روايات

رواية منقذي الفصل التاسع عشر 19 بقلم نانسي محمد

رواية منقذي الفصل التاسع عشر 19 بقلم نانسي محمد

رواية منقذي الجزء التاسع عشر

رواية منقذي البارت التاسع عشر

رواية منقذي الحلقة التاسعة عشر

زين ببكاء طفل:نور حبيبتى فتحى عيونك ياعمرى خليكى جنبى
الحارس :زين باشا لازم توصلها المستشفى بسرعة التأخير مش فى صالحنا
ليرفع زين نظره للسماء ببكاء:يارب والنبى ساعدنى ليلمح رجل يقف فوق عمارة وبيده سلاح يوجهه ناحيته
زين للحارس :الكلب إلى فوق دة تجيبه حالا بس…
قبل ان يكمل حديثه كانت طلقة تخترق ذراع زين فى نفس اللحظة كان الحارس اطلق عليه طلق نارى
الحارس بخوف:زين باشا انت كويس
زين بتعب :كويس وصلنا المستشفى بسرعة نور بتضيع منى ليحملها ويذهب ناحية السيارة
الحارس:ياباشا كدة غلط عليك هاتها عنك
لينظر له زين بغضب :بقولك وصلنا اخلص
بعد فترة قصيرة كان زين فى المشفى يصرخ بكل صوته :دكتووور بسرعة عايز دكتور ليقابله دكتور عبدالرحمن بسرعة:هاتها بسرعة هنا
زين بخوف ولهفة :الحقها يا دكتور نور بتروح منى
ليرتب عبدالرحمن على كتفه :متخافش انا هعمل كل إلى اقدر عليه دى وى كارما بالظبط بس الاول لازم تشوق كتفك عشان بينزف جامد
زين بهستيريا :شوفلى نور بس الاول بتموت شوفهاااا
ليشارور عبدالرحمن للمرضة لتقوم بتحضير حقنه مهدئة
عبدالرحمن بمسايسة وهو يقترب منه :حاضر هدخلها حالا حالتها مش خطر صدقنى ليقوم بحقنه ويبدأ زين بفقده للوعى
عبدالرحمن للمرضة:نادى على الدكتور سيف بسرعة يجي يطلع الرصاصة من دراعه قبل ما تعمله تسمم
ليرن هاتف زين لتمسكه الممرضة وتجيب عليه:الو
مصطفى :انت فين يابنى برن عليك من بدرى انت ونور ومحدش بيرد ليه
الممرضة :هو المريض عامل حادثة هو وبنت
مصطفى بفزع:بتقولى ايه اسم المستشفى ايه بسرعة
الممرضة :اسمها…..
مصطفى :مسافة السكة
ملك بخوف:فى ايه يا مصطفى
مصطفى:نور وزين عاملين حادثة ولازم اروح ليهم
ملك بفزع:ينهار اسود نووور انا جاية معاك
مصطفى :يلا بسرعة
ملك :اتصل ل لينا ويوسف بسرعة خليهم يحصلونا
بعد فترة كان يوسف ومصطفى ولينا وملك يقفون أمام عبدالرحمن:حالة نور صعبة الرصاصة جت قرب الحبل الشوكى ودة هيسببلها مشكلة فى المشى
لينا ببكاء:حضرتك بتقول ايه ازاى
يوسف بتوتر على نور:طب هى ملهاش علاج حتى لو هنسفرها برة
عبدالرحمن:ليها علاج طبيعى اكيد بس هياخد وقت طويل طبعا محتاجة انكم تدعموها كتير لان نفسيتها هتبقا وحشه وأهم حاجة فى العلاج النفسية
مصطفى بحزن:طب وزين
عبدالرحمن:زين إصابته خفيفة رصاصة فى الكتف هو بس اخد مهدء قوى لان اعصابه تعبانة اوى وكمان انا لازم أبلغ البوليس بعد اذنكم
ملك ببكاء:احنا لازم نبلغ طنط
يوسف:دى ممكن يحصلها حاجة انا مش عارف هقولها ازاى
لينا:لازم نقولهم يا يوسف سبنى انا هبلغها
ملك:ازاى انتى هتخوفيها اكتر بعياطك
لينا:متخافيش
عند منه كانت اعدة بتصلى فرضها وحاسة بقبضة فى قلبها مع كل ركعة كانت بتدعى لنور وسليم وحور
منه بخشوع:ربى احفظ لى اولادى واجعلهم فى حمايتك احفظهم من كل شر يارب اجعل الرزق مابين ايديهم وقرب منهم الخير ليقطع دعائها صوت اتصال لينا لترد عليها بقلق :الو يا لينا يا حبيبتى عاملة ايه
لينا بتوتر وهى تنظر للجميع:انا الحمدلله يا طنط اخبار صحتك ايه
منه:بفضل ونعمة يابنتى خير يا لينا صوتك فيه حاجة
لينا بصوت مهزوز:بصراحه يا طنط كنت عايزة اقولك حاجة بس عايزة حضرتك تتماسكى
منه بخوف:فى ايه يا لينا متقلقنيش اكتر من قلقى
لينا بخوف عليها:بصراحة يا طنط نور وزين عمله حادثة وهما فى المستشفى
منه بفزع :بنتى حصل فيها ايه يا لينا بنتى فيها ايه
طلع على صوتها حور وسليم :فى ايه يا ماما
منه بصوت عالى :رد عليا يا لينا بنتى جرالها ايه
سليم بخوف :مالها نور يا ماما
حور:اختى مالها
ليأخذ سليم الهاتف من والدته :ايه يا لينا نور مالها
لينا :نور عملت حادثة مع زين بالله عليك يا سليم خد بالك من طنط ليجرلها حاجة وكلم اهل زين لازم يبقا موجودين احنا فى مستشفى…..
سليم :حاضر حاضر
حور ببكاء:سليم نور فيها ايه يا سليم
سليم وهو يحتضنها :متخافيش يا حبيبتى عملت حادثة بسيطة هى وزين هما فى مستشفى….احنا لازم نروحها ونبلغ اهله
حور:انا هكلم على يقولهم فى البيت
منه كانت فى عالم تانى ابنها الصبح وبنتها بعده بحاجات بسيطه لتقول بصبر:ربى لا أسألك رد القضاء ولكنى أسألك اللطف فيه يارب الصبر يارب من عندك
عند حور ببكاء:ايوة يا على
على بفزع:مالك يا حبيبتي بتعيطتي ليه
حور:على عايزة اقولك على حاجة
على بقلق:قولى ياعمرى انا سامعك
حور بتوتر:نور وزين
على بترقب:مالهم اتخانقه
حور ببكاء:لا… بس عمله حادثه
على بفزع كبير:ايه زين عمل حادثة ازاى
حور ببكاء يزيد:مش عارفة مش عارفه يا على انا خايفة اوى
على بتشتت:متخافيش انا معاكى المستشفى فين
حور:مستشفى اسمها…
على: حصلونى على هناك بسرعة
بعد فترة كان الكل فى المستشفى داليدة وعلى وامنيه مع زين كل شوية يفوق يصرخ والدكاترة تديله مهدء اما الباقى عند نور إلى لحد دلوقتي مفاقتش وأخواتها ومنة عرفه بموضوع رجليها وفضله يعيطه عليها
بعد فترة زين بدأ يفوق :نور نور
امنيه:اهدى يا حبيبي
زين بفزع:نور فين
داليدة ببكاء:يا حبيبي اهدى نور كويسة
زين بعدم تصديق :لا انا حاسس ان فيها حاجة
على :والله لسه مفاقتش اهدى
زين وهو يتجاهلهم ويخرج من الغرف كان يبحث مثل المجنون على معشوقته الذى ملكت قلبه لحد ما لقاها نايمة على السرير مش حاسة ب اي حاجة حواليها ملامحها كلها باين عليها التعب غصب عنه دموعه نزلت راح ناحيتها وباس رأسها ببكاء:قومى ياقلب زين يا إلى ملكتى قلبى وحياتى كلها انا من غيرك مسواش فوقى يانور الزين
فى مكان آخر كان فيه ميرنا واسر جمال الدين
ميرنا بفرحة:واخيرا خلصت منها
اسر:كان نفسى اخلص من الاتنين بس فلت المرة دة
ميرنا بخبث:لا احنا اتفقنا اتجوزه الاول وبعدين نخلص منه اكون انا كوشت على كل حاجة
أسر بمقاطعه:اسمها كوشنا ياعمرى
ليدخل المجهول بغضب:ايه إلى انا سمعته دة
أسر ببرود:سمعت ايه
المجهول:انت فعلا ضربت على نور نار
ميرنا بغير مبلاه:وانت مالك زعلان كدة لتكون حنيت للبرنسيسة مش دى إلى مش معبراك لحد دلوقتي
المجهول:بس متفقناش على القتل
اسر:فى الحرب كل شيئ مباح ياعمر وأقعد كدة وخلينا نفكر هنكمل خطتنا ازاى
عمر بعصبية:نور لو جرالها حاجة عليا وعلى اعدائى انت فاهم
اسر بغضب:انت عبيط ولا ايه فوق واعرف انت بتتكلم مع مين ياجربوع انت ولا نسيت طلعتك من القسم ازاى لما اتهجمت على حبيبه القلب فى الفندق انت هنا تسمع وتنفذ وبس اقعد بقا عشان نتفق أصل إلى هيخرج برة اللعبه هيبقا نهايته معروفه واظن انت عارف ايه هى
ليبلع عمر ريقه بتوتر :عارف
أسر ب ابتسامه شيطانيه :عظيم يبقا تقعد زى الشاطر كدة وخلينا نخطط على رواقه
نرجع لنور وزين كانت نور بدأت تفوق :اااااه زين
زين بلهفه :انا هنا نور عين زين
نور ببكاء:كنت هتروح منى يازين
زين وهو يحضنها :مافيش حاجة تقدر تبعدنا عن بعض ابدا انتى لو كان جرالك حاجة انا كنت هموت فيها سمحينى انا السبب كنت المفروض اكون انا إلى مكانك
نور وهى تمسح دموعه:بعد الشر عليك ياروح قلبى انا عمرى ما هسيبك ابدا دة انت نبض قلبى من غيرك ميعرفش يعيش
ليقطع حديثهم دخول دكتور عبدالرحمن:احم حمدلله على السلامه يا بطلة
نور بأبتسامه:الله يسلم حضرتك
عبدالرحمن:حاسة ب ايه دلوقتى
نور :انا مش عارفة احرك رجلى خالص يا دكتور
عبدالرحمن:احم بصى يا نور انتى بنت مؤمنه بالله صح ولا لاء
نور:صح يادكتور بس حضرتك بتقول ليه كدة
عبدالرحمن:بصراحة الرصاصة لما دخلت جسمك كانت جنب الحبل الشوكى ف ادت إلى شلل مؤقت
نور بعدم استيعاب:شلل مؤقت إلى هو ايه يعنى..يعنى انا اتشليت ومش هعرف أمشى
سليم:لا يا حبيبتى دة مجرد وقت فى علاج طبيعى
عبدالرحمن:هنمشى على جلسات علاج طبيعى مع التمارين هترجعى تمشى تانى
نور:بهدوء :اطلعه برة
منه ببكاء:نور يا حبيبتى
نور بدأ صوتها يعلى :بقول كله يطلع برة مش عايزة أشوف حد
حور ببكاء:يانور اهدى والله هترجعى تانى
نور بإنهيار:بقولكم برة اطلعه كلكم برة مش عايزة حد معايا مش عايزة اشوف اي حد
هنا عبدالرحمن ادخل وحاول يديها ابرة مهدءة بس من كتر حركتها الهستيريا الإبرة عورتها
وقتها زين حضنها جامد وحاول يهديها بس معرفش لحد ما عبدالرحمن عطاها ابرة تانى وبدأت تنام ودموعها على خدها زى الاطفال كل إلى فى الاوضة كان بيعيط على حالتها
عبدالرحمن:الأحسن ليها انها متتعرضش لضغط نفسى اكتر من كدة عشان مندخلش فى مواضيع تانية هى هتنام باقى اليوم مش هتصحى غير بكرة الصبح
منه :انا هفضل معاها
لينا :مينفعش يا طنط وكمان سليم محتاجك معاه
ملك:انا هبات معاها يا طنط
زين بهدوء:محدش هيبات معاه غيري انا السبب فى كل إلى حصلها
يوسف:استهدى بالله يا زين دة قضاء ربنا
داليدة ببكاء:حبيبى دة قدر
امنيه:نور محتجاك قوى مينفعش تبقا ضعيف عشان تقدره تكمله طريقكم
مصطفى :زين انا هروحهم انا مش محتاج اقولك لو احتجت حاجة تكلمني على طول ف اقل من 10 دقايق هبقا عندك
هز زين راسه بهدوء والكل مشى فضل اعد جنبها لحد ما الممرضة دخلت غيرتله على الجرح هو ونور وعطته حقنه مسكنه مع الوقت حس زين انه عايز ينام فضل يقاوح لحد ما النوم غلبه بعدها بخمس دقايق بيدخل شخص بيديها حقنه تفوقها من المنوم وبدأت نور تفتح عنيها الاول كانت الرؤية مشوشة بعد دقيقة بدأت تشوق ملامح إلى قدمها نور بتعب وعصبية:انت ايه الى جابك هنا انت خرجت ازاى اصلا
عمر بشر :كنتى فكرانى هفضل فيها كتير ولا ايه
نور بقرف:مستبعدش عنك حاجة الملخص عايز ايه
عمر بسخرية:ايه يانونو قلبك مات اوى ومش خايفة زين يسمعنا
نور مكنتش اخده بالها من زين انه معاها فى الأوضة بصتله بعصبيه :انت عايز ايه ها
عمر بخبث شيطان :هقولك ……..
نور بغضب :انت مجنون مستحيل دة يحصل
عمر وهو يخرج حقنة :مش هتنفذى يبقا تترحم على حبيب القلب كدة كدة هو مش حاسس بحاجة
نور بقهر :ابعد عنه ملكش دعوة بيه
بس عمر ولا كأنه سمعها وفضل يقرب من زين وخلاص هيدخل سن الإبرة
نور بسرعة وقهرة:خلاص خلاص هعملك كل إلى انت عايزه
عمر بإبتسامه شر:شطورة يانونو طول عمرك بتسمعي كلامى خدى بالك لو كلامى متنفذش إلى كنتى فرحنالى بيه دة هيبقا فى خبر كان باي يانونو
اول ما خرج نور انفجرت فى العياط وبقت تفكر ازاى هتخرج من المشكلة دى فضلت كدة لحد ماراحت فى النوم تانى يوم الصبح صحت لقت زين اعد جنبها وبيمسح على شعرها بحب بصت عليه هى كمان بحب:زين
زين بعشق:عيونه وقلبه وعمره كله يانور قلبه
نور حاولت تقوم بس معرفتش زين ساعدها بحب وباس رأسها لكن نور بعدت عنه وهو استغرب إلى عملته :ايه يانور اول مرة تبعدى عنى
نور بصتله هى بتتأمله وسكتة
زين:نور مالك ياحبيبتي
نور بقسوة:طلقنى

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية منقذي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى