روايات

 رواية ملاك الليث الفصل التاسع عشر 19 بقلم إسراء محمد

 رواية ملاك الليث الفصل التاسع عشر 19 بقلم إسراء محمد

 رواية ملاك الليث الجزء التاسع عشر

 رواية ملاك الليث البارت التاسع عشر

رواية ملاك الليث الحلقة التاسعة عشر

فمكان تاني
مستر اكس:ها الخطه اتنفذت ولا لسه
-هي خلص ابتدت فأول خطوه اهي متقلقش
عدي اليوم عادي تاني يوم الصبح
عند ملك صحيت بدري وغطت حماده كويس ولبست لبس الخد’م ونزلت دخلت المطبخ
ملك:صباح الخير ي داده
الداده:صباح النور ي بنتي اي اللي نزلك ي بنتي وتشتغلي ملاك وليث طيبين ومش هيخلوكي محتاجه حاجه انتي واخوكي انتي زي اختهم
ملك:بس مين’فعش بردو انا هعيش هنا بلقم’تي وهشتغل وهصرف علي اخويا مينف’عش هما يسرفوا عليا
الداده:ملاك هانم مش هتخليكي كده كتير بس هي سيباكي كده فالاول عشان انتي عاوزه كده بس بعد كده مش هتسيبك كده
هي بتعتبرك زي ندي اختها بس هيا عايزه تريحك بس
ملك:مانا عارفه بس انا هبقي مرتاحه كده
الداده:اللي يريحك ي بنتي
ملك ابتدت تحضر الفطار ملاك وليث صحيوا ندي راحت مدرستها قدموا لها فمدرسه خاصه
لقوا ملك بتحط الفطار علي السفره
ملاك:بردو عملتي اللي فدماغك ي ملك
ملك:معلش انا كده مرتاحه بعد اذنكوا هطلع أفطر حماده
ملاك وليث:طبعا روحي
ملك طلعت صحت حماده

 

 

حماده صحي :صباح الخيل ي ملك
ملك :صباح النور ي عيون ملك يلا ادخل الح”مام اغسل وشك وتعالي عشان تفطر
حماده:حاضل وقام غسل وشه وطلع ملك فطرته وشغلت لي الكرتون
ملك:اقعد هنا ي حبيبي انا شغلتلك الكرتون عشان تتفرج اقعد هنا متطلعش من هنا وانا هشوف شغلي ماشي ي حبيبي
حماده:حاضل بس هاتيلي سوكلاته
ملك:حاضر ي حبيبي ونزلت تشوف شغلها
عند لؤي وماهي
لؤي صحي وراح يشوف ماهي لقاها صاحيه
لؤي: صباح الخير
ماهي بابتسامه حز’ن :صباح النور
لؤي :يلا عشان تفطري
ماهي:حاضر ونزلت علي الفطار
عدي اليوم عادي بدون اي تفاصيل
بالليل عند اميره ولؤي
لؤي:أميره
أميره :نعم ي روحي
لؤي:وحشتيني وغ’مز
أميره:بس بقي بطل ق”له اد’ب الله
لؤي:طيب ما تيجي اوريكي قل’ه الا’دب فعلا وهوبا شا’لها
أمير:لؤي بقي
لؤي:عيون لؤي وروح لؤي
أميره بد’لع ولفت أيدها حوالين رقب’ته:وانت كمان وحشتني
لؤي:قلبها مال
وسكتت شهرزاد
عند ملاك وليث
ليث :مالك ي حبيبتي بس
ملاك بتع’ب:مش عارفه تعب”انه اوووي ي ليث

 

 

ليث:مانا بقعد اقولك اوديكي للدكتور مبتسم’عيش الكلام
ملاك:عشان ده طبيعي ي حبيبي عشان الحمل
ليث: ماشي طبيعي بس نطمن بردو ي حبيبتي تعب”ك مش طبيعي
ملاك:متخ’افش ي حبيبي
عند ملك وحماده
ملك
حضنت حماده
ملك:اي ي حبيبي معلش ي حماده بسيبك قاعد لوحدك بس غص’ب عني ي حبيبي
حماده:مس مهم ي ملك انا مس زع’لان جبتيلي سوكلاته
ملك :اه ي حبيبي اهييي
حماده:هيييييه وباسها من خدها وخد الشوكلاته وقعد يأكل علي جنب وملك دخلت تاخد شاور وتغير هدومها طلعت لقت حماده نايم باسته وغطته خدته ف حضنها ونامت
تاني يوم الصبح
ملاك صحيت قبل ليث دخلت الحمام
خدت ش’اور غيرت ونزلت لقت ملك صاحيه
وفالمطبخ
ملاك:صباح الخير.
ملك:صباح النور
ملاك:تعالي ي ملك عاوزاكي ف موضوع مهم
ملك:حاضر
ملاك:هو اخوكي مش فالمدرسة لي مش المفروض أنه كبير ويكون فالمدرسه
ملك :مانا مستنيه السنه الجديده لاني بصراحه السنه دي مكانش معايا فلوسها راحت عليه بس هدخله السنه الجايه هكون انا عرفت جمعت الفلوس بتاعتها
ملاك:طيب وده كلام ي ملك حر’ام عليكي ي حبيبتي مقولتليش لي ي ملك انتي اختي وانا سيباكي بس كده براحتك فموضوع الشغل ده بس انا عاوزه اريحك انتي واحده مننا ي حبيبتي
ملك:بس
ملاك: مبسش ي ملك بصي احنا هنقدمله فالمدرسة انا زعل’ت اووي انك مقولتيش ومدخلش عشان الفلوس كنتي تعالي قوليلي وانا هدخله
ملك:شكرا انا مش عارفه اقولك اي بس الفلوس دي اخص’موا جزء من مرتبي كل اول شهر يعني كأني استلفت كده منكو وانتو كل شهر بتخ’صموا مني

 

 

ملاك: اولا متقوليش كده انتي اختي وانتي لسه مصممه بردو علي رايك أنك تشتغلي
ملك:معلش انا مرتاحه كده
ملاك بح”يره :علي راحتك بس مش هسيبك كده كتير
عند داليا وحسام
داليا:حسو
حسام:اه طالما فيها حسو يبقي في م’صلحه
داليا:بص بصراحه بقي
حسام:بصراحه يبقي في مصي’به
داليا:ربنا ما يجيب مص’ايب ي حبيبي
حسام:عاوزه اي طيب ي حبيبتي
داليا:عاوزه اروح عيد ميلا واحده صاحبتي النهارده
حسام:ماشي طالما انت هبقي معاكي
داليا:مانت مش هتبقي معايا
حسام:لي بقي أن شاء الله
داليا:العيد ميلاد عازمه في صحابتها البنات بس ي حبيبي
حسام: امممم ماشي موافق
داليا حضنته : احلي حسو فالدنيا
حسام:يعني مفيش مكفأه بقي
داليا:بد’لع مكفاه زي اي
حسام :زي كده مثلا وش’الها وذهبوا الي عالمهم الخاص
ف مكان مجهول
اكس:اخيرا جيتي
-مكنتش عايزه حد يشك فيا

 

 

-‏طيب وعملتي اي
-‏الخطه نجحت وكل حاجه ماشيه زي ماحنا عايزين
-كويس اوي
-‏جبتلي اللي قولتلي عليه فالفون
-‏اه خدي اهو وخلي بالك لحد يشوفوا
-‏متخا’فش سلام بقي
*******************************
عند ملاك وليث ليث رجع من الشغل داليا رجعت من المدرسه
ملك حضرت الغدا وطلعت تشوف اخوها حماده
ملك:يلا ي حبيبي عشان تاكل جبتلك اكل من اللي انت بتحبه
حماده:بجد ي ملك
ملك: بجد ي عيون ملك يلا
حماده:حاضل ملك انا عايز اقولك حاجه
ملك:اي ي حبيبي
حماده:حضنها انا اس’ف ي ملك انتي تع’بانه بسببي وبتستغلي عساني حتي انا عالف انتي مس بتأكلي عساني بلدو
ملك:ي حبيبي انا مليش غيرك مش عايزه احرمك من حاجه وكمان اي رايك لو قولتلك اني هدخلك المدرسه السنه دي
حماده بفرحه:بجد ي ملك
ملك:بجد ي عيون ملك من جوا
حماده:انا بحبك اووي ي ملك وحضنها تاني وطبطب عليها
ملك أكلته وشغتله كرتون ونزلت
بالليل عند ملاك وليث
ليث قاعد
ملاك :ليث الحق’ني هموت مش قادره
ليث اتنف’ض:في أي ي ملاك مالك جري عليها
ملاك:اهههه بص’راخ هموت مش قادره بيبص لقي ملاك بتنز’ف واغ’مي عليها شالها بسرعه وجري بيها علي العربيه وفطريقه المستشفي
ليث:ملاك ملاك فوقي ردي عليا والنبي فيكي اي
ملاك:لا رد
ليث وصل المستشفي
ليث:دكتور بسرعه
جه الممرضين والدكتور خدوها
الدكتور:خدوها علي العمليات بسرعه ودخلت العمليات

 

 

ليث رايح جاي مش عارف يعمل اي لؤي كلمه وعرف وراحله علي المستشفي
لؤي:حضنه اهدي ي صاحبي هتبقي كويسه والله
ليث:ي رب ي لؤي ي رب لو تشوف شكلها
طلع الدكتور ليث جري عليه
الدكتور:للاس’ف المدام فقد’ت الجنين
ليث :ايييه طيب وهي هي حالتها اي
الدكتور:هي حالتها كويسه بس في حاجه غريبه هي وق’عت أو حاجه
ليث:لا
الدكتور:امال هي كانت بت’شتكي من اي تعب
ليث:كان تعب عادي من رجلها كده لكن عمرها ما شتكت أنها حاسه ان بطنها وجعا’ها وكده
الدكتور:باس’تغراب تمام شويه وتفوق وتقدر تشوفها
ليث :تمام
لؤي:متز’علش ي صاحبي هتبقي بخير وتتعوض أن شاء الله
عدي شويه ملاك فاقت ليث دخلها
ملاك بع’ياط: ابني ي ليث جراله اي
ليث:انتي مؤمنه بربنا احنا فقد’نا الجنين بس تتعوض المهم صحتك
ملاك بعيا’ط:لا ابني ي ليث ابني
ليث خدها ف حضنه وطبطب عليها وهي بتعي’ط وهو كمان بي’عيط
لحد عدي شويه وقت والدكتور اتاكد أنها بقت كويسه وكتبلها علي اذن خروج وخرجت روحت البيت لؤي وصلهم وبعد كده مشي هو روح
ليث دخل ملاك الأوضه وقعد جنبها لحد ما نامت وقام بهدوء من جنبها ينزل المطبخ يجيب مايه معدي بالصدفه سمع ملك وهي بتتكلم فالفون
ملك:الخطه نجحت خلاص بقولك وهي لسه جايه من المستشفي ده اكيد بسبب الدواء اللي انا حطيته بس طبعا انا عامله نفسى نايمه معرفش اي اللي حصل سلام بقي دلوقتي وقفلت الفون
ليث دخل عليها :هو انتي ي بنت ال كلب
ملك:انا انا اي
ليث :انتي عارفه انتي اي ط”خخخ طخ”خخخ نزل فيها ضر’ب ملاك صحيت علي الصوت
ملاك:بتمشي بصعوبه بس ي ليث سيبها اه
ليث:انتي اي اللي قومك وراح عليها
ملاك:ح’رام عليك عملتلك أي
ليث :حكالها كل حاجه
ملاك بص’دمه:انتي
ليث:انطقي كل حاجه احسنلك

 

 

ملك ابتدت تحكي وأنها لما دخلت البيت اول يوم اليوم حد كلمها وقالها أنه عايز يسق’ط ملاك هي رفضت بس هو فضل يهدد’ها باخوها لحد ماهي وافقت
ليث:والحد ده مين
ملك:معرفش معرفش
ليث:لا عارفه اخلصي انطقي
ملك:واحد اسمه اكس ولابس قناع انا معرفش شكله ومعاه بنت معرفش اسمها اي والله وقابلته مره ف مكان كذا*******
ليث:كلمي دلوقتي وقولي اننا شكينا فيكي وانتي هر’بتي
ملك:ح حاضر حاضر
وكلمته
مستر اكس:الو في اخبار جديده
ملك:انا انا شكوا فيا وهربت
مستر اكس:اي وعرفوا حاجه
ملك:لا لا شكوا بس بس انا هربت عاوزه اشوفك ونتقابل عشان نشوف هنعمل اي
مستر اكس:طيب تعالي بكره الصبح الوقت دلوقتي متأخر
ملك:لا لا مش هينفع اجي انا حاول تيجي ليا انت نتقابل فاي مكان
مستر اكس:طيب نتقابل ف مكان كذا ******
وفعلا عدي اليوم تاني يوم الصبح

 

 

ملك راحت لمستر اكس
مستر اكس:جيتي بس كويس انك قبل ماتهربي الخطه نجحت
ملك:اه اه والحل دلوقتي
مستر اكس: متخاف’يش اقعدي
ملك :هو انت انت مين
مستر اكس:انا واحد واحد كل حياته ذ’نوب ف ذنو’ب كبرت وسط اب وام بيك’رهوا بعض ويكر’هوني محدش يقولي غل’ط محدش يقولي عي’ب صح غلط لحد ما حبيت حبيت ملاك من كل قلبي
ملك:اسمك اي
مستر اكس:مش مهم يلا
لسه هيقوموا دخل ليث وملاك ومعاهم الشرطه
ليث:كنت متاكد انك انت ي مهند
مهند بصد’مه :ليث وبيبص بص’دمه علي ملك ومش فاهم حاجه

 

 

ليث:اه متستغربش وعلي فكره دي كانت خطه ملك كانت حاكيلنا علي كل حاجه من الاول من اول مره انت قولتلها فيها واحنا اتفقنا أننا نعمل كده ونعمل الخطه دي عشان انت تفكر أن كل حاجه ماشيه تمام وملك تقولك أننا شاكين فيها وت’هرب عشان انت اللي تيجي وفعلا جيت وطبعا انا بلغ’ت الشرطه لان دي كانت محاوله قتل وكل حاجه متسجله ليك وبعدين اصلا انا كنت شاكك انك انت وشكي طلع ف محله كده بقي عندك محاوله هروب مجرم من السجن متنساش القواضي القديمه وزود عليهم قضيه محاوله قتل تاني
ليث حضن ملاك وضمها لي:محدش يقدر يفرقنا عن بعض أو حتي ياخد مني ابني
مهند والحكومه بتقبض عليه :طخ’خخخ طل’قه طلعت من مسد’سه

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ملاك الليث)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى