رواية ملاك العاشق الفصل الثالث 3 بقلم مغفرة فاروق
رواية ملاك العاشق البارت الثالث
رواية ملاك العاشق الجزء الثالث
رواية ملاك العاشق الحلقة الثالثة
بيعتدل رحيم ف جلستو وبيقرب من بلكونه اوضتو عشان يشوف اللي بيحصل بيلاقي الممرضين شايلين الباشا عل النقاله و بيدخلو ف عربيه الإسعاف.. بيطلع بسرعه من الاوضه و بينزل تحت بيلاقي الكل قاعده يعيط.. في اي يا جماعه اي اللي حصل حد يفهمني
بيقرب منو خالد والدموع متراكمه ف عينو و بيحط ايدو عل كتو و بيطبط بقو و بيقول.. ادعي لجدك بالرحمه يا رحيم
بتتوسع عينه ب صدمه.. مات؟؟جدي جدي انا مات
خالد.. ادعيلو بالرحمه
رحيم بتتجمع الدموع ف عينو.. ازاي دا احنا لسه مع بعض
خالد.. لا اله الا الله يا ابني
بيقعد عل اقرب كرسي ليه وبيبص عل الكل وبيقول بضحك والدمعو بتنزل من عيونه.. انتو انتو بتهزرو صح بتهزرو قولو ان انتا بتهزرو بيقف تاني وبيروح لخالد.. قول ان انتا بتهزر قولي ان انتا بتهزر
خالد مفيش رد منو حاطط راسو ف الارض والدموع بتنزل منو
ملاك.. الله يرحمو
رحيم بيطلع جري من القيلا بيلحق عمو عصام اللي كان طالع مع الإسعاف بيفضل يجري ورا عربيه الاسعاف زي العيل الصغير مش دا رحيم الباشا القوي الصارم مستحيل يكون هو
وعند نرمين كانت قاعده ف مكان اشبه ب البدروم مكان مليان خيوط عنكبوت و الظلام ف كل مكان بيدخل عليها شب مفتول العضلات طويل وبنطق وبتقول.. اتأخرت ليه
بيرد عليها بأبتسامه خبيثه.. كنت بجبلك اخبار انما اي لوز اللوز
بتقف وبتقول بنفس الابتسامة .. اي في اي
بيقعد.. ست بواكي الاول
نرمين.. نعم يا ادلعدي انتا عبيط ولا اي يا عادل
عادل.. الله في اي يا نونا هو انا بجبلك اي اخبار ولا اي وبعدين دا انتي نصبه عل 3 رجاله بشنبات رحيم وفريد و زايد يعني رجاله من العيار التقيل ومش عايزه تديني ست بواكي دا قليل اوي عل الاخبار اللي انا جيبهالك
بتنفخ بديق وبطلع من شنطها الفين جنيه وبتقول.. دا اللي عندي
بياخدهم و يحطهم ف جيبو.. هعتبر ان دا عربون
نرمين.. ها انطق
عادل.. راقبت الڨيلا من بعيد كده و عرفت ان الباشا مات
نرمين.. انتا عبيط يا ابني ودا هيفدنا ف اي
عادل..****
نرمين.. يا ابن اللقيمه
ضحك بخبث
“عدى اسبوع بدون اي احداث تذكر”
كان قاعد خالد هو وحسام مع المحامي عشان يقولهم عل وصيه الباشا.. الباشا بيه كان كاتب ف وصيتو ان استاذ رحيم يتجوز انسه ملاك
الصدمه احتلت وشهم وبعد لحظات حرك خالد شفاته عشان يتكلم.. دا مستحيل رحيم لا يمكن يوافق ولا هو ولا ملاك
:والله هي دي الوصيه ولازم تنفذوها
قالها المحامي وهي بيورلهم الورق
حسام.. خلاص يا محمود احنا هنحاول نقنعهم وهنكلمك علطول
محمود..تمام يا حسام بيه هستني رد حضرتك استأذن انا بقا
خالد وصلو لبرا ودخل تاني وقال ل فريده.. فريده اطلعي اندهي العيال وجيبي صفاء وبهيره وتعالو عل المكتب
ردت عليه فريده.. في اي يا خالد
خالد..خلصي بس وهتعرفي
تجمعو كلهم ف المكتب وقالت بهيره.. في يا يا خالد مجمعنا كده ليه
ملاك.. خير يا عمو
حسام قعد قدامهم كلهم وقال..طبعا انتو عارفين ان المحامي لسه ماشي صح
رحيم.. اي يا عمي هو في اي
خالد.. وصيه جدك يا حسام انتا و ملاك تتجوزو
بصو لعبض بصدمه ورحيم قام ووقف وقال بعصبيه.. اي الكلام دا
خالد.. رحيم اهدا ووطي صوتك قالها بصوت عالي
ملاك.. بس انا مش موافقه
حسام.. مش بمزجنا يا بتي دي الوصيه ولازم نعملها
رحيم قعد وحط ايدو عل راسووبصلهم من جديد..ولو موافقناش اي اللي هيحصل يعني
خالد.. يا ابني متتعبنيش معاك بقا دي وصيه جدك الله يرحمو
رحيم تنهد وهو حاطط ايدو ف نجبو.. طيب انا موافق
ملاك وقفت وقالت بعصبيه..يعني اي انتا موافق انا مش موافقه
خالد.. يا بنتي استهدي بالله هو شهر بالكتير عل الاقل نكون نفذنا الوصيه
شورت عليه من فوق لتحت وقالت.. انا هستحمل داااا شهر
قلدها رحيم فحركه ايدها.. ددااا!! وانتي طولي اصلا تقعدي مع دااا
ملاك.. من الاخر انا مش موافقه وبعد اذنكو عشان عايزه انام طلعت من المكتب بخطوات سريعه و طلعت عل اوضتها وقفلت الباب جامد وراها
خالد.. عايزها تقعدها اكتر اطلعي يا صفاء حاولي معاها قبل ما تنام
صفاء.. حاضر اديني طالعه اهو
رحيم قال بنبره حاده.. اقنعوها بقا وقوليلي تصبحو عل خير
طلع هو كمان وخالد قعد ورجع راسو ورا.. بنتك دي دماغها ناشفه
حسام.. ربنا يهديها يا خالد يا خويا
ف اوضه ملاك خبطت صفاء وفتحت لها ملاك.. مش موافقه يا ماما
صفاء.. ملاك ابوكي ضغطو عالي وانتي كده بتعلي اكتر انا قولت كلمه المأذون هيجي يكتب كتابكو بعد بكره بالكتير وانتي هتوافقي يا ملاك
مشيت وسابت ملاك والدموع تتحمع في عينها..
وف اوضه رحيم كان قاعد بيكلم نفسو بعصبيه.. غبي ليه وافقت هتقول عليك مدلوق غبي غبيي نفخ بعصبيه اكتر و تواجه عل السرير ونام..
و اليوم التاني..
زينه.. في اي يا طنط صفاء اي كل الاكل دا
صفاء بصتلها وقالت بأبتسامه وهي بتحط ايدها عل كتفها.. المأذون جاي يكتب كتاب ملاك ورحيم عقبالك يا حبيبتي
زينه الطبق وقع منها اتكسر
صفاء بعدت بخضه.. ااا حصل خير نادت ال داده عشان تلم ال الازاز
تراجعت زينه بخطوتها وطلعت عل اوضه ملاك جري فتحت ملاك بطلتها الجميله كانت لبسه فستان باللون لڨندر ستان
زينه ابتسمت.. شكلك حلو اوي يا لوكه مبروك يا حبيبتي
ملاك قربت منها ومسكت ايدها وبصتلها بأسف.. الله يبارك فيكي يا حبيبيه قلبي
زينه ابتسمت لها و مشيت من قدمها ملاك بصت عليها وهي ماشيه ملاك غمضت عينها وحط ايدها عليها و هبدت برجلها عل الارض بخفه دخلت اوضتها و قفلت الباب قعد عل كرسي التسريحه من جديد بعد مده قصيره خبط الباب من جديد وكان عمر.. مبروك يا عروسه
ابتسمت.. الله يبارك فيك يا عمر عقبالك
عمر.. بس انا كنت عايزك انتي
بصتلو بأستغراب.. مش فاهمه
كان لسه هينطق بس لقا رحيم بيقف ف وشو..انا بقول ان انتا تروح تجهز يا ابن عمتي عشان فرح ابن خالك يعني ولازم تكون واقف جنبي و نسيب العروسه تجهز
مشي عمر من غير ولا كلمه و رحيم ادور ف اتجاه ملاك وقال.. اي الفستان اللي يقرف دا
برقتلو .. اسم الله يا خويا عل بدله عم شكشك اللي امتا لبسها دا دا الفستان دا يشتريك ويشتري عشره زيك يا عين طنط
عوج راسو عل جنب شويه وقال.. لا بس مردتيش عليه ليه الفستان يقرف كده
بصتلو بقرف وتراجعت ف خطوات سريعه للاوضه و قفلت الباب ف وشو وقالت.. عيل بارد و ملزق بصت عل نفسها ف المرايه وكملت بعصبيه دا واحد مأمل
و ف أوضه رحيم كان قاعد بيطرقع صوابعو بعصبيه ف صوتين جواه صوت عقلو وصوت قلبو عقلو مش طايق حد اسمو ملاك وشايف ان هي اخر انسانه في الدنيا يكمن يبصلها وقلبو كل ما يشوف حد بس بيكلمها بيبقي هيطلع من مكانو وبيبقا عايز يمسكو يخسف بي الارض ويدمرو.. يسمع كلام انهي بالظبط شعور ملغبط من واحد ملغبط اكتر واكتر بيقطع تفكيرو صوت الباب
بيفتح رحيم بيلاقي خالد قدامو.. يلا يا رحيم المأذون جيه
دخل ف الخطوه دي مفيش تراجع المأذون تحت ملاك خلاص هتبقي مراتو ازاي عمرو ما كان دا المتوقع
خالد.. يا ابني انا بكلمك
بيفوق من سرحانو بيبلع ريقو بتوتر.. حاضر يا بابا جاي وراك علطول اهو
بيتنهد وبيمشي ورا خالد بينزل تحت بيشوف راجل باين عل وشو الطيبه والسماح بيقعد جنبو بتردد وبعد ما خلصو شويه حاجات بتنزل زينه ومعاها ملاك زينهبتبقي مبتسمه لكن جواها نار بتقيد بس هي لا يمكن تبوظ فرحت بنت خالها اللي ف مقام اختها زينه بتقول بصوت واطي وهما نزلين عل السلم باتجاه الطربيزه اللي قاعده عليها المأذون.. مالك يا لوكه شكلك مدايق كده ليه
بتبصلها ملاك وبتقف.. مش زعلانه مني يا زينه
بتبتسم لها زينه.. انتي عبيطه يا بت انا اقدر ازعل منك مبروك يقلبي ربنا يهنيكي بي يلا بقا انزلي تعبتيني معاكيي يخربيتك
بتضحك بخفه وبتحضنها بتبدلها الحضن وبينزلو
بيقول المأذون.. اقعدي جنب عريسك يا بنتي
بتبص ملاك ل رحيم وبتقعد جنبو بنفس التوتر و التردد
وبعد ما المأذون كتب الكتاب قال جمبتو الشهيره.. بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير..
صوت الزغاريط تعالا بص رحيم عل صباعو اللي ف الختم كان حاسس ان هو طاير بس ف نفس الوقت مدايق وقلقان
مشي المأذون وتبادلو الاحضان عمر كان عليز يطربق البيت عل اللي في بس تمالك نفسو قربت منو زينه وقالت بصوت واطي.. مالك يا عمر ما تفرد وشك دا
عمر.. مش شايفه المهزله دي ملاك كامت المفروض تبقا ليا ليا انا وبس
قالت بغضب بس حاولت تتحكم في..بطل الانانيه اللي فيك دي دلوقتي ملاك بقت متجوزه
بصلها بأستغراب.. وانتي مش مدايقه ان رحيم اتجوزها
بصت عل الارض بعد كده رجعت بصتلو.. ربنا يوفقو واكيد في خير من ورا الموضوع دا افرد وشك دا بقا
وبعد مده تعدت الساعه طلع رحيم هو وملاك الاوضه وكل كان ف اوضتو
رحيم تواجه عل الكنبه ورمي نفسو عليها وفتح اول زرار من القميص واخد نفس عميق
وملاك دخلت الحمام و لبست بجامه ستان سوده
قعدت عل التسريحه وفكت شعرها طويل الناعم ولمتو ف كحكه بعثره بعدها قامت وقفت.. انا هنام فين
رحيم حط ايدو ورا راسو وقال وهو بيحط رجل عل رجل.. مش مش مشكلتي
زقت رجلو اللي حاططها عل بعض برجلها.. لمه تتكلم معايا تتكلم كويس فاهم
قام وقف وقال بأستفزاز..مش مش مشكلتي حلو كده وسعي بقز عشان عايز اغير زقها من سكتو ودخل الحمام قفل الباب جامد
ملاك.. مستفز
قعدت عل الكنبه اللي كان قاعد عليها و ربعت رجلها و حطت ايدها عل خدها
وبعد شويه خرج رحيم من الحمام و قعد عل السرير ورمي مخده و غطي عل الارض ب نحيه ملاك.. نامي مسكت المخده ورمتها عليه.. بطل تبقي مستفز كده انا مش بحب كده
قام وقف وقرصها ف خدودها بأستفزاز اكتر.. قمر وانتي متعصبه يا لوكه
نطرت ايدو بعصبيه.. مستفز
قال بأبتسامه.. عارف ودا احلا ما فيا وهضيف لكلام كام حاجه كده دي مخدتك ودا غطاكي شوفي الحته اللي تريحك ونامي فيها
نتشتهم منو وقالت.. ماشي يا راجل
قال وهو بيتقدم
ف اتجاها و هي بترجع لورها لحد ما بتخبط ف ازاز البلكونه.. غصب عنك وعشره زيك فاهمه نامي بقا عشان انا مصدع
بعد عنها وراح عل السرير ونام وهي حطط المخده عل الارض ونامت بعد ما نامت بص عليها رحيم وقام وقف شالها حطها عل السرير تأمل ف ملمحاها الطفوليه البريئه رجع شعرها اللي نازل عل عنيها ورا ودنها ورجع نام من جديد
وف يوم جديد خبط الباب قام رحيم و هو بيتاوب
فتح لقي صفاء.. صباح الفل يا عريس صباحيه مباركه
ابتسم لها بحب.. الله يبارك فيكي يا حماتي سا فمر
ضحكت وقرصتو من خدو.. طول عمرك بكاش بس المهم اجبلك الفطار هنا ولا هتنزل تفطر معانا
بص ورا عل ملاك وقال.. لا هننزل نفطر بس خصحي ملاك الأول
صفاء.. ماشي يا حبيبي متتأخرش
راح رحيم ل ملاك وخبط عل كتفها براحه.. ملاك ملاك
ملاك بهمهمه.. ممم
رحيم.. يلا عشان الفطار
ملاك بصوت نوم.. خمس دقايق
رحيم دخل الحمام اخد شور ولبس وطلع ولسه ملاك نايمه
هزهابقوه.. ملااك
صحيت مخضوضه وبصت حوليها.. انا اي اللي جبني هنا
رحيم.. معرفش انا صحيت لقيتك هنا
بصتلو بأستغراب وقامت
رحيم.. يلا اجهزي عشان ننزل نفطر
ملاك.. حاضر
جهزت وطلعت ونزلو هما الاتنين أوضه السفره
خالد.. صباحيه مباركه يا عريس
بيبتسملو.. الله يبارك فيك يا بابا
بيقعدو يفطرو وعمر مشلش عينه من عل ملاك
رحيم بيلاحظ نظراتو ليها ف بيبص عل وش ملاك وبعدها بواجهه كلامو لعمر.. وشها عجبك ولا اي
عمر بيفوق من سرحانوو ملاك بتبص ل رحيم.. وفي حد يبقا بالجمال دا وميعجبنيش بردو
رحيم حس انو فاير وقال.. ولمه اقوم اربيك دلوقتي
خالد.. اهدي يا رحيم وكمل فطارك
رحيم بيكمل وهو حاطط عينو عل عمر حاسس انو عايز يقوم عايز يطبق دماغو بيرجع عمر يبصلها تاني
بيقوم رحيم بعصبيه.. لا انتا عايز تتربي بقا
ملاك و حسام بيمسكو
حسام..اهدا يرحيم خد مراتك واطلعو الاوضه
رحيم بيمسك ايد ملاك بعصبيه و بيجرها عل الاوضه بيقفل الباب بعصبيه
ملاك.. هو انتا مجنون
بيبصلها والنار طالعه من عينه ومبيردش عليها عشان ياقي شرو
ملاك.. انا بكلمك وبعدين انتا مدايق كده ليه ها
رحيم بيرجع يبصلها تاني.. مثلا عشان انتي مراتي
ملاك.. ودا من امتا ان شاء الله بأماره اي
رحيم..بأماره ان احنا كتبنا كتبنا امبارح
مبتردش عليه وبتسيبو وبتروح تقعد ف البلكونه
و الباب بيخبط بيفتح رحيم بيلاقي عمر..
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ملاك العاشق)