روايات

رواية ملك القاسي الفصل الأول 1 بقلم شيماء شاكر

رواية ملك القاسي الفصل الأول 1 بقلم شيماء شاكر

رواية ملك القاسي البارت الأول

رواية ملك القاسي الجزء الأول

رواية ملك القاسي
رواية ملك القاسي

رواية ملك القاسي الحلقة الأولى

ضرب النار زي المطر……. من ناس كتير…. في مكان مقفول زي مخزن كبير جدآ……. متكون من دورين وسلم حديد بيوصل من أرضية المخزن للدور التاني….
كان واقف ورا حيطه بيتحامى من ضرب النار ………..ماسك مسدس وعمره وبتسم أبتسامه جانبيه…..
كان ساند ضهره على الحيطه وعدل نفسه وبقا وشه للحيطه ورافع المسدس مسكه بأيده الاتنين وبص على الناس اللى بتضرب نار نحيته…..
خرج مره واحده وضرب طلقه في التانيه في التالته في الربعه وجري ورا حيطه تانيه…..ووقف وراها
أربع أشخاص ماتو بسبب طلقاته وضرب النار شغال زي مهو……
واقف ضهره للحيطه….. بص فوق للدور التانى…. لقي واحد واقف وماسك رشاش ولسه هيضربه بيه……
هو فثانيه كان موقع اللى في الدور التانى على الارض بطلقه من مسدسه……
جري وسط ضرب النار….. خد الرشاش وفضل يضرب بيه على أعدائه وبيتفادى طلقهم…….
معظمهم ماتو وتبقي قليل جدآ أقل من ١٠ أشخاص بس…… وكمان مسدساتهم فضيت…… وقفو العشره قصاده
هو طلع سكينه من جنبه وغمض عين وفتح التانيه بتركيز…… وحدفها على واحد واقف منهم جت…. في زوره وقع على الارض مات…..
هو أبتسم أبتسامه جانبيه : ها مصمم تقتلني ولا خوفت……..
رئسهم بغيظ وحقد : المشكله أنك شايف نفسك أوي…….. وأكيد هييجي يوم تقع فيه……
هو أبتسم بسخريه : هممم…….وأنت بقا اللى هتوقعنى…… كنت قدرت تحمى رجلتك مني…….
الرئيس بغيظ وحقد شاور لل ٨ يهجمو عليه……
الرجاله أول مشافو أشارت رئسهم جريو عليه……..
هو أبتسم أبتسامه جانبيه…… وفضل واقف مكانه بثبات وثقه…. وأول واحد جاله…….
هو مسكه من رقبته كسرهاله نزل ميت…..
والتانى والتالت مسكهم وخبط رسهم في بعض وضرب ده بلبونيه والتاني بلبونيه بكل قوه……
الاتنين وقعو ومش قادرين يقومو من شدت الضربه………
بقتهم وقفو حوليه وهو بصلهم وأبتسم أبتسامه جانبيه……..
هجمو عليه مره وحده…….
مسك واحد فيهم زقه على التاني والاتنين وقعو
لسه التالت هيضربه بلبونيه هو تفاداها وكسر رقبته………نزل مقمش…
الخامس مسكه من دراعاته الاتنين والرابع لسه هيضربه
هو رفع رجله وبكل قوته ضربه في بطنه ومسك الخامس كسرله دراعه
واحد قام من اللى وقعين ولسه هيضربه بلبونيه……
هو مسك أيده وبصله وأبتسم بجانبيه….
الراجل بصله بخوف…..
هو بكل قوته ضربه يونيه في زوره موتته…..
بص لرئسهم بأبتسامه جانبيه وماشي خرج من المخزن كله
رئسهم بعصبيه ونزفزه وغيظ: قااااااااااسم
قاسم أبتسم بسخريه وكمل مشي لغايط موصل للطريق السريع…..
وقف دقيقه لقي عربيه وقفت جنبه قاسم ركب وبص لصاحبه : عاملت اي
صاحبه أبتسم : زي مخطط بظبط
قاسم أبتسم بشر : تمام….
صاحبه : وانت حاصل اي معاك
قاسم بلامبلاه : مش وقته يا حازم
حازم هز راسه وسكت عارف ان قاسم مستحيل يقول على حاجه… هو مش عايز يقولها……
حازم وصل قاسم عند العماره اللى فيها شقته…….
قاسم نزل وبص لحازم من شباك العربيه : زي مقولتلك تنفذ
حازم أبتسم بشر : متقلقش
قاسم هز راسه ومشي دخل متخل العماره ……….طلع الدور التالت وطلع المفتاح من جيبه ودخل شقته
أبو قاسم أعد على الانتريه وبص لقاسم : كنت فين من أمبارح مشوفتكش
قاسم بجمود : شغل…..
قاسم دخل أوضته…..
أبو قاسم بضيق : انا بكلمك أزاي تسبني وتمشي كده…..
قاسم بكل برود مردش وقلع القميص دخل خد شور في الحمام اللى في أوضته وخرج لبس شورت وملبسش حاجه من فوق……
قاسم خرج ودخل المطبخ…..
أبو قاسم قام بضيق….. دخل ورا قاسم المطبخ ومسكه من دراعه بعصبيه لفه ليه :انا بكلم….
قاسم بضيق زق أبوه على حيطه ومسكه من رقبته وبيضغط عليه….. وبصوت كا فحيح الافعي : متتكلمش معايا بلأسلوب ده تاني…… وملكش دعوه انا كنت فين …..ده لو عايز تبقي عايش
أبو قاسم وشه أحمر وبيحاول يخلص من قبضة أيد أبنه……. وبقا بيتنفس بلعفيه
قاسم شال أيده ببرود
وأبوه وقع على الارض وعمال يكح جامد وبيتنفس بصوت عالى……
قاسم بصله ببرود وجبله كوباية مايه ودهاله…….
أبو قاسم خد الكوبايه وفضل يشرب منها……وبص لقاسم وهو بيدعك في رقبته وبلع ريقه…
قاسم لف تاني للبتوجاز وبيعمل أكل….
أبو قاسم خرج أعد على الانتريه بضيق من أبنه……اللى كل يوم بيقسي عن اللى قبله…… وبقا مش همه اي حد
قاسم خلص عمايل أكل أعد على الطربيزه اللى في المطبخ….. وبقا ياكل….
خلص أكل وقام دخل أوضته
حازم رن عليه
قاسم : اي الجديد
حازم :_________________
قاسم أبتسم : تمام اووي
حازم :_________________
قاسم :حلو ..خلاص نصايه هكون موجود
حازم :_________________
قاسم قفل وقام لبس بنطلون جينز رومادي على قميص أسود لبس نظرته السوده وبرفانه المفضل خد مفاتيحه وتلفونه وخرج من الاوضه…….
لسه هيخرج من باب الشقه…… أبوه وقفه
أبو قاسم : قاسم عايز فلوس
قاسم بصله وطلع من جيبه ٣٠٠٠…….وحدفها في ايد أبوه
قاسم لبس الكوتش ولسه هينزل
ابو قاسم بضيق : ٣٠٠٠ بس….
قاسم ببرود : لما اجى هديك تاني…..
قاسم نزل ركب عربيته وتجه للمكان اللى أتفق عليه هو وحازم…. انا وهو ميناء أسكندريه
قاسم وصل عند المينا ونزل لقا حازم ورجاله كتير وقفين في المكان
قاسم رحلهم
واحد من الرجاله بص لقاسم : أهلآ قاسم بيه…. انا شهاب المسؤول عن تسليم شحنه السلاح…..
قاسم بص على الشحنه اللى بتتعبى في العربيات بأبتسامه وبص لشهاب تاني
قاسم ببرود : كام نوع سلاح…
شهاب : أنوع كتير…. وكلهم تمام….. ورجلتك فحصتهم بنفسهم…. أحنا بس مستنيين المقابل
قاسم وهو باصص لشهاب كلم حازم اللى واقف وراه : فين ياحازم
حازم هز راسه وشاور لرجاله جابت ٢٥ شنطه فلوس….. كل شنطه فيها نص مليون دولار…..ودوها لرجالة شهاب
رجالة شهاب بصت على الفلوس وتأكدت أنها حقيقيه وشورت لشهاب ان كله تمام
شهاب هز راسه وأبتسم : مع السلامه يا قاسم بيه
شهاب ورجلته ركبو عربيات ومشيو
حازم بص لقاسم بأبتسامه : كنت خايف لتغدر بيهم…… وحنا مش عاملين حسبنا
قاسم أبتسم أبتسامه جانبيه وركب عربيته….
وحازم ركب جانبه
حازم : على فين مش هتطمأن على بضاعتك…….
قاسم وهو بيدور العربيه : انت موجود يا حازم…..
حازم أبتسم وهز راسه وبعدها بص لقاسم بأستغراب : احنا ريحين فين…. ده مش طريق العوده
قاسم أبتسم وسكت
حازم بص على الطريق لقي العربيات اللى فيهم فلوس الشحنه ورجالة شهاب وشهاب
حازم بترقب : أحنا مشيين وراهم لى.؟…
قاسم أبتسم بشر …..
حازم بص تاني على العربيات
لقى ضرب نار أشتغل من بعيد……وعربيه أتقلبت من عربيات شهاب
شهاب بقا هيتجنن وسعتها عرف أنه ملعوب من قاسم……
طلع مسدسه وبقا يضرب بيه بس هيهات……..مكنش مستعد لغدر قاسم…..
وطلقه جت في نص راسه والعربيه أتقلبت…….
ده كله تحت أنظار حازم اللى فاتح بقه من الصدمه …….وقاسم المبتسم بشر
قاسم وقف عربيته ونزل وراح عند العربيات
حازم نزل وراه جري
رجالت قاسم طلعت الفلوس من العربيه وطمنو عليها……
قاسم شورلهم يمشو….
وبص لحازم…..
حازم بصدمه : انا قولت مش هتعديها على خير …..وأكيد مش هتديهم الفلوس……
قاسم أبتسم بخبث : هو انت شايفنى مجنون… كده انا كسبت البضاعه وكمان الفلوس معايا
حازم أبتسم: دماغك ألماظ……
قاسم أبتسم وبعدها أتكلم بجديه : طبعآ انت هتكون المسؤول عن توزيع الاسلحه دي….
حازم هز راسه : متقلقش….
قاسم راح ركب عربيته ولسه حازم هيركب…..
قاسم بصله : انت رايح فين؟…..
حازم بستغراب : هركب…..
قاسم ببرود : روح أطمن على البضاعه….. ورجع الفلوس البنك….
قاسم مستناش رد حازم ودور عربيته ومشي…..
حازم بص على أثر قاسم بصدمه : أبتديت أخاف منه…..

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ملك القاسي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى