روايات

رواية مليكة الفهد الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم حبيبة مدحت

رواية مليكة الفهد الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم حبيبة مدحت

رواية مليكة الفهد الجزء الثاني والعشرون

رواية مليكة الفهد البارت الثاني والعشرون

رواية مليكة الفهد الحلقة الثانية والعشرون

وصلنا لما بلال نادي علي شاهيناز
شريف.هوا انا هسكت الي عايز تقولو قوله هنا ولا هوا حاجه عيب علينا
بلال بغيظ.احترم نفسك هنا عشان متصرفش تصرف وحش معاك شاهيناز ورايه
شاهيناز نزلت رأسها لتحت وخرجت معاه
بلال.تعالي هنا انتي موافقه علي الي بيحصل ده
شاهيناز بتردد.ايوه
بلال.انتي ازاي كنت مش موافقه من شويه ودلوقت موافقه انتي هتسطعبتي يا شاهيناز في ايه
شاهيناز بتوتر.والله انا شايفه كويس مفيش حاجه وحشه منه حصلت معايه
بلال.يعني انتي موافقه عليه آخر كلام عندك يا شاهيناز
شاهيناز .اه
بلال. خلاص ماشي ي حبيبتي بس انا جبتك هنا عشان ميكونش حد ضغط عليكي انا بحبك وانتي الي بقيالي وانا خايف عليكي واي حاجه تحصل معاكي تيجي ليا انا سمعاني وانا دايما موجود عشانك انتي وهكون في ضهرك يلا عشان كتب كتابك علي شريف
شاهيناز حضنته جامد وكان نفسها تقوله انها مش بتحب شريف بس مش قادره
داخل الغرفه
المأذون قاعد بيكلم الحج عمران والكل واقف متوتر عشان خايفين بلال يعمل حاجه لشاهيناز برضه دي اخته ومحتاج يطمن عليها الياس قرب من مليكة
الياس.مالك شكلك معيطه
مليكة.لا مش بعيط
الياس بخبث.انتي مفكره اني مش هعرف لا انا هعرف بطريقتي لما نروح بس وغمز ليها
مليكة بتوتر. هتعمل ايه
الياس.لما نروح
المأذون للجد.وانتا ي راجل عايز تخلع كدا
الجد.بضحك لا دول شويه تعب بسبب الولاد
المأذون بيكون صاحب الجد من الصغر. اااه من العيال بيكبرو والمشاكل تكبر معاهم الواحد يقول بكرا يكبرو ونرتاح وطلع مفيش كل دا
الجد.الحمد لله علي كل شئ
المأذون.لا فوق كدا عايزك تقوم عشان مينفعش قعدتك دي عايز اجبلك عروسه هههه
الجد.بضحك ي راجل ايه الكلام دا الصحه خلاص والعمر مبقاش فيه يدوب الشويه الي قاعدهم دول للعيال لغايت م ربنا ياخد الامانه
الكل .بعد الشر عنك ربنا يطول في عمرك
الياس بغيظ لمليكة. تسيبني لمين ي حج اومال مين يشوفلي العروسه الجديدة عشان تشيل حفيدك عايز كدا اجبلك شويه عيال يعفرتو القصر بتاعك
مليكة اتكونت دموع في عينيها ورفعت راسها ليه بصدمة وألف سؤال جه في دماغها طب هوا عايز يتجوز اتجوزني ليه كذا سؤال مر في دماغها ومش لاقيه جواب
الياس بص ليها ولا كأن شئ حدث من إلاساس
محمد بص بعتاب لفهد الي هوا الياس نظره بمعني مكنش ينفع تقول كدا دلوقت ولقي مليكة سرحت ف حب يخرج الموضوع اتكلم شريف
شريف.طب انا عايز انجز ي حج نادي عليهم
فهد بص ليه بغضب.اصبر ي عريس بدل م اروحك علي شياله
شريف. والله محدش وجه كلام ليك
جنه قامت. طب الف سلامه عليك ي جدو اعذرني لازم اروح عشان ماما انا جيت اطمن عليك
الجد ازاي الكلام دا خليكي هنا وتروحي معاهم
جنه.مش هقدر والله عشان ماما عايزه شويه حاجات هجيبها في طريقي وانا راجعه للقصر
الجد. طيب ماشي خلي بالك علي نفسك
جنه.حاضر وطلعت وكان بلال داخل هوا وشاهيناز
بلالرايحه فين
جنه.ماشيه
بلال.لا مينفعش دلوقت لازم انتي أول واحداه تباركلي علي جوازي
جنه بأبتسامه.لما ترجع القصر هكون انا أول واحده هستقبلك بالزغاريط بس لازم اروح عشان ماما
بلال.اذا كان كدا ماشي
شريف قاعد وجاب اخره وعمال يتنفخ بعصبيه
المأذون. يلا يبني عايز امشي مستعجلين قوي علي الجواز لدرجه عايزين تتجوزو في المستشفي دا انتو هتشوفو المر بس اصبرو
بلال بهزار. م تخليك محضر خير ي عم الشيخ عايز اخش دنيا
شريف.انا الي هكتب الاول
بلال.لا طبعا انا
شريف.انا الي متقدم قبلك
بلال بعند. طب والي خاطبها وهي في اللفه خلص الكلام ابداء ي شيخنا
المأذون.فين العروسه
احمد.بنتي ايناس اهي
المأذون.طب ابوها والعريس والبطايق وتعالو جمبي بلال مسك ايد ايناس قعدها جمبه والنص المأذون واحمد الناحيه التانيه حط ايده في ايد بلال انهي كتب الكتاب والكل رد وراه ونور بتصور بالموبايل
(بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير)
ربنا يكرمكو بالذريه الصالحه ي ولاد الكل ب يبارك ليه هوا في دنيا تاني خالص أول م المأذون خلص قعد يحضن ايناس
الياس بضحك.اوعي ايدك ياض من علي اختي
فاطمه زغرطت
احمد بغضب.صوتك إحنا في مستشفي
بلال.زغرطي ي حماتي براحتك احسن م اروح اجيب كام جثه تزغرط لينا
محمد.احترم حرمه الميت يبني عيب
ايناس حضنت فاطمه. شوفتي الصبر جميل ازاي واتجوزتي حبيبك الي كنتي هتموتي عليه
ايناس اتكسفت بس هي فرحانه جدا
احمد حضن بلال.انا اديتك قطعه من قلبي يبني سامع
بلال.بتك مراتي ي عمي واحترامها فوق رأسي دي حب الطفوله
مليكة عنيها فيها كسره ان هي محدش فرح ليها وان جوازتها كانت اجباري واتحبست أول م دخلت القصر لما الياس حبسها في الاوضه عشان غلطت فيه
الياس حس بيها وشاور ل ايناس تشوفها
ايناس جريت عليها وحضنتها وشاهيناز ونور وهي اخفت زعلها وفرحت معاهم
المأذون. يلا الي بعده وباركو لبعض للصبح
شريف.يلا ي عروسة وشد شاهيناز من ايدها جامد وهي قلبها اتقبض جامد حاسه ان هي هتروح في سجن وحاسه بخنقه شديدا ودموعها بدأت تنزل وهي مش قادره تتحكم فيها
(شاهيناز حبيبتي احب اقولك ان دموعك دي علي عيني بس انتي هتشوفي ايام سودا فى حياتك)
المأذون مين موكلها أول م بدأء في اجرأت الجواز مقدرتش تستحمل وكانت هتقع شريف سندها من وسطها وراسها دخلت جواه صدره
بلال شدها بخوف عليها.مالك ي حبيبتي فيكي حاجه
هزت راسها ب لا الجد .تعالي ي بنتي
شريف إحرج قدامهم كان عايز ي بين ليهم انو مهتم بيها بس هي اصلا مش فارقه معاه جري عليها بتمثيل.مالك ي روحي
شاهيناز بضعف.انا كويسه كمل كتب الكتاب
محمد.احنا ممكن نوقف لغايت م تكوني كويسه يبنتي
شاهيناز حست ان دا أمر مفروغ منه كدا كدا الجوازه هتم.لا انا كويسه كملو وانا هبقي بخير دول شويه دوغه بس عايزه جدو موكلي
الجد.حاضر ي حبيبتي وتم كتب الكتاب شاهيناز علي شريف والمأذون حاسبو الياس ومشي
احمد قرب من شريف هوا مش مرتاح ليه.انا عايز اقولك كلمتين دي مش بت اخويا دي بتي انا ومعنديش غيرها هي وايناس الي ربيتهم مع بعض وايناس انا مطمن عليها عشان مع حب عمرها وابن عمها قبل م يكون جوزها وانتا اخدت قطعه من قلبي نصها انتا والنص التاني بلال انا بديها لراجل وانا مش عايزها تيجي في يوم تعيط عوضها عن ابوها وانتا راجل ولازم تكون قد المسؤليه زي م انتا جيت طلبتها وانتا واقف راجل يبقي لازم تكون سندها واقف في ضهرها فاهم
شريف شارو علي عينه .وشاهيناز في عيني قبل قلبي
فهد قرب منه هوا وبلال في خطوات ثابتا بلال اتكلم. دي
الياس كمل يعني لو لمست شعره لا شعره ايه وشاور علي صابع لو جيت ضافرها مش هخليك علي وش الأرض
بلال كمل ثانيه واحده همسح بيك البلد كلها يوم م تيجي جمبها
شريف شد شاهيناز في حضنه وهي مرعوبه منه.اسمع منك ليه انا مش بخاف من حد انا شريف المحمدي دا اولا ثانيه اختك مش محتاجه حد يوصيني عليها وبص لشاهيناز دا انا هاهتم بيها بيها آخر إهتمام
موبايل الياس رن خرج بره يرد مليكة طلعت وراه تسمع بيكلم مين كان الياس بيكلم عمليه عنده في الشغل بيزعق بيقول البيزنس حضرتك عندي كدا وماشي مع العمله الباقين عايزه تكملي ماشي مش عايزه انا مش فارق معايا وقفل السكه في وشها لانه متعصب من شريف بيتعدل كانت مليكة واقفه وراه
الياس.انتي واقفه تسمعيني بقول ايه
ربنا ايدها. لا انا مش واقفه اسمعك عليك انتا الي صوتك عالي لوحده
الياس.جهزي نفسك عشان هنمشي كفايه كدا النهاردة
مليكة. لا انا هقعد معاهم
الياس بحدا. هي كلمه واحده هي الي تمشي كلمتي انا مفيش كلمه تتقال بعدي سامعه
مليكة. تمام لما نروح بقا في كلام انا الي عايزه اقوله عشان لو الي في دماغي دا بجد هتندم فاهم
داخلو الجد.ايه الي انتا بتقوله دا ي شريف مينفعش الكلام دا
محمد.ايوه طبعا لازم يتعمل فرح الأول
شريف.طب هي مراتي عادي تقعد عندي لغايت الفرح
احمد.والله والناس تقول ايه
فاطمه اتكلمت. بص يبني مينفعش تروح بيتك قبل الفرح عشان دا فال وحش
شريف. ماشي بعد الفرح لاكن ميمنعش اتي اخدها نتمشي بالعربيه
بلال.ماشي بس متتأخرش ومشيو
الياس بصوت عالي. مكنتش اصلا موافق علي الجوازه دي من الاساس جوازه تقرف انا ماشي ي جدي عايز حاجه
الجد.روح انتا وانا هروح بكرا الصبح عشان سيف هيطلعني النهارده
بلال.انا هقعد معاك شوفت كلهم هيسبوك وانا الي هقعد شوفت
الجد.وانا عيل ولا ايه انا هقعد لوحدي وبكرا حد يجي ياخدني روح مع مراتك واعملو حسابكو الفرح الاسبوع الجاي
بلال قرص بوسطه.هتجوز هتجوز مع السلامه ي حج
محمد .انا هقعد معاك ي ابويا مورايش حاجه ومش هسيبك احمد خد مراتك ونور وروحو وبكرا الصبح هنكون في البيت
احمد.ماشي وهبعتلك عربيه ومشيو
فهد طلع بره ل
شاف سيف بيبص لنور بيهام وعنيه بطلع قلوب
فهد. سيف
سيف اتخض جامد.يما اي ي حبيبي هتقطعلي الخلف وانا شايف وعايز اتجوز
الياس.وحد كان قالك متتجوزش
شريف. مش هينفع دلوقت
الياس بخبث.ليه بس عارفه لو تلم عنيك شويه
شريف بأحراج عشان عرف ان الياس شافه.بص الصراحه انا أول م شوفت نور قبل كدا ومكنتش اعرف ان هي بنت عمك بس بصراحه كدا انا حبيتها حب كدا الي بيقولو عليه أول نظرا بتسحر لما بشوفها لو قدامي ايه وهي معديه بتشدني ليها انتا عارفه ان انا كل يوم بروح ليها المدرسه وهي بتحس بيا وانا الي كنت فكرا اني خبطها واتصدمت لما شوفتها هنا حسيت ان دا حلم بيتحقك يااااه
الياس.وايه تاني انتا عارفه اني ممكن اموتك دلوقتي الي بتتكلم عليها بت عمي واختي الصغيره وثانيه هي لسه صغيره
شريف للأسف.انا عارفه بس الحب عمره م كان بالسن انا عايز ادخل البيت من بابه
الياس.هي دلوقت في ثانوي متقدرش نتكلم معاها عشان دراستها لان دي آخر سنه ليها
شريف.انا هستني اقسم بالله مستعد اقعد عمري كله استني بس تكون معايا اوعدني ان هي متتجوزش لغايت م تخلص وانا اتقدم ليها
الياس.انا مش هقدر اوعدك لان دي حياتها ودا قرارها هي بس انا اوعدك بلنسبه ليا هالمح ليها بكلام لو في قبول من نحيتك مش هتبقي لغيرك
سيف حضنه.وانا واثق فيك ي صحبي
فهد حضنه.متزعلش مني بس انتا عارفه ان جدي كلنا متعلقين بيه ازاي مهما يعمل فينا
سيف. لا عادي انتا اخويا ومفيش زعل بين الإخوات
الياس دخل لمليكة.يلا
ملكية قامت. بابا انا كنت عايزه اقولك انتا وجدي هوا الياس كان يقصد ايه بكلامه من شويه
الجد بتوتر. مفيش يبنتي دا بيهزر معاكي
ملكية.انا عارفه وقت الهزار ايه وقت الجد ايه
محمد .بعدين هتفهمي كل حاجه يلا روحي مع جوزك دلوقت
ملكية. سلام ي بابا سلام ي جدو
محمد.بسلامه ي قلب ابوكي وبعتلك الموبايل بتاعك علي الفيلا
ملكية. شكرا
وطلعو بره مسك ايدها كأنه خايف تسيبه أو تتخطف منه
بقلم.حبيبه مدحت
♡♡♡♡♡♡♡
(عند جنه)
نزلت من التاكسي وبتعدي الطريق عشان تدخل الصيدلية الطريق زحمه وتلاكسات والصوت عالي وهي مش عارفه تعدي العربيات زنقت عليها عربيه خبطتها فيها جامد وقعت في الأرض اغمي عليها من الصدمه الخبطه كافيله تجيب سكته قلبيه الناس كلها نزلت من العربيات تتفرج عليها والدم نازل من رأسها والكل واقف يتفرج عليها واحد زاح الناس وهي بتقول.ي حول ولا قوة الا بالله اكيد ماتت
الشخص دا بيكون لؤي دكتور الجامعه بتاعت جنه ومليكة.اوعي منك ليها وشال جنه حطها في العربيه وضرب تلاكس عشان يفسحو الطريق
لؤي رن علي صاحبه.الو سامح هات دكتوره حنان مراتك علي الفيلا بتاعتي
سامح .انتا بتهزر عايز مراتي ليه
لؤي بزعيق. انتا بطل دماغك الوس**خه دي انا معايه واحده مخبوطه بالعربيه هات مراتك تشوفها
سامح .طب وديها مستشفي
لؤي.اه اوديها مستشفي ويتعمل محضر ويقعدو وتحقيق و س.ج انجز بدل م اشوف غيرك
سامح .طيب جاي سلام
وصل الفيلا بتاعته هي صغيره بس علي اده محدش عايش معاه شالها والدم مغرق وشها ومغطي ملامحها حطها في أول غرفه ليه ونزل فتح الباب دخلو عندها
دكتوره حنان مرات سامح .بص انا عايزه مياه دافيه وشويه حاجات من الصيدلية بسرعه عشان اخيط الجرح وبنج
سامح.هروح اجيبهم انا بسرعه
حنان. ايه الي حصل ليها
لؤي. كانت مش عارفه تعدي الطريق والعربيات زنقت عليها ف واحد خبطها
حنان.ي عيني دي باين عليها صغيره هات طبق فيه المياه عشان تشيل الدم
لؤي.حاضر جاب المياه وبدأت تشيل الدم وسامح وصل وعطاها الحاجه بدأت تخيط الجرح وجنه مش حاسه بحاجه عشان واخده حقنه بنج
لؤي بزهول.دي هي ي سامح
سامح بخضه.هي مين ي مجنون
لؤي.جنه الي كنت بحكيلك عنها
سامح.دي الي أكلت بيها دماغي
حنان. ومين دي انشاء الله ي استاذ سامح
سامح .دي يستي الدكتور لؤي هيموت عليها وكل يوم يقعد يحكيلي عليها وهي راحت الكليه ياااه انا اصلا دماغي صدعت منه من كتر م بيتكلم عليها ويشاء القدر تكون في بيته
حنان.انشاء الله يجمع بينكو في خير
لؤي.يارب بس هتقوم امته
حنان.ممكن شويه كدا انتا مش شايف جسمها باين عليه مخضوض وجسمها ضعيف
لؤي .انا اسف اني تعبتك معايه وجبت باليل
حنان.ولا اسف ولا تعب إحنا عنينا ليك بس اول م تفوق اديها البرشام ده عشان هيكون في صداع شديد وشربها عصير عشان الدم الي نزل وهتبقي تمام
لؤي.تمام
سامح. إحنا هنمشي سلام
لؤي شد كرسي وقعد جمبها يتأمل ملامحها
(فلاش باك)
وافتكر أول مره شافها كانت شاهيناز بتزعق فيها جامد قدام الكافتريا بتاعت الجامعه لوؤ وقف وراه جنه وحطيت ايده في جيبه وشاهيناز شافته وقفت زعيق لجنه حست في حد وراها بتلف لقيت لؤي.جنه تعالي معايه
داخل المكتب بتاعه.اقعدي ي جنه
جنه بخوف.حاضر بس والله معملتش حاجه ليها
لؤي.عارف عشان كدا جبتك هنا لوحدك عشان تحكيلي ايه الي حصل مش انتو قرايب مع بعض وجدك يبقي الحج عمران الدمنهوري ازاي تعمل كدا معاكي انا مرديتش اخدها عند العميد عشان اسم العيله ومندخلش في مواضيع وتكبر اكتر
جنه بأحراج. احم حضرتك فيه سوء تفاهم انا مش من العيله
لؤي بأستغراب.ازاي وانتي عايشه معاهم
جنه ببكاء. انا ماما شغاله بتخدم عندهم وشاهيناز مش بتحبني
لؤي.طب اهدي الشغل مش عيب فين بباكي
جنه.بابا ساب ماما وانا عندي سنه عشان فكر ماما خانته وطلقها وماما فضلت تلف عشان تجيب اكل ليا وتشحت في الشارع لغايت عمران بيه لاقاها في الشارع بتلف بيا واشتغلت عنده هوا رباني مع احفاده وبابا معرفش عنه حاجه غير اسمه بس
لؤي بتأثر.اشربي مياه عشان تقدري تخدي نفسك
جنه ببكاء.انا طول عمري كان نفسي يكون ابويا جمبي بس خلاص حتي كلمه بابا بقيت اكرها ولا عايزه حتي في يوم اشوفه وشاهيناز معرفش ليه بتعاملني كدا وحش بس والله عمري انا وماما اتعاملنه وحش مع حد
لؤي.انا جمبك وهكون معاكي واي حاجه عايزاها تعاليلي
جنه.شكرا ي دكتور بس كل واحد بيجي ويمل وانتا برضه ليك حياتك ومراتك
لؤي.ايه الي انتي بتقوليه دا اولا انا مش متجوز ثانيا معنديش حد اهتم بيه اهلي عايشين في السعوديه لو مليت منك هقولك اعتبريني صديق ليكي مش الدكتور بتاعك
جنه مسحت دموعها.شكرا ليك بس انا مش بصاحب رجاله لان ولا ديني يسمحلي ولا سمعتي قدام المجتمع بعد اذنك حضرتك واسفه علي الوقت الي قعدته فتحت الباب وخرجت
(اند فلاش باك ) لؤي.هوف وحط ايده علي وشه
♡♡♡♡♡♡♡
(عند شريف وشاهيناز)
ماشي بسرعه بالعربيه
شاهيناز. هدي السرعه زاد اكتر وماشي علي سرعه عاليا
شاهيناز. انتا ي حيوان وقف فرمل مره واحده لدرجه الكاوتشات عملت شرار
شاهيناز.راسها دخلت في الكزاز العربيه الامامي نزلت حد دم بسيط
شريف بتمثيل.شاهيناز حبيبتي وريني كدا
شاهيناز بقرف.اوعي ايدك كدا
شريف شد وشها بقسوه. معلش اصل في شويه مشاكل في الشغل مضيقاني عشان كدا محسيتش بنفسي وعصر خدها في ايده بيمسح الدم بمنديل وانتي طبعا مراتي لازم تستحملي عصبيتي دي
شاهيناز. وانتا عشان مضايق تموتني انا ليه ده غباء
شد شعرها وقرب ودنها ليه.انتي دلوقتي مراتي يعني لو عقلك بس صورلك تقلي ادبك عليا تاني متعرفيش هعمل فيكي ايه
شاهيناز.

يتبع ……
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية مليكة الفهد)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى