روايات

رواية ملاك الزين الفصل الأول 1 بقلم نورا فريد

رواية ملاك الزين الفصل الأول 1 بقلم نورا فريد

رواية ملاك الزين الجزء الأول

رواية ملاك الزين البارت الأول

ملاك الزين
ملاك الزين

رواية ملاك الزين الحلقة الأولى

نو وى ارجع مصر
الام: يا حبيبتي اسمعني احنا لازم نرجع مصر لاننا فلسنا يعني مبقش معايا فلوس خسرت كل حاجة البنك حجز على كل فلوسي
يعني لم نرجع مصر الموضوع هيتحل ثم لينا ايه في مصر ما بابي الله يرحمه
الام: لينا حاجة اهم من الفلوس
ملاك واقفة بدق قدميها على الأرض بعصبية : طبعا ما كله بسببك و بسبب جوزك و ابنه و بسبب جوازتك اللى قبلها طبيعي انكي تبقي على الحديدة
الام حطت قدم فوق قدم و ولعت الس..جار : متنسيش ان الخروجات و الكلية اللى عمل تعيدى و تزيدي ده كله بفلوسي انا ربيتك و كبرتك و صرفت عليكي دم قلبي ممكن اعرف ابوكي اللى ميته اوى عليه من رغم انو مجاش يزورك ولا مرة كان فين تلقيه اتجوز قبل ما يموت و غير كل ده السهر و ده كله مين اللي بيدفع طبعا انا يبقا تخرسي و تحترمي نفسك و انتي بتتكلمي امك مفهوم
ملاك نظرت ليها بغضب و اتجهت لى الباب
ملاك مالك يا حبيبتي زعلانه ليه مين اللي زعل القمر
ملاك بعدت وشها بغضب: اسال مراتك
ملاك خرجت من الڤيلا و رزعت الباب جامد زى العادة قبلت صاحبتها
شذا: و ناوية تعملي ايه
ملاك خدت منها الس.جار: مش عارفه بس انا حااسه انى ها نفجر انا بقيت هنا ده ده مقعدا ابنو معانا يا شذا
شذا: ملاك مامتك بقلها تلات سنين متجوزة من الرجل ده و ابنو عايش معاكم مش اول مره تقولي كده طب ما ترجعي مصر
ملاك: ييييه انا مبحبش حد يتحكم فيا و عمي طبعا مش ها يسبني في حالي
شذا بسخرية: هيعمل ايه يعني ها ينصب عليكى مثلا.. ملاك يا حبيبتي العيشة في مصر مع عمك احسن مليون مرة مانتي عايشة في الخوف فاكرك يعني انكي بهبل اللى بتعمليه ده يتخاف منك
ملاك: انا حقيقي هموت من الخوف نفسي نفسي اوى اخلص من الكابوس ده
شذا: يبقا تسافري و بعدين فيه حد يقول لى لمة لا
ملاك سرحت شوية و قالت بابتسامة: يبقا أودع المانيا
ركبت ملاك السيارة مع شذا و وقفت على الكرسي و فتحة ايديها و هى مستمتعة بالجو و في مصر
زين بعصبية : انت و بنت اخوك انا مالي و بعدين مين قال لى حضرتك ان بفكر في الجواز اصلا عايزاه هاتها تعيش معاك انا دخلي ايه في المواضيع دى
الام بعصبية: على جث.تي ان ده يحصل و بعدين مين قالك ان الهانم ممكن ترجع تاني بى بنتها ما خلاص موتت الراجل بحسرتو تجي تعمل ايه
الاب بهدوء : انا قولت اللى عندي ها تتجوزها غصب عنها و عن عين امها كفاية اللى عملتوا زمان
الام بعصبية: تقوم تعيدي اللى حصل بس بدل اخوك يكون مع ابنك صح اسمع يا امجد الموضوع ده لو حصل مش ها قعدلك فيها ولا ايه رايك يا زين
زين نظر ليهم و طالع لى غرفته بعصبية: استغفر الله العظيم هو انا ناقص عشان اتجوز و اتجوز ليه اساسه استغفر الله العظيم يارب
راح زين يتوضأ و راح يصلي في ذات الوقت في ألمانيا عند ملاك ملاك كانت بترقص هى وشذا
شذا: كفااية يا ملاك احنا اتاخرنا جدا
ملاك: ولا اتاخرنا ولا حاجة و بعدين الجو حلو اوي و المكان هادي ارقصي ارقصي
شذا: مش خايفه ل طنط تكشفك ولا تخد بالها
ملاك ضحكت بعلو صوتها: امى تقلق عليا لا اطمني هى ل تلقيها دلوقتي بتفكر ها تقول لي عمي او ها ترجع البلد ازاي فكك بقا و خلينا نرقص
و فضلت ملاك ترقص مع شذا و في المساء ملاك رجعت البيت و هى ماشية على طرتيف أصابعها
ملاك: اااع انت
نائل: ايه يا لوكة كل التاخير ده و بتتسحبي زى الحرامي ( قال كده و هو كان رايح يحط ايده على وشها)
ملاك زقته و جريت على غرفتها قفلت على نفسها و وقفت وراء الباب
ملاك رجعت شعرها لى وراء: حاا اهدي يا ملاك اهدي ازمة و ها تغور لى حالها بس اهدي… الحيوان ده زودها اوى اعمل ايه اعمل ايه يارب يارب يارب أنا تعبت تعبت اوى مش قادرة استحمل اكتر من كده ولا استحمل الحيوان ده اكتر من كده طب اروح فين
ملاك قعدت على الارض سندت راسها على الباب و نامت و بعد مرور اسبوع ملاك نزلت مصر مع مامتها و في قصر الجبالي
مامت ملاك قامت بغضب ايه اللي بتقوله ده انت اتجننت يعني ايه بنتي تعيش عندك ايه ملهاش اهل
مامت زين : يختي خديها بس حالو عننا و سبونا في حالنا خدي الفلوس اللي عايزها بس خدي بنتك و امشي
امجد قام بزعيق: اخرسووو و انا قولت اللى عندي مفيش فلوس ولا ورث يا ثريا
زين: مساء الخير يا جماعه
امجد نظر لى زين و قال بهدوء: انا ممكن اساعدك و اديكي الفلوس اللي عايزها بس زى ما قولت بنت اخويا تعيش مع اهلها…. انا قررت اجوز ملاك لى زين
ملاك قامت بصدمة و عصبية: نعمممم اتجوز مين يا عمي مخدش بالي… اتجوز ازاي طب و تعلمي انا مش موافقة على الجوازة دى يلا بينا يا امي
الام بهدوء: استني يا ملاك لم نشوف عمك
مامتها قعدت: انا موافقة بس
امجد بهدوء: و انا عمري ما رجعت في كلمتي و اعتبري الديوان اتسدت و كمان ها دفع ليكى اللى تطلبيه عشان تقدري ترجعي الشغل زى الاول
ثريا بابتسامة: اذا كان كده انا موافقة و اكيد مش ها لقي لى بنتي ولا ها امن عليها غير مع عائلتها مبروك يا قلبي
امجد: يبقا نقرأ الفاتحة

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ملاك الزين)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى