روايات

رواية ملك القاسي الفصل التاسع والعشرون 29 بقلم شيماء شاكر

رواية ملك القاسي الفصل التاسع والعشرون 29 بقلم شيماء شاكر

رواية ملك القاسي البارت التاسع والعشرون

رواية ملك القاسي الجزء التاسع والعشرون

رواية ملك القاسي
رواية ملك القاسي

رواية ملك القاسي الحلقة التاسعة والعشرون

قاسم سايق بسرعه جنونيه…لدرجة ان فيه شرز بيطلع من كوتش العربيه….
نافسه داخل خارج بعنف…وصورة وعد في خياله….وهي بتضحك…وهى مكشره..وحتي وهي معيطه…ضحكتها اللى شعلقته فيها بذياده….أول ضحكه وأخر ضحكه هو شفها….رحتها متعلقه في حميع جورحه….قلبه اللي دق في حضنها….حاسس أن في حاجه كبيرا جدآ ضايعه منه…
داس فرامل جامد…لدرجه أن العربيه بقت تعمل صوت جامد…وبقت تلف حولين نفسها….والتراب ملا المكان….لغايط ما وقفت….
قاسم قبض أيده جامد على الدركسيون….وبيتنفس بعنف…صدره طالع نازل…وقلبه بيدق بسرعه….
واحده واحده الدموع لمعو في عيونه….أيوا دموع قاسم نزلت على خده…بقت تنزل جامد…والصمت بيذيد….مفيش غير صوت الرياح…
واحده واحده صوته بيعلا..بيعلا جامد لغايط مابقا يعيط بصوت عالي…

 

قاسم بعياط : مش هقدر….مش هقدر أااخسر حد تاااني….قلبي هيقف بجد لو خسرت تااااني…..خلاص يااارب انااا أتعلقت بيهااا….قااسم حب…وقلبه دق من جديد…..قاسم أتعلق بيهااا…..مش هقدر أااخسرهاااااا…..انا مقدرتش أحمي أمي وأختي…..خايف مقدرش أحميها زيهم…..انا أضعف من أي حد يتخيل….انا مش زي ما ظاهرلهم….انا من جوايا مكبرتش عن ال ١٨…..لسه مكبرتش عن يوم الحادثه….لو وعد حصلها حاجه…مش هقدر أتحمل تاااني….وهموووت…..
قاسم غمض عيونه…ودموعه بتنزل جامد…وحاسس بضعف والعجز بيسيطر عليه….
فاجئه تلفونه رن…..
قاسم فتح عيونه..وبص في تلفونه…لقا أسم محمود….
بسرعه مسح دموعه وحمحم…ورد…
قاسم بجمود وصوت طبيعي : الو…
محمود بفرحه : لقناها ياقاسم بيه……
قاسم بسرعه دور عربيته..وساق بسرعه كبيره : قولي عنوانها بظبط…..
…………………………….

 

في القسم…
هو أبتسم بجانبيه : مش انا قولت هندمك ياوعد….انا هلبسك بدل القضيه ١٠…..ووريني هتخرجي من السجن أزاي..
وعد بصتله بصدمه ورعب : أدهم؟!!!…….
أدهم قرب منها بغضب : أيوا أدهم…ايوا انا أدهم المغفل….اانا أدهم اللى ضحكتي عليه….أانا أادهم اللى أستغفلتيه…..هو نفسه أدهم اللى هيدوقك العذاب ألوان….
وعد بقلق وخوف : أدهم…أنت فاهم غلط…أسمعني…
أدهم قومها من على الكرسي…ومسكها من دراعها بعنف وغضب : هخليكي تعفني في السجن…وعلى جثتي لو خرجتي منه….مش أناا ياوعد….مش انا اللى يضحك عليه….
وعد بدموع : صدقني غصب عني اللى حصل….مكنش أصدي أجرحك….مليش أي نيه سوء نحيتك…بلعكس…انا شيفاك أبن خالي وأخويا….
أدهم الدم غلي في عروقه…داس على سنانه بغضب…وزقها على الارض بعنف….
وعد وقعت على الارض بعياط : اااااه….أرجوك أسمعني
أدهم زعق بعصبيه : يامصطفي…

 

مصطفي دخل ومعاه ٤ رجاله
وعد وقفت بصت في الارض…ودموعها بتنزل…وبتنادي لقاسم من قلبها…..بتتمني ييجي ياخدها ذي كل مرا…يلا ياقاسم…انا مستنياك….تعالي ألحقني…
أدهم بغضب…بص لل ٤ رجاله…وشاور على وعد : تعرفو البت دي….
الرجاله بصولها…
واحد من الرجاله : أيوا ياباشا….هى دي اللى بتوزع علينا المخدرات….
وعد بصت للراجل بصدمه : أي؟!!!!!
أدهم أبتسم بجانبيه : كمل…
الراجل : بتوزع علينا برشام…وبدره…
وعد مصدومه ومش مستوعبه اللى بيتقال : انا؟!!….لاء لاء أنت غلطان….انا أول مرا أشوفك…
وعد بصت لأدهم بدموع وصدمه : أدهم…انا اول مرا أشفهم….صدقني معرفهمش…

 

أدهم مبتسم بجانبيه بص للراجل : وبتوزع عليكم من أمتي…
الراجل بتفكير : من شهرين او شهرين ونص كده ياباشا…
وعد بصت للراجل وزعقت بعياط : أنتي بتقول كده لي…لاء انا معملتش كده….انت بتكدب لي…
وعد بصت لأدهم بعياط : انا معملتش حاجه…انا مليش دعوه بيهم ولا عمري شوفتهم قبل كده….
أدهم أبتسم بجانبيه…. ومسك شنطه سودا بناتي : بتعتك دي…
وعد هزت رسها لاء بدموع…
واحد من الرجاله : لاء دي بتعتها يابيه…انا شوفتها وهي بتخرج منها المخدرات..
وعد بصدمه : انا؟!!!!…
أدهم فضه الشنطه على مكتبه….لقا أكياس بدره…وشرايط برشام مخدر… وتلفون… وميكاب…وبطاقه شخصيه…
أدهم بأبتسامة شر…. مسك البطاقه : صورتك وأسمك أهو…
وعد جريت مسكت البطاقه…وبتبص فيها بصدمه….دي فعلآ بطاقتها….جت في الشنطه دي أزاي؟!!!!!
وعد بصدمه : لاء…مستحيل….انا…الشنطه…لاء…
أدهم أبتسم بجانبيه ومسك التلفون وفتحه : مش صورتك دي….
وعد بصت على التلفون وهي مش مستوعبه اللى بيحصل….بس فعلآ صورتها خلفية التلفون…

 

وعد بصت لأدهم… ودموعها نزلو بقهر : أنت عارف أني معملتش كده….وكمان عارف أني أول مرا أشوفهم….ارجوك يا أدهم..متعملش فيا كدا….كنت قربت أصدق أنك ممكن تكون سندي وقوتي…لي بتثبتلي العكس…
أدهم بصلها شويه بضيق…قرب من وشها بغضب : لو عيطي بدل الدموع دم مش هنخدع فيكي تاني…لا يلدغ مؤمن من جحر مرتين…
وعد بصتله بعياط وألم : انا كده اللى بتلدغ منكو…لا عارفه أعالج نفسي…ولا عارفه أبعد عن لدغكو…أرحموني…
أدهم بغضب : مصطفى..
مصطفي دخل :تمام يافندم…
أدهم زق وعد بعنف : أرميها في الحجز…
مصطفي بطاعه : تمام يافندم…
وعد بعياط جريت لأدهم ومسكت أيده بترجي : لاء يا أدهم أرجوك….أنت متأكد أنى معملتش حاجه…أدهم أبوس أيدك…انا معملتش حاجه…
مصطفي مسك وعد وحط كلبشات في أديها…وبقا يشدها بعنف : يلا يابت بقا

 

مصطفي بقا يشد وعد بعنف تحت مقومتها وعياطها : لاء يا أدهم أرجوك…
أدهم بصصلها ببرود..
مصطفي خد وعد وماشي في ممر السجن…
وعد مشيت معاه بستسلام.. ودموعها بتنزل بيأس…
ظباط راحه..وعساكر جايه…وكل عسكري ماسك متهم…ويعالم مين الظالم ومين المظلوم…
فاجئه النور قطع…
وعد قلبها دق بخوف وبقت تبص حوليها…
العسكري مصطفى مسك وعد جامد من درعها خوفآ لتهرب…
الظباط بقو يزعقو : مين المسؤول عن قطع الكهربا….أفتحو النور يابهايم…
وعد بقت تعيط من الخوف وهي مرعوبه من الضلمه…
فاجئه سيف يد نزل على أيد العسكري…
العسكري ساب وعد ومسك أيده بألم وصريخ…

 

وعد لقت حد بيشدها وبيجري بيها…
وعد بتجري وهي مش شايفه ولا عارفه مين بيجريها كده وبتصرخ برعب : أبعد عنى….ألحقووووني….
بس سكتت مرا واحده بصدمه… لما شمت ريحة برفانه المميزه…
وعد بدموع وعدم تصديق : ق..قاسم…
ولاكن لا رد..
وعد بقت تجري معاه بستسلام ودموعها بتنزل…بس فيه بسمه صغيرا جدآ أترسمت على شفيفها…لغايط ما خرجو من القسم…
وكمان بعد ما خرج فضل يجري ويجريها معاه…
فاجئه عربيه وقفت قدامهم…
وعد صرخت بخضه…

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ملك القاسي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى