روايات

رواية منزل عمار الفصل الثالث 3 بقلم نور محمد

رواية منزل عمار الفصل الثالث 3 بقلم نور محمد

رواية منزل عمار الجزء الثالث

رواية منزل عمار البارت الثالث

منزل عمار
منزل عمار

رواية منزل عمار الحلقة الثالثة

اياد تحمس اوي وقرب من البسين بسرعه وخلاص هينزل بس وقف على صوت عامر اللي قال بصراخ:لااااا يااياد ارجع بسرعه من عندك
اياد كان هيرجع من قدام البسين بس حس بشئ دفعه بقوه جوه البسين
جري عامر بجنون على البسين وقرب منه وخلاص هينط فيه بس وقف بصدمه لما لقى البسين فاضي قدامه
عامر بصدمه:اياد ابني راح فين ده كان قدامي من دقيقه بس؟!!
بص حوليه بصدمه ورعب ورجع للمنزل تاني وبعدها طلع لغرفه ابنه بسرعه كبيره وفتحها وتسمر مكانه لما لقى اياد نايم في سريره بعمق
قرب منه عامر بصدمه وبص عليه بخوف وقال:اياد اصحي ياحبيبي انا عاوزك
فتح اياد عنيه بتعب وقال:نعم يابابا انت كويس مال شكلك مخطوف كده ليه؟
قرب عامر واخده في حضنه بقلق وقال:انت كويس يااياد يابني وازاي وصلت هنا باسرعه دي؟
اياد بعدم فهم:ايوه كويس يابابا وانت قصدك ايه وصلت هنا انا كونت نايم هنا من وقت ماطلعت انت من عندي
عامر بصدمه:ايه انت كونت نايم هنا ازاي وانا شوفتك بعيني قدام البسين وكمان نزلت فين قدامي؟!
اياد:معرفش انا كونت نايم هنا بس
عامر بتشتت وشك:اياد انا عاوز اشوف صديقك عمار اللي حكتلي عنه قبل كده
اياد بحماسه:بجد يابابا انت عاوز تشوفه؟
عامر ببسمه:ايوه عاوز اشوفه انت تعرف مكانه هنا فين؟
اياد بفرحه:ايوه اعرف غرفته هنا فين تعال معايا نشوفه سوى
عامر انصدم منه لانه كان فاكر عمار ده مجرد خيال من عقله اياد بسبب حالته النفسيه
وبعد وقت اياد اخد عامر معاه عند اخر الممر في المنزل واشار قدامه على ساعه كبيره وقديمه وقال:هنا يابابا فيه باب خلف الساعه دي وغرفه عمار خلفه
عامر بلع ريقه بخوف من كلام اياد وقال:وانت دخلت الغرفه دي قبل كده يااياد؟
اياد بتأكيد:كتير يابابا انا قعدت مع عمار في غرفته دي ولعبنا سوى كتير في العابه
عامر بصدمه:ايه لعبت معاه هنا وكمان في العابه طيب انت ازاي شلت الساعه الكبيره دي لوحدك؟!!
اياد: انا مشلتهاش يابابا عمار اللي كان بيشيلها وانا بدخل معاه بس
عامر هز راسه بصدمه:تمام هندخل علشان اشوف صاحبك عمار ده بعيني
اياد اتحمس اوي وعامر قرب و حاول يدفع الساعه بكل قوته وبصعوبه قدر يدفعها وبعدها لقى قدامه فعلا باب قديم اوي وشكله غريب جدا
اياد بحماسه:افتح الباب بسرعه يابابا عمار وحشني اوي
عامر قرب ودفع الباب بهدووء ودخل الاول الغرفه وانصدم بعدها
عامر بصدمه:ايه ده دي شكلها مدمره خالص مين ممكن يقعد في مكان مدمر كده؟
اياد:لا دي جميله اوي يابابا وانا بحبها اوي
عامر:طيب ياحبيبي عمار صاحبك فين الغرفه فاضيه ومفيش حد هنا؟!
اياد بتفكير:اكيد عمار خرج يعمل حاجه مهمه بره وزمانه راجع تعال في صوره كبيره هنا لعمار علشان تشوفه
عامر:تمام فين الصوره دي؟
اياد سابه وفضل يدور على الصوره وفجأه وقف قدام جدار مدمر وقال:تعال يابابا الصوره هنا خلف الستاره دي
قرب عامر من ابنه بخوف وقال:خلف الستاره دي انت متاكد يااياد؟
هز اياد رأسه بتأكيد وعامر شال الستاره بخوف وفجأه اتكشفت الصوره قدامه
عامر بصدمه:ده نفسه عمار صديقك يااياد؟
اياد ببسمه:ايوه هو يابابا
بلع عامر ريقه وقال:انا عندي احساس اني شوفت الشخص ده قبل كده بس فين؟
فضل يفكر كتير وبعدها قال بصدمه:ايوه افتكرت ده ابن صاحب البيت انا فاكر مره شوفته معاه قبل مااشتري منه البيت ده بس وقتها مسئلتش عن اسمه ايه او حتي كلمته
اياد بفرحه:ها صدقتني دلوقتي يابابا لما شوفت عمار بعينك
عامر بصدمه وعدم فهم:بس هو ازاي لسه عايش هنا في البيت وانا اشتريته من بباه من قبل خمس سنين؟
اياد:معرفش بس انا اتعرفت عليه من بعد موت ماما هو ظهر وكان بياجي نلعب سوى ديما جنب البسين وهنا كمان
عامر بخوف :اياد احنا لازم نخرج من هنا بسرعه ومش عاوز اشوفك قريب من المكان ده تاني
اياد بعتراض:بس يابابا
قاطعه عامر بحده:مفيش بس اخر مره اشوفك هنا تاني ولو اجه ليك عمار وطلب منك تلعبوا سوى تاجي تقولي فورا مفهوم
اياد بخوف:حاضر يابابا
عامر اخد اياد وخرجوا من الغرفه وقعدوا سوى في غرفه الاكل
عامر بحب:ها ياحبيبي حابب تاكل ايه علشان انا هطلب لينا ديلفري سوى
اياد بضيق:لا انا مش عاوز اكل جاهز زقهت منه يابابا نفسي اكل من البيت وحشني اكل ماما اوي
عامر بحزن:وانا كمان وحشني اكل جميله اوي ياحبيبي بس هنعمل ايه انا مش بعرف اطبخ اكل معلش استحمل مع بابا حبيبك يااياد
اياد بص عليه بحزن كبير وكان هيرد عليه بس قاطعه دخول شخص غير متوقع وهي بتقول:حبايب قلبي انا حضرت ليكم احلا اكل في الدنيا
اياد بص عليها بلهفه كبيره وعدم تصديق وقال:ماما جميله انتي هنا بجد؟!

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية منزل عمار)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى