رواية ملتزمة الفصل الثاني 2 بقلم نور شريف
رواية ملتزمة الجزء الثاني
رواية ملتزمة البارت الثاني
رواية ملتزمة الحلقة الثانية
بتبتسم خديجة و بتنزل عنيها في الارض من الكسوف و افتكرت انها مينفعش تبص لي اي شب لازم تغض
بصرها :_
ونتي لبستي النقاب ليه يا خديجة؟؟
خديجة بفرحة :هو طاعة من الله و وقار حماية من الفتن و احمي نفسي من التبرج و الزينة…
ملك بضيق :
هو يعني اي تبرج يا ست خديجة بقت شيخة خلاص.
خديجة بي يأس.. التبرج هو انك تنزلي من بيتك بي بنطلون سواء واسع او ضيق، وانك تلبسي طرحة تشف، و هدوم تصف، جربتي تقفي علي سجادة الصلاة قبل ما تتزلي، شوفي ربنا راضي انك تصلي بي اللبس ده، طب راضي انك تنزلي كدا هو ده لبس السيدة عائشة…
ملك بتوتر :لا ده مش لبس السيدة عائشة…
فا لبسك لا يرضي الله انتي متخيلة نازله في ميكب و بنطلون شافك شب اتفتن كام واحد شافك اتفتن، اخدتي ذنب مثل لو مش عايزه نقاب….
البسي خمار…
ملك بهدوء :خمار بس انا معنديش استعداد…
خديجة بهدوء: محدش بيطلع السلم من اوله يا ملك، ممكن تلبسي درس و فوقه طرحة طويلة و بعدها تبقي تنزلي بي خمار لا يشف ولا يصف..
سيدنا محمد قال عن الحجاب لا يشف ولا يصف وقد ذكر في القران
فليضربن بخمرهن علي جيبوهن…..
ملك بفرحة :كلميني كمان عن الحجاب يا خديجة انا مبسوطة اوي و ان شاء الله هنزل اشتري لبس واسع
و اروح بيه دروسي..
خديجة حضنتها :لقد انزل الله عليكي بي الهدايا…
بس في حديث عن السيدة عائشة بردو بتقول في شأن أسماء أختها أن النبي ﷺ قال لها: “إن المرأة إذا بلغت المحيض لم يصلح أن يرى منها إلا هذا وهذا” وأشار إلى وجهه وكفيه..
أنتِ عارفة أول الحديث دا إيه؟ إن أسماء بنت أبي بكر وأخت السيدة عائشة رضي الله عنهما خرجت قدام النبي بلباس رقاق “شفاف” فأشاح النبي عنها بوجهه وغضب وقال: إذا بلغت المرأة…… الخ.
بتحضنها ملك بحب انا مش هتكلم عليكي تاني انا بجد مبسوطة اوي ان عندي صحبة جميلة زيك
احكيلي عنه كمان يا خديجة…
خديجة عنيها بتدمع.. حاضر يا ملك؟
أولًا دليل بسيط جدًا، لو ندور كدا هنلاقي إن سبب نزول آية الحجاب هو عمر بن الخطاب رضي الله عنه!
كان معدي في مرة أمام زوجات النبي صلى الله عليه وسلم فقال لهن: والله لو أنني أُطاع فيكن، لأمرتكن بالحجاب، فإنه يراكن البرُّ والفاجِر! وإن لكُنَّ على النِّساءِ الفضل كما أن لزوجِكُنَّ على الرجال الفضل.
وقتها قامت السيدة زينب بنت جحش قالتله: يا ابن الخطاب، أتغارُ علينا والوحي ينزل في بيوتنا؟
سيدنا عمر سابهم ومشي، ومعدتش فترة طويلة إلا ونزلت آية الحجاب، البنات بقا ال بتقول آية الحجاب كانت بتخاطب زوجات النبي فقط، يعني النقاب فرض عليهن فقط، هقولك غلط!
الآية بتخاطب نساء المسلمين بصفة عامة، قال ربُنا جل في عُلاه: “يـٰأيها النبيُّ قُل لِأزواجِك وبناتِكَ ونِسآءِ المؤمنين يُدنين عليهنَّ مِن جلَـٰبيبهنَّ ذلكَ أدنى أن يُعرفنَّ فلا يُؤذين”
يعني الاية مش بتخاطب زوجات النبي لا و نساء المؤمنين انهم يلبسو الحجاب..
بس على فكرة ربنا قال: “وقُل للمؤمِنـٰت يغضضنَّ من أبصـٰرِهنَّ ويحفظنَّ فروجَهُنَّ وَلا يُبدينَّ زينَتَهُنَّ إلا ما ظهر منها وليضربنَّ بخمرهنَّ على جيوبِهنَّ”
و العلماء قالوا في تفسير “إلا ما ظهر منها” يقصد بها الوجه والكفين…
انا مبسوطة اوي بجد منك و اكيد هلبسه مش هتردد ابدا يا خديجة…
بتبتسم خديجة و بتفتكر المدرس بتاعها و بتروح بيتها و هي مبسوطة ان ملك صحبتها ربنا هداها الي ما يحب و يرضاه…
بتتدخل خديجة البيت بهدوء:_
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته، يا اهل الدار هل من احد هنا و فجاة من غير مقدمات بتلاقي
استاذ عمرو قاعد مع ابوها…
بتنزل النقاب و بتجري علي اوضتها بخوف.. يلهوي بيعمل اي الراجل ده عندنا..
بتتدخل اميرة و هي بتتضحك علي شكلها تقريبا هيبقي عندنا عروسة جديدة….
خديجة بفرحة :احلفي انتي هتتجوزي!!
لا يا اختي دكتور عمرو جاي رؤية شرعية و هيخطبك و هيتجوزك بعد الثانوية العامة ونا بقا هقعد كدا…
خديجة بتوتر :
بس انا مش موافقة انا صغيرة، لاكن انا معرفش انا عايزه ملتزم ونا معرفش عنه حاجة…
أميرة بهدوء :
بس دكتور عمرو امام مسجد…
خديجة بفرحة… بتهزري انا ربنا بيحبني اويي يا اميرة…
ونا كمان بحبك يا قلب اميرة…
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ملتزمة)