روايات

رواية ممنوع الرؤية الشرعية الفصل الرابع 4 بقلم فاطمة أحمد أبوجلاب

رواية ممنوع الرؤية الشرعية الفصل الرابع 4 بقلم فاطمة أحمد أبوجلاب

رواية ممنوع الرؤية الشرعية الجزء الرابع

رواية ممنوع الرؤية الشرعية البارت الرابع

رواية ممنوع الرؤية الشرعية الحلقة الرابعة

ظهور الحقيقية..
مروان: انت طلقت مراتك ليلة صباحيتكم؟
معاذ: اللي زي ده متشرفش انها تشيل أسمي
جويرية: وأنا لو أعرف انك حيوان مكنتش حبيتك..
مروان: تعالي معايا يا معاذ دلوقتي يلا هننزل نصلي الضهر في الجامع..
معاذ: مش همشي في حتي لحد ما أهلها يجو ويعرفو بنتهم ام لسان طويل تبقي اياه.؟
مروان: هتيجي معايا وهتصلي ونتكلم يلا
ويشد مروان اخوه معاذ عنوة ويجبرة ان يذهب معه للجامع ويجلس معاذ بجوار مروان وهو تائة ويصلي وهو لا يصدق ما حدث وينهي صلاته ليقبل عليه كل من في المسجد ليباركو له ويهنئة..
وخرج من المسجد ليجلس معاذ مع مروان في منزلهما في شقة مروان الذي تحدث قائلاً: هتعمل ايه يا اخويا؟
معاذ: في ايه؟
مروان: في مراتك اللي طلقتها؟

 

 

معاذ بعصبية: متجبليش سيرتها لو سمحت البني ادمه ده انا بكرهه
مروان: انت بتضحك عليا ولا على نفسك دا انت بتحبها اكتر من روحك يا معاذ دا انا مروان اللي عارف عنك كل حاجه..
معاذ: بقولك ايه يا مروان اطلع من دماغي دلوقتي مش ناقصك
مروان: تصدق اني بدات اصدق كلام مراتك انك مجنون
معاذ: اه انت عايز تاخد قلم علي وشك زيها او زي بتوع زمان
مروان: والله يا حضرة البشمهندس مش هعترض لأنك اخويا الكبير اللي رباني هو اه انا عندي 25 سنه و انت 30 سنه بس ربنا يعلم ان من بعد ابويا الله يرحمه انك انت اللي بقيت مكانه..
معاذ:ربنا يخليك يا مروان وحقك عليا انا مش قصدي بس انا مش مصدق اللي جويرية عملته فيا طيب ليه ضحكت عليا وعرفتني انها بتحبني؟
انا كنت حاسس انها اتغيرت من تلات سنين لما سافرت ورجعت ولقتها بعدت عني نهائي ده حتي يوم ما اتقدمتلها وهي مكنتش فرحانه كنا زي أتنين أغراب يوم كتب الكتاب كانت بتمضي وبتبصم بالعافية
بس انا غبي مفهمتش أن الراجل لما بيحب بيحب طول عمره اول بنت بتدخل قلبه ومبيقدرش ينساها عكس البنت مجرد غيابي عنها كام سنه عرفت وحبت غيري..
مروان: انت مصدق نفسك يا معاذ؟
معاذ: تقصد ايه؟
مروان: يعني انا اول واحد شاهد علي حبكم وعارف جويرية بتحبك قد ايه ومتنساش اني كنت مرسال الرسايل بينكم.. 😂
عايزني بقي دلوقتي اصدق انها في تلات سنين عرفت واحد وحبته ونسيت حب عمرها؟
معاذ: هي اللي قالت ده با بقها

 

 

مروان: بتستفذك يا معاذ مراتك مش خا**ينة ولا بتحب حد تاني وانت بعصبيتك وبسبب عندها بتخسرو بعض وطلقتها؟
معاذ: طيب ليه منعاني عنها.؟
مروان: يعني انا اللي اصغر منك هقولك ليه؟
أكيد خايفه زي أي بنت ..
معاذ: ده مش خوف اني المسها انا عارف جويرية كويس هي اه خايفه بس من أيه انا مش فاهم؟
مروان: يبقي بدل ما طلقتها كنت قربت منها وفهمت فيها ايه؟
ومش هينفع تعرف اهلها اللي حصل وردها ليك تاني يا معاذ
معاذ: ماشي يا مروان بس لحد ما أتاكد انا بنفسي ان هي بتحبني ومفيش حد غيري في قلبها
مروان: طيب اتفضل اطلع بقي صالحه وادعي ربنا انها تسامحك علي مد ايدك عليها وانت عارف ان ده مكنش ينفع..
معاذ: واللي هي عملته وقالته ينفع؟
مروان: خلاص يا معاذ اللي فات مات اطلع صالح مراتك وأفهم هي خايفه من ايه ورجعها ليك تاني..
وصعد معاذ لشقته وكانت جويرية مازالت جالسه علي الأرض بجوار السرير وهي تضم وجهها بين ذراعيها سانده علي قدمها وتبكي وبجوارها علبة علاج

 

 

أقترب معاذ منها وجلس علي قدماه ليلفت انتباه علب العلاج مما دفعه لأمساك شريط العلاج وصدم مما رأه وكانت ادوية مهداءة وظل معاذ ناظراً ل جويرية التي لم تنتبة لوجودة فوضع يدة علي رأسها
لتنفزع جويرية قائله:

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ممنوع الرؤية الشرعية)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى