روايات

رواية مليكة الفهد الفصل السابع والعشرون 27 بقلم حبيبة مدحت

رواية مليكة الفهد الفصل السابع والعشرون 27 بقلم حبيبة مدحت

رواية مليكة الفهد الجزء السابع والعشرون

رواية مليكة الفهد البارت السابع والعشرون

رواية مليكة الفهد الحلقة السابعة والعشرون

عند الياس بعد ما خرج من عند جدو
بلال وفاطمة واقفين علي الباب
فاطمة:مالك ي ولدي بتزعق ليه
بلال:حصل ايه ضايقك
فاطمة: م ترد عليا يبني مراتك كانت هتسمع صوتك كان عالي بس خليت ايناس اخدتها بعيد عشان متسمعش حاجة
الياس بزعل:انا مجروح ي امي محدش حابب ليا الفرحه مستكترين عليا اني اكون مبسوط عايزين ياخدوها مني
فاطمة:يقط*عني ي ولدي…شدته من ايده وحضنته الياس مستحملش ودموعه نزلت ..بلال قرب منه وطبطب علي كتفه:فهمنا في ايه
الياس: انا لازم امشي من هنا دلوقت بعدين اتكلم عشان مليكة مش لازم تسمع حاجة
بلال: طب اهدى عشان مليكة متحسش بحاجه
الياس: انا تمام،بعد اذنكو وباس راس امه مشي
الياس لمليكةفي الصاله: يلا هنمشي
مليكة بقلق:دلوقت
الياس بهدوء عصبي:ايوه .. يلا
وقفت مليكه قربت منها فاطمه بهدوء وحضنتها وقالت في ودنها خليكي مع الياس محتاجك اقفي معه بس كأني ما تكلمتش سامعه
مليكة بعدم فهم:حاضر
فاطمة:بسلامة ي ولاد
الياس طلع ركب العربيه سكوت تام ما بينهم والياس عايز يتكلم بس مش عارف يبداء منين ركن العربيه في مكان هادي
مليكة:وقفت ليه
الياس:انا عايز اتكلم معاكي
مليكة بهدوء: اتكلم ي الياس سمعاك، بس شايفه حزن في عنيك اول مره اشوفه من وقت م جيت هنا،هو حصل حاجه بينك انتا وجدو وبابا
الياس اتنهد ومسك ايدها: بصي يمكن احنا الاثنين طريقه جوازنا كانت تحت ضغط وطريقه تعرفنا برده غلط وكل واحد فينا مش فاهم التاني وانا ك راجل صعيدي دمي حامي وما قبلتش طريقه لبسك وانتي اخذت فكره اني بتحكم فيكي وحياتنا اللي ماشيه زي ما تيجي يوم بيعدي وخلاص وما فيش حاجه جديده بينا وانا ما حبيتش اقرب منك عشان لازم يكون بأردتك لاني شايفك مش متقبله فكره اني جوزك بس انا دلوقت حاسس انك اتغيرتي ودلوقت انا هاسألك سؤال واحد يا مليكه محمد عمران الدمنهوري تقبلي تكملي حياتك معايه ك زوجين طبعيين وتقبلي فرق السن بينا.
مليكة بحب: بصي يا الياس كويس انك فتحت الموضوع ده لان كان لازم يتفتح انا ما اعرفش عنك اي حاجه بخصوص حياتك ولا شغلك ولا اصحابك ولا بتحب ايه او بتكره ايه وانت الثاني ما تعرفش عني حاجه غير حاجات ممكن تكون بسيطه عني واللي احنا فيه ده انا وانتا القدر الي وصلنا ليه، انا واحده كنت عايشه حياتي بره لبس قصير بسهر مع اصحابي اذا بنات او ولاد بابا سايبني على راحتي، كنت مصدومه بموت امي كل اللي اعرفه ان كل اللي احنا فيه ده بسبب جدي وفجاه كده بابا نزلنا عشان هيعمل شغل وحاجه تخص جدي اتفاجأ اني بضرب وبتجوز اجباري واتحط انا وشخص ما اعرفش عنه اي حاجه في بيت واحد واتعاملت منك وحش بسبب اسلوبي اللي ما اعرفش اغيره، بس عايزه اقولك حاجه انا اتعودت عليك معني كنت مرتبطة بواحد انا عارفه انك ممكن تزعل بس الشخص ده طلع كان بيستغلني عشان شغل و اول م احتاجته باعني بس بعد معملتك ليا كنت كارها اسم راجل وكارها الجواز، وبعد كدا معاملتك لما بدات تتغير معايا اتعودت عليك وحبيت وجودك معايا وبحس بأمان ما حستهوش قبل كدا لدرجه الامان دا مش مع بابا وساعات كنت بحب قسوتك وبحب كمان لما تلبس اللبس الصعيدي الي كنت بقرف اصلا منه انتا في حاجات كتير غيرت فكرتي فيها والسن انا ميفرقش معايا متحسسنيش انك عندك ٦٠سنه
الياس:انا دلوقت عايز ابداء صفحة جديدة سيبك من الماضي
مليكة هزت راسها ليه بسعادة:ايوه موافقة
الياس:يعني لو حد جه خيرك ايا كان مين قالك تسبيني هتسبيني
مليكة برفض:لا دي حياتي وانا حره فيها
الياس اخدها في حضنه: عايزك توعديني مهما ايا كان ايه يحصل ما تخبيش عليا حاجه اذا كان ايه قوليلي وما تخافيش لان لو عرفت من بره هتوجعيني.
مليكة:حاضر، وانتا متخبيش عليا حاجة عشان ممكن امو*ت انا مش بحب الكدب .
الياس:بعد عنها وباس ايدها:دلوقت هعملك حاجة تكون بداية لحياتنا هي بسيطة بس هتفرحك
مليكة:اي حاجه منك هكون سعيدة
الياس طلع علي مكان ما
………………………♡#بقلم_حبيبه_مدحت
(اسفه علي المقاطعة بس انا بتعب في كاتبه البارت كل الي عايزه لايك عشان دا بيشجعني اكمل)
(في قصر الحج عمران)
بلال:انا لازم افهم هما بيعملو كدا ليه
فاطمة:استني بس بدل م تيجي تكحلها تعميها
بلال:حتي لو اتقل*عت ي امي مش هسكت
خبط علي غرفه جدو:ادخل
دخل بلال وقفل الباب وراه لقي الجد ومحمد عمه بيضحكو علي غضب بلال
الجد:خير
بلال:بص علي الورق المتقطع:ايه الورق دا
الجد بتلاعب:دا ورق طلا*ق الياس ومليكة بس الياس قطعو
بلال بحده:وانتو ازاي تتحكمو في حياه كل شخص كدا
الجد بغضب:بلال احترم نفسك انا جدك مش صاحبك،وانا لو بختار واتحكم في حياه كل واحد فيكو مكنتش جوزتك ايناس وكنت جوزتها ل اي حد تاني ومنعتك تتجوزها سامع ي ولد.
بلال:ماشي ي جدي بس الياس عنيد ومبيحبش حد يدخل في حياته الشخصيه
محمد:اقعد ي بلال وجدك هيفهمك كل حاجه
بلال:والله ياريت
محمد:انا هطلع ارتاح ي ابوي وانتا الله يكون في عونك
الجد:بص ي بلال كل الي انا عملته دا مقلب انا وعمك في الياس
بلال:ازاي انا مش فاهم
الجد:قاله كل الي حصل بينه هو والياس،وبس كدا فهمت والورق دا اصلا ورق مذاكرات من عند نور وهو قطعه منغير م يشوفه
بلال:ولو الياس كان شاف الورق،وعملتو كدا ليه معاه
الجد:مكنش هيبص لانه متعصب،وانا عملت كدا عشان شايف ان كل واحد فيهم مش مدي للتاني فرصه يتعرفو ويفهمو بعض وهو مقربش منها ليهم ٣شهور جواز كان لازم اعمل كدا،وانا عارف ومتأكد ان الياس مشدود ومتعلق ب مليكة ولازم احرك الجبل الي علي قلبه دا.
بلال:بس كدا الياس زعل منك انتا وعمي
الجد:سيبه الياس ميقدرش يبعد عننا شويه وهيرجع بس لازم ينتبه لحالو بيهتم بكل الي حواليه لازم يشوف نفسه،ومتنساش خلاص فاضل يومين علي الفرح ابداء في التجهيزات
بلال:حاضر
الجد:بلال الكلام دا ميوصلش ل الياس انتا صحبو الانتيم بس انا عايزه يبص لنفسه مره العمر بيجري هيلحق يخلف عيل يسنده امته عايز اشوف عياله قبل م اموت
بلال:اكيد ي جدي، ربنا يخليك لينا
(عند شريف وشاهيناز في الجنينه)
شريف قاعد علي الكرسي في الجنينه وشاهيناز جمبه
شريف:يعني مقولتيش لجدك ي قطه
شاهيناز بقرف:الوقت مش مناسب عشان انكد علي جدي لسه خارج من المستشفي،عقبالك كدا
شريف:اعدلي وشك دا
شاهيناز:والله وشي وانا حره
شريف: تمام اخد نفس من السجاره نوعها غالي بس ريحتها وحشه اوي وطلع النفس في وش شاهيناز
شاهيناز:ايه دا كح كح كح ومسكت في صدرها وبتشهق جامد
شريف بخضه:قام وقف جمبها…مالك
شاهيناز:شاورت بمعني مش قادره تاخد نفسها
شريف:طب اعمل ايه دلوقت،تعالي ادخلك يمكن حد يفهم مالك؛شالها و دخل بيها جوا القصر
شافو بلال وهو خارج من عند جدو:مالها شاهيناز
شريف:مش عارف بس بتشاور علي نفسها
بلال جري فوق ولحظات ونزل جايب بخاخه نفس ل شاهيناز حطها في بقوها،ابتدت ترجع لوضعها الطبيعي
شريف:هي عندها ايه،وايه البخاخه دي
بلال بغضب:انتا عملتها ايه وصلها لكدا
شريف:وانا مالي كنت بشرب سجاره عادي لاقيتها كدا
بلال:عشان دا اسمه غباء،شاهيناز عندها حساسيه من الدخان والعطور
شريف:حصل خير وهي مقالتش ليا،وبتمثيل ميل علي شاهيناز…انتي كويسة ي حبيبتي
شاهيناز بكره:اه كويسة خالص بس عايزه ارتاح
شريف:طب هسيبك ترتاحي وانا همشي ورايه شويه تجهيزات عشان الفرح
بلال:بسلامة؛ اخد شاهيناز في حضنه وطلع بيها غرفتها
(عند الياس)
داخل افخم محل جواهرجي
دخل الياس وماسك ايد مليكة
الياس لصاحب المحل :كنت عايز طلبي
صاحب المحل:طبعا فهد باشا احلا طقم ألماظ معمول مخصوص لحضرتك في إيطاليا للمدام وصل
مليكة:طقم ألماظ لمين
الياس:ليكي انتي طبعا
مليكة:بجد ولا بتهزر
الياس: اه بهزر حتي بصي كدا ومسك العقد حطه علي رقبتها،شوفتي بهزر ازاي دي اقل حاجة ممكن ليكي ي بت عمي..؛ وشوفي الخاتم عشان المقاس
الياس لصاحب المحل:عايز دبله الماظ
صاحب المحل:حاضر..اخرج علبه بها دبله من الالماظ
الياس لبسها لمليكة،ايه رأيك
مليكة:تحفه بجد
الياس:مبروك عليكي شبكتك، اياكي ي مليكة تشيلي الدبله من ايدك
مليكة:حاضر مش هقلعها ابداء
الياس طلع الفيزا وحاسب وخرجو
يتبع ……
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية مليكة الفهد)

‫2 تعليقات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى