روايات

رواية ملك الاسر الفصل الأول 1 بقلم ملك يسري

رواية ملك الاسر الفصل الأول 1 بقلم ملك يسري

رواية ملك الاسر الجزء الأول

رواية ملك الاسر البارت الأول

رواية ملك الاسر الحلقة الأولى

: يا امى اى اللى انتى بتقوليه دا بس.
الام: يا أسر يابنى قعدتكوا مع بعض ف بيت واحد غلط ياحبيبى .
اسر: فرقت اى دلوقتى من زمان.
الام: فرقت ان مراتك كانت عليشة ودى اختهاا بس دلوقتى مينفعش اه بنتك متعلقة بيهاا بس خلاص مبقاش ينفع الجيران هتتكلم عليهاا وعليك بأسوء الكلام يا ضناياا يا ترجعهاا ل عمهاا يا اما…..
اسر: يا اما اى يا امى سكتى لى.
الام: تكتب عليهاا وكدا تكون حلالك وقعدتهاا حلال.
اسر بعصبية: انتى عيزانى اتجوز على ايمان يا امى اللى لسة معداش على وافتها اسبوع.
الام: اولا الله يرحمهاا يا ابنى ثانياا دلوقتى او بعدين مسيرك هتتحوز وتجيب واحدة تراعى بنتك يا ابنى ف فكر ف كلامى وانت حر.

 

 

اسر روح وطول الطريق بيفكر ف كلام امه دخل بيته جوو هادى صوت القرأن المريح للاعصاب دخل ورمى نفسه على الكنبه ب اهمال وتعب.
اسر: يارب انا مش عارف اعمل اى او اتصرف ازاى انا مليش غيرك يارب انت هتحلهاا ايمان قبل ما تموت وصتنى عليهاا وعلى بنتنااا وااااااااء واااااء… فاق على صوت عياط بنته قرب من اوضته اخت مراته.
اسر: ملك انتى صاحيه.
ملك: ايواا يا ابيه اتفضل.
دخل اسر لقى ملك شايلة البنوته ورايحة جاية بيهااا ف الاوضة وبتقول كلام زى.( الاقمر بيعيط لى.. اميرتى زعلانه خالص… هششششش يا ناموسة ياوحشة صحيتى اميرتى من النوم) فضلت كدا لحد ما البنوتة رجعت نامت
اسر: معلش ياملك انا عارف انى تاعبك معاياا.
ملك: تعب اى بس دى من اغلى الغالين وبدأت تعيط.
اسر بحنيه: هششش هى دلوقتى هتزعل منك وبعدين هى معاناا وحوالينا وحاسة بيناا وكمان قبل ما تمشى سابتلناا حته منهااا وهنخلى بالناا منهاا ماشى.
ملك ومسحت دموعهاا: ماشى.
اسر: ملك انا محتاج اتكلم معاكى ف موضوع هستناكى برااا.
ملك: تمام هاجى وراك.
ملك نيمت الطفلة وخرجت وراه.
ملك: نعم يا ابيه.
اسر: احم ملك انتى عارفة انك زى اختى صح.

 

 

ملك: اكيد.
اسر بدأ يحكيلهاا اللى حصل بينه وبين ولدته.
ملك وحست بحزن وانكسار: يعنى مفيش غير الحلين دول.
اسر: ايواا.
ملك بصتله وعيونها كلها دموع: اللى حضرتك تشوفه صح اعمله عن اذنك تصبح على خير.
سابته ودخلت حضنت بنت اختهاا وقعدت تعيط على قلة حيلتهااا كل اللى كان فاضلهاا ف الدنياا رااح اختهاا نامت من كتر تعبهاا.
تانى يوم الصبح قامت وغيرت ل ايلين ونيمتهاا وقامت اخدت شاور واتوضت وصلت ولفت طرحتهاا وخرجت جهزت الفطار وقربت من اوضه اسر خبطت على الباب ومفيش فايدة فتحت الباب ودخلت لقته نايم زى البيبى شعره اللى على طول بيبقاا رافعه نازل على وشه رموشه الطويله هدوءه حتى وهو نايم فات لنفسهاا وزعلت جامد هى سرحت ف ملامح جوز اختهاا حرام.
ملك: ابيه اصحى الفطار جهز علشان شغلك.
اسر:……
ملك: ابيه اصحى.
اسر نايم ومش حاسس ملك قربت منه وبدات تهز فيه.. اسر افتكرهاا ايمان راح شدها ل حضنه.
اسر: بس بقاا يا ايمى خلينا ننام شوية.
ملك كانت مكسوفة ووشهاا كلها احمر وصوتها مش قادر يخرج لحد ما جمعت نفسهاا.
ملك: ابيه انا ملك مش ايمان.
اسر فتح عينه بهدوء وبصلهاا واتنفض من مكانه وبعد عنهاا وهى قامت وبقت مش على بعضهاا.
ملك بتوتر وكسوف: الفطار براا.. وخرجت جرى.
اسر فضل يلعن نفسه على غبائه وقام دخل الحمام وخرج غير هدومه وبدا يصلى خرج ملقاش ملك عرف انها ف اوضتهاا قد يفطر وخرج راح شغله…

 

 

ملك لما سمعت صوت الباب خرجت من اوضتهاا عرفت انه مشى لمت اطباق الفطار وغسلتهاا كانت ايلين صحيت وبدات تعيط.
ملك: حبيبتى حقك علياا انتى جعانة ياروحى تعالى انا عملتلك الببرونه وكله كله جاهز.
ملك بدات تاكل ايلين لحد ما نامت سمعت صوت الجرس راحت نيمت الين وفتحت
ملك: مين حضرتك.
الشاب بوقاحة: انا تامر جاركواا اى مش هدخلينى.
ملك بخوف منه: لاء اسفة ابيه اسر مش هنااا.
تامر وبيحاول يزق الباب: ابيه انتى هتعملى فيها بريئة اختك ماتت وماصدقتوا انتو الاتنين يعنى هو حلو وانا وحش متخافيش هبسطك.
ملك بقت تحاول تقفل الباب وهى بتعيط لحد ما عرفت.
واحدة ست كبيرة نازله من فوق: مالك ياتامر يا ابنى.
تامر بصوت عالى سمعته ملك: العمارة ياست فتحيه بقت بتلم ستات زبالة بعيد عنك.
فتحيه وفهمت قصده: اللى اختشوا ماتوا يابنى ربناا يسترهاا على ولاياناا.
تامر: يارب يا ست فتحيه يارب.
ملك قفلت الباب ب المفتاح ودخلت اوضة اختهاا وخرجت صورتهاا مسكتهاا وفضلت تعيط.
المغرب.
اسر طالع العمارة وقفه جاره راجل كبير ف السن شوية.

 

 

محمود: اسر يابنى.
اسر: اى ياعم محمود.
محمود: انا اسف يابنى مش من حقى انى ادخل بس يابنى خاف على عرض البنت اللى معاك النهارده الواد تامر ضايقهاا والست فتحيه رمت كلمتين دبش يابنى انا بعزك زى احمد ابنى والبت شكلهاا غلبان يابنى.
اسر واتنهد: تسلم ياعم محمود.
اسر طلع لقى ملك ف المطبخ وايلين نايمة دخل ل ملك لقاهاا سرحانة وعورت ايديهاا اسر جرى ومسك ايديهاا.
اسر: ينفع كداا تعالى معاياا.
غسلهاا ايديهاا من الدم وقعد بيها على الكنبه.
ملك بدموع: انا عايزة امشى.
اسر: وتمشى لى.
ملك: مبقتش مرتاحة.
اسر: وحد يسيب بنتهاا وبيتهاا.
ملك بتوتر: قصدك اى.
اسر: هنتجوز…..

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ملك الاسر)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى