رواية ملك القاسي الفصل الحادي والأربعون 41 بقلم شيماء شاكر
رواية ملك القاسي البارت الحادي والأربعون
رواية ملك القاسي الجزء الحادي والأربعون
رواية ملك القاسي الحلقة الحادية والأربعون
قاسم شد وعد في حضنه..وحضنها جامد..وبيحاول يقنع نفسه أنه لازم ينسي ماضيه عشانها..
وعد حست بألم مكان الطعنه اللى في ضهرها…بس سكتت وأتحملت…قاسم عندها أهم منها…
وبهدوء وبتردد..حطت أديها على ضهره وبدلته الحضن بأبتسامه ودموع…….
قاسم بخنقه : هنسي ياوعد…أوعدك أنى هنسى..وهكون أنسان طبيعي…
وعد بعدت عنه بهدوء..وحطت أديها على خدوده : وانا وثقه فيك أكتر من الدنيا كلها….
قاسم حط أيده على أيد وعد اللى على خدودها..وباس أديها الاتنين من جوه : وانا أكيد هكون قد الثقه
قاسم خد وعد..وأعدها على السرير…وبقا يديها علاجها..
وبعدها نام..وخدها في حضنه..يعني رسها كده على صدره…
بقا قاسم حاطت أيد ورا رقبته..وأيده التانيه تحت راس وعد…
وعد بسرحان : تخيل لو مكنتش قابلتك يوم ماعملت الحدثه….
قاسم بتفكير : كنت هفضل زي مانا…أنسان قاسي..معندوش رحمه…قلبه من حجر..ويمكن أقسي من الحجر…
قاسم ضم وعد ليه أكتر : ياوعد انت دخلتي حياتي وغيرتيها..رأسآ على عقب..
وعد أبتسمت بخفوت : فاكر..
وعد حولت تقلد صوت قاسم : لازم تعرفي انك ملك القاسم…
قاسم ضحك بهدوء : صح صح…وهكررها تاني النهارده….لازم تعرفي انك ملك القاسم….
وعد أبتسمت بهدوء : كنت أول ما بتقولي الجمله دي…مكنتش بشوفها غير بطريقه واحده..ملك القاسي…كنت بفكر ان الفرق مبين قاسم وقاسي..هى ال م بس…وكان المفروض أسمك يكون قاسي مش قاسم….
قاسم أتنهد : طيب ودلوقتي
وعد أبتسمت : دلوقتي مش قادره أشوفك غير أحن أنسان في الدنيا…قاسم انا حبيتك قبل ما تتغير..حقيقي انا حبيتك من أول يوم شوفتك فيه…كنت في الاول هسيبك وأمشي…وبقول انا مالي انا مش ناقصه هم فوق همي…بس رجعتلك تاني…
قاسم أبتسم : انت مكتوبالي ياوعد..مكتوبالي من زمان أوي…
وعد أفتكرت وأتنهدت بحزن : كنت بكره حياتي قبل ما شوفك….مرات أبويا كانت بتعذبني…وبتشغلني خدامه ليها ولعيالها…مكنتش بقول لبابا خوفآ من المشاكل…كنت بستناه أخر الليل عشان ياخدني في حضنه..ويطبطب عليا…ولما مات…الدنيا أسودت في وشي..وتاني يوم..لقيت مرات أبويا بتطردني من البيت..عشان حبيبها جاي ومش عايزاه يشوفني…
قاسم قبض أيده بضيق : حظها حلو انى أتغيرت…
وعد حضنت قاسم أكتر بأبتسامه : سيبك منها…لو مكنتش طردتني مكنتش شوفتك يوميها….
قاسم بهدوء : ليكي أخوات من أبوكي..
وعد : توء توء..بابا متجوز مراته وهى معاها ولد وبنت…والاتنين أكبر مني…هناء و عمرو…
قاسم طبطب على وعد : نامي…
وعد هزت رسها وغمضت عيونها…
قاسم فضل يفكر في وعد وفي كلامها شويه…وبعدها نام…
……………………………
عدي يوم ورا التاني…
أدهم أعد على مكتبه في الشغل…وبيفتكر بسرحان….
(فلاش باك)
الدكتور أبتسم : متقلقش..ألتواء في الكاحل..هي بس محتاجه راحه كام يوم وهتبقا زي الفل….
أدهم هز راسه : شكرآ يا دكتور…
الدكتور أبتسم : ده شغلي…بعد أذنك…
الدكتور مشي…
الجده بصت لأدهم بتنهيده : كنت هحس بذنب طول عمري لو كان حصلها حاجه…
أدهم بهدوء : جت سليمه…
الجده دخلت لهدير الاوضه..وأدهم دخل وراها…
الجده أعدت جنبها ومسكت أديها : متقلقيش يا حببتي..أنت كويسه..رجلك بس أتلوت…
هدير هزت رسها بأبتسامه…وبصت لأدهم : انا متشكره جدآ يا حضرت الظابط…وكمان أسفه أنى عطلت حضرتك…
أدهم هز راسه : ولا يهمك…
هدير بتحاول تقف…
الجده مسكتها : راحه فين بس…مش الدكتور قال لازم ترتاحي..
هدير : أيوا هرتاح في البيت…لاكن دلوقتي لازم أروح…
الجده بصت لأدهم : مش هتروحها؟..
أدهم : أكيد…
هدير وقفت بمساعدة الجده..وبقت تحاول تمشي..ولاكن فعلآ رجليها وجعاها جامد…
هدير عيونها لمعو بدموع : حقيقي مش قدره..رجلي وجعاني أووي..
الجده بتأثر وزعل : حقك علينا ياهدير…معلش يا حببتي أستحملي…
بقت الجده وهدير مشيين واحده واحده لغياط مخرجو من المستشفى….
الجده ركبت هدير…
وأدهم والجده ركبو…
أدهم ساق عربيته…وبعد عشر دقايق من الصمت..وقف قدام بيته…
الجده بصت على البيت بستغراب : انت جيت هنا لي…
أدهم بص لجدته : قولت أوصلك الاول عشان متتعبيش…وانا هوصل هدير لبيتها…
الجده بأعتراض : لاء مش هسيبها لوحدها…
هدير بهدوء : متقلقيش انا كويسه…
للجده بتردد : متأكده…
هدير هزت رسها بأبتسامه…
الجده نزلت وبصت لهدير من الشباك : خلي بالك من نفسك..
هدير : حاضر ..
أدهم دور عربيته ومشي..وكل شويه يبص لهدير من مراية العربيه…
بعد شويه عن بيته ووقف بعربيته على جنب…قفل العربيه..والشبابيك..تحت أستغراب هدير…
أدهم بص لهدير…
هدير بلعت رقها بتوتر وقلق : في أي…
أدهم بضيق : انا هسأل وانت تجوبي..خلاص…
هدير بلعت رقها بتوتر..وهزت رسها…
أدهم بضيق : أزاي وأمتي قاسم ووعد أتعرفو على بعض….وأتجوزو أمتي…وقاسم فعلآ بيحب وعد..ولا بيعذب فيها…عايزك تحكيلي قصة قاسم ووعد..وبلحرف الواحد…
(باك)
……………………………………
وقفت قدام المرايه بفستنها النبيتي..وطرحه بنفس اللون…وتاج صغير بيزين طرحتها…وميكب خفيف وجميل…بقت فتنه من الجمال…
قاسم دخل أوضته :ياوعد هنتأخ…
قاسم بصلها وسكت بأنبهار..من كتلة الجمال اللى قدامه….
وعد بصتله بكسوف وأبتسامه وسعه…
قاسم شورلها بصباعه تلف حولين نفسها…
وعد ضحكت بخفوت..ولفت حولين نفسها كذا مرا بضحك…لغايط ماوقعت في حضن قاسم…وبقت سانده اديها الاتنين على صدره..وبصاله وبتضحك…
قاسم بصلها في عيونها : اي الجمال ده…
قاسم أتنهد بعشق : هو لازم أروح فرح حازم…
وعد ضحكت : متهيألي لازم…
قاسم كشر بضحك : ياخساره….
وعد ضحكت بخفوت..
قاسم حط أيده على خد وعد..وبيقرب وشه من وشها بعشق..وتوهان في جمالها….
بس فاجئه سهر دخلت عليهم بصريخ : بااابااا انا لبست يلا هنتأخر على الفرح…
قاسم غمض عيونه..وداس على شفايفه بغيظ…
وعد بعدت عن قاسم بسرعه.. بضحك.. وبصت لسهر : انا جهزت…وبابا هيجهز في ثواني…
وعد خدت سهر وبصت لقاسم : هستناك برا…
قاسم بغيظ : انا منى لله…
وعد ضحكت وخرجت هى وسهر…
١٠ دقايق..وقاسم خرج من أوضته..ونزل لوعد وسهر…
وركبو العربيه…وأتجهو للأوتيل اللى فيه فرح حازم…
……………………………….
عند أدهم…
(فلاش باك)…
هدير بتوتر : أرجوك خرجني من الحوار ده…
أدهم بغضب : بت أنتى…انا مش هسيبك غير لما أفهم…فوفري على نفسك مجهود كبير وأحكيلي…
هدير بلعت رقها بتوتر : اللى انا فهمته..ان قاسم كان عامل حدثه..ووعد ساعدته…معرفش حصل اي..ووعد هربت…فقاسم قالي اكون معاها لحظه بلحظه…وشغلتها في شركته..بنائآ على أومره…حتى قسيمة الجواز..وعد مضت عليها من غير ما تعرف أنها قسيمة جواز…ويوم الفرح..أتفجئت ذيها ذيك بجوازها من قاسم…
أدهم أفتكر جدته وهي بتقوله نفس الكلام ده…بص لهدير : طيب..هو عمل ده كله لي…
هدير بتوتر : وضحه..عشان بيحبها…
أدهم بضيق : وأي اللى حصلها..ومين أذاها بطريقه دي..
هدير بتوتر : معرفش…انا مبقتش أشتغل مع مستر قاسم…واليوم اللى كنت ههرب وعد فيه…ده كان أخر يوم أشوفها فيه…
أدهم بستغراب : هى وعد كانت عايزه تهرب من قاسم؟!..
هدير هزت رسها بتوتر : مكنتش بتحبه..وأتجوزها غصب عنها…فكانت عايزه تهرب…
أدهم دور عربيته : بيتك فين…
هدير أتنهدت : في………
(باك)
أدهم بضيق : يااامصطفي…
مصطفي دخل وأدي التحيه : تمام يا فندم…
أدهم بجديه : خد كام عسكري معاك..وأقبض على البنت اللى في العنوان…….أسمها هدير الراشد…
……………………………………
قاسم وقف قدام الاوتيل بعربيته…ونزل هو ووعد وسهر…ودخلو الاوتيل
بقت وعد حطت أديها في أيد قاسم…
وسهر ماسكه أيد قاسم التانيه….
حازم شافهم ورحلهم…
حازم وقاسم سلمو على بعض بحب..
قاسم طبطب على كتف حازم : مبروك ياصحبي….
حازم بأبتسامه : الله يبارك فيك…
حازم بص لوعد : حمدلله على سلمتك…
وعد أبتسمت : الله يسلمك…
حازم بص لسهر وشالها : لاء ياسهر كده مينفعش…انت كده هتغطي على العروسه بلجمال ده كله….
سهر بغرور وبطفوله : أعمل اي في جمالي…أصل الجمال ده مش بأيد حد…
حازم ضحك بصوته كله : صح…انت صح…
حازم بص لقاسم : يلا نطلع وعد عند سمرا…
قاسم هز راسه…ومسك أيد وعد..وطلعو.. ووقفو قدام أوضة سمرا…
حازم بص لوعد : أتفضلي ياوعد…سمرا جوه…
وعد بصت لقاسم…
قاسم هز راسه بأبتسامه…
وعد خبطت على أوضة سمرا…سمعتها بتقول أدخل…
وعد دخلت…
حازم خد قاسم وسهر ونزلو…
وعد دخلت وبصت لسمرا اللى أعده قدام المرايه…
سمرا بصت لوعد بستغراب : مين انت؟!
وعد بهدوء : انا وعد…مرات قاسم…
سمرا وقفت بأبتسامه : ايوا…حازم حكالي عن قاسم كتير…وقالي بردو انه متجوز…بس ما شاء الله عليكي زي القمر…
وعد أبتسمت بأحراج..وبصت لسمرا على فستانها الابيض الجميل…والميك اب التحفه : صدقيني انت أحلا…
سمرا بصت لوعد بتوتر : بصراحه متوتره شويه..وقلقانه…ايوا انا بحب حازم وكل حاجه..بس بردو متوتره…
وعد أبتسمت : أكيد…انت العروسه…والاضواء هتكون عليكي…
سمرا بأحراج : طيب هو الجواز…يعني…أحم…انت متجوزه وعارفه…
وعد بأحراج : بصراحه…انا وقاسم… كتب كتاب بس…
سمرا أستغربت : لي…مش انت وقاسم عايشين في بيت واحد…
وعد هزت رسها : أيوا…بس حصل ظروف…خير ان شاء الله…
سمرا هزت رسها بأبتسامه : أكيد خير…
قاطع كلامهم خبط الباب…
سمرا بصت على الباب : أتفضل…
خال سمرا دخل : يلا ياسمرا الناس أبتدت تسأل عليكي….
سمرا هزت رسها…
سمرا بصت لوعد : يلا
وعد هزت رسها : يلا…
خال سمرا خد سمرا..ومامتها ونزلو….
وعد لسه هتخرج وراهم…
ولاكن فستانها أتشبك في رجل الكرسي…
نزلت على الارض وبقت تفك فستانها من رجل الكرسي…
فكته..ووقفت..ولسه هتمشي…لقت راجل واقف قدمها..
وعد رجعت كام خطوه بخضه : انت..انت مين…
الراجل أبتسم بجانبيه وقرب من وعد…
وعد بقت ترجع لورا بخوف…وبسرعه..زقته ولسه هتجري على برا…
بس الراجل مسكها من درعها…
وعد صرخت بصوتها كله وبرعب : قااااااااااااسم…..
……………………………….
قاسم وقف مرا واحده…وهو شايف سمرا نزلا على السلم من غير وعد…
حازم خد سمرا من خالها بأبتسامه…وراحو للمؤزون…
قاسم قرب من حازم : أسأل سمرا وعد فين…
حازم بص لسمرا : فين وعد…
سمرا بصت حوليها بستغراب :كانت فوق معايا..مش عارفه راحت فين….
قاسم رن على وعد..والقلق شويه شويه بيتملك منه
بس تلفونها بيدي جرز على الفاضي…
قاسم بسرعه راح لمامت سمرا : ممكن تخلي سهر معاكي ١٠ دقايق بس..
ماما سمرا بأبتسامه : أكيد..
وبصت لسهر : تعالي يا رورو…
قاسم ساب سهر معاها…وطلع بسرعه…ودخل ألأوضه اللى كانت فيها سمرا ووعد…
وبقا يلف حولين نفسه في الاوضه..ولاكن مفيش…
بس لفت أنتباهه..التاج اللى كان على طرحة وعد….
لسه هيجيبه…ولاكن تلفونه رن…
قاسم بسرعه رد لما لقى رقم غريب : الو…
المجهول أبتسم وهو بيلعب في شعر وعد اللى هتموت من الخوف : مراتك معايا…
وعد صرخت بعياط..بس صوتها مش بيطلع بسبب اللزقه اللى على بؤها : أمممممممممم..أممممممممممممم
قاسم بلهفه وبقلق : وعد..وووعد…
قاسم بغضب : بااابااا لو لمست شعرا واحده منها هقتلك…سامعني هقتلك…
بابا قاسم أبتسم بجانبيه : لاء متقلقش..انا بلمس شعرها كله….بس تصدق ذوئك حلو…
قاسم بغضب وبزعيق : بااااابااااا…هقتلك…
بابا قاسم : لاء أهدي كده…هديك عنوان تيجي عليه…وتجيب معاك ٥ مليون جنيه…ومتلعبش بديلك ياحبيب بابا..مراتك معايا..وأي حركة غدر..هفصل رقبتها عن جسمها…
قاسم برعب : لاااء…طيب…قولي عنوانك…بس متجيش جنبها…بابا..وعد لاء…
قاسم كمل بغضب : وحياتها عندي..لو جيت جنبها…صدقني مش هتعرفني..هخليك تقول عليا لاء ده مش أبني…
قاسم قفل ونزل بسرعه..وخد سهر…وخرج من الاوتيل كله..
ركب عربيته..وطار على بيته..
حازم خد باله من قاسم..ورن عليه بسرعه…
قاسم شاف أسم حازم…خد نفس عميق وخرجه و رد : ايوا ياحازم…معلش وعد تعبت شويه…هوديها للدكتور وهجيلك..متزعلش منى…
حازم بهدوء : لاء ياصحبي مش زعلان…بس أبقا طمني…
قاسم : طيب طيب..سلام…
سهر بصت لقاسم بخوف : بابا براحه…هنعمل حدثه…
قاسم بسرعه رن على محمود : محمود…جهزلي ٥ مليون بسرعه.. أتصرف جبهوملي من تحت طقطيق الارض…وأبعتلي رجاله تحرس البيت…بسرعه يامحمود…
محمود : أومرك يا قاسم بيه…
في ظرف ربع ساعه..قاسم وقف قدام بيته..ودخل سهر..
خرج لقا رجالت محمود وصلو…. ووقَفو على البيت حراسه..
قاسم بصلهم : مش عايز نمله تدخل البيت…
الرجاله : هيحصل يا قاسم بيه…
قاسم بص في تلفونه…لقا أبوه بعتله العنوان…
قاسم بيرن على محمود بغضب..
لقا عربية محمود وقفت قدامه…ونزل وهو معاه شنطة الفلوس…
قاسم خد منه الشنطه…
قاسم بص لمحمود بجمود : أسمعني كويس…
……………………………
في فيله شبه ما مهجوره….
وعد أعده على كرسي وبصت للراجل الخمسيني بدموع : انت عايز اي…انا مش فاهمه انت بتعمل كده لي….
بابا قاسم أبتسم بشر : انا مليش فيه..انا بتبع الاوامر بس…وذياده على كده…هاخد قرشين حلوين…
وعد بستغراب : أوامر مين
……………..: أومري انا…..
وعد بتبص على مصدر الصوت…. وأتصدمت :خالي كامل؟!……..
نيهاهاهاهاهاههههه نيهاهاها
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ملك القاسي)