رواية منقذي اللطيف الفصل التاسع 9 بقلم ندى محمود
رواية منقذي اللطيف البارت التاسع
رواية منقذي اللطيف الجزء التاسع
رواية منقذي اللطيف الحلقة التاسعة
اتفاجأت بوجود سليم اللي نزل علي ركبته وفتح علبه فيها خاتم= تتجوزيني يا نارا؟
كنت حاسة اني بحلم، ازاي سليم يتقدملي؟! مش كان خاطب؟! طيب هو ساب خطيبته وبعدها اكتشف انه محبش غيري مثلا؟! ولا هو خطب من الاول عشان يغيظني ولا ايه الي حصل بالظبط؟!
بإبتسامة= مش هتردي عليا يا نارا؟
رغم اني كنت مقرره اني هحول جوازي انا وعمر لجواز حقيقي وكنت فاكرة اني نسيت سليم وحبي ليه، بس لما سليم عرض عليا الجواز انا ضعفت ورجعت لمشاعري القديمه
بحزن -فيه حاجة لازم تعرفها يا سليم
قام من علي الارض وبصلي بإستغراب= ايه هي يا نارا؟
بحزن-انا متجوزة..
نرمين بصتلي بصدمة ولكن سليم مكنش مصدق وقعد يضحك= بطلي هزار بقا يا نارا
بحزن-مش بهزر يا سليم، كان نفسي يكون هزار بس دي الحقيقة
بص عليا بصدمة وهو مش عارف ينطق
مسكت ايده وبصيت في عيونه وانا بعيط- بس يا سليم جوازنا مش حقيقي، احنا عايشين في البيت زي الاخوات، انا كنت مضطره اعمل كدا عشان .
كنت لسا بكمل كلامي لكن سليم مدانيش حتي فرصه اني اقول كل الي عايزاه، شد ايده من ايدي وبصلي بكل غضب وبعدها مشي
كنت همشي وراه بس نرمين مسكت ايدي~ متروحيش وراه يا نارا، انتِ ازاي متقوليش حاجة زي كدا؟ تفتكري هيوافق يتجوزك وانتِ مطلقة؟ ليه يتجوز واحدة اتجوزت قبل كدا في حين انه متجوزش قبل كدا؟
بصتلها بكل صدمه، معقول دي صحبتي نرمين؟ صحبتي المفضلة واقرب حد ليا؟ بدل ما تواسيني في محنتي بتلومني هي كمان؟!
بعياط-انا كنت عايشه مع جوزي زي الاخوات يعني يعتبر مش متجوزة ثم ايه الي بتقوليه دا؟! دا بدل ما تقفي جنبي يا نرمين؟!
نرمين بصتلي بكل حزن~ انا اسفة يا نارا بس انتِ خذلتيني، كنت فاكره اننا بنحكي لبعض كل حاجة بس انتِ كنتي مخبيه عليا حاجات كتير، انسي سليم لانه عمره ما هيصدق ان جوازكم كان مش حقيقي، مجرد انك عايشه مع راجل في بيت واحد دا ممكن يقفل اي راجل منك اصلا حتي لو جوازكم مش حقيقي، انا اتأخرت ولازم اروح
وبعدها وقفت تاكسي وركبت ومشيت وسابتني وانا قاعده علي الارض وبعيط، حسيت وقتها اني خسرت سليم للمرة التانيه، انتو ممكن تشوفوني انانية لاني اتخليت عن عمر لما سليم اعترفلي واتقدملي بس دا مش بإيدي، انا كان قدامي لما سليم اتقدملي اني اختار بين عمر وسليم، وقلبي اختار سليم
بعد نص ساعه ايقنت ان مفيش حاجة ممكن اعملها، وقفت تاكسي وروحت البيت، كان عمر قاعد قدام التلفزيون
قررت وقتها اني خلاص هنسي سليم واكمل الي قررته، انا هعيش حياتي مع عمر وهقوله اني عايزه جوازنا حقيقي، مش هخلي سليم يضيع عليا شخص كويس زي عمر
حطيت ايدي علي كتفه فقام وهو متعصب وبعد ايدي عنه، بصيتله بإستغراب-فيه حاجة يا عمر؟
بصلي بعيون خالية من اي حياة، عمر الفرفوش الي دايما كان بيضحك لما بيكون معايا ودايما عيونه بتلمع في كل مره بيبصلي فيها، دلوقتي عينه مطفيه+ هو انا لعبه عندك؟ لعبه تقرري تعملي بيها الي عايزاه؟ الي بتحبيه رفضك فقررتي ترجعيلي صح؟! وطبعا فاكراني مغفل معرفش اي حاجة صح؟
بصتله بصدمة، هو ازاي يعرف حوار سليم؟! كلامه بيدل علي انه يعرف كل حاجة اصلا مش الي حصل انهارده بس
كمل كلامه وهو بيزعق+ انا اديتك فرصه طول الفتره الي فاتت انك تيجي تحكيلي بنفسك، كنت مستني تحكيلي سبب عياطك وانهيارك في اليوم الي اخدتك فيه من مطعم صاحبي، وسبب طلبك للطلاق، رغم اني عارف كل حاجة بس كنت عايز اسمع بنفسي، عارفه؟ انا لما طلقتك طلقتك عشان كنت عارف انك عايزه تتطلقي عشان قررتي تكوني معاه ولما رجعتك تاني رجعتك عشان كانوا هيجوزوكي لواحد كبير، كنت مقرر اني هطلقك واسلمك ليه بنفسي لو اخترتيه هو لكن انتِ كنتِ انانية، اتقربتي مني واوهمتيني انك بتحبيني وان حياتنا مع بعض هتكون حقيقية مش مزيفة، وبعدها في اول فرصه اعترفلك فيها سليم واتقدملك قررتي تتخلي عني وتوافقي علي عرضه
-انت ازاي عرفت كل دا!! انت بتراقبني وبتمشي ورايا؟!
ضحك كتييير وكإنه مجنون + هو دا الي فارق معاكي؟ عرفت ازاي؟ مفيش حاجة بتستخبي يا نارا وكان سهل اني اعرف كل حاجة عن طريق نرمين صحبتك لما قولتلها تقولي لو فيه حد في حياتك لاني ناوي اتقدملك فهي وقتها قالتلي كل حاجة عشان ابعد عن طريقك انتِ وسليم، الكلام دا كان قبل لما اعرض عليكي الجواز وقت لما عرفت ان اهلك هيقتلوكي لو رجعتِ لبيتك، وانهارده لما شوفتك نازله بسرعه قلقت عليكي ورحت وراكي وشوفت كل حاجة
وبعدها انهار وقعد علي الارض وهو حاطط ايده علي وشه+ ليه تعملي فيا كدا يا نارا؟ دي جزاتي اني حبيتك؟! بتعاقبيني وبتكسري قلبي عشان حبيتك؟! انا كنت متقبل كل حاجة وعارف انها مسأله وقت وهطلقك لما تختاري سليم بس انتِ الي بدأتي تقربي مني لغايه لما صدقت انك بتحبيني واختارتيني انا؟
وبعدها مسح دموعه وبصلي وهو بيبتسم+ ولا اه صح انتِ اختارتيني وقت لما كان خاطب، انا كنت دايما بديل، طالما سليم خطب ليه مختاريش عمر؟ ولما رجع سليم يغور عمر ما خلاص الشخص الاصلي رجع
بصيتله وانا مش مصدقة ان كل دا جواه، هو ازاي كان عارف كل حاجة وكان بيتعامل معايا عادي؟
-انت ازاي كنت قابل علي نفسك انك تكون متجوز واحدة بتفكر في غيرك؟! انا كان ضميري طول الوقت بيأنبني اني بفكر في راجل غيرك وانت اصلا عارف!
ضحك+ انا كنت متجوزك عشان ارحمك من اهلك، دا كان كل الي في بالي وقتها، كان المفروض اسيبك لاهلك يقتلوكي يعني؟! وانتِ لما بدأتي تقربي مني انا بدأت احبك
بصيتله وانا قلبي بينبض بسرعه، دي اول مره يعترفلي فيها انه بيحبني
+انا هطلقك دلوقتي وتقدري تروحيله
بعياط- لا يا عمر متطلقنيش، انا غلطت لما وافقت علي عرضه بس هو كدا كدا مبقاش عايزني
ضحك وهو بيبصلي+ مش عايزاني اطلقك عشان هو خلاص مبقاش عايزك صح؟! تاني بتعامليني علي اني شخص احتياطي بتسألي فيه بس لما ميكونش قدامك حد غيره، انتِ طالق يا نارا
بصيتله وانا بعيط، انا خسرت كل حاجة للمرة التانيه، سليم مش هيوافق انه يتجوزني بعد لما عرفت اني اصلا متجوزه، وعمر اتجرح جامد ومش هيجي علي نفسه وعلي كرامته عشاني
+ بس انا مش شخص قاسي عشان اسيبك في الشارع او ترجعي لاهلك، انا هأجرلك شقه وتقدري تقعدي فيها وتشتغلي وتبني حياتك مع نفسك
وبعدها نزل من البيت، دخلت اوضتي وانا بعيط ومش قادره اوقف دموعي، ونمت وانا بعيط
اليوم الي بعده صحيت وكان جنبي مفتاح وورقه فيها عنوان فخمنت ان دا عنوان الشقة الي عمر اجرهالي، اخدت هدومي وحاجتي الي كنت جايباهم بفلوس عمر ورحت للشقة الي مأجرهالي.
عيشت بعدها حياه بائسة وحيدة، بروح الجامعة وببص علي نرمين الي اتخطبت لسليم من بعيد، وبعدها بروح الشغل وبعد الشغل بروح اذاكر وبعدها بنام علي نفسي من التعب.
بعد سنتين اتخرجت من الجامعة واشتغلت في مستشفي، كان كل همي اني اقدر اوفر حياه كويسة لنفسي، كانت حياتي كلها من البيت للشغل ومن الشغل للبيت.
حذفت من قاموسي الحب والجواز، مين اصلا ممكن يقبل يتجوز واحدة زيي؟ حتي لو عرفوا ان جوازي مكنش حقيقي مش هيصدقوا بردو زي سليم، سليم كان بيحبني جدا ومع ذلك مصدقنيش واختار كمان انه يقهرني واتجوز صاحبتي.
تعرفوا اني روحت فرحهم وبصيت عليهم من بعيد من غير ما يشوفوني؟ الغريب اني مكنتش حاسة بأي حاجة، ولا حسيت بحزن ولا ان قلبي بيتحرق ولا أي حاجة، وكإني مكنتش بحب سليم، وكإن مش فارق معايا ان صحبتي تخوني وتتجوز الي بحبه
اما عمر فكنت بروحله المستشفي ابص عليه من بعيد كل فتره، كنت بحب اطمن عليه وكنت خايفة يرجع يأذي نفسه تاني، انا سببتله جرح كبير وخايفة يأذي نفسه تاني بسببي
كنت بحس بالندم في كل مرة بشوف فيها عمر، وبحس بالغيره لما بشوفه بيتكلم مع واحدة من زميلاته في المستشفي
وبعدها جتلي فكره اني احاول اشتغل في المستشفي الي هو شغال فيها، قدمت فيها وبعدها استنيت اني اتقبل ولما اتقبلت سيبت المستشفي الي انا فيها
مكنتش عارفه ليه بحاول اكون في المستشفي الي هو فيها، هو اصلا بيكرهني وبيحتقرني وبصراحة ليه الحق، انا كنت انانيه اوي وكنت دايما حاطاه علي انه شخص احتياطي في حياتي، كل مره كنت بتخذل من سليم كنت بختاره هو، ولما سليم بيرجع كنت بتخلي عن عمر
اول يوم ليا في الشغل، قالولي اني هشتغل مع عمر وانه هيشرف عليا لي الفتره الاولي بما اني لسا جديدة في المستشفي دي وكمان خريجة جديدة، انا كنت دكتورة مخ واعصاب زيه
اول لما شافني بصلي بغير اهتمام وكإنه ميعرفنيش+ الشغل بيبدأ عندنا الساعه ١٢ الضهر وبيخلص الفجر، واحيانا بنقعد كذا يوم من غير ما نروح البيت
ولكن انا مردتش عليه ف بصلي بنفاذ صبر+ مفهوم؟
هزيت راسي بالإيجاب ف اداني كذا ملف+ دول ملفات المرضي الي هتهتمي بيهم
الحقيقة انهم كانو ملفات كتير وكانوا تقال عليا وهو مهتمش بدا لما اداهوملي، فوقعوا مني عالارض+ ازاي تبهدلي الملفات بالشكل دا؟! مقولتيش ليه انك مش هتقدري تشيليهم؟! وبعدين احنا مش عايزين دكاتره متدلعين معانا هنا
بصيتله وانا بعيط، وقتها الغضب زال من علي وشه وبصلي بكل ندم+ انا اسف، خلاص متعيطيش هشيلهم معاكي
وقتها ابتسمت فرجع بص علي الملفات بسرعه وكإنه بيتجنب يبصلي، ساعدني فيهم وكمان وصلهم لغايه الاوضه الي المفروض هقعد فيها مع زميلاتي الدكاتره التانيين، بعدها كان خارج من الاوضه
-عمر..
بصلي بإستغراب+نعم؟ فيه حاجة؟
-هو انت لسا بتكرهني؟
بإبتسامة+ وهكرهك ليه؟ اكيد مش هفضل اكرهك لمده سنتين، انا خلاص اصلا نسيتك، انتِ بالنسبالي دلوقتي متدربه عندي وياريت تتعاملي علي الاساس دا
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية منقذي اللطيف)