رواية منقذي الفصل الثالث 3 بقلم رحمة سامي
رواية منقذي الجزء الثالث
رواية منقذي البارت الثالث
رواية منقذي الحلقة الثالثة
ادم لما فتح الباب اتصدم لما شاف امه واقفه قدامه….
ادم: انتي بتعملي اي هنا اي جابك عايزة مني اي تاني مش كفايه اللي عملتيه فيا لحد دلوقتي
نادية: يا ابني اسمعني كفايه كدا حر*ام عليك حس بيا شوية انا برضو امك
ادم وهو بيضحك: بجد والله بعد السنين دي كلها بتقولي امك انتي لسه فاكره انك امي مش سبتيني زمان انا وسامر ومشيتي عشان نفسك اي رجعك دلوقتي عايزة مني اي
نادية بدموع: كان غصب عني مقدرتش استحمل ابوك وطمعه كان كل همه الفلوس وبس وكنت عايزه اخدكم معايا بس مقدرتش اخد غير اختك يا ادم
ادم بوجع: حرمتي*ني انا واخويا منك ومن اختنا وجايه دلوقتي امشي يا نادية هانم وياريت متجيش هنا تاني
نادية: يا ادم اديني فرصة واحده انا جيت ليك لانك الكبير والعقل واكيد هتفهمني
ادم بزعي*ق: قولتلك امشي انتي مش بتفهمي امشي بقي اخرجي من حياتي امشي بررر*ه
نادية مشيت وقلبها وجعه*ا اوي من رد فعل ابنها الكبير ومبقتش عارفه تعمل اي عشان ترجعوا هو واخوه لحضنها من تاني… جنه من صوت الزعيق قامت مفزوعه ولبست الاسدال وخرجت تشوف في اي
جنه: مالك يا ادم بتزع*ق كدا ليه مين اللي كان هنا انت كويس
ادم: وانتي مالك بتدخل*ي في اللي ملك*يش فيه ليه انتي مش قولتي هتبقي هنا خدا*مة بس يبقي متتعديش حدودك معايا فاهمه ولا لا
جنه بدمو*ع: حاضر تحب احضرلك الفطار
ادم: ياريت بسرعه عقبال ما اخد دش عشان انزل اروح الشركة
جنه: حاضر عن اذنك
ادم دخل الحمام ونزل تحت الدش وبقي يعيط ويفتكر اللي امه عملته من زمان… فلاااش باااك
ادم: ماما انتي بتعملي اي يا حبيبتي ليه بتلمي الهدوم بتاعتنا هو احنا هنسافر
نادية: ايوة يا ادم يلا ساعدني يا حبيبي عشان هنمشي دلوقتي بسرعه يا ابني يلا
ادم: بس بابا نايم استني هدخل اصحيه عشان يجي مانا هننبسط اوي
نادية بتوتر: لا يا ادم احنا هنسافر من غير بابا يلا يا حبيبي بسرعه بقي اسمع الكلام
ادم: حاضر يا ماما يلا
نادية لمت الهدوم كلها بتاعت ادم وسامر واختهم ليلي وبقيت تتحرك براحه عشان المنفلوطي ميحسش بيهم ولسه بتركب العربية المنفلوطي شافهم من البلكونه وزعق
المنفلوطي: استني عندك انتي راحه فين مش هرح*مك يا نادية اصبري عندك
نادية بخوف: يلا يا ادم بسرعه هات اخوك وتعال يا حبيبي يلا بسرعه يا ادم
ادم كان بيجري هو وسامر بس وقعوا ونادية من خوفها ركبت العربية هي وليلي ومشيت بسرعه ونزل المنلفوطي ومسك العيال ودخل بيهم جوه
ادم بعيا*ط: بابا انا عايز اروح لماما هي سافرت ليه انا مش عايز اقعد هنا
المنفلوطي بز*عيق: خلاص من هنا ورايح مفيس ماما تاني فاهم ولا لا امك دي مش كو*يسة سابتكم وهر*بت مع عاش*قها دي مسمهاش ام خلاص اعتبرها مات*ت
ادم بعيا*ط: انت كدا*ب ماما كويسه هي هترجع تاخدني انت وحش انا بكر*هك
المنفلوطي ضرب*ه بالقلم: اياك صوتك يعلي تاني ولا لا انسي ماما دي خالص او هتشوف وش عمرك ما شوفته يا ادم يلا علي اوضتك انت واخوك اتحرك
باااااك… فاق ادم علي صوت خبط جنه ولبس وخرج كانت عيونه حمراء اوي
جنه باستغراب: انت عيونك حمراء كدا ليه يا ادم انت كويس
ادم ببرود: الفطار جهز ولا لسه
جنه بحزن: ايوة جهز وعلي السفرة اتفضل
ادم قعد: انتي هتفضلي واقفه كدا ولا اي اقعدي كولي يلا
جنه: انا مليش نفس شكرا
ادم بزع*يق: قولت اقعدي انا مش بحب اكرر كلامي كتير اخلص*ي
جنه قعدت بخوف وبقيت بتاكل بخوف ادم بصلها بحزن: ممكن تاكلي انا مكنش قصدي ازعلك معلش
جنه: عادي مفيش حاجه اتفضل كول انا باكل اهو
ادم: جنه اسمعيني كويس احنا خلاص اتجوزنا ودا بقي شئ مفروغ منه فاحنا هنعيش مع بعض شوية وبعد كدا نطلق وتشوفي حياتك
جنه: حياة اي اللي بتتكلم عنها بس عمتا انت معاك حق ان شاء الله شهرين تلاته وطلقني وتشوف حياتك يا ادم
ادم: تمام انا هخرج عشان عندي شغل عايزة حاجه من بره
جنه: ربنا يخليك شكرا
……………………………..
في بيت ابو جنه….
سارة: بابا هو احنا مش هنروح نشوف جنه هي وحشتني اوي وعايزة اشوفها
الاب: سارة يا حبيبتي انا عايز اتكلم معاكي احنا لازم نمشي ونسيب المنطقة دي خالص وعايزاك تنسي ان ليكي اخت فاهمه ولا لا
سارة بحزن: انت بتقول اي يا بابا انا مقدرش ابعد عن اختي انا بحبها دي اختي الوحيده وبعدين هنمشي نروح فين احنا اتولدنا هنا وليا صحابي
الاب: دا هيبقي احسن لينا يا حبيبتي انا خايف عليكي وعلي مصلحتك اسمعي الكلام ومش عايز نقاش في الموضوع دا
سارة بعيا*ط: بابا متعملش فيا كدا انا مش عايزة امشي من هنا ومش عايزة ابعد عن اختي
الاب قام وضرب*ها بالقلم وقال: انتي صوتك بيعلي عليا انا اللي عندي قولته يا سارة جهزي نفسك واياك تكلمي اختك هاتي الزف*ت دا
اخد ابوها التلفون وخرج وقفل عليها وسارة فضلت تعيط لحد ما نامت مكانها…
………………………….
في بيت المنفلوطي رجع سامر البيت….
المنفلوطي: انت رجعت يا باشا وليك عين تيجي البيت تاني انت مش هر*بت رجعت تاني ليه
سامر: يا بابا انا ابنك الوحيد مكنتش قادر اتجوز واحده زي دي
المنفلوطي: ومالها دي مش انت اللي خط*فتها وعملت فيها كدا يعني دي غلطتك يعني المفروض انت اللي تشيلها مش اخوك
سامر: انا اسف يا بابا سامحني ارجوك كفايه اخويا اللي مش عارف هراضيه ازاي متسبنيش وسامحني عشان خاطري
المنفلوطي بغض*ب: اطلع اوضتك يا سامر ومش عايز اشوفك خالص فاهم
سامر بحزن: حاضر يا بابا شكرا
*سامر طلع اوضته وكلم صحبه…..
سامر: ايوة يا ابني انا رجعت البيت عديت علي خير بس لسه ادم اخويا
عادل: طيب يا سامر هستناك بليل ومتنساش تجيب فلوس حق الحاجه اللي اخدتها وهتاخدها
سامر: ماشي متقلقش المهم اني عايز الصنف حلو اظبط الدنيا بقي
……………….
في شركة ادم وصل ودخل بكل هيبه والكل بيبص علي باعجاب وحب وحقد دخل المكتب وبداء الاجتماع بتاعه….
ادم: احنا ازاي نكون اتفقنا معاك ان الصفقة ظي بتاعتنا وتروح تديها لشخص تاني ممكن افهم
حاتم: والله في غيرك دفع فلوس اكتر وانت اتاخرت اوي وكمان انت في اي ولا اي مش كفايه التدبيسه اللي ادبستها في البت
ادم وهو متعص*ب: انت اتجنتت ازاي تتكلم معايا كدا نسيت نفسك ولا اي يا حي*وان انت
حاتم: مالك في اي محسسني انك واخد واحده محتر*مة دا انت واخد بواقي اخوك
ادم اتعصب ومسك فيه بس بسرعه دخلت السكرتيرة وقالت…….
ياتري اي اللي حصل والسكرتيرة دخلت تقول اي بخوف كدا… قولوا توقعاتكم…. 😉❤
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية منقذي)