روايات

رواية مليكة الرعد الفصل الخامس 5 بقلم سوكا

رواية مليكة الرعد الفصل الخامس 5 بقلم سوكا

رواية مليكة الرعد الجزء الخامس

رواية مليكة الرعد البارت الخامس

رواية مليكة الرعد
رواية مليكة الرعد

رواية مليكة الرعد الحلقة الخامسة

🖤في مشفي الشافعي 🖤

يدخل رعد وهو يحمل مليكه

رعد بخوف وصوت عالي: دكتور حد يجيب دكتور

لتجري الممرضه وهي تقول: رعد بيه حطها على الترولي وانا هنادي دكتور سامح

رعد بعصبيه مفرطه ارعبت كل من في المشفي وهو لا يدري ماذا يقول

رعد بغضب : جيبي دكتوره محدش يدخلها غير دكتوره فاهمين ليؤميء له الجميع بخوف

لياخذوا مليكه الي الغرفه وتاتي الدكتورة كي تفحصها

☆☆▪▪☆امام الغرفه

يقف رعد وهو يظهر عليه ملامح الخوف والقلق لينظر له محمد وهو قد تأكد من شكوكه

محمد بهدوء : متقلقش ي رعد هي هتبقي كويسه

رعد وقد تدارك حالته ليعود الي بروده: اقلق اقلق لي بقي هي متهمنيش ده بالنسبالي عمل إنساني

محمد بخبث: ال يشوفك دلوقتي ميشوفكش وانت قلقان وملهوف عليها

رعد ببرود: زي ما قولتلك ده مجرد عمل إنساني بس

محمد بخبث أكبر: طب لي مرضتش الدكتور هوا ال يكشف عليها رعد متكابرش انت حبيت البنت دي

رعد ببرودمصطنع وسخريه: حبيتها انت عارف كويس ان الكينج مببحبش ولو هحب ملقيش غير دي

محمد بهدوء : نتناقش في الموضوع ده بكرة بس انا مصر أنك حبتها يااا كينج

لينظر له رعد ببرود لكن بداخله يراوده الف سؤال وسؤال

لتخرج الطبيبه وهي تقول بتوتر وخوف من رعد: المريضه حالتها حرجه جدا فقدت دم كتير والجرح التهب ومحتاجه نقل دم فورا

محمد بلهفه: طب مستنين اي انقلولها

الطبيبه بتوتر: اصل ذمرة دمها مش متوفره في بنك الدم لان هي نادرة

رعد وقد خرج من هاله البرود ليقول بعصبيه وصوت عالي: يعني اي مش موجودة امال المخروبه دي لازمتها اي ده انا هطربقها علي دماغكم

الطبيبه بخوف: ي فندم هي زمرتها نادره ومش موجوده

محمد بهدوء: زمرتها اي واحنا نتصرف

الدكتورة : O سالب

رعد وقد تحلي بالبرود مجددا : انا نفس الزمرة تقدري تسحبي مني

الدكتورة بعمليه: ممكن تشوف متبرع تاني لان ده غلط علي صحه حضرتك

رعد بجمود: شوفي شغلك ومتتدخليش يا اما ملكيش شغل هنا خالص فااهمه

لتؤميء له الطبيه وتقوم بنقل دم رعد الي مليكه

ليقول محمد بهمس: حبتها ي رعد وهتقع قريب

☆☆☆▪☆☆☆

💞في منزل صباا💞

صبا بقلق: وبعدين بقا انا رنيت عليها كتير مش بترد طب هكلم نورا كده اشوفها روحت ولا اي لترن صبا علي نورا

صبا : الو يا نورا مليكه عندك

نورا بخوف: لأ مجتش ومحمود قلقان عليها هو وماما

صبا : هوا محمود مرحش ي خدها

نورا: لأ هي صممت ان هي تروح لوحدها مش عاوزة تتعبو

صبا بخوف أكبر : خلاص ماشي لما تيجي قوليلي

نورا : ماشي

لتدق صبا علي هاتف مليكة مره اخري لترد هذه المره

صبا بسرعه دون أن تسمع صوت المتحدث: الو ي زفته ماما قلقانه عليكي خالص هي ومحمود وانا كنت هعيط من الخوف انتي فين

الشخص : الو مين معايا

لتنظر صبا الي الهاتف لتتاكد من رقم مليكه لتقول بعصبيه: انا ال مين انت ال مين ده تلفون مليكه هي فين وتلفونها معاك لي ي حرامي

الشخص بعصبيه:حرامي اي ي بت انتي انا المدير بتاعها وهي في مستشفي….. اغمي عليها

لتغلق صبااا الهاتف بصدمه وتقوم وهي تبكي لتستعد كي ترحل وتقوم بهاتفه نورا وأخبارها

🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤

🤎في المشفي 🤎

ينظر محمد الي الهاتف بصدمه ليقول: بنت المجنونه قفلت في وشي

ليجد رعد يخرج من الغرفه وهو غير متزن ويكاد يسقط ليلحقه محمد

محمد بقلق: رعد انت كويس ما الدكتوره قالتلك بلاش

رعد بتعب : كويس انا كويس

اتصلت علي حد من أهلها ليتذكر محمد محادثته مع صبا

محمد بتذمر: آه والبت شتمتني وقفلت في وشي

رعد باستغراب: مين

ليقاطعه خروج الممرضه: مينفعش كده ي فندم لازم تستريح وتشرب العصير عشان تعوض الدم ال سحبناه من حضرتك

ليهتف رعد بجمود : انا قولت مش شارب زفت روحوا شوفوها بقت كويسه ولا لا بدل تضيع الوقت

لتنظر له الممرضه بخوف ثم تهرول داخل الغرفه

لينفجر محمد ضاحكا : نفسي اعرف انت بتخوفهم ازاي دي الممرضه وشها كان بيجيب ألوان ثم يعدل لهجته

 وبعدين انت عاوز تمو*ت ولا اي هنجبلك دم منين دلوقتي انا رايح الكافتيريا هجبلك حاجه تشربها من غير اعتراض لينصرف دون أن يستمع رد رعد

🖤في كافتيريا المشفي 🖤

يذهب محمد كي يجلب لصديقه مشروب

ليخبط في فتاه لتقع ارضا

الفتاه بتاوة وهي تتفحص ساقها: انت غبي مش تشوف قدامك

محمد بغضب:انا بردو ال غبي ولا انتي ال عاميه

لتستمع الفتاه الي هذا الصوت انه مألوف عليها ولكنها ترفع نظرها لتصتدم عيناها بعينان محمد لينظر محمد لها ليجد فتاه محجبه غايه في الجمال ذو عينان خضرتان ولكنها قصيره القامه

صبا بعصبيه : ابعد من قدامي الساعدي بدل ما افرمك

ليفيق محمد منمحمد بسخريه: هتفرمي مين ي بت انتي … انتي مش شايفه فرق الطول ي شبر ونص ولا العرض انا لو نفخت فيكي هطيرق

صبا بعصبيه ووجهها ازداد احمرارا: بقي انا شبر ونص وانت هطيرني

ليؤميء لها محمد بنعم لتأتي لها فكرة شيطانيه

لتقول صبا وبصوت عالي التم حوله كل من في المشفي : ما قولتلك مش بصاحب حد ي حيو*ان وبعدين تاخد مين غصب انت فاكرها سايبه

كل هذا تحت غضب من في المشفي واستغراب محمد الذي اصبح يلتفت يمينا ويسارا ليظن انها تتحدث مع شخص اخر

لياتي رجل وزوجته

الرجل: الواد ده ضايقك في حاجه ي بنتي

صبا ببكاء ونحيب مصطنع: آه ي عمو ده زميلي في الجامعه وعاوز يمشي معايا ولما مرضتش بيطاردني ويهددني انو هيضر*بني قدام الناس ومحدش يقدر يعملو حاجه وانا امي تعبانه عندها االقلب وهي في المشستشفي وهو مش راضي يسيبني اعمل اي اهي اهي

لتحتضنها زوجه الرجل: شباب آخر زمن

ليلتم كل من في المشفي علي محمد تحت نظرات الصدمة والخوف فالعدد كان هائل ليضر*بوا علقه مو*ت

تحت نظرات الشماته من صبا

( البت صبا دي مفتريه 😂😂😂)

لياتي رعد بعدما استغيبه لتلمحه صبا لتهرول عليه

صبا بقلق: مليكه عامله اي ي دكتور هي حصلها اي

رعد ببرود : كويسه هتفوق كمان شويه هو مين ال بينضر*ب ده

صبا بفخر: ده واحد ضايقني فاعلمتو الادب

ليسمع رعد الي صيحات محمد

محمد بالم: خلاص دي مفتريه دي كذابه والله

الرجل وهو يركله: مش عيب لما شحت زيك يكدب ويعاكس في البنات

محمد بالم : آهو انت قولت شحط هوا في شحط زي في جامعه مع الشبر ونص ال هناك دي

الرجل بتأييد: لأ

محمد بالم : خلاص سبوني

ليتركه الناس بعدما انتهو منه ليذهب الرجل الي صبا

الرجل: خلاص ي بنتي علمناهولك الأدب معتش هيضايقك تاني

صبا بشكر: شكرا ي عمو مش عارفه من غيرك كنت عملت اي

الرجل: بس ي بنتي الرجل ده شكلو كبير في جامعه ازاي ده

صبا بتوتر وكدب : اصل اصل اه اصل هوا بيسقط علي طول

الرجل: ماشي ي بنتي

ليذهب رعد للذي اطحن ليجده محمد

لينظر بصدمه : هوا انت ال ناس طحنتك وضايقت صبا

محمد بالم: من نحيه طحنوني فهما طحنوني اما مين صبا

لتقول صبا بفخر: انا 😌😌

لينظر لها محمد بغيظ وهو يقول: شيلوا الشبر ونص دي من قدامي

صبا بمكر: تاني شبر ونص انت الظاهر عاوز علقه تانيه

محمد بخوف: خلاص انا ال شبر ونص انتي طويله انا معتش فيه حته سليمه قومني ي رعد والنبي ابوس إيدك

ليساعده رعد وهو ينظر له بسخريه: صبا ال متجبش نصك تعمل فيك كده

محمد بالم : هي شبر ونص اه بس مفتريه

ليجلسه رعد

صبا باستغراب: هوا حضرتك تعرفه ي دكتور

لينظر له رعد بسخريه: للاسف اه انتي عملتي في كده لي

لتقص له صبا ما حدث

محمد بغيظ: هوا انتي ال قفلتي في وشي الفون

ليقاطعهم مجيء عائله مليكه

محمود بلهفه: اي ال حصل ي صبا مليكه مالها

ليقص له محمد ما حدث وتبرع رعد لها بدمائه لكن لا يذكر اهانه رعد لها

ميادة بشكر وهي تنظر لرعد: شكرا ي بني مش عارفه لولاك كان حصلها اي

رعد بحنان: لاشكر علي واجب ي امي

لينظر له محمد وصبا ومحمود باستغراب فهذه المرة الأولى التي يتحدث رعد بهذه اللهجه

مياده بحب: انت وشك مألوف عليا انا شوفتك قبل كده

رعد وهو يحس بنفس الشعور : لأ ما اظنش

لتخرج الممرضه من غرفه مليكه وهي تقول: المريضه حالتها كويسه وهي فاقت

ليدخل الجميع لها ما عدا رعد الذي كان متلهف للاطمئنان عليها ولكنه يمنع نفسه

مياده بحب: حمد لله على السلامه يا حبيبتي شوفتي اخرت الاهمال كنتي هتمو*تي لولا رعد بيه

صبا ببكاء: انا رنيت عليكي كتير ولما مردتيش كنت هموت من القلق

محمد بتأييد : ايوه الشبر ونص رنت فعلا ولما رديت خدت آل هي عاوزاه وقفلت في وشي

ليضحك الجميع لتنظر له صبا بغيظ

صبا : شكل العلقه وحشتك تاني

محمد بالم: ده انتي مفتريه دول كانوا هيمو*تني

لتقول نورا بفضول: علقه اي

لتقص صبا عليهم لينفجر الجميع ضاحكا لينظر محمود الي

 صبا : ده انتي مفتريه ده كلو عشان قال شبر ونص امال لو شتمك بجد هتعملي أي

صبا وهي تنظر له وتتصنع البراءه: هقول انو بيتحرش بيا بس

محمد بذعر وصياح: شوووووولوني من هنا هتمو*تني هتجلطني انا لسه صغير

لينفجر الجميع من الضحك عليه 😂😂😂

لياتي رعد علي صوت صياحه: في أي بتزعق لي

محمد: البت دي هتمو*تني ناقص عمر

لينظر له بسخريه وهو يتغاضي النظر الي مليكه: جدعه ي صبا انا عاوزك كل لما تشوفيه تعملي كده واكتر

لينظر له محمد بغيظ

مليكه بشكر: شكرا ي دكتور

رعد ببرود: علي اي ده عمل إنساني اعملوا مع اي حد

مياده بتلقائيه: انت اسمك رعد انا الاسم ده عزيز عليا قوي

محمود بشك: لي يا ماما هوا اسم مين

مياده بتوتر: اسم حد كنت اعرفو بس ما*ت

لتدلف الدكتورة : المريضه الحمد لله بقت كويسه وتقدر تخرج

لتخرج مليكه من المشفي

🖤 في منزل مليكه 🖤

تنام مليكه كي تستريح لكن كالعادة يأتيها الكابوس لكن هذه المرة مختلف

مليكه واقفه في مكان مظلم لتستمع إلي صوت شخص انا ملكتك خلاص انتي ال هتنوريني انتي ملكي

 لتتقدم نحو هذا الشخص ولكنه يبتعد وهو يردد انتي ملك الشيطان

لتستيقظ مليكه بصريخ وهي مفزوعه

لتوقظ نورا بقلق: مليكه انتي كويسه ايدك بتوجعك

لتتنفس مليكه بصعوبة: لأ بس نفس الحلم انا خايفه أوي بس المرادي اتغير

نورا بعدم فهم: ازاي

لتسرد لها مليكه الذي حدث لتستغرب نورا فهذا الحلم دائما يراود اختها

نورا: ما يمكن اكمنك مجهده بس ي مليكه نامي بس وارتاحي

لتدلف الي النوم مرة اخري

☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆

🖤في مكان ما 🖤

الشخص ١: بعت حد يراقبوا زي ما قولت وانهاردة راح بواحده المستشفي وقلبها هناك عشانها

الشخص ٢: واحده مين دي وقولي عمل اي

الشخص ١ :…………..

الشخص ٢ بابتسامه مكر : الكينج شكلو وقع البت دي تجبلي كل حاجه عنها من يوم ما اتولدت لحد دلوقتي

وتبعتلي حد يراقبها

الشخص ١ : اعتبرو حصل انت ناوي تعمل أي

الشخص٢ بمكر : هعمل كل خير خليك ماشي في الخطه

🤎في قصر الشافعي 🤎

عتمان وهو ينظر علي باب القصر بتوتر يحاول ان يخفيه : هوا اتأخر كده ليه ادي اخرت دلعكم فيه

احمد بسخريه: وانت من امتي بتقلق عليه كده وعلي العموم دي مش اول مرة يتأخر كده ما انت لو كنت اب كنت عرفت ان ابنك ساعات بيسهر بره البيت ومبيرجعش بالتلات ايام

لينظر عتمان بصدمه ثم يخفض بصره أرضا فهو الملام على تحويله هكذا

حنان بلوم: انت السبب ي عتمان انت السبب هوا مكنش كده انت حولتوا من طفل بريء الي شيطان

عتمان بصدمه وهوا ينظر لها وفاهو كاد أن يرتطم بالأرض

 ليردد بصدمه: شيطان انتي ازاي تقولي كده

عامر بسخريه: أي دا انت متعرفش ان ابنك لقبو في السوق وبين الناس كلها برا وجوا مصر الشيطان معقول مسمعتش عنو

عتمان بتذكر : لا سمعت وانا في اوروبا عنو كان في رجل اعمال كبير اوي بيكلم عنو وبيقول خايف منو كمان وسمعت عن الكينج المدمر

عمران: ماهو … ليقاطعه احمد

احمد وهو ينظر لعتمان بسخريه أكبر : ابنك هوا الكينج المدمر والشيطان يا عتمان بيه المليونير

انا طول عمري رجل أعمال ناجح ويمكن أنجح منك بس عمري ما اهملتك لا انت ولا حتي اخواتك ولا حتي امك الله يرحمها

ولحد دلوقتي ماهملتهاش ومع ذلك بنيت امبراطوريه الشافعي ال انت معرفتش تعمل نصها ي خسارة تربيتي فيك

لينظر عتمان له : انا عارف اني غلطت ولو رجع الزمن هصلح غلطتي وهعامل يارا ورعد كويس وم …..

ليقاطعه دخول رعد وهو يتجه نحوه كالاعصار ليقول بعصبيه : انت تخرس خالص ومتجبش سيرتها ع لسانك الو… ده

احمد بعصبيه : رعد الزم حدودك ده مهما يكون فهو ابوك

رعد وجميع الأحداث تأتي أمامه وماضيه: مسمعش حد يقولي ابوك دي تاني وينظر للعائله كلها ليقول بصوت عالي : فاااااااااااهمين

لينظر له جميع من في القصر بخوف عليه وعتمان الذي الصدمه تحتل ملامحه وأحمد الذي يشفق عليه بشده فهو برغم وجود عائله وحيد

ليتجه رعد لعتمان : وانت ايااك تجيب اسمها ع لسانك فاهم ولا لا … ولا تقولي ابني دي خالص

ليصعد الدرج ولكنه يتوقف ع صوت عتمان الذي يقول بعصبيه : هتندم ي رعد

لينظر له رعد بسخريه وهو يضع يديه ف جيبه : ما عااش ولا كلام اللي يندم الشيطان … اوعي تكون فاكر أن ثروتك هتقويك انا عندي أضعاف مضاعفه منها وانت بالنسبالي اد كده 🤏 ولو حبيت ادخلك جح*يم الكينج هدخلك

بس للاسف رغم كل اللي عملته فيها وصتني مأذكش عرفت بقي الفرق ما بينكما ي عتمان من غير بيه

ليصعد الدرج بألامه التي يخفيها تاركاا عتمان نادماا ع كل ما فعله

🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

الرواية كاملة اضغط على : (رواية مليكة الرعد)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى