روايات

رواية ملك زياد الفصل الأول 1 بقلم ريل محمد

رواية ملك زياد الفصل الأول 1 بقلم ريل محمد

رواية ملك زياد الجزء الأول

رواية ملك زياد البارت الأول

رواية ملك زياد الحلقة الأولى

_ وانتي ايه اللي يجبرك تشتغلي وانت لسه بتدرسي انا قصرت معاكي فحاجة
= لا مش قصدي بس
_ مفيش بس واقفلي الموضوع ده
= ح حاضر
_ يوه بتعيطي ليه
=مبعيطش
_ يوه ه ه ه قلت لك مية مرة بطلي عياط على أسباب تافهة بس اقلك عيطي لصبح انا سايب لك البيت
=استنى يا زياد….
طلع و رزع الباب و انا فضلت اعيط هو مش عارف اني بقيت اخاف اوي هو عصبي و انا بخاف من عصبيته دي خايفة في مرة يضربني و انا مليش حد يدافع عني او يطلقني وانا معنديش مكان اروح له معنديش سند اهلي ماتو قعدت عند عمتي بعدها جوزتني ابنها زياد و بقى كل حاجة بنسبة ليا خايفه يجي يوم يسيبني خخصوصا انه بقى عصبي اوي

 

 

كان بيلف بعربيته لحد ما هدي و ندم انه اتعصب عليها كل مرة بيحاول يسيطر على أعصابه معاها هي ضعيفة اوي لازم يقويها مش يستقوى عليها لف ورجع البيت دخل اوضة النوم لقاها نايمة أو بتمثل انها نايمة ابتسم و قرب منها باسها من خدها
_ حقك عليا
ودخل الحمام غير هدومه خرج لقاها قاعدة على السرير و بتبص على باب الحمام عنيها لسه حمرة من أثر العياط و شفايفها متورمة شوية قرب منها و هي دخلت فحضنه بسرعة
= انا اسفة متسبنيش تاني
_ عمري ما هسيبك يا ملك عمري
بعدها و بص فعنيها و نيمها على السرير و خدها فحضنه
_ انا عارف اني عصبي بس انا بحاول اتغير على الأقل معاكي
= انا بقيت بخاف
_ مني؟؟
سكتت فشدد من حضن

 

 

_ عمري ما اتمنيت انه يوصلك مني احساس ذي دا انه يجي يوم و ابقى مصدر خوف مش أمان دي حاجة وحشة اوي ….. بصي انت خايفة من ايه بظبط أو ايه اللي بيخليكي تخافي مني
= بخاف لما بتتعصب بخاف تضربني أو تطلقني و انا مليش مكان اروح له انا اصلا مليش غيرك
_ أن شاء الله ايدي تتقطع قبل ما تتمد عليكي
=بعد الشر
_ انا عمري ما همد ايدي او اطلقك مهما اتعصبت انا مقدرش اسيبك… و كمل بمرح بعدين يا ستي من ناحية المكان انا اللي ماليش مكان الشقة من حق الزوجة يا استاذة
ضحكت و هو كمان ضحك معاها
_ ايواة اضحكي خلي الشمس تدخل و بلاش عياط مع انه بيخلي شكلك ايييههه.. (و هو بيعض على شفايفه) … عايزة تتاكلي و انا بصراحة جعان مقدرش امسك نفسي تعالى اقولك كلام سر ضحكت بكسوف و هو قفل النور و ووو ووو…
الصبح صحي زياد جهز للشغل و كان خارج بس سمع صرخت ملك جري لقاها واقعة في الحمام و بتنزف و هي كانت بتعيط و مخضوضة
=بطني بتوجعني اوي يا زياد
ساعدها تلبس و خدها المستشفى…
: ربنا يعوضكم المدام كويسة بس فقدنا الجنين
_ هي كانت حامل
: انتو متعرفوش ولا ايه

 

 

_ لا
: الحمل كان في أوله مكملش شهر عشان كدا
_ شكرا يا دكتور
دخل لقاها بتعيط قعد جمبها و خدها فحضنه و طبطب عليها
_ معلش يا حبيبتي ربنا هيعوضنا أن شاء الله
= انا ملحقتش اعرف حتى
_ هو انت مش مؤمنة كل شي لخير
= كان نفسي اخلف عيل يملأ عليا البيت و يسليني
_ هنخلف و هنملى البيت عيال بس كل حاجة مكتوبة و ليها وقت
= يلا نروح
_حاضر
وهم في الطريق زياد جاله تليفون
_ مش هقدر اجي النهاردة… حاول اتصرف يا جو مش هقدر اجي.. مراتي تعبانة مش اجي … خلاص اتصرف انت شوف اي حجة……. وقفل
=زياد
_ايه يا حبيبي
= وديني عند عمتو و روح انت شغلك
_ شغل ايه بس انا مش هسيبك

 

 

= انا كويسة وديني و روح انت عندك شغل مهم
_ مفيش أهم منك يا ملك
= طب، خلينا نروح عند عمتو
_حاضر يا عيوني
ابتسمت رغم حزنها و تعبها
=تسلملي عيونك
وصله بيت أهل زياد و اول ما هند (ام زياد &) شافتهم فرحت سلمت على زياد و لما شافت ملك اتخضت
& مالك يا حبيبتي
= انا كويسة يا عمتو
& كويسة ايه انت مش شايفة شكلك مالها يا زياد و ايه اللي في وشك دا أوعا يكون بيمد ايده عليكي دا انا اقتله
ضحكت ملك اما زياد حاول يدافع عن نفسه
_ ايه يا ماما انا عمري ما اعمل كدا
&هو انت تقدر و خدت ملك فحضنها… مالك يا بنتي ايه الي جرالك
=وقعت في الحمام و كنت حامل بس مش عارفة و البيبي نزل.. وعيطت
_ احنا كنا بنقول ايه
=غصبا عني يا زياد
& معلش يا حبيبتي ربنا هيعوضكم انتو لسه صغيرين
=إن شاء الله يا عمتو
& هقوم اعملك هعملك شوربة
= لا متتعبيش نفسك
&مفيش تعب قومي ارتاحي فاوضة زياد خدها يا حبيبي ترتاح
سندها و دخلها الاوضة و نيمها على السرير و قعد يبصلها بحب و هي ابتسمت له فقال لها
_فاكرة اول مرة اشوفك في الاوضة دي
فلاش باك….
بعد وفات ابو ملك قعدت عند عمها بس ما كانوش مستحملنها لحد ما جات عمتها (هند) خادتها عندها عشان تكمل دراستها…
راحت هند بعد مودعت جوزها و ابنها و قالت لهم انها هترجع تاني يوم بس لما راحت مرات اخوها ما استقبلتهاش كويس، و اول حاجة سألتها هتروحو أمتى فاتضايقت و قالت لها رايحين دلوقتي ملك جهزت حاجتها ردت لها بفرحة ايواة من بدري فقالت لملك يلا يا حببتي عشان نلحق نوصل القاهرة بدري فردت لها ملك حاضر اجيب شنطتي طلعو و لما وصلو كان الليل جيه و كانو تعبانين من السفر خصوصا هند اللي راحت و رجعت فنفس اليوم فقالت لملك بتعب بصي يا حببتي روحي من هنا هتلاقي الاوضة فوشك راحت ملك و دخلت الاوضة و غيرت هدومها و صلت فرضها و فردت شعرها و نامت بعمق
بعد الساعة ١٢ دخل زياد البيت بص على اوضة أمه و ابوه لقا النور مطفي فقال بابا اكيد نام هروح انام انا كمان و دخل اوضه و كان النور مطفي، مفتحوش و مركزش خلع هدومه و نام بشورت و محسش باللي كانت نايمة جمبه
عند هند و محمد

 

 

صحي محمد بليل و لقى هند جمبه قام دخل الحمام وشرب مية و رجع لقا هند فاقت فقال لها حمد الله على السلامة مش كنتي جاية الصبح ليه رجعتي فيومك فقالت له اسكت الست من دخلت قالت لي هتروحو أمتى فخدت البنت و جيت على طول فقال لها فين البنت قالت له نايمة فاوضة زياد امبارح قال إنه هيبات في شقته عشان عنده شغل سكت و بعدين قال لها بس هو قالي انه هيرجع بس، متأخر عشان ما نامش لوحدي في البيت فقالت له يالهوي طيب اتصل بيه لسه هتكمل كلامها سمعه صريخ ملك فجريه على الاوضة
عند ملك و زياد
زياد حس بحاجة انه راسه جي على حاجة طرية و دي مش المخدة ففكر نفسو بيحلم لحد ما لقاها زقته صرخت… أما هي فجاء حست ان في حاجة على صدرها فاضخدت لما لقت راجل و شبه فحضنها زقته بقوة وصرخت اما هو اتخض لما لقاها على سريره عرف انها ملك بنت خاله فحاول يسكتها فقال لها بخضة و هو بيقفل بقها يلهوي هتفضحينا اسكتي و في اللحظة دي دخلو أمه و ابوه و فتحو النور و لقوه بيكتم صوتها فقال هند بصدمه يالهوي يالهوي يالهوي بتعمل في البت ايه يا خسارة التربيه اما زياد مكنش فاهم يعمل ايه فقال لها ايه ايه انتي فهمتي ايه انا معملتش حاجة انا فجأة لقيتها فسريري و بتصرخ هعمل ايه حاولت اسكتها و بص على ملك بس عينه ثبتت عليها و بصلها بتفحص و إعجاب و هي لما لقته بيبص لها افتكرت شكلها ف اتخضت و دخلت تحت الغطاء عشان تغطي شعرها و جسمها المكشوفين فقال محمد بحزم اطلع برا يا زياد بلاش بحلقة و قلت أدب
اما هند فجريت على ملك و قالت لها معلش، يا بنتي الغلط مني انا مكنتش اعرف انه جاي البيت و هيحصل كدا طلعت ملك راسها من تحت الغطاء بعد ما سمعت الباب بيتقفل فعيطت من الكسوف اللي هي فيه خصوصا لما افتكرت شكل زياد و هي جمبه و منظرهم و هم فنفس السرير و كمان كان نايم فحضنها
بااك
= يوووه متفكرنيش الكسفة اللي انا كنت فيها
ضحك بشدة
_ انت عارفة من يومها و انا بزن على ماما عشان تجوزك ليا… تليفونه رن بصله بضيق
= قوم بقى روح شغلك
_ مش هسيبك

 

 

= يا زياد انا كويسة و عمتو معايا متقلقش.. بصلها بقلت حيلة… يلا روح
_ حاضر خلي بالك من نفسك
و طلع راح لأمه في المطبخ يلا يست الكل انا رايح الشغل بس مش هتاخر
&ربنا يوفقك
_مش هوصيك ها خلي بالك منها
خرج و هي خدت الشوربة و راحت لملك
& يلا دي من أيدي…… ها ايه الاخبار اوعي يكون الولا دا بيزعلك
= ابدا دا شايلني في عنيه والله
& ربنا يخليك لبعض
وقعدو يتكلمو…

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ملك زياد)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى