رواية ملك القاسي الفصل الرابع والعشرون 24 بقلم شيماء شاكر
رواية ملك القاسي البارت الرابع والعشرون
رواية ملك القاسي الجزء الرابع والعشرون
رواية ملك القاسي الحلقة الرابعة والعشرون
حازم واقف قصاد وائل بضيق…
وائل بص لحازم بأبتسامه جانبيه : شكرآ على الهديه الجميله دي….أبقا سلملي على الزعيم…
حازم بضيق : مش خدت الفلوس….يلا خد الفلوس وأمشي من هنا….
وائل بأبتسامه جانبيه : بسهوله دي هتسمحلي أمشي..
حازم بضيق : مش هقدر أقف قصادك….معظم رجالتي أتصابو…فلازم أفكر بعقلي….
وائل هز راسه بأبتسامه خبيثه : شاطر….مع السلامه ياحازم…وأبقا سلملي على قاسم….
وائل الحديدي ركب عربيته…نزل شباك عربيته وبص لحازم : سمرا بنت أبوها بصحيح….قدرت تاخد كل المعلومات منك…ومن غير ما تحس….عشان تعرف أن حتت بت خسرتك الشحنه…
وائل ضحك بسخريه ومشي….
….ورجالته خدت شنط الفلوس ومشيو….
عاصم راح لحازم بصدمه : كلامه صح؟!….بنته هى اللي وقعتك….
عاصم بزعيق : حتت بت توقعك يا حازم…وفي الاخر بنقول قاسم بينجح لي في مهماته…عشان مش بيثق في حد خالص….حتى انا وانت…مبيعرفناش هو بيفكر في أي….وانت حتت بت توقعك…
حازم باصص قدامه بضيق…وفي نفسه : طيب ياسمرا…أنتى شوفتي الحلو منى…قابلي بقا الوحش
عاصم بأنفعال لسه هيضرب حازم بلبونيه…
حازم مسك أيده قبل ماتوصل لوشه….وزق عاصم بعيد عنه : الشحنه معانا يا غبي…متقلقش…أحنا مخسرناش أي حاجه….
عاصم بستغراب : ده أزاي ده…..رجالة وائل وخدين شنط الفلوس قدام عيوني…
حازم أبتسم بجانبيه : دي مزوره ياجدع…
عاصم بستغراب : انا مش فاهم حاجه…
حازم بأبتسامه : تعالي بس نمشي من هنا…وهفهمك في العربيه…
حازم بص لواحد من رجالته : الاطفال دي..ترجعوها لأهلها بأي طريقه…
الراجل بطاعه : هيحصل…
حازم ركب عربيته…وعاصم ركب جنبه..
عاصم بص لحازم : انا مش فاهم حاجه…
حازم دور عربيته ومشي : رن على قاسم…وأفتح السبيكر….
عاصم بستغراب : هرن على قاسم لي….هو ملوش علاقه بلشحنه دي…
حازم باصص على الطريق بأبتسامه : ومين قال أنه ملوش علاقه…بلعكس…دماغ قاسم معانا في الشحنه دي…..رن بس على قاسم…..
عاصم طلع تلفونه ورن على قاسم وهو مش فاهم حاجه….
………………………………….
قاسم واقف في البلكونه…بيشرب في قهوته…لقي تلفونه بيرن…
قاسم رد لما قرأ أسم عاصم…
قاسم : الو..
حازم رد بأبتسامه : حصل زي ما قولت بظبط ياقاسم…
قاسم أبتسم بجانبيه : حلو…رجعت الاطفال…
حازم أبتسم : حصل…والفلوس معانا كمان…
عاصم بعدم فهم : ياجماعه انا مش فاهم حاجه…
قاسم أبتسم : حازم يفهمك…سلام…
قاسم قفل بأبتسامه جانبيه…وبيفتكر..
(فلاش باك)
حازم روح بعد ما عمل تحاليل…ومبنش فيها سبب الاغماء….شاكك في سمرا…وفي نفس الوقت بيكدب شكه…مستحيل سمرا تعمل كده….
حازم تعب من كتر التفكير…أخر ما زهق..ومش لاقي أي حل..رن على قاسم
قاسم رد…
حازم : قاسم..انا عايز أخد رئيك في حوار..
قاسم : سمعك….
حازم حكي لقاسم كل حاجه عن سمرا..من يوم ماقبلها لغايط الاغماء والمستشفي…
قاسم سكت شويه بضيق
حازم : بس المعلومات زي ما هى على التلفون…وأزاي أساسآ هتعرف تفتح التلفون..
غير ده كله…التحاليل أثبتت أن مفيش أي مخدر دخل جسمي….والدكتور قال ممكن يكون سببه أرهاق..
قاسم : أنت كنت بطبق ب ٤ أيام..ومكنش بيحصلك حاجه…لاء الموضوع في حاجه غلط…وانا شكيت في البت دي…
حازم بتفكير : بس لو سمرا تبع وائل..مكنتش قالت أنها بنته….
قاسم بتفكير : حازم…. أسمعني كويس..
حازم : معاك…
قاسم : لو سمرا فعلآ خدت المعلومات اللى على تلفونك…يبقا عرفت معاد الشحنه…والمكان…والاطفال.. والكميه…وأكيد وائل هيهجم عليكم ساعت التسليم…ساعتها أضرب عصفورين بحجر…ترجع الاطفال تاني للعربيات…والفلوس بدلها بمزور…وائل ياخد الفلوس المزوره….وانت الفلوس الحقيقيه معاك…
حازم بتفكير : تمام..بس أمتى وفين هبدل الفلوس…
قاسم : رجلتك هيتأكدو من الفوس أذا حقيقيه ولا مزوره….ساعتها رجلتك تبدلها…وأكنها بتتأكد من الفلوس…فهمت..
حازم هز راسه بأبتسامه : فهمت..
(باك)
قاسم خلص قهوته….ودخل أوضته يطمأن على وعد…
أول ما دخل أوضته…لقا وعد اعده على السرير..وبصه قدام…ودموعها بتنزل….
قاسم دخل بضيق…ووقف قدمها…وحط أيده في جيوبه….
وعد بصه قدام بدموع….وبصوت مهزوز وخافت : بفكر….لو مكنتش ساعدتك من البدايه..كان حصل أي؟!….كنت هنزل القاهره….هلاقي جدتي وحُبها ليا….كنت هتجوز أدهم….خالي كامل هيتقبلني اني بنت أخته ومرات أبنه….مكنتش أتعذبت منك من البدايه…..مكنتش حطتهم في موقف وحش يوم الفرح…أنت عارف هما بيفكرو فيا أزاي دلوقتي؟!…بيفكرو انى عملت زي ماما…بل أفظع…..على الأقل ماما هربت….أما أنا لاء…انا وقفت قصادهم بكل عين بجحه…وقولتلهم صح….قاسم يبقا جوزي….جدتي أتكسرت بسببي…كانت وقفه قصاد خالي عشاني….وفي الاخر انا كسرت الثقه اللى كانت مابنا…..
قاسم أعد قصادها…
وعد بصت لقاسم ودموعها بتنزل زي المطر : عايزه أفهم…أنت عايز منى أي….عايز توصل لأي….خلاص ياقاسم…مبقاش عندي طاقه أواجه….معنديش طاقه أزعق..وأكره…معنديش طاقه أفهم…..معنديش طاقه أزعل وأعيط….
قاسم أترسم على ملامحه الضيق : قولتلك كتير أووي..أنك ملكي ياوعد…بس أنتى مش عايزه تفهمي…كذا مره أقولك ياوعد انتى ملك ليا…بتاعتي…حاجه خاصه بيا انا…بس بردو بتعملي عكس ده….لو مكنتيش وفقتي على الجواز من أبن خالك..مكنش حصل ده كله…
وعد بشبه ما أنفعال : أفهم بأي أنى ملكك..يعني أي……..ملكك للعذاب…ولا ملكك للحب…ملكك للقسوه..ولا للحنين والطيبه…
قاسم داس على سنانه بضيق..
وعد بصتله بخوف من رأكشن وشه اللى أتغير…… بلعت رقها بتوتر : بخاف منك أووي…لاكن…لاكن….
وعد بصت الناحيه التانيه بدموع….
قاسم وقف بضيق : دلوقتي أنتى مراتي…
وعد بخنقه وعياط : أزاي مراتك….انا ممضتش على أي حاجه….أمتى مضيت…أمتى أتجوزنا ياقاسم…
قاسم بصلها شويه……
فاجئه باب الشقه خبط….
قاسم سبها وخرج…فتح باب الشقه…
هدير : أنا جيت زي ما أمرت يا مستر قاسم….
قاسم بجمود : فهمي وعد كل حاجه…
هدير هزت رسها : حاضر….
قاسم ساب هدير ونزل….
هدير دخلت لوعد…. وأعدت قصادها بحزن
وعد بصتلها
هدير : مش أنتى عايزه تفهمي….انا هفهمك كل حاجه…..الحكايه بدأت لما هربتي من مستر قاسم…وقبلتك على الطريق…
هدير حكت كل حاجه لوعد…..
وعد بصت في الارض بصدمه ودموع : حتى أنتى….صدقتك ليا مجرد أتفاق…حبك وضحكك معايا خطه…كل حاجه كانت تمثليه
هدير دموعها نزلو : أرجوكي سمحيني…انا عرفت غلطي كويس أووي….انا غلط لما ساعدت مستر قاسم….انتى فعلآ هتتعذبي معاه…وعد.. قاسم من المافيا….
وعد بصت لهدير بصدمه…بل الصدمه نزلت عليها كا الصاعقه : م…مافيا..أصدك تقولي عصابه..وضد القانون وكده…أصدك بيقتل في الناس..
وعد بصت في الارض بدموع وصدمه : انا فعلآ وقعت في أيد واحش…
وعد عيطت جامد بقهر ووجع : كنت مستنظره يكون عند قاسم نقطة رحمه..شعاع نور….ولاكن هو من المافيا…هيكون عامل معايا أزاي…
وعد بصت لهدير : وانتي ساعدتيه في تدمير حياتي….منك لله…منك لله…
هدير بدموع : لاء..أرجوكي سامحيني….انا مستعده أعمل أي حاجه عشان تسمحيني…أي حاجه…
وعد بصتلها: أي حاجه…
هدير هزت رسها بدموع..
وعد مسحت دموعها : تروحي تحكي لجدتي وخالي كامل كل الحقيقه….ماعدا أن قاسم مافيا…وبعدها تهربيني برا مصر…
هدير هزت رسها : لو هتسمحيني…..هعمل زي ما بتقولي بظبط…
……………………….
حازم ربع أيده ووقف قدامها….شاور لواحد من رجالته يشيل الشريط الاسود من على عيونها….
فعلآ الشريط أتشال من على عيونها…
غمضت عيونها وفتحتها بألم بسبب النور…وبعدها بصت لحازم بخوف..
حازم بأبتسامه جانبيه : جربتي الحلو مني…..لازم بقا تدوقي المُر
سمرا بصت لحازم بدموع ورعب
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ملك القاسي)