رواية ملاك حائر الفصل الثاني 2 بقلم سهيلة عبدالله
رواية ملاك حائر الجزء الثاني
رواية ملاك حائر البارت الثاني
رواية ملاك حائر الحلقة الثانية
علياء ام ادهم :اقوم يا محمود مرات ابنك بتولد
محمود بصوت كله نوم:تولد ايه بس يا علياء نامي تلاقي بتحلمي
علياء: بغضب بصوت عالي محمود اتعدل احسنلك قلبتي وحشه انت عارفها
محمود: يقوم من علي السرير بسرعه ويقبل جبين علياء اهدي يا جميل انا قومت اهو مين بقا الي بتولد
علياء تضرب بيدها علي وجهها وتقول ب بنزعاج بقولك الست هانم الي ما تتسمي مرات ابنك ربنا يخدها انا مش عارفه كان اتجوز بنت خالته موده وكانت جابت ليه الولد الي يشيل اسمه ومش هسبها الي خدت ابني مني ديه
محمود:بغضب موده وزفت ايه يا هانم سيبي البنت في حالها بعد الشر عليها ليان ديه زي بنتي وبطلي اسلوب الجهل بتاعك ده مافيش فرق بين بنت و ولد حفادتي ملاك الي جايه ديه هتبقي ملكه فهمه ولا لا اياكي تضيقي بنتي
علياء :بسخط مهو ده الي انت فالح فيه
محمود: بلا مبالاة انا نازل
علياء بغضب وغل ماشي هوريكي وهحرق قلبك يابنت قمر
محمود :ينزل علي السلم وينزل لغرفة في الفيلا يضع بيها بعض ملابسه ويلبس
الغرفة ديه ياعيني محمود عمالها علشان بيعاني مع علياء ف بعد لما بغضب بيقوم سايب الغرفة ليها وحاطط هدوم هنا علشان يلبس وميحتكش بيها و ميشوفهاش
محمود يتصل على ادهم
محمود: ايوه يا ادهم يابني انت في مستشفى ايه
ادهم:بصوت باكي ف مستشفى……
محمود:بحنان اهدي يا ابني ليان هتبقي كويسه انت طول عمرك قوي لازم تبقي قوي
ادهم بضعف ل اول مره بحياته وبكاء انا خايفه اوي يابابا ليان ديه كل حاجه ليا مش هقدر اعيش من غيرها لحظه خايف اوي
محمود :خير يا بني انا في طريق اهدي مافيش حاجه إن شاء الله
يغلق ادهم الهاتف
محمود ياست نعمه
نعمه الخادمة: ايوه يا محمود باشا
محمود: بلغي علياء هانم اني رحت المستشفى
وهخلي عوض يجهز لها العربية علشان تحصلني وهي عارفه العنوان
نعمه :حاضر يا فندم
محمود يركب السياره ويتوجه للمستشفى
عند ادهم في المستشفي يسمع اذان الفجر يذهب للصلاه في جامع المسجد
ادهم يصلي اثناء السجود يبكي بحرقة يارب احفظ حبيبتي وتوائم رواحي يارب مضرنيش فيها أبدا هي وبنتي ملاكي
ينتهي من الصلاه ويخرج من الجامع اثناء خروجه كانت تنزل دموعه تذهب اليه فتاه عمرها خمس سنوات
الفتاه ببرئه عمو عمو مش تعيط تاني اضحك كل حاجه هتبقي كويسه متخافش
ادهم يحمل الفتاه ويبتسم ويقبل جبينها تعرفي انك هونتي عليا اسمك ايه يا جميلة
الفتاه:ببرئه عرفت اسمي ازاي يا عمو
ادهم:بضحك اسرار المهنه يا جميله
جميله :طب انتي اسمك ايه
ادهم:اسمي ادهم
جميله: الله اسمك شبه اسم بابا تعرف إن بابا طلع فوق في السما هو ماما كانوا رجعين من عند ربنا تيتا لمياء قالتلي كده
ادهم بحزن علي حال الصغيرة طب ايه رايك اني ممكن بقي صحبك ماشي
جميله: ماشي ياصحبي ايه بقا كنت بتعيط ليه
ادهم: علشان مراتي بتولد و ممكن تطلع لل للسما عند ربنا وانا خايف عليها وعلي بنتي ملاك الي هتتولد
جميله :بس عند ربنا احلي طنط هتبقي كويسه
ادهم بس انا مش هقدر اعيش من غيرها
جميله بس تعرف انوا ال بيبي هيبقي نفس شبه طنط هيبقي هي ليه تزعل بقا عمتو كنت بتقول كده ل تيتا لما ماما راحت عند ربنا انوا انا هي ماما علشان كده سموني جميله عشان ابقي ماما وتيتا مش تزعل
ادهم يملس علي شعر جميله يسرح في حال ليان زوجته
يقطع سرحان ادهم جميله تقفز من علي يده
وتجري وتقول تيتا
تيتا انتي رحتي فين
لمياء جده جميله تجري إليها بخوف جميله يابنتي انتي كويسه رحتي فين
جميله: كنت وقفه معاكي يا تيتا بس شوفت عمو بتاع البالين وكنت عايزه وحده رحت علشان اقول يديني وحده لونها ازرق علشان اطيرها لماما وبابا في السماء علشان يشفوها
لمياء بعتاب وخوف للجميله تحضنها وتقبلها طب مش قولتيلي ليه انا خوفت عليكي اوي
اوعديني يا جميله مش هتسبيني تاني
جميله:وعد يا تيتا
لمياء تنظر ل ادهم بستغراب
جميله تشد ملابس جدتها لكي تقول لها شئ
لمياء :ايه يا جميلة
جميله:ده عمو ادهم بقا صاحبي تعرفي انوا كان بيعيط ياتيتا علشان طنط بتولد وخايف تروح عند ربنا
لمياء: بحنان اهدي يابني خير ان شاء الله مرتك هتقوم بالسلامة
ادهم:ان شاء الله استاذن انا علشان أروح اطمن
لمياء:مع السلامه يا بني ده الكرت بتاعي ارجوك طمني علي مراتك وابقي تعالي شوفي جميله اول مره تتكلم مع حد غريب ويبقي صحبها
ادهم: حاضر يا مدام لمياء باذن الله مع السلامه يا جميله
جميله: استني يا عمو انا هشوفك تاني صح
ادهم ان شاء الله يا جميله ويقبل يدها ويمشي…
ياتري ايه الي هيحصل ل ليان هتموت ولا لا
ورده فعل علياء ايه لما تيجي المستشفى
يتبع..
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ملاك حائر)