روايات

رواية من أنا الفصل الثامن عشر 18 بقلم آلاء الرحمن

رواية من أنا الفصل الثامن عشر 18 بقلم آلاء الرحمن

رواية من أنا الجزء الثامن عشر

رواية من أنا البارت الثامن عشر

من أنا

رواية من أنا الحلقة الثامنة عشر

عدا اسبووعين
الاء بتحاول بأي طريقة توصل لقيس مش قادرة
سهير :يا حبيبتي ما تعمليش في روحك كده الغايب عذره معاه
الاء بدموع :ما ينفعش يغيب وينسااني كده ما ينفعش انا هنززله مصر
علاء :انتي اتجننتي تنزلي فين
الاء بغضب :انتو مش حاسين بالنار الي جوايا انا بمووت مل يووم
علاء :مفيش نززول دلوقت وهو لما يفضى يبقى يجي هنا ربنا يعينه والدته بين الحيا والمووت
الاء انهارت من العياط :انا لازم انزل لازم ارجووك يا علاء
علاء بغضب وصراخ :تنزلي فين هاااه تنزلي فين قيس رجعتله الذاكرة ومش فاكر اصلا لو كان في حد على ذمته ولا فاكر شكلك
الاء بصدمة :انت بتقووول ايه
سهير :علاء انت اتجننت ايه الي بتقوله ده
علاء بنفاذ صبر :ده الي حصل يا امي اعمل ايه من اول ما قالي عماد وانا مش لاقي حل اعمل ايه قوليلي وانا شايفها هتموت من عدم سؤاله عليها لا اقولها الصراحة يمكن تستريح
الاء بهستيرية :لا لا مستحيل قيس مستحيل ينساني قوول انك بتهزر صح بتهزر قيس فاكرني
علاء :الاء حبيبتي دي فتره مؤقتة على ما يزبط امورة بس وهيفتكر الي حصل معاه شوية شوية
الاء بدمووع وقهر :ما ينفعش ما ينفعش ينساااني بعد ما دمررني ما ينفعش
علاء باستغراب :دمررك ازاي
الاء وعيت لنفسها بتقوول ايه :دمررني بأنه علقني فيه وكتبني على اسمه ومشي
علاء بعدم اقتنااع :اهاا عمووما اهدي كدده وهو بأذن الله شووية وهيفتكر كل حاجة وهيجيلك بنفسه
الاء انهاارت من العياااط وجرريت على اووضتها تعيط جاامد
سهير :هروح اشووفها لا تعمل في نفسها حاجة المجنونة دي
سهير خبطت ودخلت :الاء
الاء بصت لامها بصت طفل ضاايع وعايز الامان
سهير قعدت جنبها وبصت في عنيها :قيس دمرك ازاي يا الاء هو عملك حااجة
الاء اتوترت وباان عليها ده وعيطت جاااامد وحضنت والدتها جاااامد :ساعديني يا ماااما ابوس ايدك ساعديني
سهير بعدتها عنها بغضب :اتكلمي قيس عملك حاااجة خد منك حاااجة ما تعصبينيش اتكلمي
الاء نززلت دماغها الارض
سهييير وهي بتخبط على صدرها :يااا لهوووي انتي دمررتي نفسك يا مجنووونة
الاء قعدت قدامها بدمووع وقهر :ابووس ايدك يا ماااما ما تسيبينيش وساعديني انا لازم انزل مصر لازم علاء لو عرف حاجة زي دي هيدبحني ابوس ايدك يا ماااما
سهير :اششش اششش اخرسي انا مش طايق حتى ابص في وشك انتي انتي تعملي كدده ده انا برفع راسي فيكي دايما ليه ليه تسلميه نفسك
الاء بدمووع :والله غصب عني يا ماااما والله غصب عني ما قدرتلوش ارجووكي يا ماااما ساعديني
سهير :وده حصل قبل ما تكتبوا الكتاب ولا بعد
الاء بصدمة :لا يا مااما ارجووكي ما تخليش الافكار السودا تجيبك وتوديكي ده حصل وانا على ذمته وبنفس اليوم الي سافر فيه لما رحت اطمن عليه كان تعبان
سهير :على شان كدده رجعتي ودموعك ما نشفتش من عليكي هعمل ايه دلوووقت هداري الفضيحة دي اززاي قيس لازم يتمم جوازه عليكي لازم يفتكرك
الاء بلهفة ودمووع :ساعديني ساعديني انززل نصر وانا متأكده انه اول ما يشوفني هيفتكررني ارجوووكي يا مااما
سهير بعدتها عنها بغضب :سيبيني افكر هعمل ايه في المصيبة دي
وسابتها وخرجت بنضرات عتب هتجنن الاء من خذلانها لاهلها
بعد مده مسحت دموووعها وقررت تضررب على عمااد
…………………………………..
عند قيس
عماد :قيس برودك ده مخووفني انت ناوي على ايه
قيس :على كل خير
عماد :طب وابوك اخرت حبسك ليه ايه ما ينفعش كده اقل ما فيها شوفه وكلمه وافهم منه
قيس بغضب :عماااد لو مش عايز تخسرني ما تجيبش سيرة ابويا على لسااانك غير لما تفوق ماما من الغيبووبة انا مش هشوفة غير لما اسمع من ماما واركب كل حاجة مع بعض وسااعتها ابقى فهمت هو ليه بيعمل كده
عماد :طيب مش هتروح للراجل الي ليه فضل عليك ده علاء بيقولي انه هيموت ويشوفك
قيس :لما اصفي امووري هنا هطلع على ايطاليا على طوول واجازي الراجل الطيب ده
عماد :طب كلمه طيب اضعف الايمان
هنا ضرب فوونه واتصدم من الاسم
قيس غمززه ايه النظااام حبيبة القلب حنت ولا ايه
عماد شد على ايده بغضب ورد :الووو
الاء بدمووع تنيط القلب :عايزه اكلمه يا عماد ارجووك لو ليا خااطر عندك عايز اكلمه
عماد بقهر داخلي :ما ينفعش صدقيني
الاء :ارجووك يا عماااد ارجووك
عماد بعد عن قيس :بتحبيه للدرجااادي
الاء بدموع :ارجووك
عماد نزلت منه دمعه حاره مع تنهيده :صدقيني ما ينفعش لو عرف حاجة زي دي دلوقت ممكن ينتكس من جديد
الاء قفلت في وشه وهي متعصبه وقررت تنزل مصر الصبح لو حصل ايه
قيس :ايه النظاام باين انه حصل حااجات كتير اووي وانا غايب
عمااد ببرود :مفيش حااجة ده علاء مكلمني من تلفوونها
قيس بعدم اقتناع :بجد
عماد :ايووه بجد هخبي ليه
قيس :اهااا
هنا خبط بااب المكتب
قيس :ادخل
دخل اكتر حد قيس كان مستبعد انه يجيله
عماد بغضب :انت بتعمل ايه هنا
قيس ببروود :يا اهلا بااخويا ابن امي وابويا
مالك بتوتر ظاهر :ازيك يا قيس انا اتبسطت جدا لما عرفت انك عاايش وقرب يسلم عليه
قيس رجع بظهره لورا :مكاانك يا مالك وانجز عاايز تقوول ايه
مالك :مش فاااهم
قيس :يعني جيتك لهنا اكيييد مش على شان ترحب فيا ولا تقوولي قد ايه انت مبسووط برجوعي والا كنت جيت لاخوك من اول يووم ولا ايه كنت دورت على اخوك وما فقدتش الامل بانه عايش كنت ما دفنتوش وكتبت الاسم على قبر انت عارف ومتأكد ان الجثة الي جوا القبر مش ليه
مالك :انا انا دورت عليك والجثة الي جت كانت شبهك
عماد بسخرية :شبه مين يا راجل ده مش باين حاجة من ملامح الراجل الله يرحمه طبعا
مالك:قيس انا ندمان والله ندمان وعايز نرجع عيلة زي الاول
قيس ببرود :مالك احنا عمرنا ما كنا عيلة اولاني على شان نبقى عيلة من تاني
مالك :بس انا
قيس :الزيارة انتهت وقول للي بعتاك قيس مش ناسيكي والي عملتيه قبل سفره هو لسه فاكرره
مالك باستغراب :قصدك على مين
قيس بغضب :بررررره
مالك خررج وهو متجنن منه واتندم انه سمع كلام رانيا وجه ليه غير انه عايز يعرف هو يقصد ايه بالي عملته قبل ما يسافر
قيس بغضب :ايه البجاحة دي ده كان عايز يرمي مسك برره الفيلا ويااخد فلووس وبس ده الي كان همه
عماد باستغراب :وانت عرفت ازاي انه كان عايز يرمي مسك بره الفيلا الحادثة دي حصلت وانت فاقد الذاكرة وانا ما قولتلكيش لما رجعت
قيس بصلة باستهزاء :وهو الي بيفقد الذاكرة بينسى كل حاجة عملها اكيييد في حاااجات بتفضل معلمة
عماد بعدم اقتناااع :اهااا جاايز
………………………………………………
عند الاء
فاقت من الصبح وهي مقرره انها هتروح لمصر وكتبت ورقة لمامتها انها نازلة مصر
وفعلا حجزت على اول طياارة ونزززلت
سهير فااقت وخبطت عليها ما كانتش موجودة
شاافت ورقة وفتحتها تقريبا وهي حاسه في الي جواها
ماما انا اسفة انا لازم اروح لقيس ما ينفعش يرميني بالنار ويسيبني كدده واسف لو خذلتك لكن والله كان غصب عني
علاء النهاردة هينام في الشغل ما تقوليش ليه اني نزلت وانا هحاول ارجع بسررعة
سهيير رمت الورقة وهي متجننه من بنتها وغبائها
عند الاء بعد ست ساعات تقريبا وصلت مصر
ووصفت التاكس مكان الشركة بتاعت عماااد
الاء كاانت بتطلعله وقلبها بيدق جاااامد وهيخرررج من صدرها
وسألت على مكتب عماااد وقيس وكانوا قدام بعض
الاء :يااا رب يا رب يفتكرني يا رب
راحت لمكتب عماد وطلبت من السكرتيره تخبره بوجود وحده عايززاه
عماد :ما قالتش هي مين
الاء دخلت وعينيها باااين مورمة
عماد اتصدم لما شااافها وقلبه وجعه جاامد لما شااف عينيها الجميلة
الاء انتي جيتي امتى لهنا
الاء بصووت مبحووح :من شووية وصلت
عماد بحززن :ما ينفعش يا الاء صدقيني ما ينفعش تشوفيه
هنا دخل قيس :عماااد بقوولك ايه الورق دي تتمض ولسه هيكمل شاااف الاء وفضل متنح فيها فترة لا بأس فيها خيالات كتير قدامه
الاء اوول ما شاافته الدمووع لمعت في عنيها
عماااد شد على ايده بغضب وغيرة مقهوورة من شخص عاجز
قيس :مش تعرفنا يا عماد
الاء تصدمت ودموعها نززلت
عماااد اتنهد ومش عارف يقوول ايه
الاء بصت في عنيه جامد :انا الاء اخت علاء صاااحبك
قيس ابتسم لعماااد :اااه يا شقي وبتقوولي مفيش حاااجة هي الاموور اتزبطت بينكم ولا ايه وبص على الاء صراحة عماد ياما حكاالي عن حبه الجم ليكي لكن ما قاليش انك جميلة اوي كدده
عماااد بغضب :قيس كفاااااية ايه الي بتقوووله ده
الاء قرربت منه بقهر ودمووع وضرربته بالألم :انا مراتك
وووووووووووووو

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية من أنا)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى