روايات

رواية من أنا الفصل الثاني عشر 12 بقلم آلاء الرحمن

رواية من أنا الفصل الثاني عشر 12 بقلم آلاء الرحمن

رواية من أنا الجزء الثاني عشر

رواية من أنا البارت الثاني عشر

من أنا
من أنا

رواية من أنا الحلقة الثانية عشر

مالك :بعد ما سجلت الفيلا حاوطوني قطاع طرق وخدوا الفلوس مني
رانيا :قول انك بتهزر
مالك :ده الي حصل واسكتي خالص لاني مش ناقص
رانيا بغضب ‘اسكت ايه هاااه اسكت ايه انت عبيط ولا ايه وانت اهبل كدده وما بتعرفش تدافع عن حاجنك لدرجة انهم ياخدوا فلوسك منك وانت واقف بتتفرج
ماالك وقف وضربها بالالم
رانيا بصدمة :بتضربني يا مالك
مالك بغضب :اوعي تتكلمي معايا بالاسلوب ده تاني
طبعا كانت مسك سامعة كل حااجة ونزلت على السلم بكل كبرياء
رانيا بغضب :جاية تشمتي اكييد
مسك بسخرية :قوولتيلي اشمت هاااه طيب لو سمحتوا اطلعووا برره بيتي حالا
مالك بصله بغضب :مسك اطلعي فوق انا مش ناقص عبط
رانيا بغضب اكبر وصراخ :يعني ايه بعد كل ده تضيع الحاجة الوحيدة الي معااانا وانا صابر على شانها
مسك قعدت بكل بروود وفضلت تستمع لهم وهما بيتخانقوا
مالك :احنا لازم نلاقي حتة نروحلها خلاص الراجل الي اشترا الفيلا هيجي اكيييد على هنا
رانيا بصتله بغضب وكانت هتطلع
مسك :استني عندك طالعة فين
رانيا:زفته انتي انا مش،ناقصاكي
مسك بصتهلم لاتنين:انا مش فاهمه انا ما قولتش حاجه مش مفهومة انا بقولكم اطلعوا من بيتي وبصت على مالك الراجل الي اشترا الفيلا منك اشتراها ليا انا ومن فلوسي انا
مالك بغضب :انتي بتقولي ايه ازاي ومنين
رانيا بصتلها بصدمة وقالت في نفسها :لا مستحيل هتجيب فلوس منين
مسك :انا بتكلم جد الجد انا الي اشتريت الفيلا دي واستاذ سامر ساعدني وخرجت ورقة من جيبتها وادتها لماالك
مالك كان بيقرأ ومصدوم ورانيا قربت منه تتاكد واتصدموا لاتنين لما شافوا الاسم وما عرفوش يقولوا ايه
مسك :لو سمحتوا دلوقت تتطلعوا بره بيتي
مالك :انتي بتقولي ايه انتي بتطردي اخووكي وانتي عارفة انه دلوقت ملوش مكان يروح عليه
مسك بدموع :وانت ما افتكرتش،ليه اني اختك لما كنت هترميني بره البيت الي طول عمري متربية فيه ليه يا اخويا يا الي من دمي ده انت الوحيد الي فاضلي دلوقت انت الوحيد الي لازم تسندني بعد ربنا تيجي انت الوحيد الي تكسرني وترميني لكلاب السكك تنهش بلحمي للدرجادي رانيا عامية على عنيك
رانيا بغضب :ما تجيبيش سيرتي يا حيوانة انتي
مسك مسحت دموعها بغضب :انتي تخرسي طول ما انتي واقفة هنا في بيتي صوتك ما اسمعوش بعد النهاردة فاااهمه امشي اطلعي بره
مالك بغضب :تبقي انتي الي خدتي الفلوس وبعتيلي الناس ايااهم
مسك بغضب :انت عمرك ما هتتغير اطلعوا بره حياتي بره
مالك بصلها بغضب :رانيا هاتي شنطتك بسرعة
رانيا بصتلها بغضب وطلعت جابت هدومها ونزلت
مالك وقف قدام مسك الي بتعيط :افتكري اللحظة دي كويس جدا وما تقوليش بعد مالك بقى مفترس اقسملك ساعتها ما هرحم حد مين ما كان يكون طول عمره قيس هو المبجل عندكم حتى بعد ما مات كل كلامكم وتصرفاتكم بتنادي قيس حتى امي الي المفروض انا ابنها الكبير وقطعة من قلبها مش متقبلاني وبتنده على قيس وبغضب هتحتاجوني قريب جدا وهتبوسوا رجلي على شان ارحمكم من الي هعمله فيكم وقولي لعماد رسالتك وصلت يا كلب قيس حتى وهو ميت
مسك بقهر :انت ايه انت ايه قولي انت لا يمكن تكون طبيعي مستحيل هي عاملالك ايه عامية على عنيك انت مش قادر تشوف حاجة قدامك مع انك لو فتحت وشوفت هتعرف انه الي معاك هو اكتر حد بياذيك وسابته وطلعت
رانيا بحقد :الوسخة كل ده بتخطط من وراك ازاي تذلك ده لو كنت ايه في وحده متربية تطرد اخوها ومراته من البيت ااااااه اكييد عايزه تاخد راحتها مع الرجالة مهي دلوقت لوحدها تلاقي راجل داخل وراجل خارج وانت لما هتكون متواجد هنا على طول مش هتاخد راحتها زي عدم وجودك ولا ايه
مالك كلام رانيا كان بيلعب في دماغه ومسك فونه وضرب على واحد
اسمع يله انت تفضل قدام الفيلا وتديني كل يوم تقرير مفصل مين بيدخل ومين بيخرج من هنا فاهم
الراجل :فاهم يا بيه فاهم
رانيا بنفسها :ان ما خليته يدبحك واخلص منك ومنه في يوم واحد واعيش انا في العز ده كله لوحدي مش هبقى رانيا
مالك :يالله يا رانيا
رانيا بتمثيل مصطنع :انا اسفة يا مالك اتعصبت عليك هتفضل بت صغيرة
مالك كان متعصب جدا :يالله
رانيا :طب احنا هنروح فين
مالك :هنروح اي اوتيل على ما نشوف هنعمل ايه بالزبط
…………………………..ً………….
عند قيس
وصل الاء البيت والاء مكسووفة جدا من قبلته المجنونة دي وبنفس الوقت ضميرها بيأنبها كل ما تطلع معاه انهم بيعملوا الغلط
قيس وقف العربية والاء شاردة
قيس رفع حاجبة :ما تنزلي ولا عايزة علاء يجي ينزلك من العربية وانتي معايا
الاء بصتله بنظرة عتاب
قيس :بتبصيلي كده ليه
الاء :الي بنعمله ده غلط يا قيس انا كل ما اخرج معاك بحس بحاجه ثقيلة اوي عليا
قيس بسخرية:اضن احنا ما كناش،خارجين نتفسخ كنت خارج اجيبك من مصيبة كنتي هتوقعينا كلنا فيها ولا ايه وبتحذير حذاري يا الاء اسمع انك خرجتي بره الجريدة للاماكن المشبوهه دي
الاء بغضب مكتوم :قيس ده شغلي وبحبه وبسعى على شان اكبر واتقدم فيه
قيس بغضب وهو بيصك على اسنانه :انزلي وهيكون ليا كلام تاني معاكي ولو فضلتي على عنادك ده هتعتبري ان كل واحد مننا مشي في السكة الي تعجبه
الاء بصتله بغضب :انت بتهددني حوش حوش على اساس اني هموت في دباديبك ولا ايه ده احنا لسه عالبر وعمال تعمل وتتحكم فيا كده امال لو ارتبطنا بجد هتعمل ايه وساابته وهو متعصب جدا وخبطت باب السيارة جامد وطلعت بيتها
طبعا مبارك كان فوق عالبلكونة وشافهم مع بعض
قيس شد على ايده بغضب وركن العربية وطلع البيت
مبارك :حمدالله على السلامة يا ابني عامل ايه
قيس :انا تمام يا حج انت ازيك وازاي صحتك
مبارك :الحمد لله احسن كتير
قيس :انا هرتاح شويه واطلع اقعد معاك
مبارك :استنى الاول عايز افهم هو في ايه بينك وبين الاء
قيس ببرود :مفيش حاجة ليه
مبارك :اتكلم يا ابني ده انا بعتبرك احسن من ولادي انا حاسس من يوم ما كانوا ولادي هنا وطلعت الاء عالصوت وانت شدتها بغيرة حسيت انه في بينكم حاجة
قيس :صدقني مفيش حاجة
مبارك بخبث :لو بتحبها سبني اطلبهالك دي كل يوم عريس،بيدق الباب عندهم فالحق نفسك البنت حلوة ودارسة وبتشتغل وصاحبة دين وبنت ناس محترمين جدا
قيس بغيرة ظاهرة :ومين الي قال انه بيجيلها عرسان
مبارك بمكر :والدتها يا ابني ومن يومين جالها واحد عندها في الشغل ووالدتها بتقول انها احتمال توافق عليه
قيس قاام بغضب لكن تمالك نفسه :طيب يا حج ربنا يوفقها وسابه ودخل
مبارك :هههههههه بيحبها ده واضح وظاهر لكن لازم يتحرك بسرعة وقبل فوات الاوان
………………………..ً…………………………
عند علاء
ضرب على عماد وكان ما بيلاقيش منه غير الرفض الدائم
كان هيضرب على رقم تاني وداس بالغلط على اسم مسك
ضربات قلبه مع كل رنه بتعلا ويمكن كانت هتخرج بره
مسك كان قاعدة حزينة جدا على الي بيحصل معاها حياتهم اتغيرت في يوم واحد مفيش حاجه ليها طعم بعد اختفاء قيس وجه مالك وكمل عليها
ضرب فونها مسكته بعشوائية وكامت هتكنسل لكن فضلت مبلمة فترة لما شافت اسمه بينور التلفون من جديد وكأنه رجع ضربات قلبها واحياها من تاني اربع سنين ما سألش ولا ظهر ولا بان اختفى فجاءة اختفى واختفى حبه معاه
مسك مسحت دمعه خانتها وردت على الفون بكل كبرياء
الوووو
علاء فضل ساكت ما اتكلمش كان عايز بس يشبع نفسه من صوتها ونفسها الي وحشه جدا
مسك :الوو مين معايا
علاء وضربات قلبة بتنبض بعنف وبصوت متحشرج :ازيك يا مسك
مسك :مين معايا
علاء :نسيتي صوتي معقول ولا مش،عايزة تفتكرية
مسك :هتقول مين ولا اقفل السكة
علاء بسخرية :يبقى عرفتي انا مين
مسك اتجننت منه كالعادة فاهمها حتى من غير ما تبين حاجه
علاء كمل كلامة :وحشتيني جدا
مسك بدمعه مقهورة :انت واحد حقير وواطي اوعى اشوف نمرتك عندي عالفون مرة تانية وقفلت الفون بوشه
علاء شد على ايده بغضب كان هيفرتك التلفون ولعن غبائه الي كمل المكالمة دي
مسك عيطت جامد كان نفسها يكون حد جنبها دلوقت وتشكيله وتقوله هي حاسه بايه كل الي حواليها خونه مفيش حد صادق كله بيكدب وبيستغل
مسك بدموع :عايز ايه عايز ايه بعد الينين دي كلها عايز يعمل ايه اكتر من الي عمله وقعني بنار عمري ما قدرت اطلع منها
فلاش باااك
في جنينة القصر وفي حته مخفية
علاء كان ماسك مسك من وسطها :وحشتيني جدا
مسك بعشق :وانت كمان وحشتني جددا جدا لكن ايه انت مش خايف قيس يجي دلوقت ويلاقيك هنا
علاء :لا قيس عايز فتره ويوصل وانا قلتله هسبقك على البيت ونخلص ورق مع بعض
مسك وهي بتلمس دقنه بنعومة :بحببببك
علاء :وانا بعشقك يا مسك وخد شفايفها بقبلة مجنونة قطعها صدمة قيس الي نده باسم مسك من بعيد بغضب ممكن يطيح باهل الارض كلهم
مسك بعدت عنه بسرعة وكانت ماسكة بايد علاء وبتتحامى فيه
قيس بص لعلاء بغضب :انت طلعت وسخ اوي بتلطخ شرفي انا يا علاء وانت الي بنقول عنك صاحب الاخلاق والمبادئ والقيم
علاء ببرود :قيس افهم بس
قيس بغضب :افهم ايه هاااه افهم ان صاحبي واقف بكل بجاحة بيخوني في بيتي وبيطعن في شرفي افهم ايه بالزبط
وشد مسك منه وضربها قدامه :اطلعي اوضتك وحسابك معااايا انا
مسك جريت على اوضتها وهي بتعيط جامد
علاء حاول يتمالك اعصابه :انت عارف اني بحبها وبعشقها
قيس زقه من صدره بغضب واده بوكس في جامد وقرب عليه :لو كنت جيت البيت من الباب كانت اختي ليك لكن انت نهيت كل حاجة من قبل حتى ما تبتدي انت دنست عرضي فاهم يعني ايه وبتهديد لو شفتك قربت من مسك مره تانية اقسم بالله لاجوزها لاول واحد هيدق الباب
علاء بغضب :لا انا ادفنك قبلها
قيس :انا قولت الي عندي لو عايز تشتري روحها ابعد عنها وسابه ودخل
بااااااااااااك
مسك مسحت دموعها :استغنيت بسهوولة يا علاء وسبتني بوسط نار مش قادر اطلع منها لحد دلوقت
…………………………………..
عند علاء
كان هيدخل ينام مع دخول الاء الشقة
علاء :اتأخرتي ليه
الاء بتوتر :لا مفيش كان عندي شغل جامد في المجلة والمدير ما قبلش يسيبنا غير لما خلصنا كل حاجة
علاء :اها كنتي ضربتيلي جيت اخدك
الاء :هاااه لا انا ما حبتش اتعبك
هنا خبط الباب من تاني
علاء راح يفتح كان قيس
علاء :اهلا يا قيس اتفضل
الاء بصتله بغيظ وكانت هتدخل
قيس ببرود حاد :ازيك يا انسه الاء
الاء بغيظ رفعت حاجبها :كويسة عن اذنكم
علاء :ادخل يا قيس من هنا
قيس قعد لكن متردد في الي هيتكلم فيه
علاء :انت كويس
قيس : مفيش كلمت عماد
علاء بكذب :ايوه هوه كويس وعمل كل الي اتفقتوا عليه
قيس :اه هو كلمني وقالي وقالي كمان انه مالك كان بيهدد في مسك
علاء :اخوك ده مش عارف طينته ايه ده مستحيل يكون اخ ده حتى والدته لما راحلها المشفى سمعت انها مش طايقاه ومش بتنده الا بأسمك
قيس :اهاااا بقولك ايه
علاء :في ايه اتكلم من غير لف ودوران
قيس وهو بيتفرس ملامح علاء :اناةعايز اطلب ايدك اختك الاء على سنة الله ورسوله
وووووووووووووو

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية من أنا)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى