رواية ملك القاسي الفصل الثالث عشر 13 بقلم شيماء شاكر
رواية ملك القاسي البارت الثالث عشر
رواية ملك القاسي الجزء الثالث عشر
رواية ملك القاسي الحلقة الثالثة عشر
قاسم بمكر : بشرطين
الزعيم بلع ريقه بقلق : أطلب أي حاجه…. المهم تنجح…..
قاسم أبتسم ببرود : لو العمليه نجحت وانا أتمسكت من البوليس عليك تخرجني…. لو البوليس مسكنى…. ومخرجتنيش…. هيبقا عليا وعلى أعدائي وأصدقائي كمان….. علشان قاسم مينفعش يكون ضحيه……
الزعيم بسرعه : موافق…
قاسم أبتسم : أهدي بس انا لسه مخلصتش….
الزعيم بصله بقلق…
وقاسم كمل : ولو العمليه نجحت… ومتمسكتش….. ليا فيها نص المكسب
الزعيم رجع خطوتين لورا بصدمه : نص المكسب!!!!
الزعيم بتوتر : بس كتير أوي…. نص المكسب كتير….
قاسم بأنفعال :مشكلتك مش مشكلتي….انا لو أتمسكت…. مش هخرج منها سليم…..
الزعيم بقلق : بس….
قاسم سابه ومشي….. ولسه هيخرج من القصر…….
الزعيم بسرعه : ٣٠ في الميه
قاسم بصله شويه : ٤٠ في الميه وده أخر كلام….
الزعيم بضيق : موافق
قاسم أبتسم بخبث
حازم وعاصم وصلو….وركبو العيليكوبتر هما وقاسم…ومتجهين لميناء بور سعيد
…………………….
الهيليكوبتر نزلت عند ميناء بور سعيد….
قاسم نزل من الهيليكوبتر…
محمود رحله بسرعه : قاسم بيه… قدمهم أقل من نص ساعه…. ويكونو هنا…
قاسم ببرود : متقلقش
قاسم بص لمحمود بشر : جهز الرجاله….. عايز لو غدرو بينا… أكنهم فتحو عليهم حرب مننا……ولازم أحنا اللى نكسب فيها…..
محمود أبتسم بجانبيه : متقلقش يا قاسم بيه…. خليهم بس يفكرو…. وانا هقلبها بحر دم….
قاسم أبتسم بجانبيه : عاجبني أنك فاهمنى…
حازم وعاصم بصو لبعض….بلعو رقهم وبصو لقاسم برهبه…
عدى نص ساعه
والسفينه اللى عليها الشحنه وصلت
صاحب الشحنه… وقف قصاد قاسم… ورجلته وراه…
علي بأبتسامه : أهلآ قاسم…. الشحنه موجوده في أجهزه كهربائيه….
قاسم أبتسم بجانبيه : تمام…. انت خدت نص الفلوس من الزعيم…. النص التاني معايا….
قاسم بص لحازم…..
حازم بص للرجاله……..
الرجاله بسرعه حطو شنط الفلوس قدام علي…..
علي بص لرجالته…..
رجالة علي أتأكدت أنها فلوس حقيقيه…
علي أبتسم : تمام أووي
علي بص لرجلته : نزلو الشحنه من السفينه….
علي بأبتسامه : انا جاهز لأي طلبيه تانيه…. الاجهزه هتعجبكو اووي….
قاسم أبتسم بجانبيه : لو كانت فيها حاجه…. مكنتش طلبتها منك… فمتقلقش انا متأكد من جودتها…..
علي أبتسم : مع السلامه
علي ورجلتو ركبو عربيتهم وتحركو….
قاسم بص للرجاله : يلا حملو الاجهزه دي على العربيات….
قاسم بص لعاصم وحازم : زي مقولتلكو…
عاصم وحازم هزو رسهم وركبو عربيات الجامبو
قاسم أبتسم بشر….
………………………
حازم بص لعاصم : غريب مفيش لجنه واحده عدينا عليها….
عاصم بضيق : مهو قاسم… أكيد عامل حسابه…..
حازم أبتسم بأعجاب : دماغه شغاله مبتنمش….
عاصم بضيق : هو حظ مش اكتر…..
حازم بستغراب لسه هيرد……
سمع صوت سرينة الشرطه……
حازم بقلق : بوليس….. بوليس ياعاصم
عاصم الرعب دب في قلبه : طيب والعمل….
عاصم بص للسواق : أوعي تقف…. أجري بأعلى سرعه…..
السواق بتوتر : مش هعرف الأجهزه تقيله…. ولو جريت الكوتش هيفرقع…
عاصم بأنفعال : عشان كده قاسم مجاش معانا….. علشان يلبسهالنا وهو في السليم……
حازم بقلق : انت في أي…. ولا في أي البوليس هيمسكنا….
حازم خلص الكلمه ولقى عربيات البوليس قفلو عليهم الطريق…..
٥ من الشرطه نزلو…. ووقفو عند أول عربيه جامبو…
الظابط بجمود : العربيات دي فيها أي…
حازم بص لعاصم اللى أتكلم بتوتر : أجهزه كهربائيه….
الظابط بصصلهم بشك من توترهم : جايين منين….
عاصم بلع ريقه : من المينا
الظابط باصص لحازم وعاصم……وقال للعساكره : فتشو السبع عربيات…….
عاصم وحازم بصو لبعض وخلاص…. قلبهم هيقف من الخوف……
العساكر بقو يفتشو العربيات…. وينزلو الاجهزه ويفتشو جواها……
بعد ساعه تفتيش…
العساكر راحو للظابط : كله سليم يا فندم
الظابط بص لعاصم وحازم المصدومين من كلام العسكري…..
حازم بسرعه خفي صدمته وبدلها بلبرود : أتأكد يا حضرت الظابط….. ممكن نمشي بقا
الظابط بص. على السابعه جامبو اللى أتفتشو وبص للعسكري : فتشت السابعه….
العسكري : أيوا يا فندم… وكله سليم…
الظابط بص لحازم :تمام…. أتفضلو كملو طريقكم….
حازم وعاصم ركبو…. وال ٧ جامبو أتحركو ورا بعض…..
عاصم بصدمه : أزاي😳
………………………
حازم وعاصم وصلو المخزن…
دخلو عند قاسم…والضيق مرسوم على ملامحهم…
شافو الشحنه بتتعبه في كرتين…
عاصم بضيق وصدمه : أزاي!!!
قاسم أبتسم بجانبيه : هقولكم أزاي…وانا رايح للزعيم…
(فلاش باك)
قاسم بيكلم محمود وهو متجه لقصر الزعيم….
قاسم بضيق : روح لصاحب الشحنه…. وفاهمو ان البوليس في المكان… هيخرجلي أجهز سليمه ١٠٠%……
وحازم وعاصم مع الاجهزه السليمه….ويشتتو البوليس عنا….
والاجهزه اللي فيها الشحنه…انا اللى هكون مسؤول عنها….خلاص..
محمود بجديه : اللى انت عايزه هيحصل يا قاسم بيه
(باك)
قاسم أبتسم : وطبعآ محمود ركب يخت…. وراح لصاحب الشحنه…. وقال انه من رجالتي……وكمان قاله على كلامي…..صاحب الشحنه وافق من غير تفكير…
عاصم بضيق : كنت لازم تقول يا قاسم….انا كان فاضلي ثنه وأهرب منهم…واللى يحصل يحصل بقا…
حازم بضيق : فعلآ ياقاسم كنا المفروض نعرف…
قاسم ببرود : لو كنت قولتلكم كان الخبر هينتشر والحكومه هتعرف…..المهم دلوقتي ان الشحنه بخير
حازم أبتسم وطبطب على كتف قاسم : كنت متأكد أنك قدها ياقاسم
قاسم أبتسم…. وبص لعاصم اللى مكشر…
قاسم أبتسم ببرود : مكشر لي؟! يمكن مكشر علشان خطتك باظت
عاصم بص لقاسم بستغراب : أي دي اللى باظت
حازم بص لقاسم بستغراب : في أي ياقاسم…
قاسم راح وقف قدام عاصم وضربه بلبونيه…. عاصم كان هيقع من أثرها… لاكن قاسم مسكه وضربه بلبونيه تاني…
عاصم بألم وأنفعال : بتضربتي لي….
حازم بصدمه… جري على قاسم… وبيحاول يبعده عن عاصم : قاسم انت بتعمل أي…..
قاسم ضربه بلبونيه تاني…. عاصم وقع على الارض بألم… وبؤه نزف دم….
عاصم داس على سنانه بأنفعال : قاااسم
قاسم تجاهل عاصم وبص لحازم بشر : متتدخلش انت
حازم بلع ريقه من فرط عصبية قاسم….
قاسم قوم عاصم….. وضربة حتت قلم…. سمع المخزن كله…. وعاصم وقع من أثر القلم……. وصوابع قاسم بقت معلمه على خده…..
حازم مش عارف يتصرف…وكمان خايف يتدخل…
عاصم بألم وعصبيه : انا مش عايز أمد أيدي عليك….
قاسم داس على سنانه بغيظ… ومسكه من هدومه… قومه قصاده….. وبنفعال : يلا أضربني…أعملها يا عاصم…
عاصم مسح جنب شفايفه من الدم وبص لقاسم بغضب….
قاسم بنفعال : يلا أضربني…
عاصم رفع أيده ولسه هيضرب قاسم….
قاسم مسك أيده…. ولواها وره ضهره…. وضغط على أيده….
عاصم بألم : أيدي ياقاسم… طيب أنا عملت أي….
قاسم بجمود : انت لوحدك عارف أنت عملت أي….مش أنا يا عاصم…
عاصم بلع ريقه بخوف وتوتر وأرتباك : قاسم…انا..
قاسم بكل غضب ضغط على أيد عاصم كسرهاله
عاصم بألم كبير جدآ فضل يصرخ بألم : ااااااااااه
وقع على الارض بألم وماسك أيده وعمال يصرخ
قاسم بص لعاصم : انا كده قرصت ودنك…. حزاري تلعب معايا تاني…. انا عملت حساب للصحوبيه…. اللى انت معملتش حسابها….
عاصم بص لقاسم بشر وألم…
قاسم خرج من المخزن…. وركب عربيته…وأتجه للقاهره..
قاسم بتفكير : جايلك يا وعد…..
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ملك القاسي)