رواية مملكة ميراث العشق الفصل الثاني والثلاثون 32 بقلم مريم نصار
رواية مملكة ميراث العشق الجزء الثاني والثلاثون
رواية مملكة ميراث العشق البارت الثاني والثلاثون
رواية مملكة ميراث العشق الحلقة الثانية والثلاثون
في إيطاليا..
آريان : قاعد في العربيه ومرجع ضهرو لورا..والجرح بيشد عليه..
مراد : جاب ازازة ميا.. وقال.. أمسك يا آريان. خد المضاد الحيوي ده. وكمان المسكن.
آريان : فتح عينيه..وهز راسه متشكر ياعمي..واخد العلاج..
مراد : لعب في شعر آريان..وقال.. أنت بتشكرني؟ المفروض كلنا نشكرك على اللي أنت عملته.
أنت أنقذت حياة آرين وتالين.. يعالم بنت الجزمه دي كانت منشنه على مين..؟ بس أنت شوفتها إزاي؟
آريان : بألم بسيط.. لما آدم أخد البنات في العربيه.. أنا لفيت ضهري علشان أروح أركب واسوق..
لكن لمحت العربيه.ومنشنه بالسلاح ناحيتنا.. ولما راقبت جهة النيشان..لقيتها على الكرسي الخلفي..اللي قاعده فيه آرين..ومكنتس هلحق أتكلم وقتها وداست ع الزناد..لقيت نفسي وقفت قدام آرين.. والحمدلله أنها جت ع قد كدا..
مراد : بتفكير..الطلقه جت تحت ضلعك وأنت واقف.. و آرين كانت قاعده ف الكرسي..يعني جيسيكا كانت منشنه على قلب آرين..
وانتهد بأريحية.. بجد أنت عملت فينا معروف كبير جدا يا آريان..
آريان : أبتسم.. إيه المبالغه دي ياعمي.. آرين وتالين أخواتي..زيهم زي ليليان بالظبط..وافديهم بعينيا..
فهد : سمع الحوار..وربت ع كتف آريان..وقال.. مش مبالغه يا آريان.. ومراد مكدبش.. أنت فعلاً عملت فيا أنا معروف كبير..و جميلك ده في رقبتي..
آريان : بحرج.. إيه ياجماعه في إيه؟ محسسني إني غريب وعملت حاجه كبيره..
إحنا متعودين إن مفيش حد فينا غريب عن التاني..كلنا واحد.. والبنات متربين معانا..يعني اخواتي واكتر..ولو رجعت بالزمن هعمل نفس اللي عملته.. لكن من غير ما حد يشيل الرصاصه بالجفت والخمرة.. وضحك..
مراد أبتسم..
فهد : أبتسم..وربت ع كتفه..
الكل سمع صوت الإنفجار..وبصوا ع الجسر..
آركان : بدهشه.وقال بفرحه وحماس…الله..وجووول وجووول وجووووول..
الله عليك ياديزل.. الله عليك يبني.. الديزل يفجر ولا يبالي.. عملها حفيد العدوي..عملها حفيد السيوفي.. و
ماتت محروقه هى وأبوها.. خلصنا منها المحروقه..بنت المحروق..حفيدة شمروخ باشا الكبير..
يلا بالسلامه زمانك بتتحمري دلوقتي.. إبليس وقيادات جهنم مبسوطين منك. وهيعملوا معاكي الصح دلوقتي يابنت المحاريق..!!!
تيم : متنح لأركان..وقال..محاريق؟
آركان : ايوه..جمع محروقه وكدا..ماشيها ياعم الدكتور..
تيم : هز راسه بيأس..وقال..عم الدكتور؟ أفضل ادرس أكتر من ١٨ سنه وفي الآخر يقولي ياعم الدكتور..؟!
فهد : باصص علي إنفجار العربية..وقبض على أيديه.. وبدأت نار قلبه تبرد..!!
مراد : هز راسه وقال.. أخيراً..خلصنا من الشر..
آركان : هز كتفه..وقال.. أممم..يعالم.. لسه دور الفهد الاسود مجاش..!! ولا ايه؟ وغمز ل تيم..
تيم : بهزار.خبطه ع قفاه..وقال.. وأنت هتقارن نفسك بالهلاك والديزل..؟! إحنا هنشفولك حتة اكشن كدا صغيره على قدك..!!!
آركان : بتذمر..ومالوا ياعم. أي حاجه إحنا راضيين.. وبعدين بيقولك الأخير ربه كريم..!!
تيم ؛ ونعم بالله..
آركان : بص على البنات..وقال.. آرين وتالين بيكلموا مين؟
تيم ؛ بيطمنوا رينو وماما فريحه..!!
مراد : شاف ملامح فهد..وقال..خلاص يصحبي روق امال..
فهد : بغيظ مكبت.. مش قادر يامراد. أنا اترعبت على البنات..وكمان اسؤ لحظه..لما خلتني أشوفك والقصر بينفجر بيك..
وبعدها كشر عينيه وقال..طيب إزاي أنت قدامي دلوقتي.. وأنا شوفتك بعينيا..؟ عايز اعرف؟
مراد : ربت ع كتفه وقال.. واحنا راجعين..هنجاوب على كل حاجه..بس دلوقتي فوق علشان خاطر البنات..
——————بقلمي مريم نصار.
Автор: Меріам Насар
آرين : بتعجب..الو..مامي.. الو.. الله؟! مش عارفه ليه مامي قفلت؟ أممم يمكن الخط قطع..!!
تيم : خلاص بقى..المهم أنهم اطمنوا عليكوا.
آرين : بتفهم أمم عندك حق..مامي كانت قلقانه جدآ.. وبجد كويس إن باقي العيله متعرفش باللي حصل..
تيم : أبتسم بحيره وقال.. متقلقيش.. أكيد أول ما نرجع بشكلنا ده.. الامبراطور مش بعيد يعلن علينا الحرب..!!!
آرين : بقلق..تفتكر..!!!طيب والعمل..!!!
تيم : رفع حاجبه وقال..ربنا يباركلنا في أميرة آدم..هي اكيد اللي هتلين قلب الامبراطور علينا..
آرين : هزت راسها أيوه صح..
وبعدها بصت ع الطريق ونفخت بخنقة وقالت..هو آدم هيرجع امتى بقى..؟
تيم : طيب اركبي العربيه.علشان متاخديش.برد. وزمانه على وصول..ولو شافك كدا.. أنا مش مسؤول..
آرين : هزت راسها أيوه صح..وهو أصلا متعفرت طبيعي.. وركبت جمب تالين..
تيم : أبتسم بصمت..وقال..متعفرت؟!! اه لو سمعك..؟
تالين : مبتسمه وعينيها على آرين..
آرين : لاحظت..وقالت بعدم فهم..مالك ياتوتا بصالي أوي كدا ليه؟ لأ وكمان مبتسمه..؟!
تالين : رفعت أيدها ع خد آرين وقالت..بسم الله ماشاء الله تبارك الرحمن… آرين بجد انا مبسوطه اوى إني شوفتك من غير الشاش.. بجد بجد أنتي طالعه زي البدر. رجعتي زي الأول اللهم بارك..
آرين : كشرت بتذمر..وقالت..اه..كويس جدا إن حد خد باله إني عامله عمليه..والمفروض أنهم شافوني ومحدش قالي اي حاجه..!!
تالين : ابتسمت وقالت..حرام عليكي يا آرين.. أنتي شايفه الموقف اللي كنا فيه.. ده أشبه بالحرب.. يعني الله يكون ف عونهم..من جهه خايفين علينا..ومن جهه بيواجهه الموت علشانا.. هيفكروا ازاي بقى وقتها انك شلتي الشاش؟
طيب انا معاكي من أمبارح..ومن خوفي راح عن بالي خالص حكاية العمليه.. الموقف اللي كنا فيه..كفيل ينسينا أي حاجه واجهناها قبل كده..
آرين : بتفهم..أنا عارفه كل ده..بس على الأقل آدم كان قالي اي حاجه..منا كنت معاه ف اللانش..
تالين : بإبتسامة.طيب بالله عليكي.. أنتي كنتي فاكره حاجه زي كده؟
آرين : بطفوليه..هزت راسها وقالت..نو نو نو.. أنا كنت ف إيه ولا ايه؟
طيب بصي.. أنا هسامحهم دلوقتي.. لكن لو محدش علق على شكلي بعد العمليه.. أنا بقى هزعل جدآ..وكمان مش هتكلم مع المرعب..وا……!!!
تالين : قاطعتها وقالت.. إيه؟ المرعب؟ مين ده؟
آرين : بتوتر قالت.. أحم..شوفتي بقى اخدتيني في الكلام..ونسيت أسألك على عمتو فريحه.. هي عامله ايه دلوقتى؟
تالين : بعفوية.. دلوقتي أحسن الحمد لله..
مراد : بص في الساعه وقال بزهق..وبعدين آدم أتأخر ليه؟ إحنا لازم نتحرك من هنا..
أكيد الشرطه الايطاليه هتعرف بالانفجار. وهتوصل في أي وقت..وده هياخد وقت معانا..
فهد : أنت مش قولت.. مدير الجهاز ورجالتنا إللي هنا هيتصرفوا؟
مراد : ايوه..وكمان الشرطه الايطاليه..هتكون ممنونه لينا إننا خلصنا على أهم شبكة مافيا ايطاليه.
فهد : هز راسه..وقال..طيب كلم آدم في السماعه.. واستعجله..
مراد : كلمته وقالي.. أنه جاي في الطريق..!!
فهد : باصص قدامه وقال بتعجب..الله.. ما هو آدم جاي هناك أهو..!!
مراد : بإستفهام.. ايوه فعلاً ..بس غريبه.. جاي لوحدو ليه.فين الشاب إللي كان معاه؟ وكمان راجع ماشي على رجليه؟
فهد : دلوقتي نفهم..بس مش ملاحظ ان آدم ماشي على مهله..ولا أنا بتهيألي؟
مراد : بقلق..ممكن يكون من المجهود اللي عمله..؟
فهد : هز راسه. ممكن…!!
تالين : بفرحه.. آرين آرين.. أبية آدم جه هناك أهو..!!
آرين : لفت ليه بسرعه.. والضحكه اترسمت على وشها..وقلبها دق.. لبطل قلبها وقصتها..!!
آدم مراد : وصل.. وقال بجدية..الكل بخير؟
مراد : هز راسه بقلق متداري..وقال.. أيوه اطمن يابني..
آدم مراد : و آريان.؟!
مراد : آريان بخير..المهم أنت فيك حاجه؟ ماشي على مهلك ليه؟
آدم مراد : بلع ريقه بألم..وقال. انا كويس..متشغلوش بالكم..
تيم : امال فين الشاب إللي كان معاك..و أنقذ تالين؟..لازم نشكرو على إللي عمله معانا؟.
آدم مراد : بيحاول مايتألمش..وقال..كان راجع معايا..لكن جاله إتصال مهم.. واضطر يرجع.. وأنا نزلت بمسافه صغيره من هنا.. وأنا شكرتوا بنفسي..
مراد : مسك دراع آدم..وقال مالك يا آدم..؟! أنت مش طبيعي…!!!
آرين : افتكرت الدم إللي على كتفه..وضحكتها اختفت..ونزلت بسرعه..وجريت وقفت قدامه.. وقالت آدم.. أنت كويس..؟
آدم مراد : بتمثيل..هز راسه ليها وقال.. أنا تمام..انتى نزلتي ليه من العربيه؟..يلا روحي اركبي علشان كلنا هنتحرك دلوقتي.. واجبلك لبس غير ده. علشان متبرديش..!!
آرين : هزت راسها لأ لأ.. أنت مش بخير.. وبصت ل فهد..وقالت..بابي. آدم كان بينزف.. انا شوفت الدم بعينيا..صدقوني..
آركان : جه بسرعه وأكد على كلامها وقال. أيوه فعلاً..وأنا كمان شوفت الدم.. أتكلم يا آدم.
الكل واقف مترقب وقلقان ع آدم..
مراد : قلبه دق بخوف..وقال.. أنت اتصبت يا آدم؟
آدم مراد : بتشويش في الرؤية..قال.. لأ. اء.. أنا أنا..كويس. وغمض عينيه ووقع على الأرض…..!!
مراد : بصدمه.. آدااااام…!!!
آرين : صرخت.. آداااااااام.
الكل أتصدم واتفزع… وتالين قلبها دق بخوف كبير.. و آريان بص من العربيه.ونده ع آدم بصدمه.. وحاول ينزل..
مراد وفهد وتيم و آركان جريوا على آدم..
مراد : قلبه هيقف حرفياً..ونزل ع ركبه وقال برجفه.. آدم أبني..؟!
آرين : هزت راسها بعدم تصديق..ونزلت ع الأرض مكانها.. و آركان جري عليها بسرعه..
تيم : بخوف ورجفه.. آدم.. مستحيل يجرالك حاجه… آدم رد عليا..!!!
تالين : نزلت بسرعه وجريت عليه..وصرخت أبيه آداااااام..!!!!!
فهد : قلبه بيدق بخوف.. وشاف الكل مصدوم. وهو مش أقل صدمه منهم..لكن أتصرف بسرعه..
وقعد قدام آدم..وقطع التيشرت بتاعه.. وشاف مكان الاصابه..وكانت في كتفه..والدم متجلط حوالين الشريط اللاصق..
وده كويس جدا لأن الدم المتجلط بيوقف النزيف..
وده اللي ساعد آدم على الاستمرارية. لكن الإرهاق مع الإصابة والمجهود والتفكير. وبسبب كل ده خارت قوته..
فهد : بصوت عالى..علبة الإسعافات يا آركان بسرررعه..
آركان : ساب آرين..وجاب العلبه وقدمها لابوه..
مراد : مسك أيد آدم..وعيونه لمعت بدموع الوجع..
فهد : بجدية..محدش يقلق.. آدم بخير..هو بس مغمى عليه من التعب..
وشاور لتيم..هات العربيه بسرعه.. لازم ننقله لأقرب مستشفى..!!
تيم : قام بسرعه..وركب العربيه وجه لعند فهد..
فهد : بجديه.. مراد.. عايزك تشيل آدم قصادي بخط مستقيم.. أنت فاهم طبعآ..
مراد : هز راسه وقام بسرعه.. و آركان ساعدهم.. وشالوا آدم في الكرسي الخلفي..
فهد : بجدية..انا هسوق.. تعالى جمبي يامراد..وافتح الابلكيشن لأقرب مستشفى..
وأنت ياتيم هات الباقي وحصلوني.. وركب العربيه وساق بسرعه كبيره جدا..
تيم : جري ع العربيه التانيه..وقال تعالى أنت جمبي يا آريان.. وأنت يا آركان اركب جمب آرين.. يلا ياتالين اركبي مفيش وقت..
آرين : دموعها نازله زي المطر.. ومرعوبه.. وبتعيط بشهقات..
آركان : ساعدها وبيطمنها.. وقومها.. وركب جنبها..
آرين : في حضن آركان.وبتعيط بحرقة قلب.وقلبها مرعوب حرفياً..على آدامها..
تالين : حطت وشها بين ايديها وعيطت بوجع كبير. ومش مصدقه إللي بيحصل لاخوها..
آريان : رغم تعبه..بيهون عليهم..
مراد : باصص على آدم..وقال بحزن وخوف.. رصاصه..صح يافهد؟
فهد : قلبه مشغول عليه..و داس بنزين وقال.. آدم بخير يامراد..متخافش..!!!
——————بقلمي مريم نصار.
بعد شويه..وصلوا المستشفى.
.Автор: Меріам Насар
مراد : دخل بسرعه وطلب الطوارئ..والممرضين بسرعه شالوا آدم على الترول..ودخلوا بيه. غرفة الاشعه.. وبدأو في إجراءات الكشف..
مراد رايح جاي بنرفزه وعصبيه وخوف كبير..
فهد واقف قدام غرفة الاشعه.. وقلقان..
تيم : وصل وساند آريان..ودخلوا المستشفى..
تالين : جريت على أبوها..وقالت..بابا.. أبية آدم يابابا..
مراد : خدها في حضنه..وقال..متخافيش ياحبيبتى. اخوكي هيكون بخير.. ادعيله. ادعيله ياتالين..
آركان : ماشي وساند آرين ومحاوطها من كتفها.. وقال. كفايه عياط بقى يا آرين..والله آدم كويس.. والحمدلله أنه لابس صديري واقي.
آرين : بعياط هستيري.. لأ انا عايزه اشوف آدم دلوقتي يا آركان.. أنا عايزه آدم..!!!
آركان : نفخ بتعب..وقال..يارب. يارب عدي الأيام دي ع خير.. تعالي الدكتور خرج من الأوضه أهو..
مراد والكل جري ع الدكتور..
مراد : بقلق.. أبني بخير أليس كذلك دكتور؟
الدكتور : هز راسه..نعم هو بخير.. أنه أصيب بطلق ناري في منطقة الكتف..ومن الجيد إن الطلق الناري لم يستقر في جسده..لكنه اخترق الكتف من الجهه الأخرى وخرجت الرصاصة..سيحتاج فقط إلى نقل دم كتعويض عن الدم الذي فقده.. ويوجد بعض الجروح في وجهه..
والآن يجب علينا أن نذهب إلى غرفة العمليات المصغرة..لتنظيف الجروح وتعقيمها جيداً..
والدكتور شاف شكلهم متبهدل وشاف آريان.. وقال..
وبعد ذلك سنتصل بالشرطه.. لأن من الواضح أن هناك أمر ما كبير .. وانا غير مسؤول..
تيم : بتفهم..حسنا أيها الطبيب..من الجيد أن تسرع في إنقاذ أخي..وبعد ذلك أفعل ما تريد رجاءا..
الدكتور : حسنا.. معذرة..وسابهم ودخل غرفة العمليات..
فهد : طلع فونه.. وأتصل بسرعه على مدير الجهاز..
مراد : قعد واخد تالين جمبه في حضنه..
تيم : شاف آرين. في حضن آركان بتترجف وبتعيط..
آركان : نفخ بخنقه وقال.. آرين أنتي ايديكي ساقعه جدآ..وده من لبسك المبلول من وقت ما كنتي في الميا.. وانا مش عارف اي حاجه في ايطاليا.. وكمان أكيد ماكلتوش حاجه من أمبارح..
وبص ل فهد لكن شافه بيتكلم ف الفون..
تيم : بتفهم.. أنا هتصرف متقلقش..وفتح المحفظه..وشاف الفيزا موجوده..وقال كويس أنها موقعتش.. وبص ليهم وقال..انا هروح أجيب لبس ليهم. و أكل..وجه اتحرك..
فهد : سمع تيم..وبعد الفون بعيد..وقال لتيم.. أنا هجيب لبس للبنات..هات أنت بس اي حاجه علشان مراد ماكلش ولا البنات..
تيم : بتفهم..تمام..
آركان : طيب اجي معاك؟
تيم : هز راسه لأ..خليك مع أختك.. أنا مش هتاخر.. وخرج..
ممرض..ماشي في الطرقه..
مراد : لحظه من فضلك..
الممرض : وقف وقال..هل يمكنني المساعدة؟
مراد : هز راسه.. أجل.. أريد منك أن تعقم جرح ابني هذا.. وشاور ع آريان..
آريان : بزعل علشان آدم..قال..مالوش لازمه ياعمي انا كويس..
مراد : بتعب.. أسمع الكلام يا آريان انا مش قادر أتكلم..
الممرض : حسنا..تفضل معي..
آريان : قام بتعب..
آركان : ثواني يا آرين..وراح ساعد آريان.. وساعده.. ودخل معاه الأوضه..
آرين : قعدت ع الكرسي.. ودموعها نازله زي المطر..وبتترجف..وقلبها حزين جدا على حبيبها..
فهد : قفل..وشافها..وراح قعد جمبها..وضمها لقلبه بحنان.. وقال.. اهدي ياروحي.. آدم هيكون بخير.. الدكتور طمنا بنفسه..
آرين : بعياط مكتوم..هزت راسها..وساكته..
فهد : بص ل مراد وقال..المدير قال هو هيتصرف في كل حاجه..
مراد : هز راسه بشرود..وساكت..!!!
آرين : كحت من البرد..
فهد : قام وقال..تعالى معايا انتي وتالين..
آرين : بعياط.. هنروح فين يا بابي..
فهد : لازم تغيري لبسك ده..تعالوا في محل قريب من هنا أنا شوفته ويارب ألاقي فيه لبس محجبات.. وبص ل مراد.. أروح دلوقتي ولا أفضل معاك..
مراد : بتفهم.. لأ خدهم وروح أنت.. متقلقش عليا..
فهد : ربت ع كتفه وقال.مش هتأخر عليك.. وأخد البنات وراح المحل..
——————بقلمي مريم نصار.
في مصر..في المستشفى..
ياسين وكريم عرفوا من تمارا.. وفرحوا جداً..
رودي : بفرحه..يلا بقى علشان نفطر بالمناسبة الجامده دي..
رينو : شايله آيان في حجرها..وساكته..
فريحه : بتنهيدة راحه.. ألف حمد وشكر ليك يا رب.. بكره الخميس.. أنا هصوم لله..وهطلع صدقات للمحتاجين.. ألف شكر ليك يارب على سترك لبناتي..
رودي : بهزار..ايوه بقى. متنسيش أختك وحياة أبوكي يا شيخه.. أصل الحاله معايا ناشفه..
تمارا : ضحكت..وقالت..عيونا ليكي يا دكتوره رودي.. كفايه حضرتك هونتي كتير جدا على خالتو رينو القمر..وكمان عمتو فريحه..
رودي : بكبرياء..يابنتي انا ربنا خلقني علشان انتشل العيله دي من حزنها..
أنا ديما بحب أضحي.. يلا هعمل ايه بس..بتصعبوا عليا والله..
تمارا : ضحكت.وقالت..اجمل وقت بجد لما حضرتك تكوني موجوده معانا..وكمان چود ومصطفى..وجدو طارق وخالو مراد..مبنبطلش ضحك..
رودي : ربنا يسعد أوقاتنا ياتيما ياحبيبتى.. ويهدي خالتك رينو وفريحه..وياكلوا بقى.. أنا جوعت.. يلا يافريحه بالله عليكم..
فريحه : بتمثيل.. هاكل علشانك حاجه بسيطه.. وبصت لرينو..وقالت..يلا يارينو. الناس دي ملهاش ذنب.. يلا وهنتكلم بعدين..
رينو : بصت ل فريحه..في نظره معناها..لحد أمتى هنعيش في الرعب ده يافريحه..؟!!!
فريحه : ربتت على كتفها. وهزت راسها ليها..وقالت.. علشان خاطر آيان..!!!
رينو : أخدت نفس عميق جدآ..وهزت راسها بالموافقه..
رودي : بمرح..يحيا العدل.. يلا هاتي الفطار ياتمارا بسرعه.. أصل الناس دي مالهاش كلمه..ممكن يتقمصوا في ثواني..ويجوعونا أكتر..
تمارا : بضحكه..حاضر ياحبيبتى.. وجابت الفطار.. وقاعدين بيفطروا..وكل واحد سرحان في عالم لوحدو..
رينو : بشرود..بعد الفطار هنرجع البيت..مالهاش لازمه قعدتنا هنا..
فريحه : بدهشه..بس العيله يارينو..
رينو : بصت ل فريحه..وقالت..تفتكري إن العيله مش هتعرف باللي حصل؟
او أقل حاجه..تفتكري إن لو أتأخرنا أكتر من كدا.. الموضوع هيدخل على بابي؟ مظنش..!!!
فريحه : بحيره..عندك حق..طيب والعمل..ولما يسألونا على البنات هنقولهم إيه؟
رينو : مش عارفه..بجد مش عارفه..
رودي : بتفكير.. أممم بسيطه..قولولهم.. إن البنات راحوا لچود.. لأ لأ..مش هينفع آرين المفروض هتشيل الشاش يبقى إزاي هتروح عند چود..
تمارا : بتفكر..وقالت..طيب إيه رأيكم نقولهم إن الجلسه بعد الساعه ٤ وإن خالو مراد وعمو فهد هيجيبوا آرين وتالين..بعد ما يخرجوا من الشغل..؟
رودي : فكرة جاحده يابت ياتمارا..
رينو : بتنهيدة تعب.. إحنا هنقول كدا فعلا..لكن محدش هيصدق..بس حل مؤقت..
فريحه : سرحت بشرود..وقالت جواها.. لحد امتى.؟ لحد أمتى هعيش في خوف وقلق..ااااه يا الله..!!!
——————بقلمي مريم نصار.
بعد فتره..في إيطاليا..
فهد : جاب لبس للبنات.بعد وقت طويل وراح أكتر من مكان علشان يجيب لبس محجبات ..و آرين وتالين غيروا لبسهم.. لكن واضح عليهم التعب والارهاق.. ورجعوا المستشفى..
تيم : رجع..وجاب أكل.. و آريان خرج من الغرفه بعد ماعقم جرحه..
وفهد ومراد أكلوا بناتهم بالعافيه.. والكل أكل بتحايل من تيم و آريان..!!
——————بقلمي مريم نصار.
الدكتور : خرج وطمنهم على آدم.. وأنه ممكن يخرج دلوقتي.. لكن مش هيخرج لأن الشرطه على وصول.
مراد وفهد والشباب دخلوا اطمنوا على آدم.. وشافوا دراعه متعلق بحامل..وفي مناطق في وشه محطوط عليها ضمادات..زي جبينه..وخدو. ورقبته. ودراعه التاني..
مراد : قلبه حزين على ابنه. وزعلان من صمته وأنه مابيقولش إيه اللي حصله.. وقال بعتاب..حمدالله على سلامتك يا آدم..
آدم مراد : الله يسلمك يا صقر.. وابنك زي الفل متخافش عليا..
فهد : أحسن دلوقتي؟
آدم مراد : هز راسه تمام متقلقوش..
آركان : ياعم وقعت قلبنا..كنت قول والحوت كان أتصرف..ازازة الخمره موجوده والجفت.. غاوي تفرهدنا أنت..
آريان : بضحكه.. لأ ياعم.. أنا مرضاش لابن عمي المرمطه دي.. والكل ضحك..
تيم : بتنهيده..حمدالله على سلامتك يا وحش..
آدم مراد : عيونه ع الباب وقال..الله يسلمك ياتيم.. فين آرين وتالين؟!!
تيم : بتفهم.. أممم. هيدخلوا حالا..
آدم مراد : لأ نادي عليهم.. أنا عايز أشوف آرين دلوقتي..
فهد : من بين أسنانه بغيظ..بجح..!!!
مراد : غصب عنه ابتسم ع غيرة فهد. وقام وقف..وقال..يلا بينا إحنا..والبنات هتدخل..
آركان : ع فكره الشرطه وصلت.. عايزين ننهي الحوار ده علشان نرجع مصر..
فهد : فونه رن وقال..ده المدير..!!! يلا بينا والكل خرج..!!
آدم مراد : افتكر الإستقالة..وسكت لأن إللي حصل حصل..
تالين : دخلت جري..أبية آدم.. وقعدت جمبه. وحطت راسها ع صدرو وعيطت. أبية..يارب كنت أنا وأنت لأ ياحبيبى..
آدم مراد : رفع ايدو التانيه.. وضمها لقلبه..وقال بعتاب..متقوليش كدا تاني ياتالي.. أنتي فاهمه..؟ وبعدين أنا كويس جدا..بتعيطي ليه؟
تالين : اتعدلت. ومسحت دموعها..وقالت. لو تعرف أنا جرالي ايه.. لما شوفتك مغمى عليك..بجد كنت هموت..ربنا يباركلي فيك يا أبية..!!
آرين : خطت خطوه عند الباب..بفستانها الكشميري.
آدم مراد : رفع طرف عينيه مع دقة قلب.اول ما شاف ضيه.. وقال لتالين..ويباركلي فيكي ياحبيبت اخوكي..
آرين : رفعت عينيها لأدم.. وشكله وجع قلبها. واتمنت أنها اللي تكون مكانه..
تالين : شافت أخوها عيونه متعلقه بضيه.. وقامت وقالت بلطف.. الحمدلله اطمنت على حضرتك.. أنا هروح لبابا.
آدم مراد : انتبه.. وأبتسم ليها..وقال..ماشي ياحبيبتى..
تالين : أبتسمت وقالت..تعالى يا آرين..!! وقربت من آدم وباست جبينه..وخرجت..وقفلت الباب عليهم..
آرين : واقفه مكانها.. وانتبهت على صوت الباب..
وجواها مشاعر متلخبطه..بين حب وعشق واشتياق وخوف وخجل وزعل وحزن عليه..ومش عارفه تتصرف..وواقفه تفرك في أيديها..
آدم مراد : حس بيها..ورفع ايدو ليها وقال تعالى يا آري..!!!
آرين : كأنها أخدت الأذن..وجريت عليه..واترمت في حضنه وعيطت..
آدم مراد : أتألم..لكن رفع ايدو وضمها لقلبه بحب كبير..وغمض عينيه..وقال بحنان..متعيطيش..
آرين : بشهقات ورفض.. لأ يا آدم لأ هعيط علشان أنا خوفت عليك أوي..خوفت أوي..
أنت ليه مقولتش إنك اتصبت يا آدم ليه؟ أنا شوفت الدم.وسالتك لكن أنت قولت إنك كويس..ليه بتعمل كده يا آدم ليه؟
أنا قلبي كان هيقف من الخوف عليك.. أنت عارف إني مقدرش أعيش يوم واحد من غيرك.. أنا زعلانه منك أوي يا آدم..زعلانه ومش عايزه أكلمك تاني..
آدم مراد : أبتسم..وطلعها من حضنه. وبيتأمل في ملامحها وهي بتتكلم..وحط أيدو ع خدها..وقال.
هشش. انا كويس قولتلك..
آرين : بصوت متقطع.. لأ أنت وشك كله بايظ خالص..
آدم مراد : وانتي وشك زي لمعة الزُمرد..!!!
آرين : بحرج..نزلت وشها في الأرض..وقالت بزعل طفولي..كويس إنك لسه فاكر..
آدم مراد : رفع دقنها وقال.. أوعى تكوني فاكره إني نسيت.. مع إني قولتلك قبل كدا.. إن كل ده مايهمنيش.. كل إللي يهمني روحك وحركاتك وبرائتك وعفويتك..غير كدا صدقني مفيش حاجه تلفت قلبي..
آرين : قلبها دق..واتوترت.. أحم..اء..كل ده جميل وكل حاجه..بس يهمني رأيك بعد العملية والجلسات..
آدم مراد : قولتلك. أنتي زي لمعة الزُمرد..و قمر..و كل حاجه فيكي تشبه السحر..!!
آرين : وشها بقى أحمر جدآ..وبلعت ريقها بتوتر..اء.. أحم ميرسي..
وحبت تغير الموضوع..وقالت..المهم أنت كويس دلوقتي؟ قصدي يعني الجرح بيألمك؟
آدم مراد : أبتسم..وبعدها ضحك بصمت..!!!
آرين : عوجت بوقها وقالت جواها.. هو بيضحك ليه؟ معقول جمالي جننه..ولا يمكن حد خبطه على راسه. اه ممكن..
وبعدها قالت.. إيه اللي بيضحك بقى..
آدم مراد : بضحكه. افتكرت كلامك عن الروايات..
آرين : شهقت بدهشه..وقالت صح يا آدم. نسيت أسألك.. أنت جيت إزاي؟ احكيلي بقى..
آدم مراد : شاف الفضول في عينيها..لكن قال.. اول ما عرفت.. ركبت الطياره الخاصة.. وا…..!!!
آرين : قاطعته بشهقه..وقالت..واو بجد.. طيب وعملت ايه بقى بعد كده؟ اكيد رميت نفسك فوق القصر من الطياره مش كدا؟
واستنى استنى.. أقولك أنا.. وبعد كده قتلت كل الحرس.. ولما مالقتنيش في القصر.. ركبت الحصان..اء..قصدي الريس..وقتلت اي حد يظهر قدامك..لحد ما وصلتلي على اليخت واو هيرو بجد..!!!
آدم مراد. : هز راسه بيأس.. وقال. ده إللي انا بقول عليه..بطلي تقري روايات هندي وخيال علمي يا آرين..
آرين : بتذمر..في ايه بس..هو انا قولت حاجه غلط؟
آدم مراد : كل حاجه قولتيها غلط..والمشكله إني.. قدامك أهو متصاب وفي المستشفى..
أنا فعلا جيت في طياره خاصه.. لكن من المستحيل إني أواجه لوحدي وخصوصاً إن الخصم ماسكني من أيدي اللي بتوجعني..وهي انتى وتالين..
يا آرين أنا عايز اوصلك فكرة إن أنا في أي مأمورية ممكن أواجه لوحدي.. لأن مفيش حاجه مخوفاني.. لكن المرادي تختلف.. لأنكم مخطوفين.. ومعرفش مكانكم..
أنا منكرش إني كنت زي المجنون.ومش شايف قدامي..
وكنت هنفذ زي خيالك الواسع ده. وكنت على استعداد إني أدمر كل حاجه قدامي حتى لو التدمير ده دمرني معاه بس تكونوا انتوا بخير..
والنتيجه أكيد هتكون في خسارة حد فينا.. لكن لما الكل اتحد وحطينا أيدينا في أيد بعض.. كملنا بعض.. وخرجنا بخير واطمنا عليكم..
مفيش حاجه اسمها بطل ينقذ البطله في وسط النار. ومئات الحرس لوحدو. فهمتي يا آري..؟
آرين : هزت راسها بأقتناع.. أممم فهمت..وفعلاً عندك حق.. المهم دلوقتي إنك بخير يآدم.. ومحدش خسر حاجه الحمد لله..
آدم مراد : افتكر الإستقالة..وهز راسه ليها وقال بتنهيده.. فعلاً محدش خسر حاجه…!!!
آرين : بصت ف عينيه وقالت.. شكراً..
آدم مراد : كشر عينيه وقال على إيه؟
آرين : على إنك رجعتني لعيلتي اللي بحبها من تاني..
آدم مراد : مسك كف أيدها وقال.. شكرا دي تقوليها لأي حد غيري.. أنتي مسؤوله مني.. وأنا معملتش غير الطبيعي.. وصدقيني يا آرين.. إني استحاله اسيبك أو اخليكي تتعرضي للي حصل ده تاني..
على قد ما في نار جوايا..على قد ما أنا مستريح إنك متأذتيش.. لأني وقتها مكنتش هعرف أنا ممكن أعمل ايه؟
آرين : أبتسمت بحب وسعاده.. وقالت جواها بحبك اوى اوى يا آدم.. أنا بعشقك اوووووي..
آدم مراد : مسد ع خدها..وقال.. وأنا كمان بحبك..
آرين : تنحت وفتحت عينيها بدهشه…وهمست بتيه أنت سمعتني يا آدم..؟!
آدم مراد : بمكر..بتقولي حاجه ياضي آدم..؟!
آرين : ها..؟! احم لا لأ مقولتش حاجه خالص..
آدم مراد : أبتسم..
آرين : بتوتر..قالت..يلا علشان لازم تاكل.. وجابت الأكل.. وقعدت قصاده..
آدم مراد : بمكر..يلا..
آرين : بتلعثم..يلا ايه؟
آدم مراد : أكليني.؟ انتي مش شايفه ايدي اليمين في الحامل؟
آرين : بحرج..اء.. أحم..اه.. انا ممكن انادي لتالين. تساعدك أو……!!!
آدم مراد : بخبث..وليه تالين..؟! خليكي انتي وأنا هرن الجرس للممرضه..وهى تيجي تأكلني..
آرين : بغيره..صكت ع أسنانها بغيظ..ومسكت المعلقه..وقالت.. خليها بس تقرب منك.. وأنا هخليها أول ضحيه في المستشفى دي.. لأ هخليها أول ضحيه في إيطاليا كلها..
آدم مراد : رفع حاجبه وقال.. طيب مين هيأكلني..!!
آرين : بغيظ.. من هنا ورايح محدش هيأكلك غيري.. واتفضل.. واكلته بنرفزه وعصبيه..
آدم مراد : بياكل..ومستمتع بغيرتها..
Автор: Меріам Насар
بعد شويه..
آركان : خبط. ودخل. وقال. آدم باشا.. العربيه وصلت وهنطلع ع المطار يلا بينا؟
آدم مراد : هز راسه يلا بينا…!!!
——————بقلمي مريم نصار.
بعد الضهر.
فيلا العدوي..
مريم : بتعجب.. طيب انتوا جيتوا لوحدكم ليه؟ فين البنات..؟!
تمارا : بلعت ريقها بتوتر وبصت لرينو وفريحه..
فريحه : بتنهيدة حزن.. هما..البنات..اصل.. أصل هما في المستشفى..وا… وهيرجعوا مع تيم ومراد وفهد.. وهما راجعين..
آدم :………….!!! ساكت ومتابع ردود أفعال البنات.
مريم : بعفويه..ع خير إن شاء الله.. من أمبارح وانا ربنا إللي عالم بحالي..بس دلوقتي اطمنت شويه لما شوفتكم..ويوصلوا بالسلامه إن شاء الله..
فريحه : بشرود إن شاء الله..
رينو : شايله آيان وساكته……!!!
آدم : مط شفايفه اممم..وقال.. طيب بصراحه انا أحفادي وحشوني. إيه رأيك ياحبيبتى. نتصل على آرين نطمن عليها..؟!!!
رينو : شهقت بهمس..
فريحه : بصت ليه بدهشه..
تمارا : حطت ايدها ع بوقها..
آدم : كشر عينيه بِشك..
مريم : ياريت يا آدم..ده حتى أمبارح قالوا إن آرين وتالين ناموا بدري..وحشوني أوي بجد..
آدم : عينيه ع فريحه أكتر واحده… وشكه اتحول ليقين.. وسرح بتفكير..وبيربط كل أحداث امبارح ببعض..وقال جواه..كدا يبقى في خطر عيلتي بتواجهه..!!
وقال..حاضر ياروحي.هكلمهم بس اديني شويه وقت ونكلمهم..
وصحيح يامريم.. أمبارح قولتي إنك بمناسبة سلامة حفيدتك آرين. هتوزعي مبلغ للبنات اللي في المطبخ.. أنا بقول إنك تفرحيهم دلوقتي..ولا أنتي شايفه إيه ياروحي؟
مريم : بشهقه..اه عندك حق والله يا آدم.. أنا فعلا قولت كدا..والخير ميتأجلش أبدا.. أنا هطلع أجيب الفلوس من فوق..
تمارا : خليكي انتي ياماما. استريحي وأنا هطلع..
آدم : أبتسم وقال..وهي اميرتي كبرت؟ أميرتي دايما شباب.. انتوا عواجيز وعايزين اللي يساعدكم..
مريم : ضحكت وقالت.. طول عمرك بتحب تجبر بخاطري..
آدم : بس دي حقيقه ياروحي..عمري ما فكرت اجاملك..
مريم : ربنا يباركلي فيك ويديمك تاج فوق الراس.. وقامت وقالت..خليكي انتي ياتيما ياحبيبتى.. أنا هطلع.. واتحركت..
تمارا : بلعت ريقها بتوتر من نظرات جدها ليهم.. وفهمت جدها أتصرف بالشكل ده ليه..
آدم : باصص ليهم بنظرات ناريه..ومستني مريم توصل الجناح..
رينو : بتهرب من نظرات أبوها..وشكها اتحول ليقين..
فريحه : اتوترت..وقامت وقالت بلخبطه..اء.. أنا هطلع اغير وا…….!!!
آدم : بهدوء.. آرين آخر جلسه ليها كانت أول أمبارح.. آرين المفروض تكون موجوده هنا أمبارح..
لكن إللي حصل إن رينو وفريحه وتمارا. راحوا عند آرين..ومش بس كدا.. وكمان طارق قالي إن رودي معاكم..
وفاجأة مراد وفهد يطلعوا تدريب.. لأ وكمان آدم حفيدي اللي لسه نقيب هيروح معاهم التدريب..
أممم ممكن يكون تحت التدريب.. إحتمال..!!!
لكن ياترى كريم كان فين أمبارح طول الليل؟ وياسين..؟! ياسين ممكن نقول ورديه.. لكن كريم؟ مش موجود في الشركه..
وبص لتمارا وقال.. وحفيدي آريان.. رئيس مجلس إدارة مجموعة العدوي.. مارحش الشركه انهردا..!!!
طيب معقول راحت عليه نومه لحد دلوقتي؟ ولا هو كمان مش موجود في الفيلا..؟!
طيب تيم..؟! ميرو قالت من شويه أنه أخد باسبور السفر.. يبقى كدا كل حاجه واضحه ومفسره نفسها. عيلتي بتواجهه خطر أنا مش عارفه…؟!
وبصلهم وبص لرينو بالتحديد..وكمل بحزم.. عايز اعرف ايه الحكايه.. وإلا…؟!
رينو : غمضت عينيها وقالت.. فعلاً يابابي..كان في خطر حقيقي..لكن دلوقتي الحمدلله الكل بخير..؟!
آدم : بصلهم بعتاب ولوم وضيق حقيقي وساكت مستني يتكلموا…………..!!!
فريحه : قعدت بتعب..وقالت.. إحنا إسفين يابابا..لكن كنا مجبورين على السكوت..علشان خاطر ماما مريم ومامي..!!
آدم :……….!!!
تمارا : خافت من ملامح جمود جدها..وقالت بخوف.. أنا هقول لحضرتك على كل حاجه.. وبدأت تحكي كل حاجه تعرفها عن اللي حصل…………!!!
آدم : قاعد وبيسمع ا تمارا وفريحه ورينو.. وباصص قدامه بشرود…………!!!
Автор: Меріам Насар
الساعه ٦مساءا
مريم : بدهشه..متقولي يا آدم..ايه مناسبة الحفله وكل الزينه والانوار دي..
آدم : بتمثيل الهدوء.. حفيدتك على وصول.. وبعدين دي مش حفله كبيره يعني..ده إستقبال يليق بأحفادي..
مريم : أبتسمت وقالت.. لأ بس بجد الفكره عجبتني جدا.. تعيش وتفرح قلبي ديما يا أمبراطور قلبي..
آدم : أبتسم..وباس راسها وقال.. وجودك جمبي أكبر حياة يا أميرتي..!!
مريم : بإبتسامة حب..ربنا يديمك سند.. قولي بقى. أنت بعت زين فين كدا؟
آدم : مسد ع ضهرها وقال..مشوار يخص شغله ياحبيبتي.. متقلقيش.. قومي بقى البسي علشان ننزل لأنهم ع وصول..
——————بقلمي مريم نصار.
في الطريق..
مراد : قولي بس يازين أبوك قالك إيه بالظبط؟
زين : هز كتفه..وقال..والله يامراد مقاليش غير. خد شنطة الهدوم دي..وروح هات أخوك وفهد وأحفادي من المطار.. ويغيروا لبسهم قبل ما يدخلوا المملكه..
مراد : خبط ع خدو..وقال الله..!!! وبص ع فهد وآدم وقال.. الحج شكله عرف كل حاجه ياشباب..
زين : أنا عايز أعرف..ايه إللي مخرشم وشك أنت وهو كدا.. وآدم إيه إللي حصل معاه لكل ده؟
وبعدين آرين وتالين معاكم في المطار ليه؟ لأ وكمان تيم و آريان و آركان.. متقولوا في ايه يا جدعان..!!
مراد : نفخ بخنقه وقال..هتعرف كل حاجه لما نرجع ع البيت.. أستر يارب..
آدم مراد : بيفكر لما جدو يعرف أنه استقال.. ونفخ بخنقه أكبر..!!!
زين : بفخر.. لأ بس بجد البت آرين الله أكبر عليها.. الواد تيم طلع فنان..
بس برضوا معرفتش ليه آرين وتالين كانوا معاكم في المطار……؟!
——————بقلمي مريم نصار.
بعد شويه..
الكل وصل ومنهم جزء راح فيلا تيم وكل واحد دخل أخد شاور وغير هدومه..وخايفين من مواجهة الامبراطور..
و آريان راح ع بيته..وشرح لتمارا كل حاجه.. وتمارا شافت جرح آريان. وخافت جدا.. لكن آريان طمنها..
أما تيم شرح كل حاجه لميرو.. إللي مصدومه حرفياً.. إن أختها الصغيره اتخطفت.. وأخوها آدم اتصاب.. وعيطت.. لكن تيم قدر يحتويها.. وبالرغم من كل إللي حصل.. إلا إن ميرو جواها مبسوط وفخوره من تصرف تيم.. وأنه قدر يتصرف بحكمه…!!!
بعد شويه.. الكل راح على فيلا الامبراطور..!!! ماعدا الديزل..
زينب : البهوات وصلوا بالسلامه.. لكن زينب أتصدمت من شكل آدم مراد لما شافته في الجنينه والجروح اللي في وش فهد وتيم.. لكن خافت تتكلم من ملامح آدم…
مريم : نازله..
فريحه ورينو واقفين وجواهم لهفه واضحه جدآ..
آرين : دخلت الفيلا بسرعه..
رينو : شافت آرين..وضحكت بدموع الفرح وقالت.. آرين حبيبتي..
آرين : بفرحه جريت عليها..وقالت..مااامي.. وحضنوا بعض بفرحه وعياط..
مريم : كشرت عينيها بعدم فهم وقالت..الله..؟ هي آرين ورينو بيسلموا على بعض كأنهم ماشفوش بعض من سنه؟ مش كدا يا آدم؟
آدم : بحكمه.. طبعاً ياروحي لازم تسلم عليها بالشكل ده.. المفروض إن آرين فكت الشاش من شويه.. يعنى كأن آرين بالظبط كانت مسافره ولسه راجعه.. ولا ايه؟
مريم : بأقتناع عندك حق..بس ايه اللهم بارك..حفيدتك زي القمر ماشاء الله..
فريحه : فتحت أيديها..وأخدت تالين في حضنها.. بفرحه ودموع..
آدم : قبل ما مريم تتكلم..قال.. تعالى نستقبل أحفادك.. ونزلوا..
مراد : داخل ومش عارف هيتصرف إزاي..وخايف على زعل أبوه..
وفهم ليه إن ابوه خلاهم يغيروا لبسهم المتبهدل مكان الضرب والدم اللي عليه.. علشان أميرة آدم متتخضش من شكلهم..
وكل القلق من مواجهة أميرة آدم..بحفيدها آدم مراد..!
رينو : مسكت وش آرين..وضحكت بسعاده وقالت.. ماشاء الله زي القمر يا آرين..رجعتي زي الأول ياحبيبتى..
آرين : بفرحه.. أيوه يامامي..بجد انا مبسوطه اوى..
فريحه : حضنت آرين..وقالت حمدالله على سلامتك ياحبيبتي..
رينو : أخدت تالين في حضنها..وقالت حمدالله على سلامتك ياقلب عمتك..ورفعت عينيها وشافت فهد داخل بيدور عليها.. وبصت بعيد وتجاهلته تماماً..
فهد : شاف نظرتها.. واستغرب جمودها.. وأنها مسلمتش عليه..
آيان : شاف آرين أخيراً..وصرخ بجنون وقال.. الين..الين بيبتي…وجري عليها..
آرين : شهقت بفرحه..وشالت آيان وحضنته بقوه وقالت.. آياااان روحي روحي من جوه قلبي أنا أتكلم ياناس..كنت وحشني أوي..
آيان : ببراءة الأطفال. باس خدها..وقال بفرحه..الين بيبتي..
مريم : بفرحه.. آرين نور عيني.. ألف حمد لله على السلامه ياحبيبتي..
آرين : نزلت آيان..وجريت ع جدتها..وحضنها وحست بالأمان.. وقالت بدموع. وحشتيني اوي اوي ياماما..
مريم : طبطبت على ضهرها.. وقالت.. وأنتي أكتر يانور عيني.. وريني وشك كدا.. وطلعتها من حضنها..ومسكت وشها بايديها.. وقالت..تبارك الخلاق فيما خلق.. اللهم بارك سبحان الله ربنا خلق لينا الداء والدواء.. رجعتي زي ماكنتي يانور عيني.. ولا هشوفك زعلانه تاني..مبارك علينا رجوعك بالسلامه ياحبيبتى..
آرين : باست على أيدها وقالت..ربنا مايحرمنيش منك ابدا يا أجمل ماما وناناه في الدنيا.. وبصت لجدها..وضحكت بفرحه..وقالت بابا آدم..!!!
آدم : فتح أيديه بإبتسامة حب..وقال. حبيبت جدها..
آرين : اترمت في حضنه..وغمضت عينيها..
آدم : ضمها لقلبه بحنان..ورفع عينيه بنظره غامضه لمراد وفهد..
فهد ومراد بصوا لبعض..ومتوترين من جواهم..
مريم : سلمت على تالين بحب كبير..
آرين : طلعت من حضنه..وباست على أيديه..وقالت. وحشتيني اوي يابابا..
آدم : بص على ملامحها.. وأبتسم..وباس جبينها وقال.. وأنتي وحشتيني اوي ياقلب جدك.. وشاور لتالين..وضمها لقلبه.. وضم معاها آرين..وخدهم في حضنه..
والحقيقه إن آدم قلبه مش مصدق أنه شايف عليته قدامه بخير..وكان خايف ع أحفاده.. ورفع عينيه على الباب ومنتظر دخول الامبراطور الصغير…!!!
ريتال : جت وسلمت عليهم..
مراد : وقف جمب فريحه..وقال عامله ايه دلوقتى يافريحه..؟!
فريحه : بزعل حقيقي وجمود.. الحمدلله.. وسكتت..
مراد : أستغرب أنها حتى متطمنتش عليه..؟!!!
فهد : سلم ع مريم.. عامله ايه ياحبيبتى..!
مريم : اتخضت وقالت.. إيه ده يا فهد يابني؟ إيه اللي ف وشك ده؟
فهد : بص ل مراد..ومحتار..
آدم : بهدوء..هو مش قالك أنه كان في التدريب؟ أكيد كل ده من التدريب..مش كدا يا فهد.؟!
فهد : هز راسه بتوتر.. أحم أيوه فعلاً ياعمي.. وبص ل مريم.. وقال..متخافيش علينا.. إحنا كلنا بخير.. وشال آيان إللي جري عليه..
مراد : سلم ع مريم..وجه يسلم على آدم.. وقال. احم عامل ايه يابابا؟
آدم : بعدم إهتمام..تمام ياسيادة العقيد..!!
مراد : هرش في قفاه..وعرف أنها حرب صامته فوق دماغهم..
تيم : داخل..!!
مريم : فتحت عينيها بزهول وقالت..تيم إيه الجرح اللي ف وشك ده ياحبيبي..
تيم : بحيره.. أصل..!!
آدم : ………….!!!
تيم : بلع ريقه..وبص ليهم.. ومش عارف يقول مبرر لجروح وشه..
آركان : أنقذ الموقف ودخل بطريقته.. قبل آدم وقال بمرح..سلاموووو عليكوووا يابشر..
رينو : قلبها دق وضحكت بسعاده..وقالت آركان.؟!
مريم : ضحكت وقالت . آركان نور عيني..
تيم : نفخ براحه..وراح بسرعه وقف جمب ميرو. وحمد ربنا إن آركان دخل في الوقت المناسب..
آركان : سلم ع رينو..وكل العيله. ومريم سألته. أنت جيت امتى ياحبيبى؟
آركان : بمكر.. لسه جاي حالا..قولت لنفسي إيه بقى؟ أنت هتفضل قاعد في الكليه كدا.. واختك هتفك الشاش انهردا؟ لأ ماينفعش طبعآ..قومت واخد شنطتي على كتفي وجيت جري ع هنا.. اومال فين البت آرين اومال؟
آرين : قالت جواها..ممثل من الدرجة الأولى.. وقالت بملل.. أنا أهو.وراك يا آركان…!!!
آركان : لف ليها..ومثل الدهشه والانبهار..وقال. ينهار اسوس.. إيه يابت القمر ده معقول دي أنتي؟.. احلويتي أوي ماشاءالله.. لأ بجد ياريتك اتحرقتي من زمان..!!!
آرين : شهقت..وبصت ل رينو..شافتها بتضحك على آركان.. وقالت بصوت واطي بغيظ.. أنت مستفز..
آركان : قرب منها وحضنها بتمثيل..وهمس ف ودنها ببرود.. فاشله في كل حاجه..طيب مثلي على الأقل.. ولا البعيده صفر في الذكاء..
آرين : صكت ع أسنانها بغيظ مكبت..وقالت أنت بارد جدا..وسع كدا..وخرجت من حضنه..
آركان : بيضحك عليها..وشاف آيان..وفتح أيديه ليه وقال.. آيو حبيب قلبي..
آيان : جري عليه..وقال. آكان.. آكان..
آركان : ضحك بفرحه..وشاله وباسه..وقال. إيه ده.. أنت نطقت.. ألف مبروك.. أسمي آركان..
آيان : آكان..
آركان : بتريقه أكان لديك أي حسابات بنكية ههههه.
آرين : بغيظ..دمك بارد..
آركان : ببرود..تاخدي شوب تبلي ريقك.. أنتي جايه من خطف وهفتانه..!!!
رينو : خلاص بقى يا آركان..!!
ميرو : سلمت عليهم وباركت ل آرين..
فريحه : بقلب أم.. آدم أبني فين؟
آدم مراد : داخل وجواه متردد..لكن قال.انا موجود يا أمي..!! —–
فريحه : بقلب أم.. آدم أبني فين؟
آدم مراد : داخل وجواه متردد..لكن قال.انا موجود يا أمي..!!
فريحه : فتحت عينيها بصدمه..وحطت أيدها ع قلبها..!!!
مريم : اتصدمت..ورجعت لورا..وهزت راسها بعدم أستعياب..
رينو : بصت ل آدم..وشريط زكرياتها مع فهد بيتعاد تاني قدام عينيها..وعيونها متثبته ع آدم وفيها دموع متحجره.. وفهد متابع ردة فعل رينو..!!!
آدم : بص ع آدم..ومعملش أي رد فعل..!!!
فريحه : جريت عليه برجفه وعياط.. آدم أبني؟ إيه اللي جرالك.. وضمته في حضنها..
آدم مراد : ضمها لقلبه وقال.. أنا بخير اطمني يا امي. مفيش حاجه..
فريحه : طلعت من حضنه.. واتأملت ملامحه إللي اتغيرت من الجروح إللي ف وشه.. وبصت ل مراد وفهد بعتاب ولوم كبير..كأنها بترمي اللوم عليهم..
آدم مراد : خلاص يا أمي والله أنا بخير..
مريم : عيونها لمعت بدموع متحجره..ورجعت لورا بصدمه..وقعدت بتعب مكانها…
الكل أنتبه وجري عليها بسرعه..
آدم : قعد جمبها بقلق..وقال. مريم..!!
مراد : بخوف.. أمي مالك يا أمي..والله كلنا كويسين..
زين : بخوف.. مالك يا أمي..حاسه بحاجة؟!
البنات اتخضت.
مريم : عينيها متعلقه بحفيدها ومبتردش ع حد..
آدم مراد : قرب منها..ونزل ع ركبه ونص قدامها.. ومسك أيدها وباس عليها..وبصلها وقال.. ماما أنا كويس جدا صدقيني..!!!
مريم : برجفه مسكت وشه بأيديها.. ودموعها عرفت طريقها..
آدم مراد : حط ايدو ع أيديها وقال..والله العظيم انا كويس..حفيدك مش ضعيف للدرجادي..
مريم : هزت راسها بدموع..وقالت بوجع..قلبي عمره ما كدب عليا أبدا.. قلبي كان حاسس.. روحي كانت بتتسحب مني. قلبي مكدبش عليا..وعيطت..واخدت آدم في حضنها..
الكل أتأثر.
آدم : عينيه على ولاده في نظرة عتاب كبيره..!!!
آدم مراد : طلع من حضنها.. وأبتسم وقال..طيب بما إن قلبك مابيكدبش عليكي..المفروض يقولك إن حفيدك زي الفل.
مريم : بقلق بالغ.. إيه اللي جرالك يانور عيني.. إيه اللي حصل معاك..
آدم مراد : ابدا مهمه بسيطه جدا..وعدت ع خير..
مريم : هاتتكلم.
آدم : وقف بخنقه..خلاص يامريم.. أحفادك قدامك.. وآدم بخير. نحمد ربنا بقى..
مريم : هزت راسها وقالت.. الحمد لله…
آدم مراد : قام..ووقف قدام جدو..وباصص في عينيه..
آدم : بصله بهدوء..وربت ع كتفه..ومتكلمش..!!!
آركان : شاف الجو متوتر..وحب يغير المود.. وقال. الله. إيه ياماما مريم..هو مفيش غير آدم ولا إيه؟ انط من ع السجاده يعني علشان تقلقي عليا؟
الكل أبتسم..
مريم : بحنان..كلكم في قلبي واحد يا آركان ياحبيبي.. ويارب ماشوف فيك حاجه وحشه ابدا..
آركان : حبيبة قلبي.. والله العظيم جعان..مفيش أكل ولا إيه؟
مريم : أبتسمت..حالا ياحبيبي.. وبصت ل آدم مراد.. وقالت..حاسس بتعب يانور عيني؟
آدم مراد : باس جبينها وقال.. أنا زي الفل متخافيش عليا..
——————بقلمي مريم نصار.
بعد شويه..
آريان جه مع تمارا..وبيحاول يمشي ثابت علشان ريتال ومريم وكمان جدو وزين..محدش يخاف ويقلق..
الغدا جهز..والكل اتغدا. لكن فريحه ورينو مش طبيعين أبدا..ومتجاهلين مراد وفهد..ومراد وفهد مستغربين..
أما آدم ساكت تماماً وكأنه طبيعي جدا..وده موتر البعض..
وزين إللي بيحاول يفسر كل حاجه..لكن لازم حد يتكلم..
آدم : بهدوء.. بقولك ايه ياروحي؟
مريم : نعم يا آدم..
آدم : إيه رأيك لو تاخدي آرين وتالين وتفرحيهم بالهدايا اللي أنتي جبتيها ليهم..
آرين : بمرح..واو بجد.. ماما مريم جابت لينا هدايا..
آدم : أبتسم..طبعا ياحبيبتي..جابت ليكي ولاحفادي البنات كلهم.. يلا خدي تالين واطلعوا وسيبوني مع الشباب شويه..
مراد وفهد و آدم مراد وتيم و آريان و آركان.. حرفياً خافوا..!!
آرين : بحماس..يلا بينا ياماما..وعايزه أشوف كل الهدايا بليييززز.
مريم : ضحكت.و قامت. وقالت..وماله تعالى واختاري إللي يعجبك.. تعالى أنتي كمان ياتوتا.. وخدتهم وطلعوا..
آدم : رفع فنجال القهوه..وشرب..وقال بحزم.. مين اللي هيتكلم..!!!
الكل بص لبعضه..واختاروا مراد..!!
مراد : بتوتر.احم. بابا..اء.بابا هو إللي حصل….!!
آدم : مط شفايفه اممم. إللي حصل إنك كنت في التدريب..ورينو وفريحه مع أحفادي في المستشفى. وبص لتيم وقال..والدكتور زوهير ياترى بعت العلاج يادكتور تيم؟
تيم :….. أحتار ومش عارف يرد….!!!
آدم : لاريان.. وأنت ياحفيدي. المفروض إنك تكون في الشركة..ياترى إيه سبب إنك متروحش..!!!
آريان : بلع ريقه وبص ل آدم مراد..!!
آدم : بص ليهم كلهم وقال.. إيه السكون ده؟ واضح إن الموضوع كبير..!!!
فهد : شاف حيرة الكل..وقال..مع احترامنا كلنا ليك ياعمي.. لكن حصل مشكله كبيره..بس والله وقتها خوفنا ع الكل. وإن حد ممكن يجراله حاجه لاقدر الله..
زين : حس بمراد..وقال.. أنا آسف لتدخلي ياحج.. أنا طبعاً مش فاهم حاجه..لكن لو نسمع منهم هنفهم كلنا..
مراد : اتشجع.وقال..وحضرتك ديما بتعملنا.. إننا نكون قد المسؤولية..
تيم : بحرج.. أنا آسف يا بابا..بس حبيت أكون ولو جزء بسيط من شخصية حضرتك..
آريان : صدقنا مش معنى إننا خبينا حاجه زي دي..يبقى مش مهتمين.. بالعكس إحنا يهمنا سلامة حضرتك قبل أي حاجه..
آركان : آسف ممكن أتكلم وأقول.. خلاص بقى يا بابا المسامح كريم..والله غرضنا كلنا حماية العيله..
آدم :……..!!!
زين : بص لابوه..وبص للشباب..وهمس..اخلصوا اتكلموا..
آدم مراد : بثبات.. آرين وتالين اتخطفوا أمبارح الصبح من المستشفى..من خلال مافيا منظمة إيطالية. وده بيرجع لمامورية قديمه من شغل بابا وخالى فهد..
زين : فتح عينيه بصدمه..وهمس إيه؟ اتخطفوا؟
فهد : بتنهيدة.. مأمورية جيسيكا إللي بسببها دخلت أنا في غيبوبه ومراد اتصاب..
مراد : وطبعاً حضرتك عارف.. إننا ف الوقت ده مكنش فينا عقل نفكر..
كان كل تفكيرنا إزاي نرجع بناتنا.. ولو أمي عرفت بحاجه زي دي..مش هتتحمل.. وكمان ماما رنا..وعمي طارق وخصوصاً أنه بيعاني من الضغط..وحاجه زي دي لو اتعرفت..كنا هنواجه مشاكل أكبر..
زين : طيب كل ده حلو اوى.. لكن ياجماعه عايزين نعرف إيه اللي حصل بالظبط.وازاي اتخطفوا.؟ وانتوا كنتوا فين؟.
فهد : لحظه واحده ياجماعه..قبل أي حاجه.ع فكره. جيسيكا حاكتلي على كل حاجه..!!! وهي السبب في انفجار العربيات وشقتي وشقة مراد.. وبص ل آدم وكمل..وهى السبب في اللي حصل لعمي آدم..
زين : صك ع أسنانه بغيظ يابنت. ال………!!!
فهد : ومش بس كدا. هي اللي بعتت الكارت اللي عليه حروف علشان تخلي تفكيرنا يتشتت.. لكن هى قالت حاجه مهمه جدا..وعايز اجابه من زين..!!!
زين : كشر عينيه وقال بإستفهام.. اجابه مني أنا؟ خير يا فهد.. أنا لاعرفها ولا تعرفني..
فهد : بص ل زين وقال.. أنت من كام شهر أضرب عليك نار وانت رايح ع الشغل..؟
الكل فتح عينيه بدهشه.. و آريان متصدمش لأنه عارف..
فهد : أتكلم يازين..!!حصل الكلام ده؟
زين : بتنهيده..حصل يافهد..حصل..لكن ربنا ستر..وا….
مراد : قاطعه وقال بجديه..ولما هو حصل مقولتليش ليه؟
زين : يامراد والله الموضوع مكنش مستاهل.. أنا هقولك اللي حصل..انا كنت في العربيه انا و آريان ورايحين ع الشركه.. وأنا الحمدلله مأمن نفسي كويس بالحرس ده غير ستر ربنا أولا.. وبعدها حصل ضرب نار..والحرس اتصرفوا..وضربوا عليهم وخافوا وهربوا..وانا قولت لاريان ميتكلمش ولا يقول لحد.. وزودت الحراسه..وكله تمام.. الحمدلله..
فهد : بتفهم..تمام الحمد لله ياجماعه. إن الكل دلوقتي بخير..وهى غارت في داهيه وخلاص كدا الشر انتهى ومفيش اي قلق..
مراد وفهد شافوا آدم قاعد ساكت..وبدأوا يحكوا كل حاجه..
تيم شرح بالتفصيل كل حاجه عملها والتصرف إللي اتصرفوا وأنه طلب مساعدة ونصيحة من أبوه..
وللأسف رينو وفريحه واقفين ع السلم وسمعوا كل القصه..والخطر الحقيقي اللي واجهته العيله..
مراد : بيتكلم ورفع عينيه بالصدفه..وشاف فريحه وهي واقفه وعلامات الصدمه ع وشها..وجريت ع اوضتها..
فهد : أنتبه وبص لفوق..وشاف نظرة غضب كبيره من رينو ومسكت أيد آيان..ونزلت قدام عينيه وخرجت من باب الفيلا على شقتها..!! وبص ل مراد.. ومراد هز راسه أنها هتعدي..
وآريان و آركان بيحكوا كل حاجه.. وكل موقف وتصرف وإحساس حاسوه..
لكن آدم مراد ساكت تماماً.. وافتكر وقت رفض المأمورية ومضى الاستقالة.. ومن جواه زعلان لأنه بيحب شغله جداً..لكن وجود ضيه بخير بيمحى أي زعل..ويهون أي ابتلاء..
آدم : داخلياً بيسمعهم بكل تركيز..لكن ظاهريا.. كأنه عادي.. وعيونه ع كل حفيد شويه.. وسمع كل الحكايه.
——————بقلمي مريم نصار.
تيم : انا كنت مرعوب حرفياً..حسيت لو متصرفتش مكنتش هقدر اسامح نفسي.. طيب لو وقفت متكتف كدا؟
..فين كلام حضرتك وقتها عن المسؤولية. فين الجدر اللي لازم ناخد منه أكتر من فرع علشان يكون جدر أقوى وأعمق.. صدقني يابابا لو مكناش اتحدنا.. كان تعب السنين في تربيتك لينا راح ع الفاضي..
آريان : وقتها حسيت اني مسلوب ومش قادر استوعب فكرة الخطف. وخصوصاً إن اخواتي في بلد تانيه.. كان لازم وقتها أخد دافعه من تيم..علشان افوق.. ولو تيم مكنش أتصرف بالشكل ده.. كان ممكن يحصل الأسؤ..
مراد : أحفادك أثبتوا أنهم رجالة بجد.. تعبك في زرعة السنين اللي فاتت حضرتك حصدتها انهردا..
فهد : الفضل كله يرجع لاحفادك..لأنهم اتصرفوا بذكاء وحكمه..
آدم مراد : أخيراً أتكلم وقال.. و آركان ليه دور كبير جدا.. آركان هو إللي أنقذ بابا.. وأنقذ آرين..
آركان : بتنهيدة راحه.. ديما كنت بحس بالتقصير لأن وقت احتياج عيلتي ليا..مبكنش موجود.. لكن دلوقتي على قد ما أنا زعلان.. ع قد ما أنا مبسوط إني قدرت أثبت نفسي واحمي اختي. وكله ده بفضل الله وثقة الكل فيا. وخصوصاً بابا..
فهد بص لمراد بامتنان.. لأنه هو إللي صمم ع آركان..
زين : بيسمع ومدهوش..ورغم قلقه على ابنه..لكن حس بالفخر.ان آريان قدر يحمي عيلته..
آدم : ……………!!!
الكل اتوتر من صمت الامبراطور..وياترى لسه مضايق ولا ساكت ليه؟ هل زعلان مننا..ولا بيفكر في ايه؟ وكانت شبيها بالحرب الصامته.
وبعد لحظات..
آدم : قام وقف.. وبعد منه الكل قام وقف..
آدم : خطى كام خطوه..ووقف قدام تيم و آدم و آريان و آركان..وبص ليهم كتير..!!!
تيم : بلع ريقه وبص ل آريان.. و آركان واقف بيفكر وقلقان..
أما آدم مراد..باصص عينين جدو.. وكأنه قرأ اللي فيها..
آدم : أخيراً أبتسم..وربت ع كتف تيم وقال.. انهاردة بس..حصدت ثمرة تعبي فيكوا.. انهردا بس صدقت نفسي لما قولت إنك ياتيم تشبهني في جزء كبير وأهم جزء مني وهو العقل والحكمة..
وربت ع كتف آريان..وقال بابتسامة.. إنك تحمي آرين وتاخد الرصاصة مكانها..ده أشجع موقف حصل.. أنت ضحيت بنفسك وأنت عارف إنك ممكن تتأذي لدرجة الموت..لكن أنت مخوفتش من الموت ووقفت قدامه بقلب ميت..
ومسك كتف آركان وقال.. أما أنت بقى ياحفيدي الصغير..قلبك من حديد متهابش من الخطر.. دخلت قصر مليان متفجرات ومخوفتش من أنه ينفجر في أي لحظه..وانقذت خالك ونطتيت من على الجسر رغم إن المسافه بينه وبين البحر كبيره.. لكن ركنت روحك على جمب مقابل تنقذ أختك وتؤامك..
وبص ل آدم مراد.. وأبتسم بحب كبير. وقال.. أما أنت بقى ياحفيدي الغالي..ماشي زي الديزل تحرق ومتبصش وراك.قدرت تحمي العيله كلها. ولما توعد؟ تنفذ وعدك..
وقال ل زين. فاكر يازين يابني..لما سألتني مين واخد صفاتي من أحفادي..
زين : أيوه ياحج..وقولتلي تيم و آدم..
آدم : بابتسامة فخر.. فعلاً تيم وارث الثبات الانفعالي ولو جواه حرب مايبانش عليه..
أما آدم ده بحره عميق. عامل زي البحر ماشي مع الموجه .. هادي .. لكن لو جت عاصفه ودوامه بيدمر كل حاجه حواليه.
آدم واخد منى العقل والتفكير . ومن ابوه الجراه ومبيخفش من حد مهما كان مين .
ومن جدو طارق الغضب . ومن فهد القوه..
وكمل بفخر أكبر.. واحفادي كلهم وارثين الحب والمودة..مفيش فرق بين واحد والتاني.. الغيره مالهاش مكان بينا.. آرين مرات آدم.. وأخت الكل زي فريحه مرات مراد وأخت الكل..
مفيش في العيله حاجه إسمها اشمعنا ده.. لأن الكل سواسية.. وأنت إللي بتبني ترتيبك ومكانتك حسب تصرفاتك وأخلاقك..
يا أحفاد العدوي.. أنا ديما فخور بيكم.. لكن انهرده أنا راسي مرفوعه جدا بيكم.. أنا فعلاً حصدت ثمرة تعبي فيكوا انهردا..!!!
وفتح أيديه بسعاده..وضم أحفاده في حضنه.. لكن الديزل واقف مكانه..
مراد وفهد اتنفسوا الصعداء أخيراً اهم حاجه إن الامبراطور مايكونش مضايق وتفهم خطورة الموقف. لكن بصوا لأدم مراد…!!!
تيم كان مبسوط جدا و آريان اتحمس من كلام جدو.. و آركان كان أكتر من فرحان.. لكن استغربوا إن آدم مراد مجاش لحضن جدو..
آدم : بص لحفيده.. وقال. إيه ياحفيدي الغالي. عايز تقول إيه؟
آدم مراد : بثبات انفعالي.. أنا آسف يابابا..لكن في حاجه حصلت ومحدش يعرفها..!!
الكل أنتبه..خير يا آدم..
آدم مراد : بخنقه.. أنا قدمت استقالتي وسبت شغلي..!!!
آدم : بص ل آدم بدهشه..
تيم : بصدمه..ليه يا آدم.. أنت بتحب شغلك جدآ..!!
آدم مراد : قبض ع أيدو ومردش..
مراد : قام وقف وجه قدامهم.. وقال.. آدم قدم استقالته ومضى عليها كمان..
آدم مراد : بص لابوه بدهشه..لكن اتوقع إن المدير قاله..
مراد : حكى اللي حصل بينه وبين المدير بخصوص آدم إبنه..
آدم : بتفهم..وده أمر طبيعي بالنسبة لطبع حفيدي.. لأن الموقف كان وليد اللحظة وقتها..المهم مفيش مشكله.. ممكن فارس بصفته سفير يتدخل في الأمر..
آدم مراد : بخنقه.. لأ مش هرجع تاني.. أنا مغلطش.المفروض كان التمس ليا العذر.. المفروض أنه عارف مين هو آدم وبيحب شغله قد ايه.. أنا خلاص مش راجع المخابرات تاني..!!
الكل بص لبعض بصدمه..
مراد : طلع ورقه من جيبه..وفتحها قدام آدم.. وقال المدير معذور يا آدم لأنك مقدمتش مبرر لتصرفك.. ولما عرف.. سلملي الاستقالة بنفسه..وطلب مني إني اسلمهالك وتقطعها بنفسك.. لأنه من الصعب الإستغناء عنك..!!
آدم مراد : باصص علي الاستقالة..ومردش..
فهد : بتفهم طيب أظن كل حاجه دلوقتي اتحلت..
مراد : أمسك يا آدم قطعها بنفسك.. ولا اقطعها أنا..
آدم مراد :…………!!!
مراد : أنت لسه هتفكر.. أنا هقطعها.. وقطع الاستقالة.. وقال..ع فكره المدير متابع كل حاجه ومعتبرها تكملة مهمة جيسيكا..يعني فيها مكافئه ماليه ليك وللواد آركان..
آركان : بهزار..اوبا بقى..يعني هنتريش..!!! ارتاحنا من جيسيكا وكمان هنقبض.. دي كدا جبرت…!!
الكل ضحك.. وبعد كده قعدوا يتكلموا عن المهمه ومبسوطين..
زينب : دخلت عليهم..وحطت صنية كبيره فيها فواكه..وقالت اتفضلوا يابهوات..روموا عضمكوا بعد رجوعكم بالسلامه من الحرب..بس لامؤخذا في السؤال..هو مين اللي كسب انتوا ولا إسرائيل..؟
الكل ضحك على زينب..
مراد : حرب مين يازينب.. وايه اللي دخل إسرائيل في الحوار..
زينب : هيييييه..يوه..اني سمعت من شوية أنكم خلصتوا على فريسكا وشارون ولا إني سمعت غلط..
آركان : هههههههههههه فريسكا هههه أقسم بالله ياداده انتي زي الفل استمري بقى على كدا..
والكل ضحك..ومريم نزلت مع البنات.. وقعدوا مع بعض.. وآدم كان حاسس بالفخر والاعتزاز من عائلته.
وبعد فتره كل واحد استأذن وطلع ع جناحه.. وفهد راح على شقته..
——————بقلمي مريم نصار.
في جناح مراد..
مراد : بجدية..جرالك ايه يا فريحه..أنا بكلمك من بدري وانتي بتردي بالعافيه.. في إيه بالظبط؟
فريحه : لأول مرة تتكلم بالطريقه دي..وقالت بوجع ممزوج بغضب..
في اني تعبت..تعبت مبقتش قادره استحمل أكتر من كدا يامراد..
مراد. : بصوت جهوري..تعبني من ايه يافريحه هانم.. إيه اللي تاعب سيادتك أوي كدا يخليكي تتجاهليني..
فريحه : بدموع..انا مش بتجاهلك يامراد.. بس أنا اتهديت بمعني الكلمة.. أنت لازم تشوفلك حل..
مراد : مسح وشه بأيديه ونفخ بخنقه وقال..حل لايه يافريحه.. أفهم منك وبعدين نشوف حل..
فريحه : لفت ضهرها ليه وقالت برجفه..حل في الوضع إللي انا عايشه فيه ده.. أنت لازم تسيب شغلك يامراد..
مراد : بتعجب..نعم.؟! ايه؟! سمعيني تاني كدا قولتي إيه؟
فريحه : مسحت دموعها وقالت.. قولت إن كفايه كده.. انا مبقتش قادرة اعيش في حرق الأعصاب دي.. حرام عليك يامراد..حرام بجد.
مراد : مط شفايفه وبيمتص غضبه..وقال. حرام؟ اه. طيب يافريحه. أنا مش هسيب شغلي وحسك عينك اسمع منك الهبل اللي انتي بتقوليه ده فاهمه ولا لأ؟
فريحه : ثارت وقالت لااااء..لااااء مش فاهمه يامراد.. وأنت كمان مش فاهم. ولا حاسس بحاجه..
أنا مش جبل عشان اتحمل كل ده..
اي واحده بيبقى جوزها ف مجالك بتعيش في قلق وخوف..
لكن انا.. جوزي واخويا وابني.. أغلا ناس عندي عايشين في خطر وانا بواجهه معاكم واكتر..انا عايشه في رعب رهيب.. كل حياتي على الإنتظار.. وانتظار مميت..
وكل مرة أقول ياتري ياهل ترى..قلبي ده مابيستريحش غير لما بشوفكم قدام عينيا.. ودلوقتي ايه اللي حصل؟
ها مترد عليا إيه اللي حصل..؟ بنتي اتخطفت؟ بنتي شافت الموت بعينيها.. حتة عيله ١٦ سنه تشوف الموت وتعيش الرعب وتخلي قلبي مفطور عليها وعلشان ايه كل ده؟ علشان اعداء شغلك؟ لاااء لحد كدا وكفايه..
مراد : ربع أيديه وقال.بصي أنا تعبان ومنمتش من أمبارح..لكن هرد عليكي واقولك.
.لو كل واحد فكر زيك كدا. مش هيبقى ف امان في البلد يافريحه..ومحدش أشتغل ولا فكر يحمي نفسه.. لو كل واحد فكر يبص لنفسه ومبصش لغيرو كانت الدنيا اتحولت لغابه أكتر من كدا وخربت..
فريحه : قعدت مكانها في الأرض بقلة حيلة..وعيطت بوجع..
مراد : نفخ بتعب..وقومها.وقال..تعالى اقعدي هنا.. في ايه بس يافريحه. مالك. استهدي بالله ياحبيبتي.
فريحه : حطت وشها بين ايديها وعيطت وقالت.. أنت مش حاسس بحاجه يامراد.. أنا نفسي ارتاح بقى.. انا تعبت.. والله العظيم تعبت..
أكتر من ٢٥ سنه عايشه فيهم رعب وخوف عليك. من حقي اخاف.. أنا عمري ما طلبت منك تسيب شغلك..لحد اللي حصل لبنتي ده… وكفايه وجع قلبي على ابني..اكتر من مرة أنت تتصاب وفهد وترجعوا بين الحياة والموت.. ودلوقتي ابني..؟أنا مش هقدر أتحمل.اكتر من كدا.
مراد : ضمها لحضنه وربت ع ضهرها وقال..بنتك بخير يافريحه والحمدلله..
فريحه : خرجت من حضنه..وبصت ف عينيه وقالت.. بنتي دلوقتي بخير..يعالم بكره ايه إللي ممكن يحصل؟ انا مش هرجع في قراري يامراد.. لازم تسيب شغلك..
مراد : زعق..يبقى اتهبلتي يافريحه.. قومي نامي بقى علشان انتي اللي مش حاسه بحاجه انا تعبان ومخنوق..
وعايزك لما تصحي ترجعي فريحه الحلوه كدا..مش ناقصه نكد الله يكرمك الواحد ع اخرو.. تصبحي ع خير..
وسابها وراح مكانه ع السرير وشد الغطا بنرفزه..
أما فريحه..باصه قدامها ودموعها نازله بصمت..
وبتفكر في خطوة أمان تغير حياتها..
——————بقلمي مريم نصار.
عند فهد..
رينو : بجمود.. انا قولت اللي عندي يافهد..ومعنديش كلام تاني..
فهد : صاكك ع أسنانه وماسك نفسه بالعافيه..وقال.. اعقلي يا لارين..شغل إيه اللي أنتي عايزاني اسيبه ده؟ ده جنان رسمي.. أنتي عارفه أنا بحب شغلي قد ايه.؟
رينو : مسحت دموعها وابتسمت بسخريه..وقالت..واو بتحب شغلك.. أكتر من بيتك وبنتك اللي واجهت الموت يافهد؟
فهد : فقد السيطره..وقال لارييين.. انا بجد مش عايز جنان.. أنتي عارفه إن مفيش حاجه أهم من بيتي وبنتي آرين بالذات..انتي فاهمه ولا لأ؟ وبعدين هو اي مشكله نسيب شغلنا؟
رينو : بعياط مكتوم.. شاورت ع قلبه ومناطق في جسمه وقالت بوجع.. هنا مكان رصاصة..وهنا ضربة سكينة..وهنا طلقة غدر.. وهنا طلقتين اتسببوا في غيبوبه..وهنا جرح ساب أثر. وهنا وهنا.
وزعقت أنت إيه بجد..مش حاسس بحجم الوجع اللي جوايا لييييه؟ انت واخويا ولسه وجع قلبي على ابني وخطف بنتي..
ومسكت فهد من قميصه بقوه..وقالت بغضب..نسيت إني اتخطفت قبل كده.؟ إن كنت انت نسيت ف أنا لأ.. أنا كل ما افتكر اليوم ده بحس إني بتنفس بالعافيه.. أنا عشت خوف ورعب رغم أني كنت جمبك..
لكن بنتك اتخطفت من مافيا.. لا ليهم مله ولا دين. ولا يعرفوا يعني ايه رحمه..
بنتك عاشت يوم مش هتقدر تنساه طول حياتها.
وآخر حاجه هقولهالك يافهد.. يا أنا وبيتك يالشغل..!!!
فهد : غمض عينيه وقابض ع أيديه..ومردش عليها.. ونزل أيديها..وبص ف عينيها وقال.. النقاش منتهي يالارين..انتي أعصابك تعبانه.. ولازم ترتاحي.. تصبحي ع خير..
——————بقلمي مريم نصار.
تاني يوم..
مراد : نازل ع السلم..وبينادي.. ع زينب..
زينب : جت بسرعه.. وقالت بغيظ..نعم ياسي مراد بية؟
مراد : كشر عينيه وقال..يسي مراد بيه؟ اه ومالو.. وكمل بتريقه قوليلي بقى.. ست فريحه هانم فين..؟!
زينب : عوجت بوقها وقالت..يعني أنت مش عارف؟!
مراد : بنفاذ صبر.. لأ يازينب.. ولو عارف هسأل حضرتك ليه؟ اخلصي اتكلمي فريحه فين؟!
زينب : اتخضت..وقالت بتوتر..ست..ست الدكتوره فريحه..سابت البيت….!!!
مراد : كشر عينيه وقال نعم؟ سابت بيت مين؟ ده إللي هو إزاي يعني؟ راحت العياده؟
زينب : هزت راسها وقالت. لأ لأ يسي مراد..سابت البيت وطفشت منك..قصدي يعني……..!!!
مراد : زعق ماتتكلمي يازينب راحت فين؟ وشوفتيها امتى؟
زينب : اتخضت وقالت.. حاضر..هتكلم أهو..شوفتها نازله ومعاها شنطة السفر الكبيره. ونازله ياكبد أمها دمعتها على خدها.. وجريت عليها وقولتلها رايحه فين يا ست الدكتوره..
قالت لو سمحتي يازينب مش عايزه اتكلم مع حد. وخرجت..
مراد : بص قدامه..وهز راسه وقال..هي وصلت لكدا يافريحه؟ مااااشي.. وبصلها وقال بنرفزه بابا فين؟
زينب : بخوف..شاورت في المكتب..
مراد : اتحرك بنرفزه. وخبط ودخل.. وقال صباح الخير يا بابا..
آدم : أبتسم أهلا صباح الخير يامراد..خير وشك عابس ليه؟
مراد : بغضب مكبت قال.. ابدا ولا عابس ولا حاجه..بس هي فريحه خرجت.. قالتلك حاجه قبل ما تخرج.؟
آدم : بهدوء.. ايوه طبعاً..هي كان واضح أنها تعبانه شويه..و استاذنتي أنها محتاجه تغير جو..وطلبت مني إني أقدر موقفها. ومسالهاش عن السبب..
أنا احترمت رغبتها..وقولت وماله مفيش اي مشكله..اكيد مضغوطه من الفتره الاخيره..
مراد : صك ع أسنانه وقال .طيب مصحتنيش ليه يابابا؟
آدم : بتعجب.. وأنا ايه إللي عرفني يابني إنك لسه نايم؟ عموماً حصل خير هى يعني هتروح عند حد غريب..
مراد : اتنفس غيظ..وخرج مضايق..وبيتصل عليها لكن فونها معلق..وقال بعصبية.. وكمان قافله موبايلك؟وحياة أمك لاوريكي يابنت كوم الشكاير..!!!
واتصل ع رنا..وردت بابتسامة..
رنا : صباح السعاده على أبني حبيبي..
مراد : قال جواه..رنا صوتها عادي..يبقى أكيد فريحه مقالتش أي حاجه..بس الشنطه؟ معقول تكون سابتها في العربيه..
رنا : كشرت عينيها وقالت.. الو..مراد ياحبيبى أنت سامعني؟
مرا. : نفخ بخنقه وقال..ايوه سامعك يارانوش..انتي عامله ايه؟
رنا : الحمد لله بخير..المهم انت وفريحه أخبارها إيه؟
مراد : كشر عينيه وهمس فريحه؟ وقال. إحنا بخير الحمدلله.. وطاروق عامل ايه؟
رنا : بضحكه.. أهو قاعدين في وش بعض.. رودي نزلت ع العياده..وچواد رايح عند مصطفى وچود..
طارق : بصوت عالى ماتجيب مراتك والعيال وتعالوا اتغدوا معانا ياض يامراد.
مراد : بحيره..فريحه مش هناك..يبقى أكيد عند زفت فهد. وحياة أمك ماشي يافريحه..دانا هنفخك..
رنا : الله؟ إيه يامراد انت بتسرح ولا ده عيب شبكه..؟
مراد : بخنقه..معلش يارانوش أصلي لسه صاحي ومش مركز..وقولت أصبح عليكي.. وقريب هنجيلك ياطاروق..
رنا : إن شاء الله ياحبيبى..سلامي لفريحه ولمريم وكل العيله..مع السلامه ياحبيبي..
مراد : مع السلامه..وقفل..وصك على أسنانه بغضب العالم وقال. حسابك معايا يافريحه انا هعرفك إزاي تسيبي بيتك.. لأ وكمان من غير ما أعرف..!!!
——————بقلمي مريم نصار.
عند فهد..
فهد فتح عينيه..وملقاش رينو جمبه.. وقام..وفتح الدولاب يطلع تيشيرت.. لكن أنتبه.. وملقاش هدوم لارين.. وكشر عينيه بعدم فهم..!!
وخرج من الأوضه بسرعه.. وشاف آرين قاعده زعلانه.. وقامت وقفت وقالت بعياط.. مامي سابت البيت يابابي…..!!!!
فهد : بصدمه.. سابت البيت؟ سابت البيت إزاي؟
آرين : بدموع.. أخدت آيان وشنطة هدومها..ولما سألتها.. قالت مش عايزه تتكلم مع حد..وقالت كمان ياريت محدش يتواصل معاها.. عااااااا..هو إيه اللي حصل يابابي علشان مامي تسيب البيت.دي أول مرة تحصل..
فهد : قبض ع ايديه بغضب واضح..وساب آرين..ودخل يلبس بسرعه..علشان ينزل يشوف إزاي تسيب بيتها…
Автор: Меріам Насар
فيلا تيم عزيز..
تيم نايم.. وميرو دخلت عليه وشايله جنى.. وقربت من تيم بشويش. ونيمت جنى ع دراع تيم. وجريت استخبت ورا السِتاره تراقبهم بحماس..
جنى : بتحرك أيديها ورجليها
تيم : حس بحركه جمبه.. وفتح عينيه.. وأبتسم بسعاده.. وقال. أهلا أهلا بروح قلبي. صباح الورد والفل والياسمين وكل حاجه حلوه..
واتعدل وبص حواليه.. وشاف رجل ميرو من تحت السِتاره..ورفع حاجبه بمكر وقال.. أممم تمام..
وبص ل جنى.وقال. أحلا صباح بجد ياروح قلبي..لما افتح عينيا على الجمال ده. أنا كل يوم عايز افتح عيوني الاقيكي جمبي..
ميرو : عوجت بوقها. ونفخت وقالت جواها. بقى كدا ياتيم باشا؟ حتى مسألتش عليا.. أوكي مااااشي..
تيم : بمكر..تعالي في حضني ياقلب بابي..وشالها..وقال تعرفي يا چينو أنا واخد انهردا أجازه علشانك ياروحي..عايز أقضي اليوم كله معاكي..
إيه بتقولي إيه ياجنى؟ نبعت مامي عند بابا آدم. أممم. مفيش مشكله ياروحي..هي أكيد دلوقتي هناك. بتعمل القهوة الخضرا ليه..
إيه بتقولي إيه؟ اتصل عليها واقولها خليكي هناك وارجعي آخر اليوم؟
ميرو : ربعت أيديها بزعل..واتغاظت..
تيم : بمكر.. لأ لأ ياچينو.. آخر اليوم ايه بس..؟
ميرو : أبتسمت وقالت.. أممم مش هاهون عليه تيمو حبيبي..
تيم ؛ كمل وقال.. إحنا نقولها تقعد يومين تلاته. ونقعد انا وانتي لوحدنا.واجبلك كل حاجه حلوه ايه رأيك؟
ميرو : شهقت وحطت ايدها ع بوقها وقالت.. إيه؟ يومين تلاته؟ بقى كدا ياتيم بتستغنى عني؟ واتخضت..
تيم ؛ شدها لحضنه وقال..بتعملي ايه عندك يادكتوره؟
ميرو : اتوترت..وبعدين بصتله بغيظ .وقالتله مبعملش حاجه..بعد إذنك أنا رايحه عند جدو.. وجت تمشي..
تيم : شدها لحضنه أكتر..وقال. ع فكره أنا شايفك من بدري..
ميرو : أممم يسلام ياخويا.
تيم : اه والله هكدب ليه؟
ميرو : بزعل طفولي.. انا هسيبك يومين تلاته. وانت بقى أقعد مع حبيبتك برحتك..
تيم : همس ف ودنها..بتغيري من بنتك ياروحي.
ميرو : انا مبغرش من حد..هو انا عقلي صغير..
تيم : لأ بس انا حاسس إنك زعلانه..ولازم اصالحك..
ميرو : تنحت..وقالت. لا لا مش زعلانه.. وجريت من قدامه..وخرجت من الأوضه..
تيم : ضحك وجري وراها..
ميرو ؛ بتجري ونازله من على السلم وبتضحك..
تيم : نازل وراها وبيضحك.. وقال..تعالى هنا مش هسيبك.. وبيضحكوا..
جرس الباب رن..
ميرو : وقفت بضحكه..وبتنظم أنفاسها..وقالت شوف مين بيخبط دلوقتي..
تيم : خطف بوسه من خدها وقال.. هشوف مين وهرجع اصالحك..وغمزلها..
ميرو : ضحكت بسعاده وعينيها على الباب..
تيم ؛ فتح الباب. وكشر عينيه بعدم فهم وقال. ماما فريحه.؟ وشاف جمبها شنطه سفر كبيره..
فريحه : مسحت دموعها وقالت..ينفع ادخل ولا أروح عند بابي؟
تيم ؛ بدهشه..ياخبر. اتفضلي ياحبيبتى..تعالى..بس ايه الشنطه دي انتوا مسافرين ولا ايه؟
ميرو : جريت ع فريحه بقلق..مامي حضرتك بتعيطي؟ في ايه يامامي؟
فريحه : قعدت في الليفنج..وعيطت..
تيم : تقريباً فهم…وغمز لمريم..اعملي كوباية عصير بسرعه يامريم لماما لو سمحتي..
ميرو : جريت..وسمعت الحوار من فريحه لتيم.
تيم : طيب أهدي ياحبيبتى..وكل حاجه هتتحل إن شاء الله..
ميرو : جابت العصير بسرعه.. أتفضلي يامامي اشربي واهدي ياحبيبتى..!!
جرس الباب رن..
فريحه : شهقت بخوف..وقال لو مراد مش هيسكت..
تيم : اهدي ومتخافيش من حاجه.. واتفضلي اطلعي فوق انتي..
فريحه : قامت وطلعت فوق بسرعه.. وقلبها خايف من عصبية مراد..
تيم : فتح الباب وتنح..رينو..!!! وشاف شنطة الهدوم.. وقال بهمس أنتي كمان؟
رينو : مسحت دموعها وقالت..ينفع ادخل ولا أروح عند بابي؟
تيم ؛ بدهشه..ياخبر. اتفضلي ياحبيبتى..تعالى..بس ايه الشنطه دي انتوا مسافرين ولا ايه؟
ميرو : جريت ع عمتها بقلق.. وقالت.. عمتو حضرتك بتعيطي؟ في ايه ياعمتو؟
رينو : دخلت وبتعيط..
تيم : شال الشنطه ودخل بيها.. وميرو شالت آيان..
رينو : بحزن . أنا سبت البيت..ولاني مش هقدر أواجه مامي وبابي لقيت اكتر مكان مناسب أكون هنا.. لمدة يومين بس لحد ما اروح شقتي التانيه.وا…….
تيم : قاطعها بحده..بس يارينو ايه اللي انتي بتقوليه ده؟ ده بيتك قبل مني..وبعدين انتى تقعدي لآخر العمر..بس ممكن تفهميني إيه اللي حصل؟
ميرو : بدموع..هو في ايه بالظبط..مامي وعمتو يسيبوا البيت في يوم واحد.؟
رينو : مسحت دموعها واستغربت..وقالت فريحه سابت البيت هى كمان؟
فريحه : نزلت وقعدت جمب رينو..
تيم : جاب عصير لرينو و آيان.. وميرو طلعت جابت جنى..
آيان : بفرحه..جنى بيبتي..وبيلاعبها..
فريحه ورينو حكوا كل حاجه لبعض ولتيم وميرو..
رينو : بجدية.. أنا خلاص تعبت ومش قادره استحمل أكتر من كدا..هو خدم أكتر من ٢٥ سنه.. وِسنهُ بيكبر. أظن كفايه أوي كدا.. إحنا خايفين عليهم وع ولادنا.
فريحه : بحزن.. عندك حق..لكن هما مش شايفين غير أننا بنمشي رأينا عليهم..مش قادرين يشوفوا إن ده حب وخوف عليهم.. وبعدين هنستنى إيه تاني؟
تيم : قال بصراحه ياجماعه. أنا شايف أنكم استعجلتوا في طلب كبير زي ده..!!
فريحه : بوجع لأ ياتيم.. إحنا اتأخرنا اوي. أنا عمري كله عشتو بين خوف وقلق.. أنت مبتقاش عارف قلبي ده بيموت كل مهمه لمراد. ولما يرجع مصاب..جرحه بيكوي قلبي..بس مراد مش عارفه ليه المرادي مقدرش يفهمني..
رينو : بصت لتيم وقالت.. فهد شايف إني بفرض رأيي عليه..وإن لو كل الناس فكرت زيي الدنيا هتتخرب..
فهد مش قادر يستوعب أنه هو واخويا وابن أخويا وأبني بيواجهه الخطر.. أربعه حياتهم ع كف عفريت زي ما بيقولوا..ومش عايزين مننا أننا نمل ولا نشتكي.. وبعدين أحنا بنقول فهد وأبيه مراد اللي يسيبوا الشغل..مقولناش آدم و آركان كمان..!! إحنا مش انانيين للدرجادي.. بس خطف آرين وتالين.. هو القشه إللي قطمت ظهر البعير.. مبقاش عندي طاقه إني اتحمل كل ده..وفريحه زيي بالظبط ويمكن أكتر كمان.. كدا ظلم لينا.. ولو فريحه هتسكت.. أنا مش هسكت…!!!
——————بقلمي مريم نصار..
الساعه خمسه مساءاً
تيم فتح الباب وشاف مراد وفهد واقفين قدام الباب..
تيم : أبتسم بخبث..وقال أهلا أهلا..بحبايب قلبي…!!! —
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية مملكة ميراث العشق)