رواية مليكة الفهد الفصل الخامس والثلاثون 35 بقلم حبيبة مدحت
رواية مليكة الفهد الجزء الخامس والثلاثون
رواية مليكة الفهد البارت الخامس والثلاثون
رواية مليكة الفهد الحلقة الخامسة والثلاثون
الياس:شرررريف
شريف بأرتباك:في ايه
الياس بعد عن الباب وشاور علي روزيتا:تقدر توضح مين دي
بلال نزل من علي السلم وفي ايده شاهيناز:انا هقولك مين،البيه غفلنه كلنا متجوز قبل شاهيناز ومخبيها عن الكل هنا ومحدش يعرف مين دي وكمان حامل
الجد بصدمه:انتا بتغفلني ي شريف، انا سأل علي عليك كله قال انك كويس والعيبه متطلعش منك
رمي العكاز بتاعه ومسكه من التيشرت
شريف بجرأة:الشرع محلل اربعه هنلعب بشرع حلله ربنا،وبعد كدا انا لو قولت اني متجوز محدش كان هيقبل اني اتجوزها وسكت وعملت كل الي انتو عازينه عشان اتجوزها
بلال جري عليه مسكه من التيشرت مكان جده:وانتا لما متجوز عايز اختي ليه
شريف بنرفزه:ايدك بس،ثانيه واحده شوفتها عجبتني غلط انا في ايه يعني كنتو هتفرحو لما اكلمها في السر
الياس قرب ليه وسأل شاهيناز:مد ايده عليكي
شاهيناز بصت لشريف:ايوه ضربني براسه اغمي عليا
الياس زي كدا:وضرب شريف روسيه خلت توازنه اختل ورجع لوره داغ:انا حزرتك ان لمست شعره منها هعمل فيك ايه يلا دي وراها رجاله،بداء يضرب فيه
محمد واحمد ادخلو بيحوشو وفاطمه بتقراء قران
روزيتا لما شافت شريف بيضرب صرخت:she rif,stay awayfrom nim(شريف،ابعد عنه)
People,my love (قوم ي حبيبي)
شريف:lock the door(اقفلي الباب)
محمد:اهدو الأمور مش بتتحل بضر*ب سيبه خلاص
بلال:تتحل ازاي ي عمي شايف الهانم الي متجوزها الصفرا بطنها اد ايه
الياس:ارمي عليها يمين طلا*ق
شريف بغضب:تمد ايدك عليا وانا مش غلطان سكت لاكن عايز تمشي كلامك عليا دا الي مش هيحصل والي عندك اعمله
بلال:هتطلقها ورجلك فوق رقبتك
الجد:انتو اخدتو قرارات مع نفسكو وانا موجود مفيش تقدير ولا احترام للناس الكبيره الي واقفه
بلال:اسف ي جدي بس دي اختي وانا هاخدها وهمشي وهيطلقها …،ومسك ايد شاهيناز وكان خارج
شريف: لو خرجت من هنا هطلبها في بيت الطاعه وهيكون غصب عندها المرادي وغصب عنكو كمان بالقانون
الياس:الي عند ميتين ام*ك اعمله إحنا مبنتتهدتش
شريف:امي لا بدل م اغلط في سلسفيل الي عايزكو
الجد:شريف احترم نفسك وشوف يتجول ايه اتخبلت
شريف:هو غلط في امي وانا برضه ليا كرامه
قرب للحج عمران:بعد اذنك انا عايز اتكلم مع مراتي خمس دقايق اتفاهم معاها لو هي مقبلتش خدوها
بلال بسخريه:انهي واحده فيهم
شريف تجاهل كلام بلال:ارجوك خمس دقايق مش اكتر
الجد:كويس انك قدرتني معن الي عملته مش هيتغفر ابدا ولسه حسابك بس هديك خمس دجايج
شاهيناز بخوف:لا انا عايزه امشي
احمد:روحي ي بتي وهنستناكي هنا مش هنمشي
شريف راح ليها ومسك ايدها:متخافيش مش هاكلك
بلال:براحه عليها
شريف:اهدي ي شبح واحد ومراته
اخدها وطلع اوضه النوم
شاهيناز بتكبر:انا مش قولتلك ورايه رجاله
شريف:طب ايه رأيك بقا لما اطيرلك واحد من الرجاله دي عشان تفرحي بيهم
شاهيناز بغضب:كدا كدا همشي قول بقا عايز ايه
شريف لف حواليها ومسك كتافها ومال علي ودنها من وراها وقال بكل قسوه ومش مهتم بمشاعرها ك انثي:وهل تري بقا هتقولي ايه للناس لما يقولو العروسه شاهيناز هانم بنت الحسب والنسب الي اهلها كبار الصعيد وهي راجعه يوم صباحيتها لبيت جدها هيقولو طلعت معيو*به،ايه الي يخلي عروسه راجعه بيت اهلها غير كدا معن انا اصلا ميفرقش معايه ولا خايف عليكي انتي الي مفروض تخافي علي نفسك لان محدش يعرف اني اصلا متجوز حته لو عرفو دا محلل ليا ومغلطتش
شاهيناز بأنهيار:انتا دمرتني انتا ايه شي*طان عايز مني ايه
شريف وقف قدامها:تؤ تؤ اوعي تعيطي،ومسح دموعها بطرف صابعه ورفع صابعه عند شفايفه نفخ الدمعه:لسه بدري علي دموعك يلا كدا زي الشاطره تنزلي تقوليلهم انك مش هتمشي إلا قسما بالله اطيرلك واحد منهم وانا مش بهدد انا بفعل منغير تردد ثانيه حته منغير م اسأل نفسي صح ولا غلط وهطلع زي الشعره من العجيبنه ولا كذا طريقه
شاهيناز:طب لو طلعت وقولت هيشكو فيك ومحدش هيصدقني
شريف:اطلعي انتي والباقي عليا،يلا ي حبيبتي
شاهيناز نزلت ليهم
بلال:خلصو الخمس دقايق يلا بينا ومسك ايد شاهيناز وطلع بيها شاهيناز متحركتش معاه،بلال لف ليها:يلا ي حبيبتي
شاهيناز:انا مش همشي
بلال:ليه
شاهيناز:انا هفضل مع شريف
بلال بزعيق:هو لحق يهددك صح قولي ان هو هددك عشان كدا اخدك فوق مقدرش الجبان يتكلم قدامنا
شريف وقف قدامه:انا كنت براضيها يعني ينفع ابوس مراتي قدام الكل وبعد كدا انا اعتذرت ليها واخدت عهد بيني وبينها مش هينفع اقولو لان دي طبعا خصوصيات بينا اكيد فاهم انتا
بلال:شاهيناز يروح قلب اخوكي انا معاكي مش هسيبك قولي لو هو هددك لاأخر مره هسألك
شريف حضن كتف شاهيناز:ردي عليه ي حبيبتي عشان شكله مش مصدقني
شاهيناز:انتا عارف لو هو هددني هقول مش هخاف زي م قولت انه ضربني متخافش عليا
بلال باس راسها:وانامش هاجي عليكي عشان مبقاش في يوم خربت بيت اختي ومتخافيش انامش هقول ان مش هدخل بيتك تاني والكلام دا،لا دا انا هكون هنا كل يوم عشان اطمن عليكي بنفسي عشان مش واثق فيه
شريف:وماله بيت اختك تعالي في اي وقت
بلال رفع صابعه ك تحزير لشريف:الي بينا بعد كدا شغل وبس سامع ومش داخل هما طول م انتا موجود
ومسك ايد ايناس وخرج وراه الياس ومليكة حضنت شاهيناز وطلعت
فاطمة:جبتلك الأكل اكيد مأكلتيش حاجه من امبارح خدي بالك من نفسك،يلا السلام عليكم ربنا يهدي سرك
الجد:انا اسف ي بتي بس اتخدعنا كلنا فيه وانتي قررتي تديه فرصه ودي فعلا فرصته الاخيره ليه،خدي دي هديتك اكيد ابوكي لو موجود كان عطاكي اكتر من كدا اداها صندوق صغير فيه دهب واحمد ومحمد ادوها فلوس
شريف قفل الباب وراهم ولف لشاهيناز أول م الباب قفل حست ان روحها بتتسحب منها واتهبدت في الأرض الصندوق اتفتح والفلوس طلعت من الظرف والنور قطع كأن المكان متعاطف مع حال شاهيناز
شريف بصراخ ضرب الكرسي برجله:هي كانت ناقصه
روزيتا فتحت الباب بخوف:(I’m afraid)(انا خايفه)
شريف:(Don’t be afraid)(متخافيش)
(Come ons cout)(تعالي شغلي الكشاف)
روزيتا شغلت الكشاف وهو شال شاهيناز وطلع بيها وهي وراه
راحو باركو لجنه و لؤي وطلعو علي القصر والياس علي الفيلا
الياس في العربيه:جدي دايما مش عامل لحد فينا حريه الاختيار في شئ دايما إجبار
مليكة:معلش برضه هي الي وافقت هي أو قالت لا كلنا اكيد كنا هنقف لجدي
الياس:بس انا خايف علي شاهيناز ليستغلها ويعمل فيها حاجه كله بسبب جدي هو العقبه الوحيده في حياه كل واحد فينا علي اد حبنا ليه بس بيتصرف تصرفات ممكن تدمر الواحد
مليكة:يعني لو خيروك بيني وبين شاهيناز كنت هتختار مين،بس معني كلامك ان هما اجبروك جامد عليا
الياس افتكر اليوم الي جده عرض عليه يتجوز مليكةولما كسر الاوضه بتاعته
الياس باس ايدها:انتي اجمل إجبار كنت هندم فعلا لو مكنتيش انتي معايا، لاكن شاهيناز قدامي من زمان لو عايزها كنت اخترتها من قبلك
مليكة:ربنا يخليك ليا ي حبيبي
الياس:ي ايه
مليكة:ايه بقول ي حبيبي
الياس:انتي تعرفي من ساعه لما اتجوزنا أول مره تقولي كدا
مليكة:يمكن عشان بدأت اتعود عليك ومخافش منك زي الأول وعرفت ان قلبك حنين
الياس وصل الفيلا والبوابه اتفتحت
الياس:بمناسبه الكلام الحلو دا عزمك علي العشاء الساعه ١٢ اجهزي يلا اطلعي
مليكة:انتا مش نازل
الياس:لا انا طالع الجبل وهرجع علي المعاد
مليكة:هتعمل ايه في الليل
الياس:من مصغري وانا قعدتي هناك علي طول
كان بلال اوقات بيجي معايه بس بيخاف لما تطلع الديابه عليا تعاوي هو بيسيبني ويجري
مليكة بخوف:وانتا مش بتخاف منهم يماما
الياس:بالعكس انا بقعد وهما بيكونو حواليا بس بعيد شويه ولو كترو وقربو بيكون معايه السلا*ح طلقه واحده في السما بيخافو انتي مش متجوزه اي حد وغمز ليها
مليكة:طب مفيش مره حاجه هجمت عليك حاجه
الياس:ايوه مره كنت قاعد سرحان في السما وجالي تعلب من ورايه بس لحقوني جماعه بيطلعو بالخيل ضربوه بالنا*ر
مليكة:يالهوي،لا متروحش هناك
الياس:متبقيش جبانه،يلا اطلعي وشويه وهرجع
مليكة:طب خلي بالك علي نفسك عشان خاطري
الياس باس ايدها تاني:حاضر
ورجع بالعربيه وطلع علي الجبل بس المرادي عند ناس عايشين في الجبل بيقعد معاهم
(عند الحج عمران )
وصلو القصر الجد جاله اتصال من نفس الرقم
محمد:هات اردلك ي ابويا
الحج عمران بتوتر:لا انا هرد،الو
طب هجيب الفلوس وجاي
احمد:في حاجه
الحج عمران:لا ابدأ في ناس عايزه فلوس رايح ليهم
محمد:خليك اروح بدالك
الجد:زاد التوتر اكتر:لا انا هروح بنفسي بحب اخد دعوه الناس وبالمره اتهوي خنقان بسبب الي حصل
احمد:خلاص روح براحتك ي حج متزعلش
بلال وصل قبلهم وطلع
ايناس قعدت جمبه علي السرير:طلع الي جواك ي بلال انا حاسه بيك
بلال:مش عايز ابين ضعفي لحد
ايناس شدت ايده وحضنته:انا مراتك يعني أن مشالتكش الأرض اشيلك انا وانتا لو مطلعتش ضعفك ليا هطلعو لمين انا معاك ي حبيبي طلع كل الي جواك انا بير أسرارك
بلال حضنها جامد من وسطها كأن بيعيط في حضن مامته:انا تعبت صعبان عليا الي بيحصل ل اختي من جوزها وانا عارف ان هي مش مرتاحه هناك ابويا لو عايش مكنش قبل بكل الي بيحصل ليها دا مسؤليه كبيره علي كتافي وانا مش قدها خايف بجد انا ممكن اقت*له لو هخلص اختي منه
ايناس بخوف مسكت راسه وباسته وعيطت:اوعي تعمل كدا مضيعش نفسك وضيعني معاك انا امو*ت من غيرك رجعت بضهرها علي السرير وهو رجع معاها :نام ي روحي وان شاء الله خير ربنا هيحل كل حاجه وطفت النور
عند الحج عمران وصل مكان بعيد مقطوع وفتح باب ونزل علي سلالم زي قبو مكان اقل ما يقال عنه بشع تراب في كل مكان لمبه في السقف صفرا وليها سلك نازل فيه كبس داس عليه ظهرت واحده نايمه علي الأرض وفي فرشه تحتها ريحتها وحشه
ضرب بالعكاز في الأرض:ف زي قومي
قامت بتعب وفي تراب علي وشها من قله الإستحمام
ملامحها مش ظاهره:ايه
الحج عمران:خدي الأكل اهو،وبتزني ليه كل شويه يرنو عليا بسببك
هي:عايزه اطلع من هنا حابسني ليا سنين
الحج عمران:مش هتطلعي غير علي موت*ك او موت*ي وانا اقدر اقتل*ك بس سايبك زي الكلبه تتعزبي ولسه الي جاي وسابها وطلع
عند الياس خلص قعدته ورجع الفيلا
طلع غرفته هو ومليكه كانت طالعه من الحمام بالبرنص
مليكة:خضتني جيت بدري
الياس:عادي خلصت وقولت اغير قبل م نمشي،بس ايه القمر دا
مليكة:قمر بالبرنص ازاي يعني هو انا لحقت البس
الياس:قرب منها حضنها وحط مناخيره في تجويف عنقها:ااه،ريحتك بتعملي استرخاء وبحس يومي بيتجدد وبنسي كل الي بمر بيه
مليكة:الياس ي حبيبي فوق شكلك سكرت
الياس باس رقبتها راحت هي مسكت كتافه اعصابها ثابت راح هو حس بيها جسمها رخي عليه
حط ايده علي وسطها وشدها اكتر عليه:مالك رخيتي كدا ليه
مليكة بضعف:مش عارفه كل لما تقربلي بيحصلي كدا
الياس باسها من جبينها:روحي البسي عشان نلحق نتعشي ألا وقسم بربي مخلكيش تخرجي غير وانا جايب منك عشر عيال
مليكة:عشره يالهوي صحتي هتروح عديني
الياس بضحك:جبانه معن عليا الطلا*ق منك بتلاته كان نفسي تقولي مش هنخرج وانا كنت هوريكي هعمل ايه
مليكة اتكسفت ودخلت غرفه الدريسنج
لبسو وخرجو وصل الياس المطعم راقي جدا الياس فتحلها باب العربيه ومد ايده ليها
الجرسون استقبلهم من علي الباب:اتفضلو نورتونا
الياس فتحلها الكرسي وقعد قدامها
الياس:هتطلبي ايه
مليكة:اطلبلي علي زوقك
الياس طلب اسكلوب بانيه ومكرونه اسباجتي وعصير فريش
مليكة:كنت عايزه اسألك سؤال
الياس:اسألي
مليكة:ايه سبب العزومه دي بجد
الياس شبك صوابع ايده في بعض وحط ايده تحت دقنه:عادي بس كنت حابب نقرب من بعض اكتر واشيل اي حواجز بينا
مليكة:طب بما انك قولت نقرب من بعض وكدا كنت عايزه اعرف انتا عمرك م حبيت قبل كدا أو اتقدمت لوحده
الياس بهزار:هو انا حبيت اولاني عشان احب تاني بس لا مفيش حد بس جدي عرض عليا كتير بس انا كنت برفض عشان شغلي وفي فترات بسافر وأموري كانت مش مستقره ومش جاهز اني اشيل مسؤليه
ولما جدي ضغط عليا جامد اشتريت الفيلا الي عايشين فيها دلوقت
الياس جاله مكالمة:الو،..ايوه
ايه نزلو، طب تمام بكرا هيكون في اجتماع الصبح بدري وانا هكون موجود،بلال لا طبعا دا عريس واصلا هيسافر بلغ شريف،تمام
مليكة:في حاجه
الياس:الوفد نزلو في الفندق من شويه عشان يمضو العقود ولازم بكرا نتفق معاهم ويمضو العقد في إجتماع بكرا
مليكة:اسمها ايه الشركه دي
الياس:A_S_R
مليكة:ومين الي هيمضي العقد
الياس:اكيد مدير الشركة
مليكة:ربنا يستر مليكة لنفسها:يارب ميكونش هو الي نزل
وصل الأكل واتعشو ورجعو الفيلا ونامو
(في الصباح)
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية مليكة الفهد)
والنبى كملى الراويه انا بقيت بستنها و بفرح اوى لما لاقيتك نزليتها بس بليز كملى و متتاخريش فى التنزيل