رواية منزل تجمع به الأحبة الفصل الخامس 5 بقلم دينا النجاشي
رواية منزل تجمع به الأحبة الجزء الخامس
رواية منزل تجمع به الأحبة البارت الخامس
رواية منزل تجمع به الأحبة الحلقة الخامسة
عند اسر وسليم كانوا يتحدثون فرن هاتف اسر فذهب بعيد ليقوم بالرد أما سليم فقد ذهب يتمشي في الحديقة وبينما كان يتمشي رأي حور تجلس والدموع تملأ عيونها_
سليم بلهفةحور انتي ليه قاعده لوحدك ؟
نظرت حور للجانب الاخر وقامت بمسح دموعها مفيش تالين راحت الحمام وشويه وجايه
جلس سليم بجانبها وبهدوء لو حابه تحكيلي ايه اللي مزعلك انا مستعد اسمعك ؟
حور ولم تستطع السيطرة علي دموعها اسر مش راضي يصالحني حتي مش راضي يسمعني اول مره يعاملني المعامله دي طول عمره واقف معايا حتي لو كنت غلط دايما بيدافع عنية، الوقتي زعلان مني ومش حابب حتي يكلمني بس انا والله مكانش قصدي حاجه انا مكنتش حبه ادخله في مشاكل لاني عارفه اسر
سليم بتفهم كل دا عشان بيحبك واكتر حاجه زعلته انك خبيتي عنه لانك خايفه توقعيه في مشاكل وحاجه زي دي اكنك بتركنيه او مش معتبراه حاجه فمفيش داعي انك تحكيله وكمان هو خاف لا الدكتور دا يعمل فيكي حاجه
حور بتبرير لا والله مش كده اسر طول عمره صاحبي قبل ما يكون اخويا مش حكاية مش معتبراه او ركناه اللي خلاني اعمل كده في مره وانا في الثانويه كان في شاب بيضايقني وبيمشي ورايا بالعربيه ولما حكيت لأسر تاني يوم جالي المدرسه وضربه علقه وداه بيها المستشفي من يومها وانا بخاف احكيله حاجه
سليم انا فاهمك بس لو حد مكانه هيعمل كده واكتر …
___
_عند آسر___
كان يتحدث علي الهاتف وعندما اغلق هاتفه رأي تالين تأتي بتجاهه ..
تالين بتوتر استاذ اسر ممكن اتكلم معاك ؟
اسر باستغراب اتفضلي
تالين بابتسامه انت لسه مصالحتش حور لغايتغ دلوقتي؟
اسر بهدوء ان شاء الله هصالحها بس كان لازم اعمل كده
تالين بحزن عشان خاطري صالحها هي زعلانه اوي شكلها متعلقة بيك.. دي كل ماتتكلم ويجي سيرتك مبتقدرش تمسك دموعها
“”ومن حديث تالين علم اسر انه زاد في الامر “”
هصالحها تعالي نشوف هي فين وعندما ذهبوا للمكان التي تجلس به حور راؤها تجلس هي وسليم يتحدثون فرائهم سليم يأتون بلتجاههم
سليم لحور اسر جاي هناك اهو حاولي تصللحيه النهارده
وعندما ذهب اسر اليهم وجه كلامه لسليم ايه رأيك نروح نتمشي بره ونروح الملاهي؟
سليم باستغراب ملاهي ؟
اسر بتفاق ايوه وقام بنظره علي حور ففهم سليم قصده تمام وانا موافق
اسر وهو يوجه كلامه لحور ايه رايك ياحوريه؟
حور وهيا تنظر اليه والدموع تملأ عيونها انت هتخدني الملاهي ؟
اماء اسر راسه بالإجابة
حور وهتجيبلي شكولاته وغزل البنات ؟
ابتسم اسر واجاب عيوني
حور وهيا تمسح دموعها كـ الأطفال يعني دا اعتبره انك بتصالحني ؟
اسر وهو يمثل التفكير لا الحكاية دي لسه هفكر فيها
__فقامت حور بضمه وبدموع
حقك عليا يااسر من هنا ورايح هحكيلك كل حاجه ومش هخبي عنك حاجه خالص فضمها اسر اليه وقام بتقبيلها حقك عليا ياروحي انا عارف اني زودتها معاكي بس كنت عاوز اخلص الشغل اللي ورايا عشان اخدك وافسحك واصالحك انا عمري مزعل منك ابدا انتي بنتي وقام بمسح دموعها يلاه عشان نروح نلعب ونجيب شيكولاته وغزل بنات ،فذهبوا جميعهم بسيارة واحده وكان اليوم اقل ما يقال عنه أنه جميل..
_ وفي اليوم التالي_
ذهب كل من اسر وسليم الي عمله وفي مكتب سليم جائه اتصال فقام بالرد عليه وعند الاستماع الي ما يقوله الطرف الاخر ابتسم سليم بانتصار. وبعدها اغلق الهاتف وصار يباشر عمله…. وبعد عدت ساعات غادر الي المنزل قام بالاتصال علي اسر ليأتي اليه .
ذهب أسر للغرفة التي يجلس بها سليم ثم جلس علي المقعد ونظر له بهدوء خير في جديد حصل !
سليم بجديه انا عايزك في خدمه!!!
اسر بانتباه لو اقدر مش هتأخر ابدا
سليم ودا اللي متأكد منه كنت عاوزك تدير الشركه بتاعتي اليومين اللي جايين
اسر باستغراب ليه مش فاهم ؟
سليم بجديه المحامي اللي كان مسؤول عن شركات والدي قبل وفاته الله يرحمه كان سافر وساب مكانه محامي تاني يدير هو الشغل ومن مده وانا كنت بدور علي مكان بره ولبنهارده جالي كل اخباره لازما اسافرله بنفسي واعرف منه شوية معلومات .
اسر بتفهم تمام وانت هتسافر امته ؟
سليم بنبره طبيعيه ان شاء الله بكره
اسر تمام انا هقوم اظبط الدنيا وعلي بكره هروح شركتك وهراقب الوضع
سليم بنبرة صدق تشكر ياصاحبي
اسر بابتسامه مفيش شكر مابنا انا هقوم انا عشان الحق اشوف هعمل ايه وغادر الغرفة.
اما سليم خرج الي الحديقة وقام بأجراء مكالمه وحجز تذكرة سفره في الصباح ،وعندما انهي المكالمة كانت حور ذاهبه باتجاهه فاستمعت للمحادثة
حور من ورائه انت هتسافر ؟
فنظر سليم وراه وابتسم عند رؤيتها ايوه مسافر علي بكره ان شاء الله
حور وهيا تحول ان لا تكشف امرها وهتفضل قد ايه ؟
سليم بجديه اسبوع بكتير في شوية شغل هحاول اخلصهم وارجع علي طول
“”حور في خاطرها اسبوع بحاله مش هشوفك”””
فحاولت كبت دموعها وقالت طيب وتالين وجدتك !؟
اسر بابتسامه متخافيش هما واخدين علي سفري وانا مش هفضل كتير هو اسبوع بالكتير وراجع..
وبخبث بس في ناس بتتحجج في تالين وجدتي لانهم مش عجبهم حكاية السفر والا ايه ياحوريه؟
حور وقد انقلب وجهها الي اللون الاحمر ايه هما مين ؟وأشارت باتجاه المنزل سلام بابا بيناديلي هشوفو عايز ايه وفرت هاربه من امامه.. فضحك علي خجلها ودخل غرفته
__ وفي اليوم التالي ____
سافر سليم الي الخارج وذهب اسر لشركته
وفي مكان اخر كان يجلس عمه لسليم وباستغراب يعني ايه الشركه جالها مدير جديد والزفت دا راح فين ؟
فأجاب الحارس.. دا اللي سمعنا عنه سعتك
عمه لسليم بصوت عالي يعني ايه انا عايز اعرف هو مختفي فين بأي طريقه والا متلموش غير نفسكم غوروا من قدامي
_وفي الشركة الخاصة بسليم_
كانت هناك بعض الفتيات
الفتاه الاولي انتو شوفتو المدير الجديد فتاه اخري يالهوي علي الحلاوة ياجدعان قمر كان ماشي في الشركة ايبخت شيري هتتنغنغ في الحلاوة لوحدها
في المكتب كان اسر يباشر العمل فدخلت عليه السكرتيرة كانت كما يقول عنها البعض صاروخ ارض جو وعندما كانت تخطو باتجاه ذلك الاسر لم يرمش له جفن حتي انه لم يرفع عينه للنظر اليها
شيري بغضب مكتوم لعدم انتباهه اسر بيه انا السكرتيرة بتاعت المكتب شرفت المكتب يافندم
اسر ونظره عالق في الاوراق التي امامه متشكر ياااااااا
شيري بسرعه شيري سعتك
اسر وهو يرفع نظره اليها متشكر ياشيري من هنا ورايح عايزك تفوقي معايا ورانا شغل كتير اليومين الجايين
شيري بابتسامه اكيد سعتك
فبتسم لها اسر ابعتيلي قهوه لو سمحتي
فابتسمت له شيري ثم غادرت وقامت بطلب كوب من القهوة وفي خاطرها شكلك مش سهل بس علي مين دا انا شيري ، وبعدها قامت شيري بإدخال القهوة وعندما دخلت مثلت انها ستقع وارتمت في حضن اسر في ذلك الوقت كانت تالين اتيه فقد حدثها سليم في المساء وفهمها الامر وعندما كانت ذاهبه لشكر اسر او حجه لمقابلته رأت السكرتيرة في حضنه… تالين بدموع اسر فنظر لها اسر وقد علم انها ظنت خطأ فقام بإبعاد السكرتيرة عنه اما تالين لم تحتمل المنظر فتركت الشركة وغادرت
اسر بجديه تالين استني…
لم تتوقف تالين نعم فهي قد احبته منذ ان رأته في المرة الاوله واعترفت لنفسها انها بذلك فقد تخطت مرحلة الحب رغم قصر معرفتها به فهو اول من دخل قلبها وعندما كانت تعبر الطريق كانت هناك سياره ستقوم بخبطها لكنها فاقت علي احد يقوم بسحبها وضمها بخوف ابعدها اسر عن حضنه وبعصبيه امسك بكتفيها بقوه انتي اتجننتي انتي ازاي تجري بالطريقه دي! لو كان حصلك حاجه كنت هعمل ايه؟ ومن عصبيته لم يلاحظ تلك التي انهارت في يده من البكاء فتنهد حتي يهدأ وقام بضمها اليه وصار يربت علي شعرها حتي تهدأ ..
اسر بخوف عليها اهدي ياروحي متخافيش مش هزعلك تاني اهدي انا اسف خوفي هو اللي كان مسيطر عليا
تالين وهيا تحاول التوقف عن البكاء وبصوت متقطع ابعد عني انا بكرهك
اسر بابتسامه خبيثة وهو ينزل لمستواها وبصوت خفيف بس دا مش باين مكنتش اعرف انك واقع كده ياجميل!
تالين بحزن وانت طلعت متستحقش حبي ليك وقامت بإبعاده عنها
اسر بجديه تالين انتي تعبانة الوقتي تعالي اروحك وبعدين نتكلم
تالين وهيا تنظر اليه وعيونها مليئة بدموع انا مش عاوزه اسمع من شخص زيك اي كلمه انا بحمد ربنا اني عرفتك علي حقيقتك
اسر بعصبيه وبصوت عالي تالين اخرسي وإلا قسما بالله اندمك علي الكلام اللي قولتيه
“””نظرت له تالين بحزن وتركته وغادرت”””
_في المنزل ____
كانت حور جالسه تفكر في من سلب عقلها وكيف صارت تحبه لا تعرف كيف ومتي ، كل ما تعرفه انها احبته …
أما تالين فقد وصلت الي المنزل ودخلت غرفتها وصارت تبكي بكل حرقه وتكسر في البيت وصل اسر ورائها وعندما رآها تدخل البيت قام بركوب سيارته وقبل ان يغادر استمع لمناداة جدتها عليها
فأحزنه الامر ثم صعد سيارته وغادر ….
وصل اسر للبيت وقام بالاتصال علي سليم
اسر بنبره عاديه وصلت بالسلامة الحمدلله !
سليم بابتسامه ايوه انا الوقتي في الفندق
اسر بنبره عاديه هسيبك انا ترتاح شويه وبكره ان شاء الله هكلمك
سليم تمام تصبح علي خير
اغلق اسر الهاتف وظل يفكر في تالين الي ان غفا مكانه
_وفي اليوم التالي____
ذهب اسر الي الشركة وعلامات الغضب ترتسم علي قسمات وجهه وقامت السكرتيرة بفعل الكره مره اخري اسر بغضب اطلعي بره مش عاوز اشوف وشك في الشركة تاني
السكرتيرة وقد سحبت الدماء من وجهها اسر بيه انا اسفه مش هعمل كده تاني ابوس ايدك متطردنيش
اسر بعصبيه وبنبره كالفحيح قولتيلك مش عايز اشوف وشك هنا وإلا متلوميش غير نفسك اطلعي بره..
خرجت من المكتبه مسرعه فغضبه كاسر ،اما أسر حاول الهدوء وانغمس في العمل
وبعد عدت ايام قام اسر بالاتصال علي سليم وبنبره عاديه ايه الاخبار معاك لقيت المحامي ؟
سليم بنبرة حماس قابلته ولقيت كل الي انا محتاجه
اسر بابتسامه لـ فرحته ربنا يعدي الموضوع علي خير ياصحبي
سليم بابتسامه اللهم امين يا شق
___
هل يستعين آسر بأخته حور حتي توضح لتالين سوء فهمها ، ام سيستعين بسليم …. توقعاتكم
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية منزل تجمع به الأحبة)