روايات

رواية منقذي الفصل الرابع والعشرون 24 بقلم نانسي محمد

رواية منقذي الفصل الرابع والعشرون 24 بقلم نانسي محمد

رواية منقذي الجزء الرابع والعشرون

رواية منقذي البارت الرابع والعشرون

رواية منقذي الحلقة الرابعة والعشرون

خلص فرح لينا ويوسف وكلهم اتجمعه قدام البيت لينا وهى تحتضن نور وملك وحور :وجودكم جنبى النهاردة ب الدنيا كلها بحبكم يا عيال
ملك:يابنتى دة واجبنا معاكى مكنش ينفع نسيبك لحظة خلصى بقا شهر العسل بتاعكم دة بسرعة عشان نونو الدور هيبقا عليها
تور:سبيها تاخد وقتها هعمله اول لما ترجع وهسحلك انتى معايا
حور بتذمر :وانا مالى عندك صحابك اهم
لينا بضحك :اختك دى أصيلة اوى اوى يعنى
نور بفخر مضحك: تربيتى
يوسف بمرح :منورين يا بنات والله بس يابخت من زار وخف
ملك بصدمة مصطنعة:انت بتطردنا يا چو
يوسف:اه بطردكم خلى عندك دم انتى بالذات
نور:الواد دة قلبه اسود اوى بيردلك إلى مصطفى عمله يوم فرحكم
مصطفى :دة انت قلبك شايل ومعبى بقا
زين بمرح:اتقل لسة لما الدور يجي عليا هرميكم من البلكونة
حور:انا ماليش دعوة يا جوز اختشى انا خطشيبة اخوك المستقبلية
زين :خطشيبة اخويا و اختشى لا انا هخليه يرجع فى قراره
نور بضحك:قرة عينى لاحظ ان دى اوختشى
زين :الظاهر ان دة وباء فى العيلة
ملك:لا يا جوز اختشى فى الشلة كلها كمان
زين :الله دى احلوت انا هفلت بجلدى قبل ما الموضوع يوصلى
يوسف:ياريت والله وتاخد معاك الباردين دول وتمشو
لينا بأحراج :يوسف عيب كدة
زين:سيبي لي يوم بس يتقل عليا يلا يا شباب عشان البنى عايز يطلع عش الزوجية
ليودعوهم ويذهبو لينا فى شقتها :عجبك كدة يا يوسف احرجتهم
يوسف بمرح:مين الى اتخرج دول عيال جبلة شوية كلنم هيطلعه يقعده معانا
لينا بضحك:والله فكرة
يوسف وهو يقلع جاكيت البدلة :لا فكك منهم كدة وطلع ورقة وقلم وركزى معايا
لينا بضحك مرح :يوسف اعقل يا حبيبي مش كدة
يوسف:تعاليلي يا بطااااا
لتجرى لينا بضحك :عاااااا يابنى انت اتجنيت على الجواز هتوقعنى
يحملها يوسف بغمزة شقاوة وهو يتجه إلى غرفتهم:انتى لسة شوفتى جنان يالينو دة لسة جاي قدام
لتضحك لينا على هذا المجنون
فى شقة نور
منه:يلا ياولاد العشا جاهز
سليم :ياسلام ياسلام ياست ماما كل دة هيبات عندنا
حور:متتدخلش انت يا حريقة لما نشوف لنا تكتب كتابك هتعمل ايه
زين :ودى فيها كلام مش هنشوف وشه اصلا
نور بغمزة :وبالذات لو اسمها بيبدأ بكارما
زين :ايوة بالظبط كدة يا حبيبتى اول حرف فى اسمها كارما
سليم:جرا ايه بقا انتم هتتسله عليا ولا ايه
حور بمرح :متخافيش انا جنبك يا اخويا بس صحيح يا سولي هى كارما هتستحملك ازاى دى بسكوتة خالص
سليم وهو يدير وجهها :طب امشى من وشى انتى كمان
منة بضحك:خلاص ياولاد كفاية عليه كدة يلا عشان تاكلوا ليقضو الليل فى ضحك ومرح ومغزالة زين لنور
فى غرفة نور
زين:انتى اخدة السرير كله انام فين انا دلوقتى
نور :الاوضة واسعة يا حبيبي لو مش عاجبك السرير فى سرير تانى
زين بخبث :لا انا حابب السرير دة اوعى كدة لياخذها فى احضانه
نور بضيق مصطنع :زين انت ماصدقت ولزفت
زين وهو يضمها اكثر :اه انا بنتهز كل فرصة
نور :مستغل اوى
زين بخبث:تحب اوريكى الاستغلال دلوقتى اغزى الشيطان ونامى يا حبيبتى عشان متهورش خلى الايام إلى جاية تعدى على خير لحد ما نعمل الفرح
نور وهى تمثل النوم مثل الأطفال :انا نمت اصلا لتمر الايام وتتعافى نور وترجع بصحة جيدة
زين :نحدد الفرح بقا يا سليم انا هخلل جنبكم
منه :كتر خيرك يابنى المفروض تكون عملت الفرح من زمان بس انت ابن أصول استنيت لحد ما نور تخف
زين:يبقا على بركة الله الفرح يوم الخميس ايه رايكم
سليم:النهاردة الاتنين يا زين هنلخق نخلص كل حاجة
زين :انا مجهز كل حاجة القاعة والفستان مصممه عالمية هتعمله لنور قبل الفرح بيوم البيت مش ناقص غير نور تبقا فيه ماتقول حاجة يا علي ولا انا جايبك متفرج
على :ياعم سبنى بقا مش كافية جايبنى من على السرير ب البيجامة
سليم بضحك :حتى اخوك مفترى عليه يا اخى
نور بنعاس :صباح الخير
زين بأبتسامة جذابة :صباح الجمال ايه القمر دة
نور بأستغراب :زين انت ايه الى جيبك بدرى كدة
منه بنفاذ صبر :هتعيشى طول عمرك جاموسة نقى كلامك ابو تربيتك
نور بتذمر :نفسى افهم انتى ام مين فينا
على بضيق:ياختى اخلصى انتى وهو عايز اروح اتخمد
نور:وانت ايه الى جابك ما كنت تتخمد فى بيتك جاي تنام عندنا
على وهو ينظر لزين :حكم القوى حسبى الله بقا
حور من خلف نور :ايه الدوشة دى
على لزين :هو فى حد بيصحى قمر كدة
زين وهو يلكمه فى بطنه :اتلم اخوها اعد جنبك يا جحش
على بالم :الله هو حلال ليك وحرام ليا
زين بسماجة :اه انا اصلا جوزها اركن بقا عشان مزعلكش
حور :علوش انت هنا
زين بحسرة :شايفة البنات اتعلمى من اختك شوية
نور برفعة شفاه :والله دلوقتى اتعلم دى حلاوة البدايات يا حبيبي شوفهم لما يتخطبه بس هيحصل ايه
على :خليكى فى حالك يا حقنة انتى انا وحورى هنفضل نحب فى بعض
سليم وهو يمسكه من قفاه:ولااااا احترمنى انا متنيلة مرزوع جنبك
زين وهو يمسكه لسليم :انا همسكه وانت اضرب عشان بيقول لمراتى حقنة
نور بتشجيع طفولى :اديله يا زينو هو دة قرة عينى حبيبي
سليم :يلواطية ما انا هضربه معاه
نور بضحك :هشجعك اديله يا سولى
حور :حرام عليكم سيبه علوشى فى حاله
على :اصيله يا ام العيال
منه من خلفها تضربها على قفاها:بس يا نحنوحة احترمينا واحترمى مشاعر الجاموسة إلى جنبك
نور بمرح :مشكرين يا نبع الحنان
ليقضون يومهم فى ضحك ومرح يحسدهم عليهم العالم
لياتى اليوم الموعود يوم زفاف نور وزين كلن الجميع يعمل على قدم وساق فى غرفه نور
نور ببكاء مصطنع :ياعالم انا مش قادرة اسيب السنجلة وامشى سبونى معاها
كارما :يابنتى هتشلينى انتى عروسة جاية يوم الفرح ومش عايز تسيبى السنجلة ارقع بالصوت ياناااس
ملك :طلعتى البنيه عن شعورها هى حمل جنانك دى كمان
حور بمرح :دة انا نفسى اسيب السنجلة اخلص بس من الامتحانات وهحصلك يا غاليه
داليدة بمرح :فينك يا على تسمع حور هانم بتقول ايه
لينا :هتموتى وتتجوزى مش شبه اختك خايبه
نور بتذمر طفولى :انتم جايين تهزقونى هنا ولا ايه طب مش متجوزة هااا
لينقضه عليها الفتيات :اقعدى احنا ما صدقنا خلصنا منك
لينا :زغروطة يابنات لولولولولولوي ليطلقه جميعا ب الزغاريط
ليقاطعهم سليم وهو يطق على الباب بمرح :افتحى ياعروسة انا العريس يا عروسة يا عروسة انا العريس
نور بضحك :افتحوله الفضيحة إلى فاكر نفسه عريس دة
لتفتح له كارما ليطلق صفيره اعجاب:مين القمر ممكن نتعرف انا سنجل على فكرة
كارما بضحك وخجل:معنديش مانع نتعرف ياوسيم
نور :ادخل يا خويا خلصنى وشوف حالك
سليم بدموع فرحة :شوفتك عروسة زى القمر انا عايز اخليكى معايا ومتسبناش وتمشى
نور بدموع وحزن:كان نفسى بابا يبقا معانا فى يوم زى دة وحشنى اوى
حور بدموع:عشان خاطري بلاش عياط النهاردة فرحك وهو معانا دايما
سليم وهو يحتضنها :انا ابوكى واخوكى وسندك يلا بينا يا قلبى
نور بأبتسامة :يلا بينا ياروح قلب اختك
لينزله ليسلمها لزين لينظر لها بعشق خالص ويقبل جبينها مبروك عليا وجودك جنبى وشيلك لاسمى إلى زاد جمال لما شيلتى يا اميرتى
نور بعشق :الله يبارك فيك ياعمرى كله ياعوضى الحلو من ربنا فى الدنيا لنبدأ مراسم الزواج بكل فرحة ليقاطعهم سليم وهو يطلب من نور الرقص معه على هذه الأغنية صوت رنة المفتاح في الباب ساعة اما توصل
ومكالمة نص اليوم لما من غير داعي تسأل
والزعيق من ورا قلبك لما اصالحك وتتقل
وحضنك اللي بنسي قبله ليه كنت بزعل
رأيك اللي كله حكمة صوتك حفظته
كل موقف يوم زعلني وبعدين فهمته
انت اللي انا رافعة راسي من ورا اسمه وسيرته
بنت ابويا واه يا بختي بعمري وياك عشته
بيقولوا لي إني شبهك إني زيك حتة منك روحي روحك واخدة قلبك في المشاعر والكلام
بيقولوا لي اللي شافوكي كتير لاقوكي بنت ابوكي ده في سلامه واهتمامه يا بختي قالوا بنت ابويا يا سلام
ااااااااااااه ااااااااااااااه
لما تقلق وانا اخبي لا تزعل عشاني واما في طريقنا نسافر ونشغل أغانيانت سندي انت ضهري وصاحب عمري كله
لما بشكي لما بحكي من غيرك أروح أقوله
ياللي مهما كبر سني هفضل أعيش في ضله
يا حبيبي يا رب يخلي صوتك العمر كله
بيقولوا لي إني شبهك إني زيك حتة منك روحي روحك واخدة قلبك في المشاعر والكلام
بيقولوا لي اللي شافوكي كتير لاقوكي بنت أبوكي ده في سلامه واهتمامه يا بختي قالوا بنت ابويا يا سلام
ااااااااااااه ااااااااااااااه
كانت نور تبكي فى حضن سليم وهو يبكى معها فهم اشتاقه لوالديهم كان الجميع يبكون عليهم ليذهب اليهم زين ويحتضنهم: كفاية عياط يا نكد انتى وهو النهاردة فرحنا كفاية يلا بقا عشان نروح
نور بمرح:لا نادى البنات عشان هنرقص تعالى يلا ليرقصه جميعا بمرح وفرحة كبيرة

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية منقذي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى