رواية منقذي الفصل الثامن 8 بقلم نور الفجر
رواية منقذي الجزء الثامن
رواية منقذي البارت الثامن
رواية منقذي الحلقة الثامنة
-وفاااء……لكي وحشه ولله
التفت سريعا لتجد…..
-ج جاسر
ابتسم ليها وقرب منها اكتر
-ا انت …انت بتعمل ايه هنا
-هكون جاي ليه يعني….جاي ازور صديقي العزيز زكريا
-اسكت….اياك تنطق اسمه بي بقك الو’سخ ده
-تؤ تؤ …ميتفعش تغلطي فيا يا وفاء….احنا حبايب
-اخرص…
-ليه…مش دي الحقيقه
-الحقيقه انك واحد ندل …غور من هنا
-ليه بس العصبيه….طب بذمتك موحشتكيش
-امشي من وشي يا كل’ب
-رجعنا نغلط تاني…مش مشكله هعدهالك عشان انتي بس حببتي
اتعصبت وجت تمشي مسك درعها
-سبني يا حق’ير
ضغط علي درعها جامد….واتكلم بحده
-متعصبنيش معاكي
-عايز ايه
-فلوس
-انت لهفت فلوس الدنيا….سبني في حالي بقي
-هتجبي فلوس ولا هقوله علي كل حاجه
-اياك…اياك تقرب من ابني
-يبقي تبقي لذيذه معيا وتجبي الفلوس
سحبت ادها جامد ومشيت….وهو فضل باصص لها لحد ما مشيت
-هتبقي تحت رجلي يا وفاء…همسكك ديما من ايدك الي بتوجعك…ههههههههه
بص لي القبر
-اااه يازكريا شوفت مراتك مغلباني ازي….بس مش مشكله هستغلها لحد اخر نفس ههههههههه
_______________
في مكتب اسلام
-مالك يا ضوء….وشك مخضوض كده ليه
لكنها كانت مصدومه ولا تبدي اي حركه
-ضوء
اجابت بصعوبه ….وكأنها تري وح’ش علي وشك افتر’اسها
-م ….موتهم……موتهم…..هو……م…موتهم
-ف في ايه …..موتهم؟؟…ضوء
لتفقد وعيها بعد تلك الكليمات
-ضوووء….ضوء….ضوء مالك يا روحي
حاول افقتها لكنها لا تستجيب
حملها وخرج سريعا تحت نظر جميع من في المكتب
-دلال…دلال
-ايه يا قمر
-شوفتي البنت الي شليلها اسلام بيه…ملها دي
-معرفش…لو تكون ماتت هيكون احسن
-مالك متعصبه ليه
-زعقلي عسان بسأله مين دي
-بجد….متكونش دي الجو بتاعه
-بت اخر’سي….اسلام مش هيكون غير ليا
-طب اهدي
____
في المستشفي
دخل وهو يحلمها
-دكتور…عايز دكتور
اخذها الممرضات الي احد غرف الكشف
اسلام بخوف ملحوظ
-ملها يا دكتور
-هي جلها انهيار عصبي شديد …..ممكن بسبب صدمه معرفتش تستحملها
-صدمه؟؟…دي كانت معيا في المكتب
-انا بقول ممكن….علي العموم ادنها موهدء وهتفوق علي بليل كده….وياريت متتعرضش لي اي ضغط الفتره دي
-ماشي يا دكتور
-انا تحت امرك
خرج الدكتور وتركه معها وهي نائمه كا الملاك
-هااا كل ما اقول بدئتي تتحسني نرجع لي نقط الصفر تاني….ايه بس الي سببلك كده
جلس بجوارها وابعد شعرها عن وجها وتأملها
-عرفه…انا متجوزتكيش شفقه ….لاء….بل لي اني حبيتك اوي….معرفش امتي بس انا بحبك بجد….ياريت بس بعد ما تخفي متسبنيش….مش هقدر على بعدك
قبل جبهتها
-خفي بسرعه
_______________
في منزل اسلام
دخلت وفاء والقلق يعتريها وكانت تسير في غرفتها وىحدث نفسها
-ايه الي خليك تظهر تاني في حياتي….انا كنت خلاص بدئت اتنفس تاني ….تظهر ضوء…وقولت ماشي اهو هعرف اسد الدين الي عليا ….بس…بس جاسر. ..كده الدنيا خربت تاني…ه هو مجبش سيرت ضوء…ي يعني ميعرفش انها هنا…كويس…كويس…انا اديله فلوس وخلاص …واسكته….مش عيزاه يقول لي اسلام..مش هقدر استحمل نظرت خيبت الأمل في عينه…ايوه…ايوه هديله فلوس وخلاص
اخرجت هتفها واتصلت عليه
-وحشتك صح
-اخرص…..عايز كام
-مليون ونص
-اااايه
-ايه مش كتير يا وفاء…انتي عارف ان السر يساوي اكتر من كده
-م…ماشي تعالي بكره وهدهملك
-حلو اوي…اشوفك بكره يا روحي
اغلقت الخط
-ايو هو ده الحل. ..اسكته…لحد ما اقدر اقول لي اسلام…واقول لي ضوء
تنهد بحزن وهي تسترجع ذكري ذالك اليوم المشؤم
F
-الي انت هتعمله ده ميصحش
-اسكتي…اسكتي. ..ده حقي
-لاء مش حقك يا زكريا…مش حقك
-لاء حقي….وهخده بي ايدي
-حرام عليك سيبوه في حاله…هو عايش حياته سبنا احنا كمان نعيش حياتنا
-اسيبه يعيش حياتك علي تعبي وتعاسيتي استحالة
-زكريا انت عندك ولد….سبنا نبعد من هنا ونبدء من جديد…مش مشكله الي حصل حصل
-ابعدي عن وشي يا وفاء….هيموت يعني هيموت اليله دي
وقفت في وشه
-ارجوك…فكر تاني
ضربها بي القلم ووقعت علي الارض
-متتدخليش احسنلك….متنيش انت السبب في كل ده ….سبي بقي الموضوع ليا
وخرج
-زكرياااا….متعملش كده ارجوك
B
-عرفه اني غلط وغلط جامد بس مكنتش متوقع ان الموضوع يكبر كده…متوقعتش وظلت تفكؤ وتفكر
__________
بليل في المستشفي
-هي تعبانه يا ماما اول ما تفوق هنجي….متقلقيش مش هنتاخر….هي كويس….يلا سلام
اغلق الهاتف ونظر لها
وكانت ضوء تحلم بي….
F
– يابت نتغلبنيش معاكي …..ضوء روحتي فين …يابنت انا تعبت دورت علكي في كل الشقه
كانت ضوء الطفله الصغير تختبئ تحت فراش ولديها وتبتبس وهي تري ولدتها تبحث عنها ولم تجدها
-ههههه ليسه بدوري عليها
-شوف بنتك يا وائل مغلباني ازي
-واخده الشقاوه منك يا حياتي
-مني..؟
-ايه مش دي حقيقه كنتي بتغلبني بردوا كده
-طب بطل بقي ودور معيا الي البنت
ولكن عندها سمعوا صوت تح’طم الباب ودخول شخص وهو يحمل مسدس
لي’صدم لوائل
-انت……ا انت جاي هنا ليه
-هاخد حقي يا وائل….هد’فعك التمن غالي
ليشهر س’لاحه في وجه
-وااااااائل
-اهدي
اوقف زوجته خلفه
-اعقل…وامشي من هنا….وانا مش هقول لي حد انت اتهجمت عليا في بيتي
-لاء اصيل…انت هت’موت انت وكل عليتك
وبي الفعل اطل’ق الن’ار عليه وعلي زوجته
وعندها افاق من ما فعله وخرج راكضا
ولكنه لم يلمح تلك الطفله التي خرجت تزحف من تحت الفراش ورائت وجه ورئت جث’ث ولديها
-م…م..ماما….ماااامااااااا….قومي…باباااااا
لاء
ليغمي عليا….
B
تنهض ضوء مفزوعه من ما رئت وصدرها يعلو ويهبط من شدت الخوف
اقترب منها اسلام سريعا
-انت كويس. ..اجبلك الدكتور
احتضته ضوء وهي تبكي بشده
-ض…ضوء مالك…اهدي..اهدي
-عيزه اروح…روحني يا اسلام
-طب اهدي…قومي يلا وهنمشي
وبي الفعل غادوا المستشفي وكانت ضوء صامته طول الوقت وتضع رئسها علي كتفه….عادوا إلى المنزل
-اخيرا جيتم…عمل ايه يا ضوء دلوقتي
لم تتدحث
-هي كويس…عيزه تستريح بس
-ماشي يا ابني ….وديها اوضتها
سندها لحد غرفتها وساعدها في تبديل ملابسها
-نامي جبني ارجوك
-حاضر
اخذها في حضنه وهي امسكت فيه بشده
-انتي كويسه
امائت بي راسها
ناموا…..
____________
في الصباح الباكر
-انا جييييت
-خد فلوسك ايه ومشوفش وشك تاني
-ايه بي السرعه دي….بس علي فكره…هتشوفي وشكي كتير اوي الفتره الي جايه
-امشي من هنا يا جاسر قبل ما يصحوا
-طب مفيش شاي او اي حاجه ده انا اول نره اجي في بيتك الجديد
__________
في غرفة ضوء
نهضت قبل اسلام ونظرت له ونهضت…وخرجت خارج الغرفه ونزلت علي السلالم….لتصدم اكبر صدمل لها…متتصمر مكنها
-ع…عمي
ووووووو
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية منقذي)