روايات

رواية مليكة الفهد الفصل السادس والثلاثون 36 بقلم حبيبة مدحت

رواية مليكة الفهد الفصل السادس والثلاثون 36 بقلم حبيبة مدحت

رواية مليكة الفهد الجزء السادس والثلاثون

رواية مليكة الفهد البارت السادس والثلاثون

رواية مليكة الفهد الحلقة السادسة والثلاثون

(في الصباح)
شريف نايم وشاهيناز نايمه علي كتفه وايدها علي صدره شاهيناز بدأت تفوق من ضوء الشمس بتحاول تقوم حاسه ان حركتها مقيده حطت ايدها تحجب الشمس عن عيونها شهقت بصدمه وقامت منفوضه وقفت علي ركبتها علي السرير
شاهيناز:انتا بتعمل ايه جمبي ي حق*ير
شريف مش حاسس بأي شئ شاهيناز رفعت ايدها وضربته علي صدره
شريف قام مخضوض بيبص حواليه مش فاهم حاجه عنيه استقرت علي شاهيناز بتبصله بغضب وايد علي وسطها وايد حطاها علي جبهتها بتوتر
شريف حاسس بألم في صدره وصل عند مرايه شاهيناز متابعه خطواته لاقيته وصل عند المرايه بص علي صدره ف المرايه ومشي ايده علي صدره لقي صوابع ايد علي صدره وعلامه حمره بص لشاهيناز في المرايه لاقاها مغمضه عنيها حست بخطوات بتقرب منها فتحت عنيها بتوتر نزلت من علي السرير بهدوء متجها للباب شريف شدها من دراعها عليه وزعق في وشها :اكيد مفيش غيرك الي عمل كدا،فضل يشد فيها جامد،ايه الي عملتيه دا
شاهيناز بخضه:اوعي ايدي،وانتا مين الي سمح ليك تنام جمبي #بقلم_حبيبه_مدحت
شريف:انتي هتستعب*طي ي بت؟
؛هما هناك ف بيت جدو معرفوكيش ان جوزك ينام جمبك ويعمل ايه،ولا انتي نسيتي؟
شاهيناز بقوه:وانتا اوعي تفكر انك هتلمسني،انتا واحد كدا*ب واحقر إنسان شوفته في حياتي او ممكن اشوفه
شريف جرها من شعرها رماها علي السرير وهو لسه ماسك شعرها:انتي الي بتخرجيني عن شعوري، بداء يهز فيها جامد
شاهيناز بتصر*خ كتم فمها بأيده نفسها بداء يروح وحركتها قلت،شريف حس بيها رفع راسه يبص عليها كانت مغيبه عن العالم قام من فوقيها وشدها قعدها جاب كوبايه مياه ورش علي وشها شهقت بداء نفسها يرجع تدريجيا
شريف بتعجب:انتي شفايفك لونها ازرق ليه
شاهيناز بشهقه عياط وحرق*ه علي الي وصلت ليه:الله يحر*ق الي شوفتك فيه ابعد عني بقا وانهارت علي السرير
شريف بكل غضب رمي الكوبايه في الحيطه وفتح الباب وخرج كانت روزيتا طالعه علي السلم
روزيتا بتحاول تتكلم عربي:في زعاق انتا كك كويس
شريف:don’t worry (لا تقلقي)
روزيتا: Your son needs you(ابنك محتاجك)
شريف:And I need more(وانا محتاجه اكتر)
شال روزيتا ودخل غرفتها كأن لم يحدث شئ منذ قليل
(جنه و لؤي)
كانت قاعده علي رجله بيفطرو
جنه:مش قادره خلاص يا لؤي بجد شبعت
لؤي:اخر معلقه عشاني
جنه: ماشي،واكلت من ايده
لؤي:يلا معاد العلاج
جنه:انا بقيت كويسه مش محتاجه علاج
لؤي:هو انتي الكلام صعب معاكي كدا ليه؟ حاسس بتعامل مع طفله بلظبط
جنه بزعل:انا طفله ماشي من النهارده انتا في اوضه وانا في اوضه عشان انا طفله وانتا كبير لازم تنام لوحدك،ومتكلمنيش تاني
وقامت من علي رجله
لؤي رجعها تاني علي رجله:اهدي،وحط شعرها لوره،انتي مش طفله وبس انتي مراتي وامي واختي وطفلتي وكل حياتي
جنه بفرحه:انتا تعرف
لؤي:امم
جنه مكمله:انا بحب ربنا اوي وبحب اختياره لينا معن ف أوقات بنكون معترضين بس مش بنكون عارفين الخير فين انا ربنا عوضني بيك وحنانك عليا مكان بابا وكلمه بابا الي اتمنعت منها كنت مفتقده الكلمه دي اوي معنه عايش وعمري ما حسيت بشعور الامان حته لو كنت عايشه في قصر وفيه حراسه انا اتحرمت من حاجات كتير كانت ابسط حقوقي في الحياه انا بحكيلك عشان حسيت معاك بالامان،ممكن اطلب منك طلب
لؤي:قولي يا روحي
جنه: كان طول عمري واخده عهد علي نفسي الراجل الي هحس معاه بالامان ويكون سندي في الشده هناديه بابا وانا ملقتش زيك يستاهل الكلمه دي لان الاب هو سند بنته وامانها تسمحلي، وعيونها فيها دموع ترجي
لؤي هز رأسه ب ايوه،واخدها في حضنه
رفع رأسها وبص في عيونها بعمق وبجرأه:جنه،انا عايزك
جنه بغباء:عايزني ازاي انا اهو موجوده قدامك
لؤي قام ورفعها طالع بيها غرفتهم:لا دا موضوع يطول شرحه خليها عملي واغلق الباب وراه
(عند شاهيناز )
منهاره من العياط:يارب انتا عالم بيا وعارف اني تعبت وانكسرت ازاي،لمت المتبقي من هدومها المقطعه ودخلت الحمام اخدت شاور وصلت ونزلت سمعت أصوات غريبه خارجه من غرفه (روزيتا) بصت للباب المغلق بقرف وفي سرها:اشكال زبا*له بحثت عن مكان المطبخ لغايه لما وصلت فتحت التلاجه وبدأت تحضر اكل ليها ولسه هتبداء تاكل الباب اتفتح وخرج شريف لافف فوطه حول وسطه.
شاهيناز مرفعتش راسها وبتاكل،شريف راح ليها
شريف:تعالي ساعديني اخد شاور.
شاهيناز مردتش عليه، شريف بتكرار:مش هكرر كلامي تاني اتفضلي قومي
شاهيناز بقرف:ايدك متكسرت*ش
شريف:وانتي اهلك معلموكيش تكلمي جوزك ازاي بأسلوب احسن من كدا؟
شاهيناز قامت وقفت ورفعت صباعها في وشه:اخرس، اوعي في حياتك تجيب سيره اهلي علي لسانك،وبعد كدا خلي الهانم الي كنت عندها تلبي طلباتك
شريف فهم ان هي سمعتهم وهما مع بعض:علي كدا انتي غيرانه؟بدأنا بقا غيره نسو*ان وقرصها من خدها
شاهيناز نزلت ايده:اغير؟ اغير من مين ي عسل انتا عارف انا لو بأيدي ل كنت ولع*ت فيك انتا وهي وخلص*ت منكو
شريف بزهق: يوووه ارغي بقا مع نفسك انا مش ناقص،وطلع غرفته
شاهيناز رجعت عشان تاكل تاني لقت روزيتا خارجه من الغرفه وقعدت جمبها
شاهيناز سابت الاكل:الاكله دي مسممه باين عليها او حد باصصلي فيها
روزيتا بعربي:ب تكلميني انا
شاهيناز:ايه دا ايه دا يعني لسانك جاي دلوقت اتعدل اومال قرفا*نه ليه وبتهرتلي بأي كلام وخلاص
روزيتا:ماذا
شاهيناز:بقولك ايه ي بت انتي ولاش حامل ل كنت طلعت غضبي كله فيكي
روزيتا:انا لا أفهم كلامك هذا لاكن يبدو عليكي فتاه عنيده،تسمحي لي ان اكون صديقه لكي
شاهيناز:ومن امتي الضراير بيكونو حبايب،اوعي كدا من وشي.
شاهيناز ماشيه روزيتا وقفت مسكتها من ايدها
روزيتا:انا حابه اتككلم معك شوي
شاهيناز زاحت روزيتا ومشيت،روزيتا اختل توازنها وقعت علي دراع الكنبه صرخت
شاهيناز لفت ليها وجريت عليها بصدمه وسندتها:انا اسفه والله مقصدش
روزيتا شافت خوفها عليها طبطبت علي ايدها:ما تخافي انا بخير
شريف نازل جري فكر ان شاهيناز ضربت روزيتا: في ايه؟ روزيتا مالك بيبص ل شاهيناز بغضب،انتي عملتي فيها ايه
شاهيناز برعشه وخوف:معملتش حاجه
روزيتا مسكت ايد شاهيناز:لا انا كنت تقع وهي ساعدتني
شريف بشك:متأكده
روزيتا هزت راسها بنعم،سابهم وطلع
شاهيناز قعدت جمبها وبأعتذار حطت ايدها علي بطن روزيتا:انا اسفه جدا
روزيتا:حبيبتي ما في حاجه اي واحده مكانك هتعمل كدا
شاهيناز بأستغراب:ازاي بتقولي كدا دا انتي المفروض تغيري مني عشان انتي الاولي
روزيتا بضحكه:بكرا تعرفي بقول كدا ليه
شاهيناز بأسف:انا كنت ممكن اتسبب في مو*ت طفل مالوش اي ذنب. وبدأت تعيط
روزيتا حضنتها:ما تخافي انا بخير وعشان تصدقي عندي اعاده عند الدكتوره هنروح مع بعضينا
شاهيناز:انتي في الشهر الكام
روزيتا:اخر السابع
شاهيناز بتفكير:طب انا هروح معاكي عشان اطمن
روزيتا:اطلعي البسي يلا جو
شاهيناز طلعت تغير فتحت الدولاب بطلع هدوم
شريف شدها من دراعها حاوطها بينه وبين الدولاب:رايحه فين؟
شاهيناز:وانتا مالك.
شريف بص في عيونها بعمق ورفع شعرها لوراه بعيد عن رقبتها
شاهيناز بتوتر:ابعد متلمسنيش كفايه الي عملته
شريف قرب من ودنها وبهمس:انا عارف انك انتي الي زحتي روزيتا بس مش هعاقبك،عارفه ليه؟ عشان عارف ان مكنش قصدك ودا كان باين من رعشه جسمك وخوفك،قبلها من عنقعا مكان العلامات
شاهيناز بضعف وتخدر رفعت ايدها علي صدره العار*ي،اول لما عملت كدا شريف اتعمق اكتر ورفع هدومها
شاهيناز علي اخر لحظه افتكرت انه كان مع روزيتا والي عمله معاها راحت عضته في كتفه
شريف بصراحة ألم:اااه
هي بحركه سريعه اخدت الهدوم و جريت علي الحمام
شريف بغضب:لو كنتي وقفتي ثانيه واحده بس كنت خليت محدش يقدر بتعرف علي ملامحك
لبست وخرجت بتتسحب عشان شريف شافت شريف لبس وخارج بره الغرفه،نزلت وقابلت روزيته وخرجو كان شريف مستنيهم في العربيه
شاهيناز ل روزيتا:ايه الي جابه معانا دا؟
روزيتا:هو الي بيوديني كل مره لان مش بخرج
شاهيناز بأستغراب: انا مش عارفه في بينكو ايه،فتحت الباب من وراه وركبت
شريف قبل لما روزيتا تركب قال ل شاهيناز:ايه الي ركبك وراه تعالي قدا…قطعه ف الكلام ركوب روزيتا جمبه
اتنهد بغضب واتحرك بالعربيه وطول الطريق بيبص ل شاهيناز في مرايه العربيه وهي مش معبراه…،وصل عند الدكتوره و روزيتا رفضت انه يدخل معاها
شريف:ما انا بدخل كل مره معاكي في ايه
روزيتا:معلش المره دي معايا شاهيناز متقلقش
الدكتوره:البيبي بخير زي الفل بس انتي شكلك تعبانه مش بتاخدي علاجك؟
روزيتا:لا باخده.
الدكتوره:انتي بلغتي شريف ولا لسه ان في مشاكل
روزيتا بحلقت للدكتوره بصدمه عشان شاهيناز واقفه
شاهيناز بعدم فهم:هو في ايه ي دكتوره؟
الدكتوره:الصراحه ان في….
(عند الياس ومليكة)
تحديدا في غرفه الاجتماع
الياس قاعد علي الكرسي بيلعب بالقلم وعلي شماله مليكة بتلعب في موبايل الياس
الياس:اتأخرو؟
مليكة:مفيش تأخير ولا حاجه احنا جاين بدري.
الياس:تعالي نشرب قهوه في مكتبي لغايه لما يوصلو،لسه الياس بيقف الباب اتفتح دخلو الوفد الياس رحب بيهم مليكة في شخص بيقرب منها بخطوات ثابته رفعت عنيها بصدمه
الشخص الي قدامها:مش هتسلمي عليا يا مدام مليكة الياس الدمنهوري ولا تحبي اقولك مدام فهد الصعيد؟
مليكة بتوتر وخوف شديد وكلام غير مرتب:اه اهلا مش بحب اسلم
مليكة ل الياس:انا مش هقدر اكمل معاك الإجتماع حاسه اني تعبانه هخلي السواق يروحني.
الياس:طب الغي الاجتماع ونروح المستشفي؟
مليكة:مش مستاهله كفايه تأجيل،انا بخير باي
مستنتش رد الياس وكانت خارجه
الشخص بضحكه سخريه:سلامتك مدام مليكة
مليكة مردتش عليه كانت خرجت….

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية مليكة الفهد)

‫7 تعليقات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى