روايات

رواية مليكة الفهد الفصل الخامس والعشرون 25 بقلم حبيبة مدحت

رواية مليكة الفهد الفصل الخامس والعشرون 25 بقلم حبيبة مدحت

رواية مليكة الفهد الجزء الخامس والعشرون

رواية مليكة الفهد البارت الخامس والعشرون

رواية مليكة الفهد الحلقة الخامسة والعشرون

(عند الياس)
الياس:ايه كل المشاكل دي يارب هون ….وفتح الباب ونزل
ايمان:مالك ي يبني
الياس:جنه مش لاقينها من امبارح..وفي مشكله رايح احلها
ايمان:ي عيني عليها زمان امها هتموت عليها
الياس:دعواتك بقا، السلام عليكم..وياريت مليكة لو صحيت متعرفش حاجه
ايمان:حاضر.
طلع دور العربيه وماشي بلال رن عليه:وصلت لفين
الياس:في مشكله كبيره عند الدكتور لؤي،لازم نروح وبعد كدا نكمل ندور علي جنه،انا بعت الرجاله يدورو لغايت م نروح عند لؤي لاني شاكك في حاجه كدا
بلال:روح وانا هطلع وراك
(عند لؤي)
وصل بلال والياس كان بلال روح احمد ابو الياس القصر،دخلو الفيلا في نفس الوقت الي نازل في لؤي بالدفتر من علي السلم
المأذون:الحساب
لؤي راح عند المكتب في خزنه صغيره خرج منها فلوس اداها للمأذون ومشي
لؤي ل عماد:اتفضلو اطلعو بره خرجو أول م شافو الياس داخل
الياس:لؤي،ايه الي بيحصل
لؤي:اتفضلو قعدو وحكالهم كل الي حصل مع جنه بالليل والحادثه لغايت الصبح
الياس:طب متفاهمتش معاه ليه
لؤي حط ايده علي راسه:داخل بيتهمني جايب واحده عندي وبيقل أدبه وعايز يخرجنا بفضيحه
الياس:طب هتعمل ايه معاها
لؤي:مش عارف وهي منهاره فوق
جنه نزلت علي السلم بتعرج:دكتور لؤي عايزه اروح لماما
لؤي قام وقف،الياس بص علي السلم هو وبلال قامو وقفو بصدمه:جنه
جنه بصت ليهم بخوف:الياس بيه
الياس راح سندها علي السلم و شايف شكلها مدمر خالص من رجلها لوشها
بلال قرب منها بصدمه:كل دا طالع معاكي انتي وحنا بندور عليكي من امبارح
جنه بعياط:ابوس ايدك عايزه اروح لماما
الياس:هاخدك ليها،بس دلوقت لؤي جوزك واي قرار هو هيتاخد لازم يكون موافقته
جنه:انا عايزه ماما وبس
لؤي طلع بسرعه جاب طرحه جنه ونزل حطها علي شعرها هي الطرحه فيها دم كتير ناشف بس كان لازم يعمل كدا عشان الياس وبلال
قعد علي ركبه واحده:انا هوديكي عند مامتك ماشي،متخافيش انا معاكي
جنه :انا كويسه بس وديني دلوقت عايزه اطمن عليها
لؤي ل الياس:انا هوصلها بعربيتي
الياس:تمام،وانا هستناك بره
جنه وقفت وبتمشي بهدوء و لؤي ساندها
جنه:شكرا همشي لوحدي
لؤي:استغفر الله العظيم، شكرا ايه انتي قادره تمشي
جنه بعياط:متتريقش عليا
لؤي:هو يوم باين اصلا من اوله،تابعي ي اخره صبري وشالها طلع بيها قدام الياس وبلال راح فتح باب، العربيه والياس بيكلم الرجاله توقف
لؤي حط جنه وطلع بالعربيه
(قبل قليل داخل القصر)
دخل الحج عمران القصر بكل هيبه مع محمد ابنه
الحج عمران:ماله القصر كدا حاسس ان في حاجه
محمد يا بوي شكله بيتهيقلك عشان انتا مش موجود
الحج عمران:انا عارف يبني كويس جوي بيتي امته يكون فيه حزين وامته يكون فيه حاجه دخلو كانت سحر قاعده لسه مكانها بتعيط
الحج عمران:وه بتبكي ليه ي سحر
سحر:قامت منفوضه…مفيش ي حج
الحج عمران:بقولك في ايه ي سحر
سحر قالت كل حاجه حصلت وهي منهاره مفيش جهد تتكلم
الحج عمران:وفي العيال مدورش ليه عليها
بيكمل كلامه كان الياس داخل ولؤي شايل جنه
سحر جريت علي بتها:بتي فيها ايه
الياس:اهدي ي ست سحر هي بخير
لؤي نزل جنه علي الكنبه سحر اخدتها في حضنها:ازاي بتي كويسه وراسها مربطه
جنه بتعيط وماسكه في امها جامد
الحج عمران:مين دا وبيشاور علي لؤي،وجنه كانت فين
لؤي:انا بكون جوز جنه
سحر بتصرخ فيه:انتا بتقول ايه ي جدع انتا
بلال ادخل:اهدي واسمعي كل الي حصل قص عليهم لؤي كل الي حصل..بس كل دا حصل والياس وبلال جم
الحج عمران :وانتا مرنتش ليه علي حد من مننا
لؤي:ازاي موبيلها متكسر ميت حته وهي ليها كام ساعه عندي يدوب بنعالجها والزفت عماد طب علينا
الحج عمران:خلاص ي ولدي حصل خير والحمد لله انها بخير واحنا متشكرين ليك وعلي الي عملته وانك فعلا راجل انتا كان ممكن تسيبها زي اي واحد واقف يتفرج لاكن انتا ادخلت وحليت فعلا المشكله
سحر:طب وسمعه بتي
لؤي:انا راجل.ي امي وايا كان الي حصل انا كنت هتقدم لجنه علي سنه الله ورسوله بس الظروف جت كدا وسمعه بتك هي نفس سمعتي لأننا بقينا واحد وهي كانت في الاوضه ومحدش يقدر يتكلم عليها
الحج عمران:ونعم التربيه ي ولدي وانا مش هتلاقي احسن منك لجنه فرحك إنتا وجنه مع احفادي
لؤي باس ايد الحج عمران:وانا اتشرف بيكو
الحج عمران:خلاص الفرح مع العيال موافقه ي سحر
سحر:الي تشوفه ي حج
لؤي:بعد اذنكو عايز اتكلم مع جنه شويه واخد رأيها الأول
سحر:اتفضل طبعا ي ولدي روحي مع جوزك ي جنه
الياس:حمدالله على السلامه ي جدي
الحج عمران:الله يسلمك،النهارده انتا ومليكة معزومين علي الغداء
الياس:انشاء الله،انا راح الفيلا
الياس هو ماشي محمد وقفه:انا عايزك انا وجدك النهارده بعد الغداء
الياس بأستغراب:حاضر ي عمي
بلال:انا هطلع ارتاح
(عند الياس وصل الفيلا)
ايمان:وصلتو لحاجه
الياس:ايوه
ايمان:الحمد لله ،تحب اعملك ايه اكل النهارده
الياس:لا النهارده معزومين عند جدي
ايمان:ماشي
طلع عند مليكة سألها وحطها علي السرير:قومي بقا ي كسوله
مليكة بنعاس:بس بقا
الياس:بس بقا، ماشي وقعد جمبها علي السرير وقرص وركها
مليكة بصراخ:ااااه؛ الياس ايه الي عملته دا
الياس:قومي عشان هنروح القصر
مليكة قامت:هوف بقا خلاص قومت اهو ومسكت المخدا وضربته بيها وجريت علي الحمام بتفتح الدش الياس دخل وراها حط ايده علي وسطها وعبده التانيه علي شعرها
مليكة بضعف:الياس
الياس قرب من رقبتها بهدوء وعضها وجري بره الحمام
مليكةبألم وحطت ايدها مكان العضه:اه؛ماشي اصبر علي هعمله فيك وقفلت باب الحمام
الياس بره الحمام:ولسه هههه
طلعت من الحمام لابسه البرنس علي جسمها بتبص علي الياس مش موجود
مليكة:احسن
دخلت الدريسنج لسه بطلع هدوم سمعت صوت صراخ في الاوضه جريت بره بالبرنس كانت الاوضه عتمه والستاير مقفوله والشاشه شغاله فيديو عروسه بتصرخ وفي وشها د*م وبيقلب لوحده اشتغل ناس بتق*تل في بعض
مليكة بخوف:بسم الله الرحمن الرحيم ،هو بيقلب لوحده ليه راحت تفتح الباب مش راضي يفتح خبطت جامد عليه صوت الشاشه بيعلي
في حد واقف وراها حط صوباعه علي كتفها بتلف لاقت حد بيبحلق في العتمه صرخت
النور فتح والياس وشه ظهر وهي مرعوبه اترمت في حضنه بخوف:الشاشه بتقلب لوحدها
الياس بضحك رجولي:ههه دا مقلب بسيط عشان تسمعي كلامي كويس
مليكة:يعنيانتا الي عامل دا، اخص عليك بجد
الياس خرج الموبايل بتاعه قدامها: اصل الموبايل بيتوصل بالشاشه عن طريق النت
مليكة:مقلب سخيف زيك
الياس شدها من البرنس من ناحيه صدرها:بت لسانك ل اقطعه وميل علي رقبتها باسها:لسه بتوجعك
مليكة:ايوه طبعا تعالي اعملك زيها وشوف
الياس بغمزه:لا انا عايزك تعضيني في حته تانيه تيجي
مليكة بغضب:سا*فل منحط
الياس:انتي دماغك في قله الأد*ب انا اقصد في ايدي
مليكة:في ايدك نينيني،انا رايحه البس احسن
الياس:ملبن بس لسانك عايز تأديب
(في القصر )
الحج عمران قاعد علي السرير وفاطمه بتساعده ينام
الحج عمران:تسلمي ي بتي
فاطمه:ألف مليون سلامه عليك يا حج وربنا م يجيب تعب ليك تاني
الحج عمران بضحك:اقعدي ي فاطمه دا انتي طيبه جوي
فاطمه بأستغراب:مالك ي عمي
الحج عمران:انا فعلا كنت تعبان بس التعب الأخير دا مش انا دا اتفاق مع سيف عشان يتصالحو مع بعض ويتجمعو علي حساب تعبي
فاطمه:ربنا يخليك ليهم ويبارك في عمرك ويهديهم ويبعد عنهم الشيطان
الحج عمران:اللهم امين،المهم انا عزمت الدكتور سيف النهارده علي الغداء وهو جاي عندنا عملي حسابه
فاطمه:حاضر
الحج عمران:ومتنسيش كمان شريف
فاطمه:والله انا قلقانه علي شاهيناز وعلي حياتها معاه
الحج عمران:انا وافقت علي شريف عشان هو الوحيد الي يقدر يخرج شاهيناز من الي هي فيه هو طبعه وحش بس شاهيناز هتغيرو هو جالي وقال انا عايز اتجوزها
فاطمة:انشاء الله خير، هروح انا اجهز الأكل وانتا ارتاح دلوقت
(عند لؤي وجنه)
قاعده علي السرير بتاعها بتعيط ولؤي جايب كرسي صغير وقعد عليه لؤي مسك طرف ايدها:جنه خلاص الي حصل وانا اقسم بالله العظيم كنت هتقدم ليكي وسكت شد ايدها جامد وشبك صوابعها
لؤي:طب انتي تعرفي اني فرحان ان دا حصل
جنه رفعت راسها ليه
لؤي:طبعا ومنغير تبوصيلي عارفه ليه لاني كنت خايف ترفضيني ساعتها قلبي ممكن يتكسر بعد م حبك ي جنه
جنه بعدم استوعاب:انتا بتحبني انا
لؤي:اومال انا
جنه بخجل:انا مش عارفه اقولك ايه
لؤي:متقوليش حاجه انا كل الي عايزك تعرفيه اني بحبك والي يسمك ويجرحك كأنه جرحني،ارتاحي وانا هطمن عليكي بعدين
جنه بتسرع:لا خليك ،احم اقصد انتا معزوم علي الغداء معانا
لؤي:طب انا عايز انام
جنه:نام علي السرير وانا هنام عند ماما
لؤي قام من علي الكرسي واخد مخدا ومفرش وفرش في الأرض تحت انظار جنه غير مفهومه
جنه:انتا هعتمل ايه
لؤي:هنام هنا وانتي نامي علي السرير لغايت الغداء وهمشي
جنه فردت جسمها علي السرير وراحت في النوم من كتر الألم
(عند شاهيناز)
الموبايل نازل رن شاهيناز بنوم:هوف مين الرخم دا،الو
شريف من الناحيه التانيه:صباح الخير ي خرتيت
شاهيناز:هو انتا ي رخم
شريف:تو تو في واحده تغلط في جوزها هي دي تربيه الحج عمران
شاهيناز بغيظ:علي فكره انا متربيه احسن منك
شريف:تمام اوي،شكلك عايزه خطبه زي بتاعت امبارح، الاه صحيح اخبار الخبطه ايه
شاهيناز:انا هقول لجدو كل حاجه علي فكره
شريف:طب كويس انا جاي عندكو
شاهيناز:ايه سبب الإتصال المستفز دا
شريف:م انا بقولك اهو ي روحي جدك عازمني علي الغداء اجهزي انا جاي وقفل السكه
بعد مرور فتره من الزمن
(وقت الغداء)
الحج عمران قاعد في الصالون والياس قاعد ومليكة ونور وشاهيناز وايناس وبلال والبنات بيتكلمو مع بعض
الياس:انا جعان..يلا
احمد:اصبر شريف جاي
محمد:وكمان دكتور سيف جاي
والحج عمران:ولؤي كمان
الياس بضحك :بسم الله ماشاء الله احنا عاملين وليمه بقا
بلال بهزار:ناقص نكون معزومين.
سحر:الاكل جاهز هصحي جنه وهرجع
الحج عمران:ماشي
(عند جنه)
سحر فتحت الباب كانت جنه نايمه ولؤي نايم في الاوضه من الناحيه التانيه سحر مش شيفاه راحت تصحي جنه وبتلف من الناحيه التانيه شافت لؤي نايم في الأرض وحاطت ايده علي عينه خبطت في رجله قام مخضوض بينادي علي جنه
سحر:بسم الله الرحمن الرحيم عليك يبني انتا هنا والله معرفش فكرتك مشيت
لؤي بأحراج:انا اسف بس كنت تعبان وجنه قالتلي خليك هنا وانا نمت
سحر:كنت نمت في الاوضه بتاعتي ولا كنت نمت جمب جنه بدل نومه الأرض دي
لؤي بص لجنه النايمه:لا سبيها علي راحتها
سحر:قوم اغسل وشك الاكل جهز ،وانا هنزل جنه
لؤي:لا انا هنزلها
سحر:خلي بالك منها ي لؤي انا شربت المرار عشانها دي نور عيني
لؤي:انا بحب جنه وهحطها في عيني دي بتي قبل م تكون مراتي واختي متخافيش عليها
لؤي صحي جنه ساعدها ونزلو تحت
سيف داخل تحت الياس واقف يستقبلو
سيف بغمزه:شوفت القدر لما يحب يجمعني بنور
الياس:ميل عليه كأنه بيحضنه، طب رجل وارفع عينك فيها وانا هقلعها من مكانها
سيف: وعلي ايه ي حبيبي انا هكلم الحج عمران
شريف دخل واستقبلو محمد،نورت ي شريف
شريف وعينه علي شاهيناز:بنورك ي عمي
احمد:هتفضلو واقفين اتفضلو
كله اتجمع علي الأكل في وسط ضحك الشباب والبنات في صمت عشان الرجاله
الياس قاعد وعينه علي شريف عشان ميبصش ل مليكة
خلص الغداء وكل واحد اخد مراته وقعد في ركن في الي طلع الجنينه وفي البعض بيشرب الشاي
سيف قاعد محرج ان هو قاعد لوحده ونور طلعت اوضتها بأمر من الياس عشان تذاكر
سيف قرب من الياس:انتا بتعمل ليه كدا فيا عجبك قعدتي كدا لوحدي زي الطلق*ه وكل واحد واخد مراته شوف انا هعمل ايه
الياس:امشي ياض
سيف بغيظ:عمي محمد حج عمران انا عايزكو في موضوع خاص
الحج عمران:تعالي في المكتب
سيف وهو داخل اوضه المكتب بص ل الياس:شوف عمك هيعمل ايه
دخل المكتب وقعد قدام محمد والحج عمران علي المكتب ساكت
الحج عمران:انتا جايبنا نتفرج علي بعض
سيف:بصراحه كدا انا بتقدم علي سنه الله ورسوله لنور بت حضرتك ي عمي
محمد:بس نور لسه صغيره وبتدرس
سيف:وانا عارف عشان كدا انا عايز يكون في ربط كلام زي قرايه فاتحه لغايت م اخلص السنه دي ونعمل خطوبه وتخلص اوله كليه ونعمل الفرح وتكمل الباقي عندي
الحج عمران:ادينا كام يوم وانا شخصيه هرد عليك
سيف:طب انا عايز اعرف برضه انا مرفوض ولا في امل
الحج عمران بضحك:امشي ي ولا ومتخافش هرد عليك بخبر حلو
سيف بهزار:يبقي في امل،امل ايه يبقي في نور علي اسمها بعد اذنكو وشكرا علي الغداء
الحج عمران:شكرا،امشي ياض من هنا بلا شكرا
محمد:ابقا حاسب علي الأكل بره قبل م تمشي
سيف بضحك :حاضر
محمد:انا هنادم الياس
الحج عمران بقلق:ماشي
محمد خرج:الياس تعالي عايزك انا وجدك
دخل الياس عند جده وقعد مكان سيف:ايوه ي عمي
الحج عمران اتكلم الأول:طبعا انا وانتا متافقين قبل جوازك من مليكة انك لو اتجوزت مليكة متكلمش معاك في الورث
الياس:ايوه
الحج عمران:وانا قررت اديك نسبه في الورث بزيادة
الياس:ايوه بس انا مش قاطعه محمد
محمد:وانا كلمتك في الشركة انك لازم تشوف حياتك
الياس:ايوه
محمد:وانا بشكرك علي وقفتك معايه والأمور رجعت زي الأول وأحسن ومليكة حبت اهلها هنا انا بحررك من علاقتك انتا ومليكة وجدك جهز ورق الطلاق
خرج الحج عمران كام ورقه من درج المكتب
محمد:انتا تقدر تتحرر وتطلق*و وشوف حياتك وهي تشوف حياتها وتتتجوز وتخلف وانتا كمان من حقق تتجوزالي تختارها يبني
الجد :ايوه كلام محمد صح،وكمان سألت مليكة في المستشفي وقالت انك ملمس*تهاش ودا الأحسن ليها عشان تعرف تعيش حياتها مع الشخص الي تختاره هنا في البلد وفي واحد متقدم ليها من الكليه
الياس قاعد بصمت تام ودايس علي سنانه بعصبيه وهو في اواخر مرحله من الغضب
اتكلم بهدوء ما قبل العاصفة
الياس:انتو جوزتوني علي بمزاجكو واتجوزت معن انا مش حاطت الفكره في دماغي وسكت ولما بدأت خلاص احبها واتعود عليها جاين بكل سهولة تقلولي سيبها؛اااه قام وقف وفضل رايح جاي:الياس اعمل دا وبقول حاضر الياس شيل بقول حاضر الياس اتجوز دي حاضر ويوم م خلاص اتعودت عليها عايزيني اطلقها راح علي صوته بغضب،هو انا لعبه بين ايدكو تحركوها وكمان جبتو ليها عريس وجهزتو ورق الطلاق وبتتفقو مع بعض من ورايه
ايه وانا فين حياتي فين ايه ماليش كلمه كمان في دي وبص علي محمد
الياس:عمي بتك مراتي ومش هطلقها وانا هعيش مليكة احسن عيشه وكمان هعملها فرح يحلفو بيه الناس كلها ودا مش كلام وخلاص دا وعد من فهد الصعيد ومن هنا ورايح الي انا عايزه هعمله ومش همشي علي كلام حد تاني وراح عند جده ومسك الورق قطعه كذا حته وفتح الباب وخرج.
يتبع ……
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية مليكة الفهد)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى