روايات

رواية ملك القاسي الفصل الحادي والعشرون 21 بقلم شيماء شاكر

رواية ملك القاسي الفصل الحادي والعشرون 21 بقلم شيماء شاكر

رواية ملك القاسي البارت الحادي والعشرون

رواية ملك القاسي الجزء الحادي والعشرون

رواية ملك القاسي
رواية ملك القاسي

رواية ملك القاسي الحلقة الحادية والعشرون

الجده بأبتسامه : أدهم طلب أيدك ياوعد…وانا وفقت…ولو وفقتي…كتب كتابكو الخميس اللى جي
وعد بصت للجده بصدمه : طلب أيدي أنا!!!!…
كامل بغضب : طلب أيد مين…..أدهم أبني الظابط..يتجوز دي….ده على جثتي….
أدهم بضيق : بابا…أنت بتقول أي….انا بحب وعد وعايز اتجوزها…
كامل بغضب : بقولك على جثتي يا أدهم…انا مستحيل أوافق على المسخره دي….انا أساسآ متقبلتهاش تكون واحده من العيله….هتقبلها تكون مرات أبني…أنت أتجننت…..دي هتعمل زي أمها….هتهرب يوم فرحها…..وهتعرنا كلنا….
الجده بغضب : كااامل…انا قولت وعد هتكون لأدهم وده أخر كلام عندي…وبطل بقا تفكيرك المريض ده…
كامل بغضب : بصي يا ماما…..جواز البت دي من أبني…قصاد وجودي هنا….لو أدهم أتجوز البت دي..مش هتعرفيلي طريق…
كامل سابهم وطلع شقته…
وعد بصه في الارض….وعيونها لمعه بدموع….كلام خالها كامل جرحها أووي…بغض النظر أنها مكنتش بتفكر في أدهم خالص…ولا كانت تتوقع أنه يطلب يتجوزها….بس للدرجه دي خالها كامل بيكرها…
الجده بضيق : أتجنن ده ولا أي…
أدهم بأحراج : وعد…

 

وعد مسحت دموعها : بعد أذنكم…
وعد دخلت أوضتها…
الجده سندت أدهم وأعدته..
أدهم بضيق : انا مش عارف بابا بيعمل كده لي….
أدهم بص لجدته : جدتي…انا بحب وعد….صدقيني بحبها اوي…وهحافظ عليها…مش هقدر اتخيل حتي تكون لغيري…
الجده طبطبت على كتف أدهم بضيق : متقلقش… انا هكلم أبوك..
الجده سندت أدهم..وطلعو شقة كامل…
نيمت أدهم على سريره..ولسه هتمشي..
أدهم مسك أديها : أرجوكي يا جدتي…تقنعي بابا بأي طريقه…
الجده أبتسمت : هيحصل….
الجده دخلت لكامل البلكونه…ووقفت جنبه : ممكن أفهم أنت رافض الجوازه لي..
كامل بضيق : كده…البت دي هتعمل زي أختي ياماما….انا بتحرج لغايط دلوقتي أقول على فيروز أختي…
الجده أتنهدت بضيق: اللى حصل زمان ملوش علاقه بوعد خالص ياكامل…. ياحبيبي أبنك بيحبها…متكسرش قلبه عشان غرورك….
كامل بص الناحيه التانيه…

 

الجده أبتسمت بمكر : هو أنت مفكر انا عايزه أجوزهاله عشان بيحبها وبس…
كامل بص لمامته بستغراب…
الجده كملت بأبتسامه : ياحبيبي وعد ليها ورث عندنا وده كلام خلصان….
كامل كشر وبص قدامه…
الجده أبتسمت : ومش بس كده…ده هيكون ليها ورثها وورث أمها…يعني هيكون معاها قد أبنك.. مره ونص في الورث…وطبعآ أحنا مش هنقدر نخلف أوامر ربنا..أعوذ بالله…
كامل بغضب : يعني اي الكلام ده…
الجده بأبتسامه : أهدي بس واسمع…فكر معايا كده…لو وعد وأدهم أتجوزو…ورث وعد هيكون لمين….
كامل بص للجده بتفكير…
الجده كملت : يعني ابنك هيكون معاه ورثه…وورث وعد كمان….ولو وعد أتجوزت راجل غريب…ورثها هيكون للراجل الغريب…
كامل بص لأمه بتفكير : صح…أنتى صح ياماما..
الجده بأبتسامه مكر : فهمت بقا..انا لي مُصره على جوزهم…
كامل هز راسه بأبتسامه : خلاص يا ماما..انا وفقت على جوزهم….
الجده أبتسمتها وسعت : طيب يلا روح لأبنك وفرحه بكلامك…
كامل هز راسه بأبتسامه ومشي…
الجده أتنهدت براحه

 

……………………………..
وعد أعده على سريرها…ودموعها بتنزل جامد…واليأس متملك منها
الباب خبط…
وعد مسحت دموعها كويس : أتفضل…
الجده دخلت بأبتسامه…وأول ما شافت دموع وعد..أبتسامتها أختفت…
الجده راحت أعدت جنب وعد : لسه زعلانه من كلام خالك…
وعد بصه في الارض ودموعها نزلو : يعنى جت عليه… قلبي موجعنيش زي كل مره…أكنه خد على الجرح والوجع….
الجده مسحت دموع وعد بحزن : انا مقدرش أشوفك كده…روقي كده وكل حاجه هتبقا زي الفل….بس متعيطيش…
وعد بصت للجده ودموعها نزلو : انا حاسه أنى تعبانه اووي…مخنوقه…
وعد صوت عياطها بيعلا : خلاص ياجدتي…انا تعبت…حاسه ان الفرح مش هيدخل قلبي أبدآ….كل حياتي عباره عن تعب ووجع…
الجده دموعها نزلو بحزن..
وعد كملت بعياط : تعرفي أنا فكرت كتير أووي أنتحر…وأقرب وحده دلوقتي…
وعد طلعت أديها من ورا ضهرها والسكينه في أديها…
الجده بصت على السكينه بصدمه…
وعد كملت بعياط ووجع : بحاول أنتحر بس بخاف…بخاف من ربنا ياجدتي…مش عايزه وجع وتعب في الدنيا…وكمان عذاب في الاخره…بس في نفس الوقت صبري نفذ…معنديش طاقه أقاوم…معنديش طاقه أتحمل وأكمل…..حاسه أن أي حد بيدخل حياتي..بيدخلها عشان يدمرها…
وعد حطت أديها الاتنين على وشها.. وعيطت جامد….

 

الجده حضنت وعد جامد… ودموعها نزلو مطر على حال حفدتها : أرجوكي أهدي…أهدي يابنت فيروز….أهدي ياحببتي….انا بحبك اووي ياوعد…انا جوا حياتك وبحبك….مش كل اللى يدخل حياتك بيبقا قاصد يوجعك….ممكن يكون بيحاول يكسبك….أدهم بيحبك…حاول يكسبك..بس أبوه معارض…خايف تعملي زي فيروز….انا عارفه أن فيروز غلطت…بس صدقيني غلط جدك أكبر من غلطها….لو كان سمعها وقدر رئيها…. مكنش ده كله حصل…
الجده أبتسمت وسط دموعها : بس خلاص…الفرح هيدخل قلبك ياحبيبت جدتك…خالك كامل وافق على جوازك من أدهم….وأنا متأكده أن أدهم بيحبك وهيعرف يسعدك…
وعد بعدت عن جدتها بصدمه : خالي وافق على جوزنا…
الجده هزت رسها بأبتسامه : أدهم مستعجل على كتب الكتاب أووي…حتى مش قادر يصبر لما يخف…أفرحي يلا كتب كتابك الخميس اللى جي….أدهم أبن حلال…وبيحبك
وعد بصت في الارض بيأس…وهزت رسها…
الجده بستها من خدها… وخرجت…
………………………………….
القمر بيحاول ينور ضلمة الليل…
سمرا نزلت من عربيتها….ودخلت المطعم…
حازم وقف بأنبهار من كتلة الجمال اللى ماشيه على الارض….
سمرا رحتله وسلمت عليه بأبتسامه قمر…

 

حازم مسك أديها برفق… وطلعها على شفايفه… وطبع بوسه خفيفه عليها…تحت خجل سمرا..
حازم أعد سمرا….وأعد قصادها…ومسك أديها بحنيه : وحشتيني…
سمرا بصت في الارض بخجل….
حازم أبتسم من وشها اللى أحمر رغم سماره : عامله أي دلوقتي….
سمرا بأبتسامه رقيقه : انا بخير الحمد لله…أنت أخبارك أي….
حازم أبتسم : أنتى بخير يبقا أنا بخير…
سمرا بأبتسامه : ممكن أعرف أنت مين….انا معرفش أي حاجه عنك…
حازم أتنهد : بصي…مش أي حد بحكيله عن حياتي الخاصه…
حازم كمل بأبتسامه : بس أنتى مني وبقيتي تخصيني…يعني أنتى مش أي حد….
سمرا أبتسمت بخجل…
حازم كمل بأبتسامه : انا حازم الشافعي…خريج تجاره أنجلش…بابا وماما عيشين بس ميعرفوش أنى موجود أصلآ…
سمرا بصتله بستغراب : ده أزاي…
حازم : يعني ماما وبابا مطلقين…بابا متجوز في كندا…وماما متجوزه في أيطاليه…ومحدش بينزل مصر…وانا مفكرش أرحلهم….تقدري تقولي حياتي كانت رخمه وكئيبه…لغايط ما قبلت قاسم المنياوي….
حازم بص لسمرا بأبتسامه : شوفتي أنتي الواد الغلبان والطيب اووي…ووجه تنمر للمدرسه وللجامعه…شاب كده بنضاره كعب كوبايه..وحياته من البيت للجامعه والعكس صحيح…
سمرا هزت رسها بأبتسامه..
حازم كمل : النصيب والقدر وقعني في سكة قاسم….
سمرا بفضول : أزاي بقا..

 

حازم بأبتسامه : كنت خارج من الجامعه…وزمايلي عملو عليا حفله وضربوني وظبطوني…وكمان بيكملو عليا….أكنهم حلفين ليموتوني…قاسم كان ماشي بعربيته…وشاف الشله وهما بيضربو فيا…نزل وعلم عليهم….ومن ساعتها…انا مع قاسم في كل حاجه…حتى شغلي بقا معاه…
سمرا : وقاسم شغال اي بقا…
حازم رفع حاجبه : شغال في شركته ياسمرا…شركه المنياوي للبرمجه..
سمرا لسه هتتكلم…قطع كلامها الويتر اللى حط الاكل على الطربيزه…
سمرا وحازم بقو يكلو…
دقايق وخلصو أكل…
سمرا وقفت : انا هروح التواليت…
حازم بص حوليه : هناك أهو…متتأخريش…
سمرا هزت رسها ومشيت تحت أنظار حازم….
سمرا لسه هتدخل الحمام…بتبص وراها..لقت حازم مشغول في تلفونه…
بسرعه راحت للويتر..
سمرا : بقولك أي..
الويتر : أءمري يا فندم….

 

سمرا طلعت بودر من شنطتها : انا هطلب عصير…عايزاك تحط البودر ده على عصير الشاب ده….او قهوته…أيآ يكن هيشرب أي تحط البودر ده في طلبه…
الويتر بخبث : سم ده ولا أي يافندم…
سمرا بغيظ طلعت فلوس من شنطتها : لاء ده خفه…نفذ اللى بقولك عليه…
الويتر بأبتسامه : تمام يافندم…
سمرا هزت رسها….. ودخلت الحمام….
ثواني وخرجت…وراحت لحازم
حازم أبتسم : أتأخرتي…
سمرا : سوري…المهم…انا عايزه أشرب عصير…
حازم بأبتسامه : أكيد…
حازم شاور للويتر اللى سمرا أتفقت معاه..
والويتر رحله : أءمر يافندم..
حازم بص لسمرا
سمرا بأبتسامه : مانجه..
حازم أبتسم : واحد مانجه وواحد قهوه ساده…
الويتر : تمام…
ثواني والطلب جالهم…

 

سمرا بصت للويتر اللى أبتسم بثقه…
حازم بصلها : هاشوفك امتى تاني…
سمرا ضحكت بخفوت : هو أحنا لسه روحنا..عشان نفكر هنشوف بعض أمتى….
حازم مسك أديها برفق : أعمل أي..بتوحشيني بسرعه…
سمرا أبتسمت وبصت في الارض…
حازم بدأ يشرب القهوه تحت أنظار سمرا…
دقايق..وسمرا بصت على الفنجان الفاضي بأبتسامه مكر….
…………………

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ملك القاسي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى