روايات

رواية ملك القاسي الفصل الثاني عشر 12 بقلم شيماء شاكر

رواية ملك القاسي الفصل الثاني عشر 12 بقلم شيماء شاكر

رواية ملك القاسي البارت الثاني عشر

رواية ملك القاسي الجزء الثاني عشر

رواية ملك القاسي
رواية ملك القاسي

رواية ملك القاسي الحلقة الثانية عشر

عاصم روح فلته بضيق : قاسم هو اللى هيستلم الشحنه…. وهفضل طول عمري تحت أيده…. بس لاء…. انا مبقاش نبر 2 ابدآ…. لو هتوصل انى أقتل قاسم….
عاصم نزل من عربيته…. ودخل على المخزن على طول…..
لقي بنت وائل الحديدي مربوطه على الكرسي….. وكدمات في وشها أثار ضرب….. وربطين شريط أسود على عيونها…..
عاصم مسك خدودها بعنف : لازم أبوكي يتصرف بأسرع وقت…
بنت وائل الحديدي دموعها نزلو : أرجوكم سبوني بقا…. انا معملتش حاجه….. لو خطفني علشان تخدو فلوس من بابي…. مش هيديكم حاجه…. انا أخر أهتمماتو….
عاصم بصلها شويه بستغراب…وبعدها سبها وخرج…وبيفكر.. : وائل الحديدي مش هينشغل بأختطاف بنتو… يعني أكيد محضر خطه يا خد بيها شحنة….
عاصم أبتسم بخبث : يعنى في أحتمال كبير جدآ….
عاصم أبتسم بجانبيه وكمل : قاسم يفشل في الشحنه…
……………………………

 

وعد وهدير وقفين قدام الست الاربعينيه…
الست بصه لوعد والصدمه واحده واحده بتترسب لملامحها…
الست بصدمه : ماما….ياماما…
وعد وهدير بصو لبعض بستغراب…
الجده خرجت : في أي ياسناء….
سناء بلعت رقها بصدمه…. وشورت على وعد…..
الجده بصت على وعد…وأتصدمت…
الجده بلعت رقها بعدم تصديق… والدموع لمعت في عيونها…. وقالت بصوت مهزوز : و..وعد…
وعد دموعها نزلو…. وهزت رسها بأيجابيه….
الجده حطت أديها على خدود وعد بصدمه…وبتحاول تتأكد أنها حقيقه….الشبه مبنهم كبير جدآ….هى وفيروز نسخه من بعض….
الجده حضنت وعد جامد ودموعها نزلو زي المطر : أخيرآ رجعتيلي ياوعد….أخيرآ شوفتك قبل ماموت….انتي بنت فيروز…أنتي بنت حببتي…انتي بنت بنتي…
هدير بصت حوليها….وبعدها بصت للجده : طيب جوه ياجماعه….الناس بدأت تتجمع حولينا…..
سناء دخلت الجده ووعد وهدير….
الجده مسكت أيد وعد…. وعيونه مليانه دموع : انا دورت عليكي في كل مكان…قلبت الدنيا عليكي ياوعد…..كده…هونت عليكي مشوفكيش من وانت عندك ٨ سنين….هونت عليكي يابنت حببتي…
وعد بدموع : كنت مفكره أنكم بتكرهوني….بابا خدني أسكندريه…كان خايف عليا من تهديد جدي…
الجده حضنت بدموع : جدك مات ياوعد…مات وخلصنا من جبروته وشره…

 

وعد بصدمه : مات!!!!
الجده بدموع بعدت عن وعد…. ومسحت دموعها بأبتسامه : مفيش فراق تاني….خلاص…..لازم أبوكي يعرف ان جدك مات…وميخفش عليكي مننا…
وعد دموعها نزلو بوجع : بابا مات ياجدتي…مات وسبني لوحدي….
الجده أتصدمت وكررت : مات..
وعد.هزت رسها بعياط…
الجده مسحت دموع وعد وطبطبت على خدودها بحنيه : انا معاكي يابنت فيروز…خلاص جدتك معاكي….وهتقف في وش الدنيا عشانك…
سناء أبتسمت بدموع : نورتي بيتك يا بنت أختي….
سناء حضنت وعد بحب…
ده كله تحت أنظار هدير….
الجده بقت تعرف وعد على بقيت العيله…وفي منهم اللى مصدق أنها فعلآ وعد بنت فيروز…وفي اللى بيقول أنها واحده نصابه وعامله التمثليه دي عشان الفلوس….
هدير أستأذنت ومشيت بعد ما وعد شكرتها جدآ…
…………………………
هدير ركبت عربيتها…ودورتها ومشيت…طلعت تلفونها ورنت على قاسم….
قاسم بجمود : تحكيلي كل اللى شوفتيه….من طق طق…..لسلام عليكو…
………………………………..
كامل بنفعال : يعني أي اللى أنت بتقوليه ده….واحده طلعت من عدم..بتقول أنها وعد بنت فيروز…تصدقي!!!!!..
الجده بصت لأبنها بهدوء : هي بنت فيروز…انا متأكده يا كامل….

 

وعد بدموع سامعه كل الكلامهم…وسانده ضهرها على الباب…اللى بيفصل مابنها ومابين خالها وجدتها…
كمال بعصبيه : البنت دي لازم تمشي من هنا…
الجده بضيق : بعد ما لاقتها….أنت أكيد أتجننت…
الجده أتنهدت : ياحبيبي…أنت لو شوفت وعد….هتقول لوحدك أنها بنت فيروز..من الشبه الكبير اللى بنهم…
كامل لسه هيتكلم بغضب…
الجده قاطعته ونادت على وعد…
وعد هزت رسها لاء بخوف….. مسحت دموعها…وخرجت من الاوضه وهي بصه في الارض…
كامل بص لوعد بصدمه…الشبه فعلآ مابنهم كبير جدآ….أكن فيروز رجعت للحياه تاني…..
كامل بغضب : كده أقنعتيني…طيب ياماما…عي بنت فيروز…بس بردو مش هتعيش معانا
كامل شاور على وعد بنفعال : البت دي هتعمل زي أمها….. هتعرنى وهتهرب مع حببها… زي ما أمها عملت….
وعد دموعها نزلو وهزت رسها لاء…
الجده بضيق : ولو أختك كانت غلطت….. مش هحمل غلطها على بنتها…. دي بنت بنتي والكلام أنتهي…..
كامل بنفعال : أنتهي اي…. البنت دي لازم تمشي من هنا…
وعد بدموع :انا مبقاش ليا حد في الدنيا غيركو…. بابا مات من كام يوم وسابني لوحدي…. أرجوكو أتقبلونى عندكم…
كامل ضحك بسخريه : يعنى لو مكنش أبوها مات….. مكنتش سألت فينا…. انا بقول البنت دي لازم تمشي من هنا…. يعني تمشي من هنا….
الجده بحزم : وانا بقول مش هتمشي من هنا….. وهنشوف كلام مين اللى هيمشي يا كامل…..
كامل لسه هيتكلم بنفعال
الجده قاطعته بحده : الكلام خلص…. زي ما ابنك ليه في البيت ده….. وعد ليها في البيت وده……..هي مش عايشه عاله على حد
كامل سبها وطلع شقته بضيق….
وعد أعدت على الركنه بعياط : انا مليش ذنب يا جدتي….مليش ذنب ان ماما تهرب مع بابا….
الجده طبطبت عليها بحنيه : انتي بتعيطي لي……انتى ليكي هنا أكتر ماليهم…..يلا قومي أدخلي أوضة أمك فيروز….ونامي…والصباح رباح…..
وعد مسحت دموعها وهزت رسها…

 

…………………………
دم كتير في الارض….. أعد ماسك بطنه المجروحه…… والدم بينزل منه بغزاره…
أعد في مكان زي مخزن ضلمه…. والنور متسلط بس عليه…..
هى شيفاه من على بعد ٥ متر….ودموعها لتنزل بصدمه….
رفع أيده ليها وبيستنجد بيها بألم : و…وعد
وعد قامت مفزوعه من نومها : قاااااسم
نفسها داخل خارج بعنف…ودموعها لمعو في عيونها : قاسم….يارب يكون بخير….يارب أشفيه…. يارب أحميه….
وعد سكتت ومسحت دموعها بأستغراب : أنا بدعي لقاسم!!!…مش هو ده اللى عذبني…هو ده اللى سلب حريتي…..
وعد قامت بتوهان : انا…انا….
وعد بصت حوليها بتوهان : انا عايزه أشرب…..
وعد خرجت من الاوضه ودخلت المطبخ…..المطبخ ضلمه….
فتحت التلاجه… وطلعت أزازة مايه وبتشرب منها….
فاجئه حست بحركه وراها….
وعد نزلت الازازه من على شفايفها برعب… خايفه حتي تبص وراها….
وعد بلعت رقها بخوف…وبتلف واحده واحده….
لقت حاجه طويله واقفه وراها……
وعد صرخت برعب…..
هو مسكها…. وحط أيده على بؤها يكتم صريخها….. وسند ضهرها على الحيطه….
وعد كانت معاها ازازة المايه فضتها عليه برعب…. وبتحاول تصرخ لاكن هو كاتم صوتها…….
هو داس على سنانه بغيظ…. وفتح النور
وهو بصصلها….
وعد بصتله بستغراب…. شاب متعرفوش في أواخر العشرينات كده….
الشاب بصلها بستغراب : هنزل أيدي ومتصرخيش…..
وعد هزت رسها بخوف…
الشاب نزل أيده…. وبعد خطوتين لورا….
وبص بضيق على هدومه اللى أتبلت بسببها : ممكن افهم انت مين….
وعد بلعت رقها بخوف….. ومش عارفه تقوله اي… هى مش عارفه هو مين أصلآ : انا وعد بنت فيروز…
الشاب بستغراب : فيروز؟!

 

عمتى فيروز؟! …..انت بنتها؟!
وعد هزت رسها
الشاب بضيق وشبه ما أنفعال : وأي وحده تقول أنها بنت عمتى فيروز…. نصدق…. وأنقولها أتفضلي عيشي فى وسطنا…..
وعد عيونها لمعت بدموع : حقيقي انا بنت فيروز……
الشاب بأنفعال : طيب وفين الدليل….
الجده بضيق : خلاص…. هتعمل علينا ظابط يا حضرت الظابط….
أدهم بص لجدته بضيق : مش هعمل ظابط ولا حاجه…. بس انت أتأكدتي أنها فعلآ بنت عمتى الله يرحمها…..
الجده راحت لوعد…. ووقفت جنبها : انا متأكده أنها بنت فيروز…..
أدهم بأنفعال : مش ممكن تكون نصابه…. وجايه تعمل الحابتين دول…. علشان الفلوس…
الجده بأنفعال : كفايه الشبه اللى ما بنهم ط…
ادهم بسخريه : والله يخلق من الشبه أربعين يا جدتي….
الجده بحده : سواء تقبلت ده أو لاء مش هيفرق كتير…
ادهم الموضوع خلص انا قولت نور تبقا بنت فيروز يبقا هى بنت فيروز تقبلت ده او لاء مش هيفرق كتير
الجده بصت لوعد : يلا يا وعد روحي أوضتك….
وعد بطاعه : حاضر ياجدتى
وعد مشيت دخلت أوضتها…
أدهم بضيق : كل من هب ودب تيجي تقول انا بنت فيروز…. تبقا بنتها صح….
الجده بأبتسامه: عايز تتأكد
أدهم بضيق : ياريت….
الجده بأبتسامة : ماشي يا حضرت الظابط…. لو جبتلك بطاقتها هتعرف تتأكد….
أدهم بضيق : أكيد….
الجده : تمام الصبح ان شاء الله
الجده طبطبت على كتف أدهم… وسبته ومشيت
…………………………
الشمس نورت دنيت أبطلنا…
قاسم فتح عينه بأنزعاج على رنت تلفونه….
قاسم بيبص على الاسم لقي محمود
قاسم رد : أي الجديد…
محمود بقلق : قاسم بيه… السفينه اللى عليها الشحنه…..كلها أربع ساعات وتكون على ميناء بور سعيد….
قاسم وقف بصدمه : أزاي؟!…. ده المفروض بعد بكره..
محمود بقلق : انا أتأكدت بنفسي من اللى بقلهولك….
قاسم قفل التلفون بغضب…. وراح بسرعه خد شور سريع ولبس هدومه وخد مسدسين في جيبه….
نزل جري ركب عربيته…. دور العربيه وساق بسرعه…. حط أيده على بطنه بألم…. ولاكن مهتمش وكمل سواقه….
طلع تلفونه وأتصل بحازم

 

حازم رد بنعاس : ألو
قاسم داس على سنانه بضيق : خلال عشر دقايق تبعت هيليكوبتر عن قصر الزعيم بسرعه….
حازم أتعدل بخضه : في اي يا قاسم…..
قاسم بغيظ وضيق : الشحنه هستلمها النهارده….بسرعه ألقيك قدامى انت وعاصم…….
قاسم قفل….. وخلال ١٠ دقايق كان قدام قصر الزعيم…..
قاسم دخل بسرعه وناده بعلو صوته : ياازعيم…… ياازعيم
الزعيم خرج بسرعه من الاوضه ببجامة نومه…. وبص لقاسم……
الزعيم بقلق : في أي يا قاسم…
قاسم بأنفعال : في ان الشحنه هستلمها النهارده…. انت مقولتليش على معادها الصحيح لي….. بتحطني قدام الامر الواقع يعنى….
الزعيم نزل بسرعه ووقف قصاد قاسم بقلق وتوتر : أي..؟ النهارده..؟ انا عارف ان بعد بكره….. هما قالولي كده….
قاسم بصله بستغراب : انت متعرفش أنها النهارده…..
الزعيم بقلق : لاء معرفش…. مش ممكن معلوماتك مش صحيحه…
قاسم داس على سنانه بغيظ وفتح : معلوماتى مستحيل متكونش صحيحه….

 

الزعيم قلبه وقع في رجله من الخوف….
مسك أيد قاسم بترجي : قاسم… لاء… أرجوك… انا عارف أنك قدها… أوعي تفشل منك…. أرجوك ياقاسم… انا حطيت فلوس كتير جدآ في الشحنه دي… لو فشلت هتحصلي مصيبه….
قاسم شد أيده بعنف… وربع أيده ببرود…. ولف وبقا ضهره للزعيم : ياعالم هتنجح ولا لاء….
الزعيم لف لقاسم بترجي : لاء انا عارف أنك قدها….
قاسم بمكر : بشرطين
…………………………………

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ملك القاسي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى