روايات

رواية منقذي الفصل السابع 7 بقلم نور الفجر

رواية منقذي الفصل السابع 7 بقلم نور الفجر

رواية منقذي الجزء السابع

رواية منقذي البارت السابع

رواية منقذي الحلقة السابعة

البارت السابع
#منقذي
سمعوا صرا’خ ضوء…. راحوا بسرعه للمطبخ ليجدوها تقوب بي تك’سير الأطباق وهي في قمت هل’عها…وفي صراخها كانت بتقول…
-لاااااااء……مش حيواانه…..لااااء…..م مش هطلب تاني….لاء…ل..لاء
اختضنها اسلام سريعا ليهدء من روعها
-ضوء….ضوء اهدي..اهدي
ضمته بشده هي تمسك ملابسه …وبدئت دموعها بي الانهمار بشده
-خليه… يمشي …يا …اسلام…خ خليه…يمشي….م متخلهوش يضر’بني…قوله اني مش هطلب حاجه تاني….قوله
كان ينظر لها وهو عاجز عن الكلام يريد مساعدتها ….يريد ان يمحي كل الاذي الذي حصل لها…
-اهدي يا روحي…اهدي…مفيش حد هنا ثم وجه كلامه لوالدته. ….ازي يا ماما تسيبها في المطبخ انتي عارف انها مينفعش تشوف صورتها
-نسيت ولله
تنهد براحه بعد ان شعر بي ارتخاء جسدها وانها قد هدئت ولكنها لاتزال ممسكه بي ملابسه
-هي علطول بيحصلها كده
-ايوه…كل ما تشوف نفسها في المرائه او انعكسها
-اخرج بس انت وهي عشان الازاز ده….عبال ما المه
-تمام
حملها بين زراعيه وهي اخفت وجهها في صدره
شعر بي شئ غريب جعله يبتسم
جلس علي الاريكه وهي علي قدمه
-اقعد يا علي واقف ليه
-احم….ا انت هتنيت مقعدها علي رجلك كده كتير
-ايه….ههههه مستغرب……مش من حقي ولا ايه
-يعني ايه مش فاهم؟
-مراتي ياعم
-اااايه….لحظه ا انت متجوز ومنغير ما تقولي
-هو مش جواز جواز…كتب كتاب بس
-ايوه بردوا مقولتيش ليه
-الموضوع حصل بسرعه….لما جبتها هنا ماما قالتي مينفعش نقعد واحد في بتنا …عشان طده اقترحت عليا اكتب عليها
F
-يعني يا ماما ارميها في الشارع
-انا مقولتش كده
-ولله…امال تفسير كلامك ايه…مش بتقولي مينفعش تقعد هنا عشان انا موجود
-ايوه قولت
-ماما ….متحيرنيش معاكي
-اكتب عليها
-اايه
-زي ما سمعت اكتب عليها
بص لها بصدمه
-ايه مش عجباك
-مقولتش كده….بس انا معرفش حاجه عنها
-هي شكلها طيب ووشيه وهتخف وتبقي زي العسل….ها قولت ايه
بقليت حيله
-تمام….هكلم الامأذون
B
-بس كده!!
-اه
-بس بردوا…مش مبرر تخبي عني
-معلشي يا عم جت بسرعه
-بقالك شهرين متجوز ومتقوليش
-معلشي بقي…فك الوش ده
-اسلام
نظر لها فقد عادت الي طبيعتها
-نعم يا قلب السلام
-ياعم راعي بقي اني سنجل
-اسكت يلا….عايز ايه يا ضوء
نظرت له قليل ثم….
-ممكن انام
-بس كده….تعالي هطلعك أوضتك
كان علي وشك حملها
-هطلع…لوحدي
-تمام
طلع علي السلالم وهي كانت تصعد خلفه لحظه خروج وفاء من المطبخ….لتقف وتنظر لها مطولا….وتقلق وفاء من تلك النظرات….وو
-ضوء يلا تعالي
لصعد ….وتأخذ وفاء انفسها بصعوبه
وفاء في نفسها
-لاء…م مستحيل تكون عرفت حاجه….لاء…ده حصل وهي صغيره…مستحيل تفتكر…لاء..اهدي يا وفاء..اهدي ..البنت مش فاكره ولا عرفه حاجه…هي لسه تعب’انه بسبب جاسر الكل’ب. ..ايوه..هي متعرفش حاجه…ايوه
-وفاء هانم
-ا ايوه يا علي فيه حاجه
-همشي عيزه حاجه
-ل لاء..لاء شكرا عشان انت جيت
-العفو…يلا سلام
خرج علي وهي ظل التفكير شاغلها
في اوضه ضوء
-يلا نامي
جلست على السرير وضمت قدمها لها وكانت تنظر بشرود جلس اممها واعاد شعرها خلف اذنها
-انا عايز اساعدك ولله….بتعب لما اشوفك كده…ان شاء الله ترجع زي ما كنتي واحسن كمان
نظرت له ضوء
-اسلام
-اممم
صمت مجدا
-يووه يا ضوء اتكلمي معيا بقي…انا ببقي زعلان علكي…انا بجد حبيتك جدا. …وهاخد حقك من الي عمل فكي كده بس ساعدني….اتجاوبي معيا
-مقدرش
-ااايه؟؟
-مقدرش اقولك عليه….هيأذيك
– ض ضوء
عادت الي صمتها مره اخري
تنهد وعندما كان سينهض…امسكت يده تمنعه من المغادره
-خليك…..خايف….نام ..جنبي
-حاضر
اخذها في حضنه وناموا
مرت ثلاث ايام بدون جديد وفي نهار يوم الخميس
في الأسفل
-ماما ضوء فين
-بره في الجنينه
-انتي خارجه
-اه عيز حاجه
-ط طب انا وريا شغل…مين هيقعد مع ضوء
-معرفش يابني…انا لازم اروح…سلام
-مع السلامه. …امم هتصرف ازي بقي
خرج لها وجدها جالسه اممام الاورود
-حلوين
نظرت له ثم الي الورد
-انا الي زرعتهم
جلس بجورها
-عجبوكي
امأت بي راسها
-ايه رايك تجي معيا الشغل
-م..ماشي
ابتسم
نهض معها وبدلت ملابسها لفستان يصل لي ركبتها لونه سماوي وحذاء ابيض وكاب ابيض ونزلت معه
ركبت في السياره معه
وطول الطريق كانت تنظر بي انبهار لانها لم تخرج منذ شهرين
وصل المصنع وصعد معها الي الاعلي
-امم اسلام بيه ف….مين دي
-اظن دي حاجه متخصكيش….ويلا هاتي الورق
-حاضر
دخل معها الي مكتبه
-ده مكتبي
نظرت حولها وكانت سعيده لكن…سرعان ما اختفت تلك الابتسامه عندما رأيت الصوره علي مكتب اسلام صدمت وبدئت جسدها يرتجف
اسلام بقلق:في ايه يا ضوء…مالك
اشارت على الصوره
ضوء بخوف شديد:………..
_________________
في المقابر كانت تضع الظهور على القبر
-بدعيلك ربنا يريحك في قبرك…ياريت تسمحك…وتسامحني….انا بجد خيفه اوي يا زكريا..ليه سبتني لوحدي
-وفاء …..اخبارك ايه لكي وحشه ولله
التفت سريعا لي تجد……..

يتبع….

لقراءة الفصل التالي :  اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية منقذي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى