روايات

رواية مليكة الاسد الفصل الحادي والعشرون 21 بقلم ايمي الطيب

رواية مليكة الاسد الفصل الحادي والعشرون 21 بقلم ايمي الطيب

رواية مليكة الاسد الجزء الحادي والعشرون

رواية مليكة الاسد البارت الحادي والعشرون

مليكة الاسد
مليكة الاسد

رواية مليكة الاسد الحلقة الحادية والعشرون

‏”الآن … وبينما أنت غارقٌ في قلقِكَ
‏اللهُ سبحانه من فوقِ سبعِ سماواتٍ
‏يُدَبِّرُ لكَ أمركَ
‏كن مطمئناً”💛
*******************
عبد الله: انك تتعالجي تسفري وتتعالجي
مليكة ببتسامه: بابا انا
عبد الله: انتي ايه يا مليكه
مليكه ببتسامه وهي بتبص لأسد وبعدين بتبص لأبوها: انا عملت العمليه ورجعت احسن من الاول يعني بمعني اصح مبقاش في كانسر
عبدالله بصدمه وفرحه: بجد
مليكة بفرحه لفرحت ابوها: بجد
عبدالله شدها لحضنه وكان عمال يبوس في ايديها وراسها ويحمد ربنا ويشكره علي انه شفاله بنته
والدة مليكه عيطت من الفرحه وحضنتها

 

 

والد والدة وجد وجدة اسد كذلك وقالولها حمد الله على السلامة
اما معتز بعد ما فاق من صدمته قام شالها ولف بيها
وبعدين نزلها وباس راسها وقال حمد الله علي السلامه ياقلب اخوكي
اسد شد مليكه وبعدين قال بغيره: خلاص كفايه الكل عمال يحضن ويبوس فيها ولا كأن جوزها موجود
الكل ضحك علي غيرة اسد ومليكه خجلت
رائد: بالمنسبه انا عايز اتجوز
اشرقت: ومين سعيدة الحظ بقا
دخل مازن قال: قصدك مين تعيسة الحظ
اسد: مازن انت كنت مختفي فين كل ده
مازن بمرح: ما حضرتك نايم في العسل وسايب عليا ام الشغل
ياسين: بس يا حيوان انت وهو وبعدين بص لرائد اسمها ايه
رائد بحمحمه: احم معرفش
ياسين: طب ساكنه فين
رائد: في””” عمارة رقم””’شقه رقم”””’
ياسين: علي بركة الله بكره نروح نخطبها
اسد وهو بيشد مليكة: طب يلا بقا لازم نطير احنا
ياسين: ليه يا ابني لسه بدري
اسد: لا ياحج لازم نمشي لأننا اتأخرنا وبعدين بص لمليكه وغمز اتأخرنا اوي
وخد مليكة ومشي
***************** بقلم ايمي الطيب
في فيلا اسد
وصل اسد ومليكة قدام الفيلا
ونزل اسد وفتح باب العربيه لمليكة
نزلت وهي مستغربه اسد

 

 

راح اسد حط شريطة على عيون مليكة 🙈
مليكه: اسد
اسد: هشششششش اهدي انا جنبك
وراح ماسك ايديها ودخل الفله
واول ما دخلو مسك ايديها ووقفها في نص الفئه
راح قالها: عدي من واحد لتلاته وشيلي الشريطه وفعلا عدت وشالت الشريطه
واتفجأت ان الفله متزينه وفي اضواء من الشمع
ومكتوب بالورد على الارض: بحبك يا صغرتي
مليكه جريت عليه وحضنته وقالت: وصغيرتك بتحبك
اسد شالها ودخل اوضة النوم
********************* بقلم ايمي الطيب
داخل غرفة النوم
اسد نزلها جوه الاوضه واتفجأت ان الاوضه كمان متزينه
وفي ضوء خافت
اسد بحب: خشي البسي الفستان الي جوه واتوضي وتعالي نصلي الاول
واسد كمان غير هدومه
مليكة اومأت ودخلت تجهز نفسها واتوضت وطلعت وهي لابسه الاسدال
وبدأ اسد يصلي بيها وكانت مليكه طايره من الفرح ان حبيب طفولتها بقا جوزها لا وكمان بيصلي بيها
وبعد شويه خلصو واسد قرأ عليها 🤲المتزوجين وبعدين قلعت الاسدال وظهر الفستان اللي مخترهولها اسد والي عباره عن فستان قصير لحد الركبة وقط ومفتوح من الضهر
وشعرها اللي نازل علي ضهرها
اسد سرح في جمالها شويه وبعدين قال: مليكه موافقه نكمل جوازنا
مليكه هزت رأسها
وسكتت شهرزاد عن الكلام الغير مباح

 

 

وبقت مليكه مرات اسد قدام النااس وقدام الله
******************* بقلم ايمي الطيب
تاني يوم
صحي اسد وبص على مليكه
الى نايمه جمبه وابتسم
وفجأه مليكة صحيت لاقت اسد بيبصلها ومبتسم
مليكه بخجل: صباح الخير
اسد بحب: صباح الورد والياسمين على عيونك الحلوين
وبعدين قال يلا انا هروح اخد شاور في الاوضه الي جنبك وانتي خدي راحتك
وفعلا اسد راح ياخد شاور في الاوضه التانيه ومليكه كذلك
وقضوا اليوم بين الضحك والهزار والعب
******************* بقلم ايمي الطيب
في الليل
راح كل من والد والدة رائد ومازن يتقدمو للبنت الي شافها رائد قدام النيل وطبعا بعد ماجاب رقم والدها وكلموا وحددو معاد
وفعلا راحو اتقدمو
وبعد ما دخلو واترحب بيهم
ياسين وهو بيوجه كلامه لوالد البنت: انا يشرفني اني اطلب ايد بنت حضرتك لأبني رائد
والد البنت: طبعا وانا يشرفني طبعا انتو معروفين عيلة الغرباوي اشهر من نار علي علم بس انا لازم اخد رأي البنت الاول
ياسين: اتفضل طبعا
راح والد البنت ينادي علي بنته: ياسمين ياسمين تعالي
خرجت ياسمين وهي بصه في الارض وقالت بصوت خافت: نعم يابابا
والد ياسمين: استاذ ياسين طالب ايدك لابنه رائد انتي ايه رأيك
ياسمين بخجل: احم الي تشوفه حضرتك يابابا
يونس والد ياسمين: يبقي علي بركة الله نقرأ الفاتحه
وفعلا بدأو يقرأو الفاتحه
واتفقو على كل كل حاجه
******************بقلم ايمي الطيب

 

 

تاني يوم
في الصباح وتحديدا في فيلا الاسد
صحي اسد لقا مليكه نايمه جنبه
قام براحه عشان ميصحهاش
ودخل الحمام ياخد دش 🚿
بعدها بشويه صحيت مليكه ملقتش
اسد جمبها بس سمعت صوت الدش شغال
فعرفت انه في الحمام
وبعد شويه خرج اسد وهو لافف الفوطه
حولين وسطه لقا مليكه صاحيه
ومليكه اول ما شفته حطت ايديها
على وشها بخجل
اسد بحب ومشاكسه: صباح الفل عليكي يا فرولتي
مليكه بخجل وهي مخبيه وشها: صباح النور بس ممكن تلبس لو سمحت
اسد بمشاكسه: طب لو ملبستش هتعملي ايه
مليكه بخجل شديد: لو سمحت يا اسد اللبس
اسد بحب: خلاص خلاص خلاص بلاش تحمري كده انا هدخل اغير وانتي قومي خدي دش 🚿واجهزي عشان هتنزل الشركة اللي بقلنا شهور مبنرحهاش
مليكة اومأت لأسد وقامت وهو دخل يغير هدومه
******************** بقلم ايمي الطيب
عند رائد
كلم والد ياسمين
وطلب منه يجهز هو
والدة ياسمين وياسمين
عشان يروحو يجيبو الشبك
وراح رائد وياسين واشرقت
يجيبو اهل ياسمين
وراحو يجيبو الشبكه
***************** بقلم ايمي الطيب
عند الجوهرجي
وصل رائد واهله واهل ياسمين
ودخلو يجيبوا الشبكة
طبعا رائد طلب منه طقمه من الدهب للشبكه
وطلب من ياسمين تختار
ياسمين بخجل: احم اي حاجه
رائد: مفيش حاجه اسمها اي حاجه اختاري يا ياسمين
ياسمين بصت علي الشبكه واختارت طقم simple وقالت: احم دا شكله حلو
رائد ببتسامه: احم تمام عامل كام

 

 

الجوهرجي: ب 1000000جنيه
ياسمين: نعم لا طبعا مش وخداه
رائد: لا ليه
ياسمين: انت بتهزر يارائد انت مسمعتش قال بكام
رائد: هو انتي اللي هتدفعي ولا انا اسكتي يا ياسمين اسكتي
سكتت ياسمين
واشتري رائد الشبكه ولبسها لياسمين
ووالدة ياسمين ووالدة رائد اطلقو الزغاريط
******************* بقلم ايمي الطيب
تسريع الاحداث
مر شهر
وجه يوم فرح
رائد وياسمين ومازن وساندي
******************** بقلم ايمي الطيب
عند البنات
كانو بيرقصو وبيهيصوا ولكن حسه
ان مليكه مش كويسه وانها تعبانه
ساندي: مالك يا موكا انتي من الصبح وانتي
كده
مليكه: مش عارفه انا ولكن مكملتش كلامها لأنها جريت علي الحمام وجابت كل اللي في بطنها
ساره بقلق: مليكه حببتي مالك انا هكلم معتز
مليكه بتعب: لا لا متكلميش حد انا هبقي كويسه
ياسمين بعقل: مش يمكن تكوني حامل
مليكه بصدمه وفرحه: حامل
ياسمين: بقول يمكن وعشان نتأكد نطلب من room service يجيبولنا اختبار حمل
وفعلا جابو الاختبار ومليكه دخلت تعملو
وبعد شويه طلعت وهي مصدومه
الكل: ها طمنينا

 

 

مليكه بصدمه وفرحه : حامل انا حامل انا حااااااامل اسد هيفرح اوووي
ساندي حضنتها بفرحه: واخيرا هبقي خاله للمره التانيه
مليكه: الله يبارك فيكي يا سوسو
(نسيت اقولكو ان ساره حامل)
ساره: هييييييه مبارك ياقلبي
مليكه: الله يبارك فيكي عقبال متقومي بالسلامه
ياسمين بفرحه: مبارك يا موكا
مليكه وهي بتحضنها: الله يبارك فيكي ياقلبي عقبالك
وقعدو يهيصو لحد ما جت الميكب ارتس وبدأوا يجهزو
****************** بقلم ايمي الطيب
عند الشباب
كانو بيجهزو وبيهيصو
اسد بمرح: مبارك ياعم رائد هتدخل القفص برجلك
رائد بمرح: دا هيبقي احلي قفص
مازن: يعيني يابني دا انت شكلك واقع
اسد: علي اساس انك انت اللي مش واقع
دا انت كنت هتقلب قرد 🐒عشان يقدمو الفرح
معتز: اصبرو مستعجلين علي ايه بكره تقولو ولا يوم من ايام السنجله انت استني اول ما هتحمل كل يوم هتصحيك الفجر تقولك نفسي رايحه لأي اكله وتنزل تجبها
ترجع تلقيها نامت وبعد كام شهر من حملها تلاقيها كل يوم تصحي تقولك بولد ولما تروحو المستشفى يقولك لا دا الولد كان بيخبط في بطنها
رائد بمرح: يعني عليك يا بني دا انت شايل ومعبي
معتز بعشق: بس مع ذلك بعشقها ومقدرش استغني عنها
كلهم: همممم وايه كمان يعم الرومانسي
معتز: و وبعدين فاق وانت مالك انت وهو اجهزو عشان نلحق البنات
وفعلا جهزو والبنات جهزو
*******************بقلم ايمي الطيب
في الفرح نزل الشباب
استنو العرايس تحت في الفندق

 

 

‏وكل اب طلع يجيب بنته
‏ونزلو تحت للعرايس
‏واسد ومازن طلعو خدو مليكة وساره
‏ونزلو
‏ودخلو كل عروسين
‏علي اغنية طلي بالأبيض يا زهرة نيسان
‏والكل اعجب بالعرايس
‏نعم فهو فرح احفاد عيلة الغرباوي
‏وطبعا طلعو على الكوشه وبدأو يستقبلو
‏التهنيئات والمباركات
‏وبعد شويه جه المأذون
‏وبدأ يكتب كتاب مازن وساندي
‏المأذون: ساندي ياسر الخولي هل تقبلين مازن ياسين الغرباوي زوجا لكي
‏ساندي هزت رأسها بخجل
المأذون: ‏اين وكيل العروسه
‏اسد ببتسامه: انا
‏ساندي بصتله بإمتنان
المأذون: ‏واين وكيل العريس
‏ياسين: انا
‏المأذون وهو بيقول لأسد: قول ورايا زوجتك موكلتي
‏وقال اسد ورا المأذون وياسين كذلك
‏وبعدها انتهي بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير
‏وبعدين كتب كتاب رائد وياسمين

 

 

‏المأذون: ياسمين يونس المحمدي هل تقبلين رائد ياسين الغرباوي زوجا لكي
‏اومأت ياسمين وقالت: نعم اوافق
‏المأذون: اين وكيل العروس
‏يونس: انا
‏المأذون: واين وكيل العريس
‏ياسين: انا
‏وبدأو يكتبو الكتاب
‏وبعد ماخلص قال: بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير
‏وبعد مباركات اهل العروسين ومباركات الناس
‏العرايس نزلو يرقصو مع بعض ومعاهم اسد ومليكه
‏وساره ومعتز
‏على اغنية سيبي روحك وارقصي
‏وبعدين وهما بيرقصو
‏عند مازن وساندي
‏مازن: يااااااه اخيرا بقينا لبعض
‏ساندي ببتسامه: مبسوط يا مازن
‏مازن: فرحان دا انا طاير من الفرح بحبك ياساندي بحبك
‏ساندي: وانا بموت فيك يقلب ساندي
‏****************** بقلم ايمي الطيب
‏عند رائد
‏رائد ببتسامه حب: بحبك يا ذات الخمار يا من امتلكت قلبي
‏ ‏ياسمين ببتسامه: اقولك علي سر
‏رائد: سر سر ايه
‏ياسمين: فاكر سونا الي كانت ساكنه في الفيلا اللي قصدكم والي كنت بتحلم انها تلبس الحجاب بس عزلتو قبل ماتشوفها بيه
‏رائد بصدمه: قصدك انك انتي
‏ياسمين ببتسامة حب: سونا سونا يارائد قلبي فاكر اللقب ده وحشتني يا رائد
‏رائد من الفرحه شالها ولف بيها
‏***************** بقلم ايمي الطيب
‏عند اسد ومليكه
‏مليكه: اسدي
‏اسد: يا عيون اسدك

 

 

‏مليكه ببراءه: كنت عايزه انزل اجيب هدوم اطفال
‏اسد بغباء: اطفال ليه يا مليكه ايه عايزه تجبيهم لساره هديه
‏مليكه: اسد انت بتستغبي ولا بجد
‏اسد: بستغبي في واحده تقول لجوزها بتستغبي
‏مليكة: طب هات ايدك يا اسد
‏اسد: هتعضي هزعلك
‏مليكة ببراءه: انت تعرف عني كده
‏اسد: خلاص دا انتي بريئه
‏مليكه: هات بقا وراحت حطه ايد اسد علي بطنها وقالت: مش حاسس بحاجه
‏اسد بفرحه: مليكه انتي
‏مليكه بفرحه: حامل حامل يا اسد
‏اسد حضنها ولف بيها
‏وانتهي الفرح والكل عرف بحمل مليكه
‏والعرسان خدو عرايسهم وطلعو الاوض بتاعتهم
‏واسد خد مليكه وراحوا يحتفلو بخبر حملها
‏********************** بقلم ايمي الطيب
‏بعد مرور خمس سنين
‏اسد ومليكه خلفو وجابو جاسمن و رعد
رائد وياسمين خلفو فهد وسيلين
‏ومعتز وساره:جابو نرمين و مها
‏مازن وساندي جابو صقر وسيف
‏************************ بقلم ايمي الطيب
‏يوم الجمعه كان كل العيله متجمعه
‏في قصر الغرباوي
‏وكانو بيتكلمو ويهزرو
‏فجأة دخلت جاسمن بتجري
‏وبتستخبا في حضن اسد
‏فهد بغضب لا يليق بطفل: يعني انتي لما تستخبي في جضن ابوكي مش هعرف اجيبك
‏جاسمن بطفوله: اثفه خلاص بليز يافهد
‏اسد: في اي الي حصل يا فهد
‏فهد: بنتك انا محزرها ميت مره متلعبش مع صقر او سيف او رعد اسيبها خمس دقايق ارجع القيها بتلعب معاهم
‏جاسمن بغضب طفولي وهي بتقوم من حضن اسد: ما حضرتك سايبني ورايح تتمشي مع ست نرمين المفروض مين اللي يضايق دلوقتي

 

 

‏فهد بغضب: ميت مره اقولك وطي صوتك وانتي بتكلميني
‏جاسمن: مش هوطي يا فهد وزي ما روحت مع نرمين انا لعبت مع صقر وسيف ورعد يبقي كده خلصين
‏فهد بصلها وبعدين قال: ماشي يا جسي بس دي اخر مره اتفقنا
‏جاسمين بدأت تلين:بس انت كمان اخر مره تسبني وتمشي مع واحده منهم اللي مترضاش ان اعملو في غيابك متعملوش في غيابي اتفقنا
‏فهد بحب: اتفقنا يا جسي
‏والكل قاعد مصدوم من الي بيعملو
‏واتصدمو اكتر

 

 

‏لما فهد باس جاسمين من خدها
‏رائد: ايه ياعم اسد شوف بنتك
‏اسد: طب ماتلم ابنك
‏جاسمين بدلع طفولي: فهد عيب بابا واقف
‏اسد بغخر: تربيتي
‏جاسمين: لما يمشي عادي
‏اسد: ولا اعرفها
‏فهد: محدش لي دخل اصلا
‏اسد وهو بيمسكه من تيشرته: هو مين دا اللي ملوش دخل
‏فهد: انتقد المسكه دي طب اوعي ايدك دي بس
‏وقعدو يهزرو ومرت السنين وكل ابطالنا عاشو في سعاده
‏للأبد
‏ تمت بحمد الله

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية مليكة الاسد)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى