روايات

رواية ممرضي الفصل الثالث 3 بقلم أميرة رمضان

رواية ممرضي الفصل الثالث 3 بقلم أميرة رمضان

رواية ممرضي الجزء الثالث

رواية ممرضي البارت الثالث

رواية ممرضي الحلقة الثالثة

دخلت ريناد بغضب اوضة ياسر من غير متخبط
ياسر كان بيسرح شعرو قدام المرايا بصلها ببرود وكمل
ريناد بغضب اكتر : ااانت اااي اللي عملته ددده هي وصلت معااااك لكدددده
ياسر ببرود: انا عملت حاجه
ريناد : انا غلطانه اني جيييت لواحد زيك كان المفروض اروح اقول لااسلام ولا لجدي وشوف كان عملو فيك ااااي
ياسر مسكها من معصم ايدها وقال بغضب: مش انا اللي اتهدد لو كنتي عايزه تقولي لحد كنتي رحتي علطول جايه اوضتي ليييه وقرب منها اكتر
ريناد بدموع : ايدي بتوجعني ابعد
ياسر وهو مزال ماسك اديها : يارب تكوني عرفتي اني مش بخاف واللي انا عايزو بعملو ابعدي عني بقي عشان متتاذيش
ريناد : شدت ايدها منه وقالت والله ماهسامحك علي خضتي امبارح بسبب التعبان كنت عايز تمو*تني
ياسر بضحكه مستفزه: اموتك..! لاء اكيد انا اذكي من كده مش هودي نفسي في داهيه عشانك انتي
ريناد بتحدي: نفسي اعرف ذنب اي اللي عمي عمله عشان يرزقه بواحد زيك
ياسر ببرود : روحي اسأليه ي قطه ويلا بقي اطلعي وخدي الباب في ايدك (وغمز بعينه وقال) انا شاب اعزب في اوضتي وانتي جيالي برجلك
ريناد اتفاجئت من وقاحته وطلعت بسرعه وهي في داخلها بتلعنه : ماشي ي ياسر انت مفكرني هخاف منك واقعد ساكته اصبر عليا
__________
عمتي : لابسه كده وايحه فين علي الصبح
_ سيبالك البيت عشان تدوري حلو علي عروسه لابويا
عمتي باستفزاز ؛ منا خلاص لقيتها متقلقيش مستنيه بس لما ينزل ونروح نطلب ايدها
_ طب متنسوش تاخدو معاكم بوكيه ورد وشيكولاته
عمتي : هيحصل بس انتي اللي هتجبيه ماهو ابوكي برضو
قولت بعصبيه : دانا اولعلكم في البيت باللي فيه قبل ما حاجه زي دي تحصل اوعي من وشي
سبتها وطلعت وانا هولع في نفسي #بقلمي_اميره_رمضان
اسلام كان مستني في العربيه فتحت الباب اللي ورا وركبت
اسلام : هو انا سواق الهانم ولا اي متاجي تركبي قدام
_ انت تحمد ربنا اصلا اني ركبت معاك عربيه لوحدنا
اسلام بسخريه وعصبيه: هو انا راكب مع الملكه يعني اطلعي قدام يلاااااا
طلعت ركبت قدام وسكعت جامد باب العربيه
وطلعنا علي المستشفي
______
في البيت
اشرقت : الحقي ي خالتي ابنك اسلام واخد وجدان معاه وخرجو
مرات عمي بضيق : راحو فيين
اشرقت : معرفش
مرات عمي بغيظ : وحده تلف علي اسلام والتانيه تلف علي ياسر والاتنين هياخدو ولادي مني
اشرقت بشر : دول متفقين عليهم بقي
مرات عمي : ده علي جثتي لو حصل مبقاش الا بنات حنان اللي ياخدو ولادي مني
______
دخلنا المستشفي
انا مش عارفه اي اللي خلاني اسمع كلامك واجي هنا اوعي تكون مفكر بقي انك هتمسك عليا زله
اسلام سامعني ومش بيرد
_ يعني بعد اذن الكاريزما ممكن ترد علياااا وتقولي انت جايبني هنا لييييه
هتعرفي دلوقتي ودخلنا عند دكتوره كيوت اوي
ابتسمت وقالت عامله اي ي مدام
_مداام مييين انا انسه
الدكتوره باعتذزار :انا اسفه والله اسلام حكالي عليكي وشفت التحاليل بتاعتك وبصراحه مش حاجه كويسه ان السكر يكون عالي كده
_ اعمل اي يعني انا تعبت اصلا ومفيش اي تحسن
الدكتوره : لاء كله الا اليأس علاجنا الوحيد ان يكون طاقتك ايجابيه ابعدي عن اي طاقه سلبيه
بصيت لاسلام وقولت بصوت واطي : وهي العيله دي هياجي فيها طاقه ايجابيه منين
اسلام :سمعتك علفكرا
قولت باستفزاز _ قاصده انك تسمع
#بقلمي_اميره_رمضان
خلصنا كشف وعملت كام فحص وبعدها قعدت بتعب ع الكرسي
ولقيت اسلام واقف مع كام ممرضه بيتناقشو في حاجه ويضحكو
رحت رايحه ليهم وقولت :اهلااا
اسلام : اقدملكم وجدان بنت عمي
وحده من الموجودين : مش شبهك خالص
ردت عليها وحده تانيه وقالت : ماهو حقيقي اسلام جماله منفرد مفيش ليه شبيه
بصيت لاسلام بصدمه وقولت : احييييه انا ماشيه ي عم
جه ورايا وهو بيضحك : اي غيرانه انهم بيشكرو فيا
_تعرف انا كنت ديما بقول انت بتمو*ت في شغلك لييه ودلوقتي عرفت استغفر الله
_________
ريناد قاعده بتلعب في التلفون والباب خبط قامت فتحت
كان ساعي بريد
الراجل : ده بيت الاستاذ ياسر العزايزي
ريناد :لاء مش بيته هو بس عايش هنا معانا وانا بنت عمه
الراجل :طب ده انذار جايلو من البنك
ريناد : انذار اي
الراجل : معرفش حضرتك انا مطلوب مني اني اوصل وبس ممكن تمضيلي هنا انك استلمتي
ريناد مضت ودخلت
ومسكت الجواب بابتسامه نصر وقالت:ياترا عامل مصيبه اي تاني يابن العزايزي
______
واحنا جايين في العربيه
_هي المستشفي دي بتاع اهلك تدخل وقت منتا عايز وتخرج براحتك
اسلام بغرور: هو انا اي حد
_بس مش كده ولا تلاقيها المديره وحده ست عشان كده بتضحك عليها
اسلام : مش محتاج اضحك علي حد هما بيفرحو بس بمجرد مقف معاهم
_نفسي اعرف بيعجبهم فيك اي دانا مش شايفه فيك ميزه
اسلام ببرود: مش ذنبي انك مابتشفيش
بصتله بغيظ وقولت_انا عطشانه اقف قدام اي سوبر ماركت اجيب مايه
(وقف العربيه)
_انزل هات بقي انا تعبانه
اسلام ببرود:هو انا اللي عطشان ولا انتي
قولت بعصبيه:ده بدل متقولي عايزه حاجه تاني مع المايه
اسلام بتتريقه: عايزه حاجه تاني مع المايه
_مش عايزه منك حاجه… ونزلت بسرعه ماخدتش بالي من العربيه اللي جايه سريع
اسلام بصدمه :وجداااااااااااان😳

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ممرضي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى