روايات

رواية من أنا الفصل الثامن 8 بقلم آلاء الرحمن

رواية من أنا الفصل الثامن 8 بقلم آلاء الرحمن

رواية من أنا الجزء الثامن

رواية من أنا البارت الثامن

من أنا
من أنا

رواية من أنا الحلقة الثامنة

الاء قفلت البااب ونفسها بيساارع الززمن
قيس :بتنهجي كدده ليه
قيس كاان ورااها وهي قفلت الباااب ودورت وشها وجت عينها في عينه ما بيفصلش بينهم حاااجه
قيس فضل بااصص ليها ومش قااادر يبعد عينيه عنها
الاء باااحرراج :اص ل في صحاافه برره كتيير ومش عاايزاك تخرج دلووقت لحد يعررفك وينشر حاااجه
قيس قررب منها ورجع خصله من شعررها ورا وداانها :انتي جميله قووي
الاء بكسووف:انت بتقوول ايه ابعد
قيس بص في عنيها :الاء انا عاايز اقوولك حااجه مش وقتها لكن حاسسها من مده وبكدب نفسي انا معجب فيكي
الاء بصتله بصدمة وخجل ومشاااعر كتير اجتاااحتها
الاء بكسووف :ايييه الي انت بتقوولوا ده عيييب كددده
قيس :انا معجب فيكي بجدد وبكنلك مشاااعر جميلة
الاء وشها جاااب ميت لووون
زقته وكااانت هتمشي شدها عليه
قيس :قوولتي ايه
الاء بهرووب :قيس لو سمحت الي بتعمله ده غلط ابعد عني
قيس احترم رغبتها وبعد عنها وقعد وهي محرجة جددا
الاء،:ارجوووك الي حصل ده ما يتكررش
قيس :حاااضر لكن عاايز اسألك سؤال
الاء:ايييه
قيس :هو عماااد كاان بيتخااانق النهااردة مع علاء ليه وليه انتي وهو شديتوا مع بعض في الكلام
الاء :مفيش اصل عماااد كان عاايز يووصلني قبل ما يسافر وانا ما قبلتش وعلاء جه واحنا بنتناقش وغيرته كالعادة اتحكمت فيه
قيس بعدم تصديق :بس
الاء :ايووه بس لكن انت عرفت ازاي الي حصل
قيس :كنت عالبلكوونه وشفتهم وهما بيتخانقوا
الاء :اهااا
قيس :انا لسه بنتظر جواب على الي قووولته
الاء :وانت قوولت ايه
قيس :اني معجب فيكي
الاء :والاعجااب ده نهااايته ايه
قيس :مش فااهم عاايزه تووصلي لايه
الاء ببخجل :قيس ما ينفعش
قيس :ليه
الاء بدمووع متحجرره :السبب الاول انك صااحب اخوويا والسبب التااني انك خااطب
قيس :خاااطب مين بالززبط
الاء :انت دلووقت مش فااكر حااجه لكن لما تفتكر اكيييد هترجع لخطيبتك
قيس قاام وقررب منها ومسك ايدها وحطها على قلبه :الاء انا من اوول لحظة شفتك فيها وخطفت شفااايفك دووول قلبي دقلك منظررك في اليووم ده ما بيرحش من بااالي لوو كاان في حاااجه اسمها حب هي الحالة الي انا فيها دي وفي حاااجه ما تعرفيهااش ان الي اسمها جماانه والي بيقولوا عليها خطيبتي عمااد وعلاء بينووا ليا كذبها وانها واحده شماال وغيير كدده انا مش كاتب كتاابي عليها
الاء بفررحة ظااهرة :بجد
قيس غمززها :هوو ايه النظااام انا شاايفك اتبسطتي من الخبر ده
الاء عضت على شفااايفها بأحرراج بحرركة اغررت قيس جددا ما قدرش حملها وده طبعا بسبب قصررها 😂وخد شفااايفها بقبله شغوووفه
الاء وعيت على نفسها عملت ايه وبعدت عنه ودمووعها بتنزززل جااامد حست انها بتخوون امها واخوووها
الاء،بغضب :ابعد عني واطلع برره
قيس باستغرراب :في ايه انا عملت حاااجه دايقتك
الاء بدمووع :الووضع ده كله يدايق انا دلوووقت خنت ماااما وعلاء في الي عملته
قيس مسح دموووعها :الاء تتجووزيني
الاء بصتله بصدمة
قيس بابتسااامة :وانا مش هسمح لاي حد حتى ولو كااان انا انه يخلي دموووعك د ي تنززل مع انه شكلك وانتي بتعيطي ايييه قمر
الاء زقته بغيييظ وجرريت من المكتب
قيس بضحك :يا بنت المجنوونه دي ساابتني لوووحدي
الاء دخلت لمكتب ضحى وايدها على قلبها الي بينبض بخوووف
ضحى :في ايه يا بنتي مااالك تقوول كنتي في سباااق
الاء بفررحة :قيس قيس هنا
ضحى :بجد طيب حصل ايه وجي ليه
الاء :قاالي انه معجب فيا
ضحى :هههه تعررفي كنت متوقع من اوول مرره شفته فيها كاان ظااهر عليه
الاء :انا حاااسه رووحي همووت من الفرررح
ضحى :هههههه ما تنشفي يا بت
الاء😏
ضحى 😛
……………………………….
عند قيس خررج وضررب على علاء
علاء رد :الووو ازيك يا قيس
قيس :الحمدلله تمااام لكن هو في ايه صووتك ماااله
علاء :مفيش شوية مشاااكل في الشغل
قيس :مشاكل في الشغل ولا مع عماااد انا شفتك الصبح وانت بتتخانق لكن ما عرفتش ليه ضربتلك وضربتله ما حدش رد
علاء :مفيش صدقني مشكله عبيطة لكن عماااد طبعه بيتقمص بسررعه كدده
قيس :اهااا
علاء :انت فين
قيس :من شووية خرجت من النااادي هروح البيت
علاء :اهاا طيب اشووفك المسا
قيس :ان شاء الله
……………………………………….
عند عماااد
رجع مصر وهو في دنيا تااانية خاالص حب عمرره مش هيكوون من نصيبه وصاااحبه واقف في وشه بدل ما يوقف معاااه
ضررب فوونه كان علاء رمى الفوون بعشوائية وقااام وقف على الشبااااك وشررد
فلاش بااااك
عماااد :ازيك يا علاء عااامل ايه واحشني
علاء :الحمدلله اتفضل ما قولتليش يعني انك هتعدي عليا ما احنا كنا مع بعض من شووية
عماااد :في ايه يله هو انا لما اجيلك هكوون عايز مرساال ولا ايه
علاء :ما تزوقش بس انا مستغرب مش اكتر
عماااد :هي طنط سهيير فين مش سااامع صووتها
علاء :مفيش حد راحت هي والاء لفررح واحده صاحبتها
عماااد :اهاااا بقووولك ايه انا عااايزك بمووضوع
علاء :في ايه مالك مش على بعضك كدده
عماااد :انا عااايز اقووولك حاااجه لكن مش عايزك تتدايق مني
علاء بنفااذ :في ايه يله قلقتني
عماااد بتردد :علاء انا عااايز اطلب ايد الاء انت عااارف مشااعري ليها من زمااان لكن كاانت صغييرة ودلووقت انا عاازب ومش قااادر اتقبل غييرها حس فيا يا علاء
علاء بغضب :عمااااد المووضووع ده اتقفل مش هنرجع نفتح فيه وانت متجوز رجع مراتك وعيش حياااتك وانسى وحدده اسمها الاء
عماد :اووعدك احااافظ عليها انت اكتر من رووحي
علاء :عماااد في ايه احنا هنضحك على بعض ولا ايه ما انت عااارف الي فيها
عماااد :هتعااالج والله هتعاالج وهساافر برره
علاء بحززم :ابعد عن اختي يا عمااااد ده طبعا لو مش عاااايز تخسرني
عماااد بصله بغضب وراااح الشركة وهو متجنن شااافه قيس
قيس :ماالك يله في ايه فاايت طحش كددده
عماااد خبط الكررسي بررجله :ما قبلش يجوزني اخته يا قيس
قيس:قلتلك اكلمه انا ما قبلتش
عماااد :مش عااايزه يقوول عني اني بجيب سيررتها للرجااله
قيس :تعررف بقى نفسي اشووف الي اسمها الاء دي والي مدووخه امك
عماااد :ويا ريتها هي ولا اخووها حاسين فيا
قيس قعد :عماااد هو كماان خااايف على اخته لو واحد بالمية ما بتخلفش هيخااف عليها انها ما تكونش ام
عماااد :مش يمكن العيب مش مني
قيس :طيب لما تتأكد رووحله لكن دلووقت اي حد هيخااف على اخته وانت لو محله هتعمل اكتر من كدده ولا ايه وطبعا مش كررها فيك هو يتمناااك لاخته جدا وده انا متأكد منه لكن هو خايف عليها من السبب ده
انت اعمل تحاليلك وانا لما هرجع من بطولة ايطاليا كلمه قدامي وانا هرميله كلمتين حلووين ويوافق وتكون من نصيبك ان شاء الله
عمااد :يااا رب
باااااااااك
عماااد مسح على شعررره
لو تررجع زي ما كنت يا قيس انا محتاااجلك قووووي
………………………………………………….
عند مااالك
كانوا بيتعشووا
مالك :بكرره هيجي حد يشووف الفيلا ويشترريها
مسك بدمووع :ارجووك ما تعملش كدده يا مااالك
راانيا :هيجي السااعه كااام يا حبيبي
مالك :عالظهر كددده
مسك بصتلهم بألم وطلعت اوووضتها وكلمت عماااد وقالتله على الي حصل
عماااد :ما تقلقيش يا مسك
مسك :ما اقلقش ازاي يعني
عماااد :الي جي يشترري الفيلا بكرره انا الي بااعته يشتريها
مسك بفررحه مسحت دمووعها :بجد
عماااد بابتساامه :ايوووه ما تخااافيش
مسك :شكرا يا عمااااد شكررا انت اعظم اخ في الووجوود
عماااد :اقفلي بقى صدعتيني
مسك :طيب ازاي هتعملها دي ومالك وازاي هيخرج وهيروح فين
عماااد :بعدين بقى انا راجع من سفر وعااايز انااام
مسك قفلت معاااه وهي مبسوووطة جدا
……………………………………………………….
عند قيس
وصل البيت وطلع فتح الباااب واتصدم انه في البيت تلات شباااب قااعدين مع عم مبااارك وبيبصلووه بتفصيل
قيس :السلام عليكم
عم مباارك :وعليكم السلام يا ابني اتفضل
احمد :ده بقى الي مفضله علينا ومديه ورثتك كلها
مبااارك بغضب :اخررس انت هتحاااسبني
محمد :بص بقى انت لو ما ادتيتش كل حد فينا حقه من ورثتك انا هررفع عليك قضية وانك لا تصلح لانك تدير املاكك وان ده بيضحك عليك وبيااخد فلوووسك
محموود ابنه الصغيير فضل ساااكت وما اتكلمش لانه مش عاااجبه الي بيحصل ده
لكن استغرب من الشبه الكببير الي بين قيس وبين المقااتل المصرري لكن التززم الصمت مش وقته ده
مبااارك بغضب :يعني انت وهو جاااييين بعد السنين دي كلها على شااان تورثوني بالحيا ده انتو بتتمنوا مووتي بقى
قيس راااح عليه :اهدى يا عم مباااارك
مبااارك والدمووع في عنيه :دوول ولادي يا ابني دول الي طلعت فيهم من الدنيا دول الي ما سألوش عني سنييييين طووويلة لما شفتهم كنت هطب سااااكت من الفررحة طلعوا جااييين لهنا على شااانك خااايفين ورثتي الي بيستنوا فيا امووت على شان ياااخدووها
محموود :مش كدده يا باااابا
مبااارك :لو مش كدده قوولي ايه وبص على احمد انت يا كبير يا بكرري الي المفروض سندي انت الي بتطعن فيا وبتستنى موتي
احمد بغضب :ما تاخدناش في دوووكه بقووولك ايه الراجل ده مش هياااخد فلوووسك فاااهم
قيس بصله بررود :توووطي صوووتك وانت بتتكلم مع عم مباااارك فاااهم
احمد ومحمد بغضب :ايه يله هو انت في بيتنا وبتتشطر علينا كماااان ده ايه الرمم دي
قيس بنفاااذ صبر :ما هو لو عم مبااارك ما كانش قااادر عليكو فانا اقدر جدا واقدر ابيك منك ليه من جدديد
مبااارك بغضب :اطلعوووا بره بيتي بررره
احمد زق والده :انت اقعد بقى عااايز اشوف الي عايز يربيني ده
قيس بغضب :لا انت زووتها قوووي وهجم عليه باحتررافيه يضرب فيه وما حدش قااادرله لحد ما كان هيعدمه عااافيته
مبارك بيحااول يبعده عنه ومحمد جااله جاانب من الضررب
هنا الاء كانت مرووحه من الجرريده وسمعت صووت خبط وصراخ في بيت عم مبااارك
طلعت تجري كاان قيس بيضررب باحمد
والكل بيجاول يبعده ومحدش قااادرله
الاء بخوووف :قيس ارجوووك ابعد عنه
قيس لفلها بعيووون زي الجمر وغضباااان من دخووولها لهنا لدرجة ان الاء خااافت من عينيه
قيس زقه بعيييد وبعد عنه
وبص عليهم بغضب لكن كااان الي بياااكل الاء في عينيه
قيس لمحمووود :في ايه يله
محموود بخووف :هاااه مفيش
قيس قررب على الاء وشدها معاااه وهو متعصب برره البيت
وووووووووووووو

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية من أنا)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى