روايات

رواية مليكة الفهد الفصل الثاني والثلاثون 32 بقلم حبيبة مدحت

رواية مليكة الفهد الفصل الثاني والثلاثون 32 بقلم حبيبة مدحت

رواية مليكة الفهد الجزء الثاني والثلاثون

رواية مليكة الفهد البارت الثاني والثلاثون

رواية مليكة الفهد الحلقة الثانية والثلاثون

وقت الحنه بالليل في القصر ضرب نا*ر مغرق البلد دا اكبر فرح في الصعيد فرح احفاد الحج عمران عمدا البلد الكبير من الجدود ودا بيتورث العموديه عندهم دا القانون في البلد
عند البنات لبسو فساتين قصيره عشان حنه بنات مفيش رجاله تقدر تدخل
عند الشباب جهزو في اوضه واحده لبسو الزي الصعيدي الجلباب والعمه والشال
احمد دخل ليهم:جهزتو ي شباب
الياس:كله تمام ي ابوي
محمد دخل:يلا الناس وصلو والشيخ بداء….مش سامعين يلا عشان نستقبل الناس
الجد دخل بكل هيبه:والله انا مش مصدق اني هعيش واشوف اللحظه دي وعيونه اتملت دموع
بلال راح عنده وحضنه
الجد حضن بلال:ابوك لو كان عايش كان هيفرح ليك جوي بيوم زي دا ربنا يرحمه ي ولدي
بلال بدموع:وحشني جوي ي جدي سابني في اكتر وقت محتاجه فيه انا وشاهيناز
احمد:وانا روحت فين ياض دا انا ابوك مش عزت سامع،.انا الي مربيك انتا واختك
شريف بتدخل:ربنا يرحمه وحد الله كدا وبلاش نقلب اليوم نكد من اوله يلا ي شباب
الجد نزل أول واحد وراه احمد ومحمد وراه محمد الاربع شباب صف
فاطمه طلعت بالبخور ليهم:الله واكبر الله واكبر عليكم ربنا يحفظكم بحفظه
الياس باس راس امه هو وبلال وشريف باس ايدها هو ولؤي وخرجو….أول م خرجو طلق النار في السما والفرحه عمت المكان
بدأت الشباب يستقبلو الضيوف وفقرات شغاله و مداحين وشيوخ وتنوره وشباب من البلد بترقص صعيدي
(عند البنات)
واحده من الضيوف:فين البنات
فاطمه:نازلين ثواني
فاطمه دخلت الاوضه للبنات ومعاها المبخره:راقيتكو من كل الي شافوكو مصلوش علي النبي
إيناس:عليه افضل الصلاة والسلام
مليكة:ايه دا ي ماما
فاطمة:دا بخور ي حبيبتي عشان يبعد عنكو الحسد والعين
نور:انا زهقت من القعده هنا عايزه انزل
فاطمة:والله خايفه عليكو
شاهيناز:إحنا في رعايه ربنا يلا ننزل ي بنات
نزلو البنات مع فاطمه
اول م دخلو المكان المخصص للحريم الزغاريط ملت المكان
واحده ماسكه الطبله:يلا ي بنات
ليلا الكل بيردد وراها
ليلا… ليلا
ليلا عند العريس
ليلا…ليلا
الكل بيهيص
ليلا….ليلا
ليلا عند العروسه
ليلا….ليلا
حلوه وقموره
ليلا….ليلا
البنات مكسوفين…فاطمه مسكت ايد سحر وجنه:افرحي ي بتي انتي هنا زيك زي البنات
جنه:انا مش واخده علي الوضع
فاطمه:يلا بس وكله هياخد علي بعضه دول اهلنا وناسنا…يلا ي بنات
بدأت بالرقص مليكة لابسه فستان اسود قصير
واحده من الضيوف:مين دي الي لابسه اسود كفانه الشر فال وحش الأسود
اختها قرصتها في ايدها:اكتمي حسك هنا،دي مرات العمدا الي بيجيب سيرتها بيموته دا مبيستحملش عليها الهوي الطاير حواليها
مليكة شدت شاهيناز ترقص قدامها وايناس شدت جنه ونور بدأت البنات ياخدو علي الوضع ويرقصو بحريه…..(لنذهب الي الشباب)
الياس:مين يجي قبالي علي الحصان
شريف:انا
بلال:انا
الياس:وانتا ي لؤي
لؤي:عادي بس انتا عايز واحد
الياس:هاتو الخيل
بنت دخلت تجري عند البنات الحقو العرسان هترقص بالحصان تعالو اتفرجو
فاطمة:البسو عبايات متطلعوش كدا
البنات لبسو عبايات مفتوحه من قدام وحطو الطرح حط وطلعو جري عشان يتفرجو عليهم
إيناس :حلوين اوي
مليكة:مش خايفين يقعو
نور:الخيل لونه حلو اوي
سيف من تحت لمح نور واقفه منبهره بالمنظر حاول يلفت انتباها بس هي لمحته واقف يبصلها هي اتكسفت راح غمز ليها،بلال شاف البنات واقفين راح شاور ل الياس
الياس شاف التعب ظاهر علي وش مليكة بس هي مش مبينه التعب عشان الفرحه
شريف بيتوعد ل شاهيناز عشان الطرحه واقعه وشعرها كله باين بس شكلها جميل لافت انتباه شريف ببشرتها الخمريه
لؤي راكب علي الحصان ودماغه في دنيا تانيه خايف ليقع،رقصو بالخيل ويلفو حولين بعض والحصان بيرقص برجله
نزلو من علي الحصان و واحد ادي ل الياس وبلال عشان يعملو تحطيب
نزلت البنات تكمل رقص علي اغنيه ي لهوي ل محمود الليثي
الياس بره بيدور علي بلال قفشو بيراقب البنات من الشباك الخشب
الياس ضربه علي كتفه:كنت حاسس اني هلاقيك هنا
بلال بخوف:وطي صوتك في حد يخض حد كدا
الياس:قول لنفسك ي استاذ بلال واقف تبص على الحريم
بلال:ي عم اوعي كدا انتا مشوفتش الي انا شايفه
الياس قفل عينه نص قفله:شوفت ايه
بلال:اتفضل شوف بيرقصو علي يالهوي
الياس قرب من الشباك لقي مليكة بترقص
فتح عينه علي وسعهم بصدمه:نهار ابوكي اسود ي مليكة انتي وايناس
بلال:عندك متغلطش في مراتي لو سمحت
الياس:مراتك اختي بقا،واطلع من هنا بدل م افركشلك الجوازه وانتا عارف فاكر سوزي
بلال:وعلي ايه الطيب احسن اختك وانتا حر فيها
الياس راح علي جمب وطلع الموبايل وفتح الكاميرات هو حط كاميرات مراقبه الصبح بدري مكان البنات وقعد يبص علي مليكة وحاول يبعد نظره عن البنات
الياس:كل دا وانتي تعبانه لو مكنتيش تعبانه كنتي عملتي ايه،دا الي يشوفك إمبارح وانتي تعبانه ميشوفكيش دلوقت وايه الي لابساه دا طب ادخل اجيبك واحد جاي بيجري علي الياس قفل الموبايل وحطه في الجلبيه
الراجل:الحكومه بره ي كبير وعايزينك
الياس:ايه،طلع وراه كانو مجموعه من الشباب صحاب الياس ظباط في الشرطه بيضحكو علي منظر الياس:دخلت عليك صح
الياس بغيظ:والله انتو باردين جاين متأخر وكمان بتستظرفو
هشام:يعم احمد ربك دا اللؤاء كان هيطلعنا مأموريه بس خلعنا ولبسناها لصاحب لينا
الياس:نورتو اقعدو
الياس بص للي قاله ان الحكومه بره:حسابك بعدين
الراجل بخوف:والله هما الي هددوني
نادر وصل وشاور ل شريف:مبروك ي عريس وحضنه
شريف حضنه:الله يبارك فيك ي اخويا نورت
نادر:انا عارف اي مكان بروحه بينور عشان انا حته تقيله في البلد
شريف:جتك وكسه اتخفس
نادر مسكه من دارعه:اتخفس مين انا عايز اكل
شريف بقرف:تعالي ورايه
محمد واقف وجمبه لؤي لان لؤي ميعرفش اغلب الناس
جه سيف وقف قدام محمد:الف مبروك
محمد:الله يبارك فيك عقبالك
سيف:اه والله بس هيبقي فعلا لو وافقتو، عمي والله هحطها في عيني وانتو قولتو هتردو عليا…انتا وافق وسيبك من الحج عمران
محمد بسماجا:بص وراك كدا
سيف بخوف:ورايه صح
لؤي بضحك هز راسه بأه
الحج عمران:ايه رأيك بقا انا مش هجوزهالك
سيف:ايدك ابوسها عيل وغلط هناخد علي كلام عيال
الحج عمران:الحمد لله انك عارف انك عيل وانا معنديش بنات للجواز
سيف ل لؤي:اتكلم انتا بدل م امو*ت نفسي دلوقت
لؤي:خلاص ي حج عمران صعب عليا
الحج عمران:بعد الفرح بيومين هات اهلك وتعالي
سيف زغرط زي البنات:اخيرا ي ناس ي هو الحج عمران وافق اتجوز حفيدته وجري زي المجنون
محمد ضرب كف علي كف:لا حول ولا قوة الا بالله، عليه العوض يكون في عونك ي بتي
لؤي:انا هروح اقف مع بلال
بلال واقف جمب محمود الليثي بيغني علي اغنيه الصعيده حضرو
لؤي لسه بيمشي لقي واحد بيزعق بصوت عالي مع السواق وهو شايفه من ضهره
لؤي:خلاص حصل خير ي جماعه استهدو بالله ومكملش الباقي والراجل لاف ….بابا
لو لؤي:طبعا ابوك
امه بزعل:برضه كدا ي لؤي يكون فرحك وتبعت رساله لينا بالمكان
ابوه:وتكتب في آخر الرساله ي نيجي ي منجيش دي تربيتي ليك
لؤي:انتو الي وصلتوني لكدا
امه:كل دا لمصلحتك،احنا وصلناك تعصي كلامنا
لؤي:مصلحتي،عايزين تشغلوني عند واحد بواسطه وانا معايا شهاده تشغلني في احسن مكان وعشان منزلش مصر تحبسوني شهرين في الاوضه بعد دا كله انا متربتش انا مبحبش الظلم
بلال قرب من لؤي:وحد الله كدا الناس بدأت تاخد بالها ادخلو جواه وكل حاجه تتحل
لؤي ل اهله:اتفضلو جواه وبعدين نتكلم عشان الناس
الحج عمران وقف قدام لؤي:في حاجه ي لؤي
لؤي:لا ي حج….اهلي نزلو من السفر
الحج عمران:ي مرحب اتفضل ي ابو لؤي مع الرجاله وانتي ي استاذه اتفضلي معايا هدخلك للحريم
ام لؤي:ي مرحب بيك
دخل الحج عمران ونادي بصوت عالي عشان الاغاني والهيصه:فاطمه…فاطمه،ي سحر
طلعت فاطمه وسحر في وقت واحد
فاطمه:ايوه ي عمي
الحج عمران:سحر دي تبقي حمات بتك ام لؤي
سحر:اهلا بيكي نورتي الصعيد
ام لؤي بطيبه:منوره ب اهلها انتي مامت مرات ابني
سحر:ايوه
ام لؤي:طب عايزه اشوف العروسة
فاطمة:تعالي ي حبيبتي.. اكيد جايه تعبانه من السفر
ام لؤي:شويه،بس انا عايزه اشوف مرات ابني
دخلو الجزء الداخلي للقصر مكان البنات
كانت جنه قاعده لانها تعبت والحدثه مأثره عليها
سحر ل جنه:جنه حبيبتي،في واحده عايزه تشوفك
جنه:مين
سحر:حماتك
جنه:حماتي
وقفت دخلت مامت لؤي تبصلها لحظات من تحت لفوق منغير اي رد فعل
جنه بخوف بتلعب في الفستان بأيدها يدل انها متوتره
قربت منها مامت لؤي وقفت قدامها وحطت ايدها علي وشها:بسم الله ماشاءالله عليكي بدر في كماله واخدتها في حضنها
جنه اتنهدت براحه وحضنتها
الياس بره الجد:جدي الشباب عايزن يشوفو مراتاتهم وانا واقفلهم بالعافيه
الجد بأبتسامه:وانتا معاهم مش كدا
الياس بأحراج وحط ايده علي العمه:مش كدا و…
قطعه الجد:اوعا تفكر اني نايم علي وداني انا عارف كل حاجه
الياس بكسوف:الي تشوفه بقا بس بصراحه بقا كلنا كلنا عايزين ندخل
الجد:حاضر،هدي نبه ان كل واحده تلبس وتروح اوضتها،… ومشي دخل القصر
شريف ولؤي وبلال قربو من الياس:عملت ايه
الياس:ظبط الدنيا بس محدش يعمل حاجه وفرو لبكرا الفرح بدل م نروح في داهيه مع جدك
شريف:متقلقش
الجد طلع:يلا كل واحد يدخل يشوف مراته بس خمس دقايق والي انده عليه وميخرجش حسابه عثير فاهمين
كلهم في صوت واحد:فاهمين
يتبع ……
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية مليكة الفهد)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى