رواية ملك القاسي الفصل التاسع والثلاثون 39 بقلم شيماء شاكر
رواية ملك القاسي البارت التاسع والثلاثون
رواية ملك القاسي الجزء التاسع والثلاثون
رواية ملك القاسي الحلقة التاسعة والثلاثون
قاسم بص في عيونها بأبتسامه خفيفه : قولتلك النهارده أني بحبك…
وعد بصه في عيونه بسرحان..وقلبها بيدق بعشق : توء توء…
قاسم قرب وباس خدها..وبص في عيونها : بحبك…
وعد بكسوف أستخبت منه في حضنه…
قاسم أبتسم بعشق..وحضنها بحنيه…
فاجئه غمض عيونه جامد بغضب..وفتحهم مرا واحده…والشر بيلمع في عيونه..وهو حاسس بأديها على جروح ضهره…..
غمض عيونه تاني جامد وبيفتكر ضربهم فيه…والكرباج وهو نازل على ضهره…
قاسم بعد عنها بعنف…ووقف وبصلها والغضب مرسوم على ملامحه…
وعد بلعت رقها بخوف..وبتوتر : في أي…
قاسم بغضب ضرب الحيطه بقبضة أيده بكل عنف : لااااااااااء
وعد صرخت بخضه ورعب : قااااسم…
وقامت بألم وخوف عليه..ومسكت أيده اللى بتنزف…
وعد بخوف : لي عملت كده…أيدك يا قاسم…ممكن تكون اتكسرت…
قاسم مش مع وعد أصلآ…وكل الماضي أتجمع في تفكيره وبقا يشوفه في خياله…
قاسم فتح عيونه…وهى حمرا زي الدم..وبصوت عالي : ده كان ماضي يا قاسم..ده كان ماضي يا قاسم…
وعد بصتله بقلق : في أي..انا مش فاهمه مالك….انت كنت كويس…حصل أي…
قاسم بصلها بغضب..وهو حاسس بألم في ضهره…وشايفهم وهما بيضربوه بلكرباج…سامع أصوتهم…وضحكهم الساخر عليه : خلاااااص…مبقتش ضعيف زي الاول…خلاااااااص…
وعد أتفزعت..ورجعت لورا كام خطوه بخوف…
قاسم قرب من وعد ..و مسك خدودها بعنف..وباصص في عيونها بغضب وصوت عالي : مش هسمح لحد يأذي قاسم تااااني…مش هسمح تااااااني…
وعد بصه في عيونه برعب..والدموع لمعو في عيونها : قااسم..
قاسم باصص في عيون وعد بغضب…
ولاكن فاجئه ملامحه المشدوده لانت بحزن…وأيده أرتخت على خدها…
قاسم بعد عنها ورجع شعره لورا بخنقه…وبقا ضهره ليها : يارب..صبر قلبي…خليني أعدي الماضي اللى ثابت في تفكيري…
قاسم لف وبص لوعد : شايفه جروح ضهري……سنتين واناا محبوس عند جدك…..مرحمنيش بعد موت أمي وأختي….لاااء..حبسني وبقا يعذب فيااا….سنتين وهو بيضربني بلكرباج..بكل قسوه…..ضهري بقا عباره عن أثار ضرب…لغايط دلوقتي مش بيروووح…أثار الكرباج لغايط دلوقتي معلم على ضهري…ولو حد لمسه…بفتكر كل حاجه…..ضحكه وهو بيضربني…وسخرية رجالته…نظرت عيونه الشمتانه…
وعد حطت أديها على بؤها بصدمه ودموع…معقول جدها كان بلوحشيه دي كلها…
قاسم أعد على حرف السرير.. بتوهان.. وألم في ضهره مكان أثار الجروح…اللى لغايط دلوقتي عقله بيوهمه بلألم ده…
وعد قرب من قاسم بدموع..وأعدت جنبه..وحطت أديها الاتنين على خدوده…
قاسم بص في عيونها : بحس بألم لغايط دلوقتي في ضهري…لغايط دلوقتي ضهري بيوجعني…أكنهم لسه بيضربوني..
وعد حضنته بعياط : انا أسفه يا قاسم…جدي هو سبب حالتك دلوقتي…بجد انا أسفه أووي…وعالتي كلها لازم تتأسفلك على اللى حصلك من جدي…
قاسم دموعه نزلو وبخفوت..: الدنيا جايه عليا اوي.. أمي وأختي ماتو…وأبويا بقا مشككني فيه…يعالم انا أبنه ولا لاء….انا
حاسس أني عايش لوحدي…حاسس أني وحيد…وسط ناس بتخاف مني…حتى انت ياوعد بتخافي مني…بتقوليلي انا مبخفش غير منك وانا معاك…الجمله دي بتدبحني من جوا…انا مكنتش وحش…الدنيا هي اللى عملت فيا كده…محدش بيحبني ياوعد..كلهم بيخافو منى وبس
وعد بعدت عن حضن قاسم بدموع…وسندت جبهتها على جبهته وغمضت عيونها : قاسم انا بحبك أووي….انا حقيقي بحبك…من أول يوم شوفتك فيه…انا كنت بخاف منك…لاكن دلوقتي انا بحبك..بحبك وبس..من غير خوف…من غير اي ضغط…
قاسم مغمض عيونه..وحط أيده على خدودها…وبيتنفس بسرعه..وبخفوت : مش بتخافي مني…
وعد قلبها بيدق بعشق ليه..وبخفوت : بلعكس..انا بحبك أوي…
قاسم قرب منها أكتر..وبقا يتنفس نفسها : مش هتبعدي عني..
وعد بتوهان : توء توء..
قاسم قرب منها أكتر…
بس فاجئه الباب خبط…
قاسم بلع ريقه وهو مغمض عيونه…
وعد فتحت عيونها.. وبعدت عنه بهدوء وخجل…
قاسم فتح عيونه..وبص لوعد في عيونها..ومسح دموعها…
وعد أبتسمت حاجه بسيطه ومسحت دموعه…
قاسو بص على الباب : أدخل….
الداده دخلت بأبتسامه : قاسم بيه…في ست كبيره وشب كده..عايزين وعد هانم…وبتقول انها جدت وعد..
قاسم هز راسه : قوللهم يطلعو…
الداده هزت رسها وخرجت…
وعد بصت لقاسم بصدمه : جدتي..
قاسم هز راسه بأبتسامه بسيطه…
وعد بفرحه : أخيرآ هشوفها…
وعد بصت لقاسم…ولسه بتقوم…
قاسم أعدها تاني : عايزه اي بس…
وعد بصتله : عايزه علبة الاسعافات عشان أيدك…
وعد كملت بكسوف : أحم…وألبس أي تيشرت…
قاسم أبتسم على خدودها اللى أحمرت…سبها ودخل حمام الاوضه..غسل أيده مكان نزيف أيده..ولبس تيشرت…وجاب علبة الاسعافات…
قاسم راح للدولاب وجاب طرحه لوعد…وأعد قصادها..وحط الطرحه على شعرها : أنتي بتاعتي انا وبس…ومش هسمح لحد يشوف منك شعره واحده…
قاسم سكت وهو بيلف طرحتها…
وعد بصاله بأبتسامة حب على غيرته اللى عشقتها
قاسم بصلها وكمل بأبتسامه : حتى لو جدتك لوحدها..بردو مش هسمحلها تشوف منك شعره..
وعد ضحكت بخفوت : جدتي يا قاسم..
قاسم حط أيده على خدها : جدتك يا قلب قاسم…
قاسم أتنهد بخنقه : سمحيني ياوعد على اللى حصل من شويه…
وعد هزت رسها لاء بحزن : يا قاسم المفروض انا اللى أقول كده…انا بجد أسفه بأسمي وبأسم كل عيلتي..أحنا بجد أسفين…
قاسم أبتسم بهدوء..
وعد بصت على أيده وبقت تعالجها..لغايط ماخلصت..
فاجئه وعد صرخت..بس بصوت خافت : قاااسم….
قاسم بصلها ورفع حاجبه : أي يابت في أي؟…
وعد بتوتر : هقول لأدهم أي…هو عارف أني فاقده الذاكره…طيب انا أفتكرت…هقوله اي اللى عمل فيا كده…
قاسم نزل حاجبه ورفع التاني : هو ده اللى شاغل تفكيرك…
وعد بغيظ : طبعآ…عشان كلامنا يبقا زي بعض…
قاطعهم خبط الباب…
وعد بخفوت وبتوتر : قاسم…
قاسم بص لوعد بأبتسامه : أدخل…
الجده وأدهم دخلو…
الجده بصت لوعد بفرحه..
وعد بصت لجدتها بأبتسامه..
الجده جريت على وعد بدموع…ولسه هتحضنها جامد
قاسم منعها بأيده : حاسبي…أنتى كده هتأذيها…
وعد بصت لقاسم بأبتسامه : متقلقش انا كويسه…
وعد قربت من الجده بهدوء..وحضنتها برفق…
الجده حضنت وعد برفق وبدموع : مين عمل فيكي كده يا حببتي…مين أزاكي بطريقه دي…أنت كويسه ياوعد…حاسه بأي ألم يا قلبي…
وعد طبطبت على جدتها بأبتسامه : انا كويسه اوي يا جدتي..متقلقيش…
أدهم بص لوعد بستغراب : أنت مش كنتي فاقده الذاكره بردو…
وعد بصت لأدهم بتوتر…
الجده بعدت عن وعد..وحطت أديها على خدودها : أدهم قالي أنك فاقدتي الذاكره..
وعد بتوتر : أنا…
قاسم وقف..وحط أيده في جيوبه…وبص لأدهم ببرود : أفتكرت…
أدهم بشك : أفتكرت؟!…ولا هي مكنتش فاقده الذاكره أصلآ…
قاسم أبتسم بجانبيه : ما انت ناصح أهو…
وعد بتوتر : أحم…لاء فعلآ انا أفتكرت..الحمد لله….
الجده بدموع : ألف سلامه عليكي ياحببتي…
وعد أبتسمت لجدتها : الله يسلمك يا جدتي…متقلقيش عليا…قاسم واخد باله مني كويس أوي….
أدهم بغيظ : مين عمل فيكي كده…
قاسم ببرود : زي ما قولتلك…
أدهم بضيق وغيظ : انا بسألها هي..
قاسم أبتسم ببرود : وانا وهي واحد…
الجده بضيق : أدهم…بس بقا…
أدهم بضيق : مش لازم أفهم..
وعد : يا جدتي…انا مش عايزه مشاكل…انا بقيت كويسه…ومش بتهم حد…وجوزي واخد باله مني…
وعد كملت بضيق : مش عايزه أفتح الموضوع ده تاني أرجوكم…
أدهم بضيق : انا هستناكي تحت يا جدتي…
أدهم مسمعش ردها..ونزل…
الجده بصت لوعد : معلش…أعذري أدهم…أنت كنتي خطيبته..فاجئه كده لقاكي متجوزه…أنت عارفه أنه كان بيحبك….
قاسم بغضب : أنت بتقولي أي…أوزني كلامك شويه…أنت بتتكلمي قدام جوزها…وحتى لو من ورايا..بردو متقولهاش كده…وعد من يوم ما أتولدت وهى مكتوبالي…وكانت مراتي قبل متفكرو في موضوع جواز حفيدك…
الجده أبتسمت وهى شايفه الغيره في عيونه…
وعد بأحراج : جدتي..قاسم مش يقصد حاجه…هو…
قاسم قاطعها بضيق : لاء انا قاصد كل كلمه بقولها…
قاسم بص للجده بضيق : انا قولتلك مرا..وهقول تاني…أبعدي حفيدك عن طريقي…
قاسم سبهم وخرج….
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ملك القاسي)