قوم لازم تشرب حاجة وتاخد الدوا
وفعلا الاء شربته الاعشاب الي عاملاها وادته الدوا
الاء :هاااه احسن
قيس بابتسامة :احسن شكرا يا حبيبتي
الاء :ههههه اخيرا شفت قيس زي العيل وانا بديه الدوا انا حاساك ابني
قيس حط الاعشاب وشدها عليه للسرير واعتلاها :لا باين باليومين الي غبتهم نسيتي انا مين انا لازم افكرك اني مش ابنك ولا هبقى ماحرم عليكي
الاء،بغيظ :لا واللهي
قيس :ههههه اه واللهي
الاء :انا بعشقك
قيس قرب على شفايفها وخدهم برحلة طويلة وايده بتتجرا بالراحه على جسمها الجميل
الاء حست انه هيفقد السيطرة على نفسه حاولت تبعده لكن ما قدرتش
الاء :قيس ما ينفعش ارجوك ابعد
قيس بص في عنيها :بحبك يا الاء بحبك جدا ومش قادر ابعد عنك
الاء :ما ينفعش قيس ارجوك
قيس ما سابهاش تكمل وخد شفايفها كان فقد السيطرة على روحه تماما ومش شايف غير حبيبته قدامه
الاء حاولت تبعده كتير ما قدرتش
الاء بعياط :قيس ارجوك ما ينفعش ارجووك الي بتعمله غلط ابعد
قيس وهو بيقبل فيها و بيمسح دموعها :انا بحبك وانتي بتحبيني ومراتي ومكتوب كتابنا يعني الي بنعمله حلال شرعا وبص في عنيها برجاء انا محتاجلك قوي اكتر من اي وقت كان
وكمل الي بيعمله وهي بتبعده لكن مش قادراله وفجاءة صرخت بعلو صووتها
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية من أنا)