روايات

رواية ملحمة بنت الصعيد الفصل الحادي عشر 11 بقلم ياسر عودة

رواية ملحمة بنت الصعيد الفصل الحادي عشر 11 بقلم ياسر عودة

رواية ملحمة بنت الصعيد الجزء الحادي عشر

رواية ملحمة بنت الصعيد البارت الحادي عشر

ملحمة بنت الصعيد
ملحمة بنت الصعيد

رواية ملحمة بنت الصعيد الحلقة الحادية عشر

توقفنا فى الجزء السابق لما وصلت ملحمه لماهر واتعركت مع علوان
وهزمته .
الاول اذكر الله وصل على الحبيب المصطفى وادعوا لاخوانكم بفلسطين والسودان وكل بلاد المسلمين .
انتهت المعركه بين ملحمه وعلوان ، بعد ما اتهزم علوان وقف قدام ملحمه وقال : عاش يا ست الجبل ، بنت ابوكى صحيح ، اعتبرينى من رجالتك يا ست الجبل .
بعد كده رجاله الجبل اللى موجدين هما كمان بايعوا ملحمه على انهم من رجالتها .
قعدت ملحمه مع ماهر ومجموعه من الرجاله وقالت : جيش من الانجليز هيهجموا الجبل بعد ثلاثه ايام من النهارده ، ومحتجين نعمل خطه نصدهم بيها .
ماهر : ازاى يا ملحمه هنعمل كده ؟
ملحمه :نقدر يا عم ماهر ، لو اتحدنا وحطينا خطه كويسه سعتها اكيد هنقدر عليهم ان شاء الله .
ماهر : قولى يا ملحمه كلنا تحت طوعك .
ملحمه : جورج هيكون على راس الجيش ، وانا عوزه جورج نفسه .
علوان : عوزه قائد الجيش الانجليزى فى مصر كلها ، طيب ازاى ؟ وهنعمل فيه ايه ؟
ملحمه : انا عوزاه حى ، قبل ما اقتله بايدى هقفقدامه واحط عينى فى عينه واقوله انا ملحمه بنت حكم وهاخد بتار ابويا .
كلام ملحمه كان صادم للجيمع ، محدش قادر يستوعب اللى هى بتطلبه .
كملت ملحمه كلمها وقالت : الجيش بيتكون من اربع اقسام ، اول حاجه المدفعيه الضخمه ودى هتبقى على بعد مسافه بعيده من الجبل وانا عارفه هتتمركز فين ، والمدفعيه هتضرب بعد ما الطياران هيضرب الجبل ودول تانى قسم من الجيش ،والقسف بتعهم للجبل مش بالخطوره لان قذائفهم متقدرش تهد الجبل بسبب حجمه الضخم .
ثالث قسم المركبات من عربيات ومدرعات ودول حركتهم سريعه اسرع من الحصان فى الارض المستويه ، واخر حاجه المشاه ودول منغير حمايه المركبات هيبقى سهل اصطيادهم .
الاول لازم نخلى الجبل وتستخبوا فى القرى القريبه ليه ، وبعد ما هتضرب الطيارات الجبل هتنسحب وبعدين المشاه والمركبات هتتحرك للهجوم ولما مش هيلاقوا حد هينسحبوا ويطلبوا من المدفعيه تغطيهم وتضرب الجبل من على بعد .
احنا هنبداء لما تضرب المدفعيه ، هي لما هتحاول تضرب هتنفجر وسعتها بمجرد ان جورج يسمع بالخبر هيبعت المركبات لمكان المدفعيه ، وسعتها هيفضل المشاه علشان حركتهم بطيئه وهو هيبقى معاهم وسعتها هتكونوا جهزين تهاجموا المشاه وتقبضوا على جورج وزى ما قولت عوزاه حى .
علون : والمدفعيه هتنفجر ازاى ؟
ملحمه : انا هخرب البارود بتعها بمجرد ما هيحولوا يضربه سعتها هتضرب فيهم .
ماهر : بس دى مخاطره عليكى يا ملحمه ؟
ملحمه : ماتقلقش يا عم ماهر انا عمله حسابى كويس .
اتفق الجميع على الخطه ، وفعلا بداء رجال الجبل بالتحرك فى مجموعات صغيره للقرى القريبه لتنفيذ الخطه .
ورجعت ملحمه لمعسكر الانجليز علشان محدش يشك فيها ، وبعد تجهيز الجيش بداءت الخطه اللى رسمها جورج وكانت ملحمه عرفاها كويس .
بالفعل فى البدايه خرجت طيارات بريطانيه تحلق فى سماء الصعيد لتضرب الجبل الحصين بطبيعته ويسمع كل العيشين فى القرى المحيطه للجبل صوت الانفجارات ، وتهتز الارض بالانفجارات ولكن الجبل صامد .
فى الوقت ده اتحرك جيش المشاه والمركبات ، وبعد انسحاب الطائرات هجم المشاه ولكن لم يجدوا احد من رجال الجبل ، لم يجدوا حتى جثه واحده لاى واحد منهم ، وتم اخطار قائد الجيش جورج بالموقف وسعتها ثار غاضبا ، سعتها تاكد ان هناك خائن بين صفوف جيشه .
اذكر الله وصلى على الحبيب .
اتصرف جورج زى ما ملحمه كانت متوقعه ، طلب من الجيش الانسحاب الى المعسكر ، وارسل للمدفعيه الثقيله بتغطيتهم طول الوقت بالاستمرار فى قصف الجبل ، وحينما بداءت المدافع تنفيذ الاوامر وحينها سمع جيش جورج البعيد عن المدافع صوت انفجارا ت شديده ، فنجحت ملحمه فى تخريب الذخيره الخاصه بالمدافع وانفجرت وحدث دمار شامل للمدافع .
ارسل جورج بعض جنوده لمعرفهماذا حدث وهنا جائه الاتصال بان المدافع تم تدميرها بالكامل ، والموضوع ده خلى جورج فى حاله هيجان لدرجه انه اخذ يضرب فى الارض بمسدسه فى حاله هستيريه غريبه .
امر جورج الجيش للتحرك فوره باتجاه المدافع ، وارسل فى البدايه المركبات لسرعتها لاعتقاده انه سوف يستطيع محاصره رجال الجبل قبل هروبهم من المكان .
لم يكن جورج يعلم ان تخريب الذخيره حصلت فى ليله سابقه ، وانه ينفذ خطه ملحمه بالضبط .
بمجرد ان ابتعدت المركبات فجأه ظهروا رجال الجبل من كل مكان ، كانوا محوطين المشاه ، وابتدت المذبحه ، كانت مذبحه للبريطانين .
لم يكن هناك احد يهتم بالاخر بين صفوف البريطانين ، كل جندى عاوز يهرب وينقذ حياته ، وملحمه كانت مستغله الامر ، فبسبب الغبار لم تكن الرؤيه جيده فاخذت ملحمه تقتل قنود البريطانين بكل بساطه من خلفهم ، كان ضحايا البريطانين كثيرين ، وامتلأت الارض بجثثهم .
لم يمر سوى ساعه وحده تقريبا من بدايه القتال ولم يبقى من البريطانين غير عدد بسيط يتم عددهم على صوابع الايد ، وهنا تاكد جورج انها الهزيمه والنهايه ، استسلم من بقى من البريطانين وحاول جورج الهروب ولكن لم يستطيعوتم اسره .
تم اخذ جورج الى الجبل ، وكان معصوم العينين ، وحينما رفعوا العصابه من على عينه وجد نفسه امام ماهر وبجواره هالينا .
اتصدم جورج لما وجد هالينا مع رجال الجبل وقال : انتى يا هالينا ، انتى تعملى فيا كده ، انا اللى ربيتك وعلمتك وخليتك من افضل جنود الجيش البريطانى العظيم ، تخونى بلدك وجيشك ؟
ملحمه : انا مش اسمى هالينا ، اسمى ملحمه بنت حكم ، وانتم مش اهلى اهلى انا قفه وسطهم ، وبريطانيا مش بلدى بلدى انا وقفه على ترابها ، انا صعيديه والصعايده مابيسبوش تارهم ، وانا ليا تارى عندك وهخده دلوقتى ومحدش هيقدر يمنعنى انى اقتلك ، ايام وشهور وسنين وانا بفكر نفسى بتارى اللى عندك ، كل يوم قبل ما انام افتكر ابويا اللى قتلته غدر ، حكم اللى انت عمرك ما كنت تقدر عليه لو واجهته راجل لراجل ، بس علشان انت ضعيف كنت لازم تغدر بيه ، ده طبعك وانا عرفاه كويس ، وزى ما قتلت ابنك جون المتعجرف هقتلك انت كمان بايدى واريح البلد كلها من شرك وظلمك يا جورج .
جورج ابتسم وقال : عارف يا ماهر انا قدرت انتصر عليكم زمان بايه ؟
ماهر : بالخداع والمكر .
ابتسم جورج : مشعندكم بيقولوا الحرب خدعه ، بس الحقيقه انا انتصرت بحاجه تانيه غير الخدعه ، الفرق بينى وبنكم ان انتم بتبصوا تحت رجليكم اما انا فديما ببص لقدام .
ملحمه بعصبيه : انا مش جيباك هنا علشان تسمعنا مميزاتك ، انا اخر حاجه تشفها عيونك قبل ما تموت .
وجهت ملحمه مسدسها نحيه جورج ولسه هتضغط على الزيناد ، بس اتوقفت لما جورج قال بصوت عالى ، انا مقتلتش حكم ، حكم لسه عايش .
اذكر الله وصلى على الحبيب .

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ملحمة بنت الصعيد)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى